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날갯짓 비행체 모형은 당신의 학생들이 학습에 열광할 수 있도록 만드는 다목적의 학습도구이다. 설계도 또는 키트의 설명서를 따라서 날갯짓 비행체를 만드는 것은 학생들에게 정보를 읽고 해독하는 능력을 길러주는 독특한 언어학습이 된다. 그들은 수작업을 통하여 수학, 과학, 기술을 습득할 것이다. 학생들은 날갯짓 비행에 관하여 배울 수 있는 자신들만의 조사를 위한 실험을 수행하기를 원할 것이다. 초등학생부터 대학생까지 학생들은 자기들의 상대적 수준에 따라서 날갯짓 비행을 조사할 것이다.
Students can build ornithopters using The Ornithopter Zone's Freebird kit, which has been specially designed for ease of construction. We offer educator discounts on these kits through our online store.
학생들은 Ornithopter Zone의 프리버드 키트를 사용하여 날갯짓 비행체를 만들 수 있는데, 그것은 조립이 쉽게 디자인되었다. 온라인 상점을 통하여 이런 키트들을 선생님들께 공급할 때 우리는 할인혜택을 드린다.
Check out our free Teachers Guide for some lesson ideas and experiments kids can do. Language arts teachers often use Rodman Philbrick's book Freak the Mighty in their instruction. The title character in this story builds an ornithopter, and some teachers offer this as a project option for their students. It helps engage those students who may learn better with a hands-on approach. The book also deals with friendship, loss, accepting others' differences.
무료로 제공하는 선생님들을 위한 지침서를 읽고, 학습 아이디어와 학생들이 할 수 있는 실험에 대하여 살펴보시기 바란다. 국어선생님들은 로드맨 필브릭의 책, ‘위대한 프릭’을 교육에 사용하기도 한다. 이 책의 이야기 속의 인물은 날갯짓 비행체를 만드는데, 어떤 선생님들은 학생들에게 프로젝트 옵션으로 이책을 제시한다. 그것은 수작업을 잘하고 싶은 학생들이 몰두하게 도와준다. 그 책은 서로의 차이를 인정하면서 우정을 쌓는 법을 다루고 있다.
Teachers Guide in Adobe PDF format
아도비PDF화일형식으로 된 선생님들을 위한 지침서
The Teachers Guide now includes suggested rules for a student ornithopter contest! Students can use kits or their own designs and compete for the longest timed flight in your school gym or outdoors.
선생님들을 위한 지침서는 학생 날갯짓 비행체 컨테스트의 규칙(안)을 포함하고 있다. 학생들은 키트 또는 자신의 디자인을 사용하여 날갯짓 비행체를 만들고, 실내체육관 또는 밖에서 최장비행시간을 경쟁한다.
<위의 Teachers Guide in Adobe PDF format의 내용>
Flapping Wings
날갯짓 비행체
A Guide For Teachers
선생님을 위한 지침서
Flapping wing models called ornithopters can be a great learning activity for students. Building an ornithopter from kit instructions is a unique language lesson that teaches students to read for information and understanding. They'll also learn math, science, and technology skills through this hands-on experience. Students can carry out their own inquiry-based experiments comparing the ornithopter with real birds.
오너삽터라고 불리는 날갯짓 비행체는 학생들이 아주 많은 것을 배울 수 있는 활동이 될 수 있다. 키트에 딸린 설명서에 따라 날갯짓 비행체를 만드는 것은 학생들에게 정보를 읽고 해석하는 것을 가르치는 독특한 언어학습이다. 학생들은 공작을 통하여 또한 수학, 과학, 기술을 배울 수 있다. 학생들은 실제 새와 날갯짓 비행체를 비교하는 스스로의 조사활동을 수행할 수 있다.
How it Flies
The first thing anyone asks when they see an ornithopter fly is, “How does it work?”. We’ve all wondered the same thing about birds too at one time or another. Since the ornithopter flies like a bird, we can answer both questions at the same time.
어떻게 나는가?
날갯짓 비행체가 나는 것을 본 사람이 첫 번째로 질문하는 것은 “어떻게 날아요?”이다. 우리 모두는 새에 관하여서도 똑같은 의문을 갖고 있다. 날갯짓 비행체가 새처럼 날기 때문에 우리는 같은 질문에 대한 답을 할 수 있다.
All flying creatures, and ornithopters too, have a stiff structure that forms the leading edge or front part of the wing. Birds have their wing bones at the leading edge. For insects, the veins of the wing are concentrated there. Ornithopters have a stiff spar at the leading edge. The rest of the wing is more flexible. It needs to be flexible so the wing can change shape as it flaps.
