4.11 국가직 9급 이것만은 알고 가자! ②영어-두형호 교수
필수 문법 정리
1. 자동사로 착각하기 쉬운 타동사
enter the classroom - enter into (×) / leave Busan - leave from Busan(×)
reach Seoul - reach at (×) / resemble her brother - resemble with (×)
marry Tom - marry with (×) / discuss the matter - discuss about (×)
2. 금지 동사+목적어+from+동명사
stop, keep, prevent, prohibit, hinder, restrain, hold, deter, dissuade, discourage
3. 4형식 동사로 착각하기 쉬운 3형식 동사
explain, suggest, say, propose+목적어+ to +사람
4. 주의해야할 동사의 활용
. lie - lay - lain (놓여있다, 누워있다)
. lie - lied - lied (거짓말 하다)
. lay - laid - laid (놓다, 눕히다)
. find - found - found (발견하다)
. found - founded - founded (설립하다)
5. 속도나 비율 나오면 전치사는 at
He was driving at dangerous speed.
6. They say that he killed her.
He is said to have killed her.
7. a house to live in / a chair to sit on / a pencil to write with
8. 사람 주어 불가능 형용사
easy, difficult, hard, possible, impossible, pleasant, convenient, necessary
9. 사람의 성격 형용사
kind, good, nice, wise, clever, foolish, silly, stupid, rude, careless -> of + 사람 + to 부정사
10. a pain-killing drug (O) / a pain-killed drug (X)
a sweet-smelling flower (O) / a handsome-looking guy (O)
11. 관계 대명사 + 주어 + 동사 + 동사 이면 100% 삽입 :
이때 관계 대명사는 100% 주격관계 대명사
12. that, what은 계속적 용법으로 사용할 수 없다.
I will employ the man, that is diligent. (×)
13. 관계 대명사와 관계부사 구분
뒷부분이 관계 대명사는 불완전하고, 관계 부사는 완전하다
14. should 생략 가능 동사
주장(insist, persist), 희망(desire, wish), 요구(demand, require), 명령(order, command), 제안(suggest, propose), 충고(advise, recommend), 동의(move)
15. Have Sth in common : 공통점으로 갖다.
Have difficulty [problem, a hard time, trouble] (in) 동명사 -하는데 어려움이 있다.
16. 주어와 동사의 수는 일치하여야 한다.
. The fact that someone is interested enough to give help to poor villagers often work wonders. (X)
(The fact가 단수이므로 work가 works가 되어야 한다)
17. and, or, but 다음에는 구조가 동일한 것이 좌우로 연결되어야 한다. (평행구조)
18. 가정법 과거 : If S'+ 과거동사[were], S+조동사의 과거+원형동사 - 현재사실의 반대가정
가정법 과거 완료 : If S' had+pp, S+조동사의 과거+have pp - 과거 사실의 반대 가정
혼합가정법 : If S' had+pp, S+조동사의 과거+원형동사 (now)
19. the number of + 복수 명사 + 단수동사
a number of + 복수 명사 + 복수 동사
20. 사람이 주어 : excited, interested, tired, satisfied 등 감정동사의 과거분사
사물이 주어 : exciting, interesting, tiring, satisfying 등 감정동사의 현재분사
21. 배수사는 as 와 비교급 앞에 위치한다.
He has twice as many books as I (have)
22. as, so, too, how, howver + 형용사 + a + 명사.
I have never seen as beautiful a girl as Judy.
23. 라틴어(어미가 -or인 형용사)의 비교급
than 대신에 to를 사용하며 단어 자체에 비교의 의미가 있어 more와 함께 사용할 수 없으며 to는 전치사이므로 뒤에는 목적격이 와야 한다.
24. ·no more than 단지, 오직(=only)
·no less than ~ 만큼 많은(=as many as)
·not more than 기껏해야, 많아야(=at most)
·not less than 적어도(=at least)
25. it’s는 소유격이 아니라 it is 나 it has를 줄인 것이고 its가 소유격이다.
26. 관계 대명사는 선행사의 수에 따라 동사의 수가 정해진다.
·The teacher is punishing the students who always come late.
27. 두 개의 과거 중 먼저 일어난 것은 과거완료(대과거) 구문으로 쓴다.
·I lost the novel which he had given me.
28. cannot ... too는 “아무리 ... 해도 괜찮다”인데 too를 쓰지 않고 접두어 over-가 있는 동사를 써도 된다.
·You cannot overpraise her conduct. (너는 그녀의 행동을 아무리 칭찬해도 괜찮다.)
29. 미래 완료는 (will/shall have + pp)는 by 와 if 와 친하다.
·I shall have eaten by the time you arrive. (네가 도착할 때쯤은 나는 식사를 했을 것이다.)
30. 삽입구는 무시하고 주어와 동사만을 일치시킨다.
·Joe, as well as his two cousins, calls me every day.
31. hardly, scarcely, barely등은 부정의 뜻에 가까우므로 다른 부정어와 같이 쓰이지 않는다.
·Tom didn't hardly touch his dinner tonight. (X)
32. 관계 대명사와 관계부사는 접속기능을 가지므로 다른 접속사와 같이 쓰지 않는다.
·I want to buy the blue suit, but which is too costly for me. (X)
·I want to buy the blue suit, which is too costly for me. (O)
33. 요일, 날자, 달을 묻는 표현
·요일 : What day is it today? / What day is today? / what day of the week is it today?
·날짜 : What's the date? / What day of the month is it today?
