2025년 전공영어 기출해설
(영어교육론)
영어교육론 A형
A3
(모범답안)
modifying
(채점기준)
위의 단어로 기입하면 2점
그 외 0점
(만점답안을 위한 TIP)
교재론의 다양한 기법에 대해 이해하고 원래의 자료를 수정했을 때의 기법을 찾는다.
일반의 내용을 학생과 관련있는 내용으로 modifying함으로써 학생과 관련된 내용으로 수정하고 있다.
A4
(모범답안)
interrater reliability
(채점기준)
위의 단어로 기입하면 2점
그 외 0점
(만점답안을 위한 TIP)
두 교사가 점수를 주는 방법에 대하여 논의하고 있다.
수행평가에 있어서 두 채점자의 일관성있는 점수가 나오기 위해서는 interrater reliability가 필요함을 설명할 수 있다.
A8
(모범답안)
Semantic deviation and Number of arguments are deviated. For semantic deviation, S2‘s utterance, 'What's the pen?' indicates ill-formed meaning that intends to imply 'Do you have a pen?' For number of arguments, S2's utterance, 'She is giving Mary' does not have a direct object, 'what' or 'a book.' (48 words)
(채점기준) 학습자의 언어의 발전단계를 구체적으로 서술하는가?
1점: Semantic deviation
1점: 'What's the pen?' → 'Do you have a pen?'
1점: Number of arguments
1점: 'She is giving Mary' → direct object, 'what' or 'a book.'
(핵심 KEYWORDS)
semantic deviation, 'What's the pen?,' 'Do you have a pen?' number of arguments, 'She is giving Mary,' direct object, 'what' or 'a book.'
(만점답안을 위한 TIP)
2언어의 특성 중에 의미적으로 생기는 오류와 arguments를 적절하게 사용하지 못하는 오류를 설명한다.
각각의 예시를 명시적으로 서술한다.
A9
(모범답안)
Authenticity was applied to Item 1. The students' responses were related to their experience with a friend in real-life context. Clarity was applied to Item 2. The description of task item was so clear that students understood what response types that they were expected to make. (46 words)
(채점기준) 말하기 평가 항목에서 구체적으로 서술하는가?
1점: Authenticity
1점: 학생의 반응이 실제 경험으로 서술한다.
1점: Clarity
1점: task의 설명이 명확하여 어떤 응답이 나와야 할지 명확하다.
(핵심 KEYWORDS)
experience, real-life context, description, response types, authenticity, clarity
(만점답안을 위한 TIP)
말하기평가에서 중시하는 두 영역을 찾아 구체적으로 서술한다.
authenticity는 학습자의 반응이 실제와 연관되는 것으로, clarity는 지시문의 명확성으로 서술한다.
A11
(모범답안)
R2 is applied to Step 2. For reception, students listen to the conversation to mark true or false and match with each concern. P3 is applied to Step 3. For production, students write rules with useful expressions for polite agreement or disagreement about the use of digital tools. (46 words)
(채점기준) 각 이해력과 표현력의 목표를 실현한 단계를 구체적으로 서술하는가?
1점: R2
1점: 대화를 듣고 T/F를 표시하고 각 우려점을 연결한다.
1점: P3
1점: 공손한 동의와 비동의 표현을 인식한다.
(핵심 KEYWORDS)
R2, P3, listen, conversation, true or false, concern, useful expressions, polite agreement or disagreement
(만점답안을 위한 TIP)
2022개정 교육과정의 핵심 변화인 이해력과 표현력을 중심으로 한 수업에 대한 문제이다.
듣고 상세내용을 파악하고, 표현을 위한 동의와 비동의를 파악한다.
A12
(모범답안)
G3 and P4 may be applied. S2 needs to read selectively to become a more efficient reader by avoiding sentence-by -sentence analysis of the text. S1 needs to draw a picture in her mind to understand the text better rather than skipping over something that she is not sure. (49 words)
(채점기준) 사용한 전략방법을 구체적으로 서술하는가?
1점: G3
1점: 선택적 읽기를 통해 문장별 분석없이 효율적인 읽기를 실시한다.