모든 날아다니는 생명체와 날갯짓 비행체는 날개앞전 또는 날개앞부분에 딱딱한 구조를 가지고 있다. 곤충에게는 날개의 시맥(翅脈, 곤충의 날개에 무늬처럼 있는 맥)이 거기에 집중되어 있다. 날갯짓 비행체는 날개앞전에 딱딱한 익형을 가지고 있다. 날개의 나머지 부분은 좀더 유연하다. 날갯짓을 할 때 날개모양이 변할 수 있도록 유연할 필요가 있다.
<Wings of different animals all have a rigid structure at the front. The rest of the wing is more flexible.>
각기 다른 동물들의 날개는 모두 앞전에 딱딱한 구조를 갖고 있다. 날개의 나머지부분은 좀더 유연하다. : 익룡, 새, 박쥐. 곤충
An airplane wing produces lift by moving forward through the air. This force, called lift, is what keeps the airplane from falling to the ground. The special shape of the wing, combined with the slight upward angle of the wing, causes air to be deflected downward. There is more pressure on the bottom of the wing than there is on the top. This difference in pressure produces lift.
비행기의 날개는 공기 중에서 전진함으로써 위로 뜨는 힘을 만들어 낸다. 이 힘은 양력이라고 부르는데 비행기가 땅에 떨어지는 것을 막는다. 날개의 특별한 모양은 날개의 각도가 약간 위로 향한 것과 결합하여 공기를 아래쪽으로 비껴지나가게 한다. 날개의 아래쪽이 위쪽보다 압력이 높다. 이 압력의 차이가 양력을 발생시킨다.
<Airplane wing in forward flight produces lift.>
전진 비행할 때 비행기의 날개는 양력을 발생시킨다. :날개의 운동방향, 날개가 만들어 내는 힘
Notice that the force produced is not perfectly straight up. There is some “drag” which tries to hold the airplane back. It is counteracted by the propeller.
발생되는 힘이 완전한 수직이 아님을 주의하라. 비행기를 잡아두려는 항력이 있다. 프로펠러가 그 힘을 제어하게 된다.
Birds flap their wings up and down. This motion is added to the forward motion of the bird’s body, so really the wings move diagonally. They move down and forward during the downstroke, and they move up and forward during the upstroke.
새들은 날개를 위아래로 날갯짓한다. 이 동작은 새의 몸이 전진운동과 결합되어, 날개가 실제로는 대각선으로 움직인다. 새들은 아래쪽 날갯짓을 할 때 아래와 앞으로 움직이고, 위쪽 날갯짓을 할 때 위와 앞으로 움직인다.
<Bird wing in downstroke produces lift and thrust.>
새의 날개는 아래 날갯짓을 할 때 양력과 추력(전진하는 힘)을 만들어 낸다.
The downstroke is what keeps the bird going. The wing acts just like an airplane wing, but since it’s moving at an angle, the force it produces is at an angle too. The wing produces lift, to keep the bird up in the air, and it also produces thrust, to keep the bird moving forward. That’s why birds don’t need propellers.
아래 날갯짓은 새가 전진하게 한다. 새의 날개는 비행기의 날개처럼 작용하지만, 새 날개의 움직임은 각도가 있기 때문에 만들어 내는 힘도 각도가 있다. 새의 날개는 새가 공중에 떠있을 수 있도록 양력을 만들어내고, 또한 새가 앞으로 나아갈 수 있도록 추력도 만들어 낸다. 그것이 바로 새는 프로펠러가 필요 없는 이유이다.
The outer part of the wing has a lot of downward movement, but the inner part near the bird’s body simply moves forward along with the bird. Since the downward motion is greater toward the wingtips, the wing has to twist so that each part of the wing is aligned correctly with the local movement of the wing.
날개의 바깥 부분은 아래 날갯짓 동작이 큰 반면, 새의 몸통에 가까운 안쪽 부분은 새를 따라서 앞으로 움직일 뿐이다. 아래 날갯짓동작이 날개끝 쪽이 더 크기 때문에, 날개의 각 부분이 다른 부분의 움직임과 올바르게 정렬되도록 날개는 구부러져야 한다.
The upstroke is different from the downstroke, and its function can vary. In general, the upstroke produces lift by relying on the forward motion of the bird through the air. The inner part of the wing, near the body, produces most of the lift. The outer part of the wing, because of its sharp upward motion, can only hinder the bird’s flight. Birds solve this problem by partially folding their wings. Most ornithopters take a less subtle approach: more power!