34. 뜻을 구별해야 할 형용사
·successful (성공적인) / successive (연속적인)
·momentous (중요한) / momentary (일시적인)
·industrious (근면한) / industrial (산업의)
·sensible (분별력 있는) / sensitive (민감한) / sensory (감각의) / sensual (육감적인)
·literal (문자그대로의) / literate (글을 읽을줄 아는) / literary (문학의) / illiterate (문맹의)
·credible (믿을만한) / credulous (쉽게 믿는)
·respectful(존경심이 많은) / respectable (존경받을만한) / respective (각각의)
35. 「활용상 혼동하기 쉬운 동사」
. rise/rose/risen ㉶ 일어나다, 떠오르다
. raise/raised/raised ㉹ 들어올리다, 재배/사육/모금하다
36. 주의해야 할 기본시제」
「It will not long / before + S + V(현재) ~」곧 ~할 것이다
It will not long before spring (will come, comes).
「not A until B 」 B 하고서 비로소 A 하다
We do not know the value of health until we lose it.
→ Not until we lose health do we know the value of it. <도치>
→ It is not until we lose health that we know the value of it. <강조>
37.▶ 현재완료시제를 쓸 수 없는 경우< when…, ago, just now>
When have you finished your homework? (×)
→ When did you finish your homework.
38. ▶ 완료 & 경험의 표현
1. He has gone to England. <(완료) 가버렸다>
2. I have been to England. <(완료) 갔다 왔다 / (경험) 가본 적이 있다>
3. I have been in England. <(경험) 있은 적이 있다>
39. ▶ <since>와 현재완료 S + 현재완료 ~ since + 과거
I have known him since I moved here.
It is only a week since we got married.
40. ▶ 현재완료가 미래완료를 대용 <시간 & 조건의 부사절에서>
I will read that book when I have read this.
41. 과거완료<had+p.p> 시제」<기준 시점이 과거>
두 개의 과거 중 먼저 일어난 것은 과거완료(대과거) 구문으로 쓴다.
. I lost the novel which he had given me.
▶「~ 하자마자, 곧 ~했다」
42. 미래 완료는 (will/shall have + pp)는 by 와 if 와 친하다.
. I shall have eaten by the time you arrive.
(네가 도착할 때쯤은 나는 식사를 했을 것이다.)
43.「진행형」으로 쓸 수 없는 동사
like/love/know/resemble/ belong to(~에 속V)/need/think 시각(look/seem) / 청각(sound) / 촉각(feel) 후각(smell) / 미각(taste)have/possess/own see/watch/hear/feel/notice/observe
44.「독립 부정사」
to be sure <확실히> to begin with <우선 / 먼저>
so to speak <말하자면> (=as it were)
to tell the truth <솔직히 말하면>
to do him justice <정당하게 평가하면>
strange to say <이상한 이야기지만>
to make matters worse <설상가상으로>
to make a long story short <간단히 말해서>
「~ 은 말할 것도 없이」
▷ not to speak of ~ not to mention ~
to say nothing of ~ let alone ~
45.「순수전치사 to + V-ing」
1. She devoted herself to looking after him. <~에 일신을 바치다/ 전렴V>
2. They have devoted all their time to helping the sick.
3. He is looking forward to seeing you. <~을 간절히 바라다>
4. I objected to being treated like this. <~을 반대V>
= I have an objection to being treated like this.
= I am opposed to being treated like this.
5. I went to Italy with a view to studying opera. <~할 목적으로>
= I went to Italy with the view of studying opera.
6. He started early with the purpose of getting a good seat. <~할 목적으로>
= He started early with the intention of getting a good seat.
= He started early in order to get a good seat.
7. I am accustomed to walking to and from school. <~하는데 익숙V>
46.「동명사의 관용적인 표현」
1.「cannot help +v-ing」 <~ 하지 않을 수 없다>
2.「There is no + v-ing」 <~ 하는 것은 불가능V/~ 할 수 없다>
3.「There is no use/good in + v-ing」 <~ 해도 소용없다>
4.「It goes without saying that ~ 」 <~ 은 말할 것도 없다>
5.「make a point of + V-ing」 <~ 하는 것을 규칙으로 삼다>
6.「never … without + V-ing」 <…하면 반드시 ~ 한다>
I never see this picture without thinking of your mother.
= I never see this picture but I think of your mother.
= Whenever I see this picture, I think of your mother.
= When I see this picture, I always think of your mother.
7.「What do you say to + V-ing」 <~ 하는 것이 어떻습니까?>
8.「be worth + V-ing」 <~ 할 가치가 있다>
47.「be used to + V-ing」<~ 하는데 익숙하다>
① 「be used // to + 동사원형」「~ 하기 위해서 // 사용되다」
② 「used // to + 동사원형」 - 하곤 했다.
48. ▶「<주장/명령/…을 나타내는 주절에 이어지는>명사절 안에서」
「주장」< insist / persist > , 「희망」< desire / wish > , 「요구」< demand / require > 「명령」< order / command > , 「제안」 < suggest / propose > ,「충고」 < advise / recommend > 「동의」 <move>
I insisted that she should come with us.
= I insisted on her coming with us.
He insists (that) he saw a UFO. <~했다고 주장한다>
49.「부정문의 수동태」<부정어는 가능한한 문장 앞으로>
Nobody can solve this problem.
→ This problem can be solved by nobody. (×)
→ This problem cannot be solved by anybody.
50.「합성동사인 타동사구가 있는 경우」<두 개 이상의 단어가 하나의 동사 역할>
▶ ①「자동사+전치사」 ②「타동사+부사+전치사」
Everybody laughed at the poor child.
→ The poor child was laughed at by everybody.
▶「타동사+(수식어)+명사+전치사」<두 가지 수동태가 가능>
① 「pay attention to / take care of / take notice of / take advantage of 」
② 「명사 앞에 수식어가 없으면 그 명사를 수동태의 주어로 사용 할 수 없다」
I shall pay attention to his words.
첫댓글 감사합니다