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CBM and CBMP
As we walk in everyday life, observe that as we take left foot forward the right arm goes with it and when right foot goes the left arm goes forward. Actually it is the momentum that starts in the opposite side of the body that swings the arm reciprocal or CONTRA to the body.
우리가 일상생활에서 걸어 갈 때 왼발이 나가면 오른 쪽 어깨가 같이 나가고 오른발이 나갈 때는 왼쪽 어깨가 나가는 것을 관찰 할 수 있다. 실제로 이것은 타성인데 스윙하는 팔이 반대로 움직이거나 바디의 반대쪽이 움직이는 것이다.
Definition: CBM is the movement of the opposite side of the body towards the moving foot.
정의: CBM은 무빙 풋과 반대로 바디가 움직이는 것이다.
CBM is usually applied to initiate a turn. Let's use Natural (Right) Turn in Waltz as an example. On Step 1, right foot goes forward diag to wall. We must initiate the turn now, so therefore the left side of our body (shoulder more than hip) swings forward and this is CBM. As turn is continued the CBM vanishes and turn is completed by continuation of rotation created by the swing. Same thing happens when you step back on the 4th step. Left foot moves back and right side of the body (hip more than shoulder) goes with it.
CBM은 통상 턴을 주도하는데 적용된다. 예를 들어 왈츠의 내추럴 턴을 보자. 스텝 1에서 벽 쪽으로 비스듬하게 나간다. 이제 턴을 해야 하는데 바디의 왼쪽(힙보다는 어깨를 더 많이) 을 앞쪽으로 스윙하게 되는데 이것이 CBM이다. 턴이 계속되면서 CBM은 사라지고 스윙으로 만들어진 로테이션을 계속하면서 턴이 완료되는 것이다. 스텝 4에서 후진할 때도 같은 현상이 나타난다. 왼발 후진하고 바디의 오른쪽(어깨보다는 힙을 더 많이)이 나가는 것이다.
Where does CBM start: In a forward movement, CBM is felt and initiated more in the shoulder but moving back it is hip that seems to lead. Some dancers become so involved in it that they start to analyze before starting the movement. "ok ..now I move shoulder and now I move Hip" and vice versa. This breaks the continuity of movement. I think you should dance first, dance right and then analyze rather analyze first and then dance. No Robotics please.
CBM은 어디서 시작하는가? 전진 무브먼트에서는 CBM은 어깨에서 더 많이 주도하게 되며 느껴지지만 후진에서는 힙이 더 많이 리드하게 되는 것이다. 어떤 선수들은 여기 너무 얽매여서 무브먼트를 시작하기 전에 분석을 시작한다. “ 오케이, 어깨 움직이고.. 힙 다음에 움직이고..” 그리고 반대로 하기도 한다. 이렇게 하면 무브먼트의 연속성이 깨져버린다. 내 생각에는 댄스를 먼저 하고 분석을 먼저 하는 것보다 댄스를 제대로 하고 분석해야 한다. 로봇처럼 춤을 추면 안 된다.
In last letter (letter 18) we talked about Sway. It may be appropriate to add here that Sway usually follows CBM, In other words, start the turn with CBM and then you will need Sway. You heard me right "swing and sway."
앞에서 스웨이에 대해서 얘기한 적이 있다. 스웨이는 CBM 다음에 나오므로 그것을 여기 적당히 넣는 것이 좋겠다. 다른 말로 하자면, CBM으로 턴을 시작하고 스웨이가 필요하게 될 것이다. 바로 “스윙 - 스웨이” 라는 말을 듣게 될 것이다.
Is there always CBM in commencement of a turn? Ordinarily yes! but there are some special types of turns where CBM is not used. Take for example a Turning Lock or Turning Lock to right. The turn mechanics here is different and there is a shoulder lead or shall I say right side leading. There is no need felt for any type of CBM.
턴의 시작에는 항상 CBM이 있는가? 정상적으로 보면 그렇다. 그런데 CBM이 없는 특별한 턴의 종류가 있다. 예를 들어 터닝 록이나 터닝 록 투 레프트가 그렇다. 여기서 턴의 메카니즘은 다른데 어깨로 리드하거나 오른쪽 어깨 리딩이라고 할 수 있겠다. CBM의 어떤 타입을 느낄 필요가 없는 것이다.
What about CBM but no turn? Yes, Try a Chasse from Promenade position or a Whisk, you will feel CBM on step 1 and there is no turn. It just feels natural that way.