위 날갯짓은 아래날갯짓과 다르며, 그 기능은 여러 가지일 수 있다. 일반적으로 위 날갯짓은 새가 공기 중에서 전진하는 운동에 따라서 양력을 발생시킨다. 몸통에 가까운 날개의 안쪽부분은 양력의 대부분을 발생시킨다. 날개의 바깥부분은 위로 움직이기 때문에 새의 비행을 방해할 뿐이다. 새들은 이러한 문제를 날개를 부분적으로 접음으로써 해결한다. 대부분의 날갯짓 비행체는 덜 섬세한 접근방법을 취 한다 : 더 강한 파워!
<Bird wing in upstroke produces lift and drag.>
위 날갯짓을 할 때 새의 날개는 양력과 항력을 발생시킨다.
There are some common misconceptions about how birds fly. Books and encyclopedias often reiterate this incorrect information. Birds do not move their wings in a rowing motion or push backwards against the air as some people imagine. Some of the tiniest insects fly that way, but it would be inefficient for something as large as a bird. Many books illustrate how a bird’s feathers separate to let air through during the upstroke. In reality, this only happens when birds are taking off or landing. The function is not to reduce air resistance, but to allow the feathers to act as individual airfoils, in effect providing some extra flexibility that’s needed when the bird is in slow flight. At such times, the wings beat almost horizontally, and the upstroke function is changed. The outer feathers are angled to deflect air downward and produce lift during the upstroke.
새의 비행에 관하여 일반적으로 잘 못 알려진 것이 몇 가지 있다. 서적과 백과사전은 부정확한 정보를 반복하기도 한다. 새들은 날개를 노를 젓듯이 움직이지도 않으며 일부 사람들이 상상하듯이 공기를 뒤로 밀지도 않는다. 아주 작은 곤충 중에는 그렇게 비행하는 것도 있지만, 새처럼 큰 것에게는 비효율적일 것이다. 많은 책들은 어떻게 새의 깃털이 위 날갯짓동안에 공기를 통과시키는지에 대하여 삽화로 제시한다. 사실, 이것은 새가 이륙하거나 착륙할 때만 일어난다. 그 기능은 공기저항을 감소시키기 위한 것이 아니라 깃털이 각각의 날개로 작동하도록 하기 위한 것으로서, 새가 천천히 날 때 필요한 추가적인 유연성을 제공하는 것이다. 그 때에는 날개는 거의 수평으로 날갯짓을 하며, 위 날갯짓 기능이 변한다. 바깥쪽 깃털은 공기가 아래쪽으로 비껴가도록 비스듬해지며 위 날갯짓동안에 양력을 발생시킨다.
Ornithopter Contest
An ornithopter contest is a great way to motivate your students while helping them learn important MST concepts. You know the benefits of an investigative, problem-centered approach to science education. This is it. Students can compete with relatively simple designs like The Ornithopter Zone’s Freebird kit. They can add their own modifications to improve flight times, or they can come up with their own designs.
날갯짓 비행체 컨테스트
날갯짓 비행체 컨테스트는 학생들이 스스로 중요한 개념을 공부할 때, 학생들에게 동기부여를 주는 좋은 방법이다. 아시다시피 과학교육에서 연구적인 태도와 문제 중심적 접근방법이 중요하다. 이것이 그렇다. 학생들은 오너삽터존의 freebird 킷트와 같은 상대적으로 간단한 디자인을 경연할 수 있다. 그들은 비행시간향상을 위한 수정을 덧붙일 수도 있고, 자기 자신의 디자인을 수행할 수 있다.
A school gym is the perfect setting for such a contest. Students must learn to make their birds fly in a circle to avoid hitting the walls. Drafts in the room will make this difficult. It may be helpful to close the doors and turn off any fans that are blowing. Students should have time for practice flights so they can develop their models and technique. Students should work in teams, with two to four students on each team.
학교 실내체육관은 이러한 컨테스트를 위한 완벽한 무대이다. 학생들은 벽을 부딪히지 않도록 자신들의 새가 원을 그리며 돌게 해야 할 것이다. 실내의 통풍장치는 이것을 어렵게 할 것이다. 문을 닫고 작동하는 팬을 끄는 것이 도움이 될 것이다. 학생들은 자기 모형과 기술을 발전시킬 수 있도록 비행연습 할 시간을 갖어야 한다. 학생들은 2~4명이 한 팀에 속해서 팀을 이뤄서 작업해야 한다.