1점: P4
1점: 마음속에 그림을 그려 내용 이해를 잘 할 수 있도록 한다.
(핵심 KEYWORDS)
G3, P4, read selectively, efficient reader, sentence-by-sentence, draw a picture, understand, skipping over
(만점답안을 위한 TIP)
문장을 하나씩 분석하는 문제점은 선택적 읽기로 해결할 수 있다.
글의 이해도를 높이기 위하여 내용을 시각화할 수 있다.
영어교육론 B형
B6
(모범답안)
Week 1 and week 6 are not followed. Students feel that the project is in their control by collaboratively setting the goal and scope, and deciding what to include in their project. For assessment of the projects, students' learning progress is evaluated with both the process and the product. (49 words)
(채점기준) PBL수업과정을 시행하지 않은 주를 구체적으로 서술하는가?
1점: Week 1
1점: 학습자들은 project의 목표와 범위를 협동하여 설정한다.
1점: Week 6
1점: 학습평가는 과정과 결과물 모두를 평가한다.
(핵심 KEYWORDS)
Week 1, week 6, control, collaboratively, goal, scope, assessment, process, product.
(만점답안을 위한 TIP)
PBLT는 학습자가 목표선정에서부터 활동전반을 스스로 실천하도록 한다.
평가는 과정을 포함하여 평가하도록 한다.
B7
(모범답안)
Intensive listening and creative activities are two suggestions. During while-listening, the teacher can make the students intensively listen to the particular language information with gap-filling activity. For post-listening, the teacher can make some creative activity to ask the students to act out assigned scenes from the story. (47 words)
(채점기준) 수업활동의 개선에 대한 조언을 구체적으로 서술하는가?
1점: intensive listening
1점: gap filling activity를 통해 특정한 언어에 집중하는 듣기를 한다.
1점: creative activities
1점: 학습자가 이야기를 가지고 실연할 수 있다.
(핵심 KEYWORDS)
Intensive listening, creative activities, particular language information, gap-filling activity, act out, scenes
(만점답안을 위한 TIP)
수업활동의 개선점으로 intensive 듣기는 gap filling활동으로 상세 내용에 집중한다.
창조적 활동은 학습자의 소리를 들을 수 있는 실연을 실시한다.
B10
(모범답안)
reflecting, comparing. Seoyeon is in interacting process. She talks about her personal experiences about extracurricular activities. Responding to Taesoo's comment, she wants to extend to hear more about how to serve her communities. (34 words)
(채점기준) 문화학습의 과정을 구체적으로 서술하는가?
1점: reflecting
1점: comparing
1점: Seoyeon is in interacting process.
1점: 자신의 경험을 이야기하고 태수에게 응답하여 추가정보를 더한다.
(핵심 KEYWORDS)
reflecting, comparing, interacting process, personal experiences, responding to Taesoo's comment, hear more
(만점답안을 위한 TIP)
문화학습의 과정에서 두 학생은 각각 reflecting과 comparing을 보여준다.
서연은 태수와의 교류에서 새로운 내용으로 확장하는 interacting을 보여준다.
B11
(모범답안)
Principles 1 and 4 are not conformed. In 3rd period, the teacher provides definitions and teaches grammar points explicitly using drills rather than discovery learning. In 8th period, the teacher conducts a team-based quiz and provides comments to groups rather than individual feedback. (45 words)
(채점기준) 디지털 도구를 사용하는 원리에 어긋나는 내용을 구체적으로 서술하는가?
1점: Principle 1
1점: 교사가 어휘의 정의를 제공하고 문법규칙을 명시적으로 가르친다.
1점: Principle 4
1점: 팀에 근거한 퀴즈를 수행하고 그룹에 대한 평가를 제공한다.
(핵심 KEYWORDS)
Principles 1, 4, definitions, grammar points, explicitly, drills, team-based quiz, comments to groups
(만점답안을 위한 TIP)
디지털도구를 선택할 때 학습자중심으로 스스로 찾아갈 수 있도록 한다.
학습자의 성취도와 개별 피드백이 제공되어야 한다.
첫댓글 감사합니다