The Core of the Teachings
Written by Krishnamurti in 1980 at the request of his biographer Mary Lutyens.
The core of Krishnamurti’s teaching is contained in the statement he made in 1929 when he said, “Truth is a pathless land”. Man cannot come to it through any organization, through any creed, through any dogma, priest or ritual, not through any philosophical knowledge or psychological technique. He has to find it through the mirror of relationship, through the understanding of the contents of his own mind, through observation and not through intellectual analysis or introspective dissection.
Man has built in himself images as a fence of security - religious, political, personal. These manifest as symbols, ideas, beliefs. The burden of these images dominates man’s thinking, his relationships, and his daily life. These images are the causes of our problems for they divide man from man. His perception of life is shaped by the concepts already established in his mind. The content of his consciousness is his entire existence. The individuality is the name, the form and superficial culture he acquires from tradition and environment. The uniqueness of man does not lie in the superficial but in complete freedom from the content of his consciousness, which is common to all humanity. So he is not an individual.
Freedom is not a reaction; freedom is not choice. It is man’s pretence that because he has choice he is free. Freedom is pure observation without direction, without fear of punishment and reward. Freedom is without motive; freedom is not at the end of the evolution of man but lies in the first step of his existence. In observation one begins to discover the lack of freedom. Freedom is found in the choiceless awareness of our daily existence and activity.
Thought is time. Thought is born of experience and knowledge, which are inseparable from time and the past. Time is the psychological enemy of man. Our action is based on knowledge and therefore time, so man is always a slave to the past. Thought is ever limited and so we live in constant conflict and struggle. There is no psychological evolution. When man becomes aware of the movement of his own thoughts, he will see the division between the thinker and thought, the observer and the observed, the experiencer and the experience. He will discover that this division is an illusion. Then only is there pure observation which is insight without any shadow of the past or of time. This timeless insight brings about a deep, radical mutation in the mind.
Total negation is the essence of the positive. When there is negation of all those things that thought has brought about psychologically, only then is there love, which is compassion and intelligence.
(크리슈나무르티) 가르침의 핵심
( *이 글은 크리슈나무르티의 전기 작가 메리 러쳔스의 요청으로 1980년 크리슈나무르티가 쓴 글이다.)
크리슈나무르티 가르침의 핵심은 1929년 그가 "진리는 통로 없는 경지입니다"라고 선언한 연설문 속에 담겨있습니다. 인간은 그 어떤 조직이나 교리, 신조, 성직자, 종교의식을 통해서도 진리로 다가갈 수 없으며, 그 어떤 철학적 지식이나 심리학적인 기법을 통해서도 진리로 다가갈 수 없습니다. 인간은 지적인 분석이나 자기성찰적인 해부로서가 아니라, 관계라는 거울을 통해서 자기 마음의 내용물을 관찰하고 이해함으로써 진리를 발견해야 합니다.
인간은 안전을 위한 울타리로서 종교적, 정치적 및 개인적으로 자기 안에 심상을 구축했습니다. 그것은 상징물 또는 관념이나 신념의 형태로 표출됩니다. 이 심상이라는 굴레가 인간의 사고, 관계 및 그의 일상 생활을 지배합니다. 이 심상은 우리가 겪는 문제들의 원인이 됩니다. 왜냐하면 그것이 인간들을 서로 갈라놓기 때문입니다. 인간은 그 자신의 마음 속에 이미 정립된 개념에 따라 삶을 인식합니다. 그 자신의 의식 안에 든 내용물이 곧 그 사람 존재의 전부입니다. 인간의 개성이라고 하는 것은 단지 이름과 겉모습, 그 사람이 속한 전통과 환경에서 습득한 표면적인 문화의 차이를 말하는 것일 뿐입니다. 인간의 독창성이란 그런 표면적인 것에 있지 않고, 자기 의식 안의 내용물로부터의 완전한 자유 안에 있는 것입니다. 이 내용물은 모든 모든 인류에게 공통적인 것입니다. 결국 인간은 한 사람의 개인으로 볼 수 있는 것이 아닙니다.
자유는 반작용이 아닙니다. 자유는 선택의 문제가 아닙니다. 자신이 선택할 수 있기에 자유롭다는 말은 인간의 허세일 뿐입니다. 자유는 정해진 방향 없는, 그리고 처벌과 보상에 대한 공포가 개입되지 않은 순수한 관찰입니다. 자유에는 동기가 없습니다. 자유는 인간 변화의 종국적인 단계에 있는 것이 아니고, 인간 존재의 첫 단계에 있는 것입니다. 스스로 자기 자신을 관찰해보면, 인간은 자신이 자유가 결여되었다는 것을 발견하기 시작합니다. 자유는 일상 생활의 존재와 활동에 대한 선택 없는 인식 안에서 발견될 것입니다.
사고는 시간입니다. 사고는 경험과 지식에서 나오고, 그것은 시간과 과거로부터 분리될 수 없습니다. 시간이란 인간의 심리적인 적입니다. 우리가 하는 행위는 지식 즉 시간에 기반한 것입니다. 따라서 인간은 언제나 과거의 노예가 됩니다. 사고는 항상 한계적이어서 인간은 끝없이 갈등과 투쟁 속에서 사는 것입니다. 심리적인 진보란 존재하지 않습니다. 인간이 자기 생각의 움직임을 인식할 때, 그는 ’생각하는 자’와 ’생각’, ’관찰자’와 ’관찰되는 것’, ’경험자’와 ’경험’ 사이의 분열을 보게 될 것입니다. 그리고 이 분열이 환영이라는 것을 발견하게 될 것입니다. 그때 비로서 순수한 관찰, 즉 과거나 시간의 그림자가 전혀 드리워지지 않은 통찰이 존재합니다. 이 무시간성의 통찰이 마음 속에 깊은 그리고 근본적인 변화를 일으킵니다.
전적인 부정이야말로 긍정의 정수입니다. 인간의 사고가 심리적으로 생성한 그 모든 것에 대한 부정이 있을 때, 오직 그때 비로서 사랑, 즉 자비 와 지성이 존재합니다.
원문 출처 : http://www.jkrishnamurti.org/about-krishnamurti/the-core-of-the-teachings.php