Suggested contest rules appear at the end of this packet.
컨테스트 규칙(안)은 이 편지의 끝에 있다.
Project ideas 프로젝트 아이디어
Reading Assignment: English teachers at the elementary or middle school level often assign one of the books listed below. The notion of flapping wing flight adds interest to these stories and adds a multiple intelligences component to the lesson. Many teachers give the option of building an ornithopter instead of a written assignment. Students develop important language skills while researching how to build an ornithopter.
읽기과제 : 초등학교 또는 중학교 수준의 국어선생님들은 아래에 제시되어있는 책 중에서 1권의 책을 종종 할당한다. 날갯짓 비행의 개념은 이러한 이야기에 관심을 갖게 하며, 교육에 필요한 지적요소를 향상시킨다. 많은 선생님들은 쓰기과제를 주는 대신에 날갯짓 비행체 만들기를 옵션과제로 준다. 학생들은 날갯짓 비행체를 어떻게 만들까를 조사하는 동안 중요한 언어기능을 향상시킬 수 있다.
Compare with Real Birds: Students can investigate how the ornithopters compare with real birds. This could involve some library or internet research to find out how birds fly. The students will examine the ornithopter to compare and contrast it with birds. They may also weigh the ornithopter and measure its wings to compare with published values for birds. Required materials: Freebird ornithopter, ruler, scale or balance.
진짜 새와 비교: 학생들은 날갯짓 비행체와 진짜 새를 어떻게 비교할 수 있는지를 조사할 수 있다. 이것은 새가 어떻게 나는지를 알기 위해서 도서관이나 인터넷을 이용하게 할 수 있다. 학생들은 날갯짓 비행체를 새와 비교하고 대조하기 위하여 조사를 할 것이다. 그들은 날갯짓 비행체의 무게와 날개크기를 새의 그것과 비교할지도 모른다. 필요한 자재 : 프리버드 날갯짓 비행체, 자, 저울
Flapping Rate: Students can calculate how many times a second the ornithopter beats its wings. They simply count how many times they wind up the rubber band and divide that by the number of seconds the wings flap. Teaches scientific measurement skills and math applications. Required materials: Freebird ornithopter, stopwatch.
날갯짓횟수 : 학생들은 날갯짓 비행체가 1초에 몇 번 날갯짓을 하는지 계산할 수 있다. 그들은 단지 고무 밴드를 몇 번이나 감는지를 세어서 날갯짓을 한 시간으로 나눈다. 과학적 측정기술과 수학적 적용을 가르치는 것이다. 필요한 자재 : 프리버드 날갯짓 비행체, 스톱워치
Compare Flapping Rate with Real Birds: How does the flapping rate compare with a real bird? Students can design experiements to determine which factors affect the flapping rate of a bird or ornithopter. For example, they could vary the size of the wings to test the hypothesis that larger wings won't need to flap as quickly. Materials required: Freebird kits, 1/8x1/8 inch balsa wood sticks, tissue paper, stopwatch.
날갯짓횟수를 새와 비교: 진짜 새와 날갯짓횟수를 어떻게 비교할 수 있을까? 학생들은 어떤 요소가 새나 날갯짓 비행체의 날갯짓횟수에 영향을 미치는지 결정하기 위한 실험을 설계할 수 있다. 예를 들면, 큰 날개일수록 날갯짓이 빠를 필요가 없다는 가설을 검증하기 위하여 날개의 크기를 변경할 수 있다. 필요한 자재 : 프리버드 키트, 4.6mm X 4.6mm 발사나무 막대, 습자지
Optimize the Design: As an engineering design project, students can find ways of improving the ornithopter's flight. The Freebird kit can be modified by making new wings of different size or shape. Students can also try adding curved ribs or bracing the wing to make it less flexible. Carefully remove the original wing, or start with a fresh kit, making changes as you go. Visit your hobby shop or craft supply store for additional balsa wood and tissue paper.
디자인의 적정화 : 공학적 디자인 프로젝트로서, 학생들은 날갯짓 비행체의 비행을 개선하기 위한 방법을 발견할 수 있다. 프리버드 키트는 날개의 크기와 모양을 변경시킴으로써 수정될 수 있다. 학생들은 날개의 유연성을 줄이기 위하여 갈비 살 또는 지지대를 추가할 수 있다. 주의 깊게 원래의 날개를 제거하거나 새로운 키트로 시작하여, 원하는 변경을 할 수 있다. 문방구, 화방, rc 온라인쇼핑몰, rc 오프라인쇼핑몰에서 발사나무와 습자지를 구할 수 있다.