턴이 없을 때의 CBM은? 그렇다. 샤쎄 프롬 PP 또는 휘스크에서 스텝 1에서 CBM을 느끼지만 턴이 없는 것이다. 그냥 자연스럽게 느낄 뿐이다.
CONTRA BODY MOVEMENT POSITION (CBMP). As is obvious by the words itself, it is a POSITION rather than a movement. You can simply stand and put your one foot slightly across the body and it will look like you have used CBM but actually you have not moved the body. You have simply placed your foot towards the contra side of the body, or so to say you have "placed it in CBMP." Examples:
CBMP는 글자 그대로이다. 그냥 서 있다가 한 발을 바디를 약간 가로 질러 놓으면 CBM을 사용한 것처럼 보이는데 실제로 바디를 움직인 것은 아니다. 그냥 발을 바디와 반대쪽으로 놓았을 뿐이다. 또는 “CBMP"로 놓았다”라고 말하는 것이다. 예를 들면:
1. When you step outside partner, you don't want to look 4 hips wide, you want to maintain a reasonable body contact and if you want a thin line rather than a thick line, you will have to step in CBMP. Bodies turn less to facilitate CBMP. 2. Most steps started after a promenade will start in CBMP such as, step 1 of Chasse from PP in Waltz is forward and across in CBMP. 3. Because of Tango Hold and the characteristics of the Walks in Tango, left foot forward is always in CBMP and so is right foot back.
1. 아웃사이드 파트너로 스텝 할 때, 힙이 4개로 보이기를 원하는 사람은 없다. 정상적인 바디 컨택트를 유지해서 두꺼운 라인보다는 날씬한 라인을 원한다면 CBMP로 스텝을 해야 한다. 바디 턴을 덜하면 CBMP를 용이하게 한다.
2. 프로미네이드 다음에 시작하는 대부분의 스텝은 CBMP로 시작하게 되는데 예를 들어 왈츠 샤쎄 프롬 PP의 스텝 1은 CBMP에서 전진과 어크로스이다.
3. 탱고 홀드와 탱고에서의 워크 특성 때문에, 왼발 전진은 항상 CBMP이고 오른발은 뒤에 있게 된다.
Can CBM and CBMP happen at the same time: Initially I used to think not, but now after dancing and studying a little, I would say, yes. Start Chasse from PP, the first step is forward and across in CBMP and you do want to move left side with it, so here it is CBM and CBMP together. In Tango Reverse turns step 1 CBMP and CBM together.
CBM과 CBMP는 동시에 나올 수 있는가? 처음에는 나는 그렇지않다고 생각했었는데 춤을 춰보고 연구를 더 해보고 나니 대답은 “예스”이다. 샤쎄 프롬 PP로 시작할 때 첫 스텝은 CBMP에서 포워드 앤 어크로스이다. 그런데 왼족 사이드는 같이 움직이고 싶지않다면 CBM과 CBMP가 같이 있는 것이다. 탱고 리버스 턴에서 스텝 1도 CBM과 CBMP가 같이 있는 것이다.
Again it is all based on Dancing Naturally, and none of this is artificially created. We should indeed study it and analyze it as we are dancing to get a better picture of "what's going on." If it doesn't feel natural, it perhaps ain't right.
다시 보면, 이것은 자연스럽게 댄스를 하는 것이 기본이며 인위적으로 만들어지는 것이 아니다. 우리는 춤을 추면서 어떻게 나오는지 더 좋은 그림을 만들어 내기 위해서 정말 공부하고 분석해 봐야 한다. 만약 자연스럽지 않다면 그것은 옳은 것이 아니다.
Foot held in CBMP: You don't always have to "step in CBMP." Try a pivot, left foot back and pivot to right, you will feel that the right foot (or leg) will be held in CBMP.
CBMP에서의 발: 항상 CBMP에서의 스텝을 할 필요는 없다. 피봇을 해보고 왼발은 뒤로 하고 오른쪽으로 피봇을 해보라. 그러면 오른쪽 발(또는 다리)는 CBMP에 있는 것이다.
This article is part of and should be seen in the frame context of Dancesport UK, Tid-bits
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첫댓글 메모합니당. ㅎㅎㅎ
좋은 글 잘읽었습니다...감솨 ^^
캉캉님....swing과 sway는 뭐가 다를까요
이제 이론에 관심이 가나 봐요??? 강습 시간에 보여드리지요~~