Simulation and Modeling: Students can use the FlapDesign software on our web site to simulate the ornithopter flapping mechanism. They can investigate how changing the dimensions of the mechanism will affect the movement of the wings. Which dimensions give the most symmetrical flapping? Can students find ways to make the ornithopter turn left or right? dive or perform loops? Students can generate hypotheses and test them by modifying the actual Freebird kits. Required materials: computer with internet access, Freebird ornithopter kits.
시뮤레이션과 모형화 : 학생들은 날갯짓 비행체의 날갯짓 메카니즘을 시뮤레이션 하기 위하여 인터넷상에서 날갯짓디자인 소프트웨어를 사용할 수 있다. (http://www.ornithopter.org/flapdesign1.shtml). 그들은 메카니즘의 치수를 변경시키는 것이 날개의 움직임에 어떻게 영향을 미치는지 조사할 수 있다. 어떤 치수가 가장 대칭적으로 날갯짓을 하게 하는가? 학생들이 날갯짓 비행체를 왼쪽 또는 오른쪽으로 돌게 만드는 방법을 발견할 수 있을까? 급강하하거나 선회하게 하는 방법? 학생들은 프리버드 키트를 변경함으로써 가설을 세우고 검증할 수 있다. 필요한 자재 : 인터넷을 할 수 있는 컴퓨터, 프리버드 키트.
Students can work in pairs to build the Freebird kit. Building the kit requires scissors, a hobby knife, needle-nose pliers, straight pins, white glue, and epoxy or CA glue available at your local hobby shop. Students should work on cardboard covered with wax paper or plastic wrap. With adequate supervision, the kit has been built successfully by 6th grade students. Allow about three one-hour sessions, depending on age.
학생들은 프리버드 키트를 만들기 위해서 그룹으로 작업할 수 있다. 키트를 만드는데 필요한 것은 가위, 카터 칼, 롱노우즈, 강선, 딱풀, 에폭시 또는 순간접착제이다. 학생들은 왁스종이가 붙여진 카드보드나 대형할인마트의 비닐봉지를 잘라서 펼친 것 위에서 작업해야 한다. 적절히 감독하면 키트는 6학년학생들에 의하여 성공적으로 만들어 질 것이다. 나이에 따라서 다르겠지만, 1시간짜리 수업 3번 정도를 할당하라.
Books
Here we feature some books that address the subject of ornithopters. We've heard from teachers who are using these books successfully as part of their instruction. Flapping wing flight is sure to capture the attention and fire the imagination of students.
책
날갯짓 비행체라는 주제를 설명하는 책을 제시한다. 지침서의 일부분으로 이 책들이 성공적으로 사용되었다고 선생님들로부터 들어왔다. 날갯짓 비행은 학생들의 관심을 끌고 상상력에 불을 붙일 것이 틀림없다.
Our Neighbor is a Strange, Strange Man
by Tres Seymour, pictures by Walter Lyon Krudop, grades K-4
우리이웃은 이상하고 이상한 남자
트레스 세이모어 글씀, 월터 라이온 크루도프 그림, 학년 k-4
This book relates the true story of Melville Murrell, whose 1876 ornithopter flight
preceeded the airplane flights of the Wright Brothers. The narrator is a young boy in the isolated Tennessee town that was Murrell's home. Echoing popular sentiment, the boy doubts Murrell until his invention takes flight.
이 책은 라이트형제의 비행기 비행에 앞서서 1876년 날갯짓 비행을 성공시킨, 멜빌 무렐의 실제 이야기와 관계가 있다. 무렐의 집이 있었던 테네시 시의 어린소년이 관찰자이다. 무렐의 발명품이 날기 전까지 소년을 의심을 한다.
Freak the Mighty
by Rodman Philbrick, grades 6 & up
위대한 프릭
로드맨 필브릭 글씀, 6학년이상
Freak is a handicapped boy genius who builds ornithopters. Max is a big, slow kid. Neither of them fits in, but they are empowered by each other's strengths. This is the touching story of their friendship. English teachers using this book often give their students the option of building an ornithopter for the assignment. Students develop important language skills while researching how to build an ornithopter.
프릭은 날갯짓 비행체를 만드는 장애소년이다. 맥스는 덩치가 크고 느린 소년이다. 그들은 전혀 어울리지 않지만, 각자의 장점에 매료된다. 이것은 그들의 우정에 관한 감동적인 이야기이다. 국어선생님들은 날갯짓 비행체를 만드는 과업의 옵션으로 이 책을 사용한다. 학생들은 날갯짓 비행체를 만드는 방법을 조사할 때 중요한 언어적 기능을 발전시킬 수 있다.
Kits & Supplies
For more ornithopter kits, visit The Ornithopter Zone online store,
www.ornithopter.org/store. We can also be reached by phone at (800) 445-4215, or by mail at The Ornithopter Zone, 582 Laurelton Road, Rochester NY 14609 USA.
ⓒ 2004 Nathan Chronister
키트와 자재
더 많은 날갯짓 비행체 키트를 보려면, Ornithopter Zone 온라인상점을 방문하라.
www.ornithopter.org/store. 전화나 우편으로 연락하셔도 된다.
2004년 나산 크로니스터
국내 황조롱이 (free bird up grade판) 판매처 : www.cybirdmall.com
*** 시험 결과 free bird와 파다닥 보다 황조롱이의 비행 성능이 뛰어남을 확인 하였습니다.
Flying Bird Contest Rules
날갯짓 비행체 컨테스트 규칙
1. The goal of this contest is to construct a mechanical flying bird, which is called an “ornithopter”. The birds will be timed to see which one can fly the longest.
1. 컨테스트의 목적은 기계적인 날갯짓 비행체를 만드는 것이다. 누구 것이 가장 오래 나는지를 보기 위하여 날갯짓 비행체의 비행시간을 잴 것이다.
2. Each bird must be powered by a rubber band.
2. 모든 날갯짓 비행체는 고무줄동력을 사용해야 한다.
3. Each bird must have a monoplane configuration. That means only one pair of flapping wings. One on the left. One on the right. Any stabilizer or lifting surface other than the flapping wings must be located aft of the rear motor hook.
3. 모든 날갯짓 비행체는 단엽기의 특성을 갖아야 한다. 즉, 한 쌍의 날개만을 갖아야 한다. 한쪽은 왼쪽, 한쪽은 오른쪽. 날개 외에 꼬리날개 또는 타면은 뒷 쪽 고무줄걸이의 뒤에 위치해야 한다.
4. The motor stick must consist of a single piece of solid wood. The tail boom, if present, must also be made from a single piece of solid wood.
모터 막대는 1개의 단단한 나무로 구성되어야 한다. 꼬리날개 펼치는 살(만약 있다면)도 1개의 단단한 나무로 만들어야져야 한다.
5. The structure must be made entirely from wood and paper, except as follows. Metal or plastic parts may be used in the flapping mechanism, wing hinges, and motor hooks. Joints may be reinforced with tissue paper soaked in glue. Materials such as carbon fiber, boron, and kevlar are not allowed.
5. 구조물은 다음과 같은 것을 제외하고 전체적으로 나무와 종이로 만들어져야 한다.
날갯짓 메카니즘, 날개 힌지(hinge), 고무줄 고리에 금속이나 플라스틱이 사용돼도 좋다. 결합부는 풀로 적신 습자지로 강화해도 좋다. 카본섬유, 유리섬유, 케블러 섬유 등은 허용되지 않는다.
6. Models may be hand-launched. A stopwatch will be used to time each flight. The timing should begin at launch and should end when the model touches the floor. If the flight ends prematurely because of hitting an obstacle, the time shall stand. However, if the bird gets caught on an obstacle for more than ten seconds, the flight shall be redone.
6. 모형은 핸드런치해도 된다. 스톱워치는 각각의 비행시간을 재기위하여 사용될 것이다. 비행시간을 런칭 부터 바닥에 떨어질 때까지이다. 장애물에 부딪혀서 너무 이르게 비행이 끝난다면 시간을 멈춰야 한다. 하지만, 날갯짓 비행체가 10초 이상 날다가 장애물에 부딪혔을 때에는 비행을 다시 해야 한다.
7. Each team is allowed three timed flights. The best one counts as the score.
7. 각 팀은 세 번의 비행이 허용된다. 가장 좋은 비행을 점수로서 인정한다.
Bonus:
1. If the ornithopter is decorated in a manner that makes it look more like a real bird, ten seconds will be added to the flight time.
보너스:
1. 만일 날갯짓 비행체가 진짜 새 처럴 보이고 분장됐다면, 비행시간에 10초가 더해질 것이다.
첫댓글 감사합니다! 조금 이용하겠습니다.
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