쿠팡은 최근 구글 코리아의 유튜브의 음악 및 동영상 서비스 강제 번들링을 종료에 따라 압박에 직면했습니다.
공정거래위원회는 전자상거래, 쿠팡플레이, 쿠팡이츠를 결합한 WOW 유료 멤버십에 대한 조사를 시작했습니다.
쿠팡이 구글코리아와 같이 서비스별로 멤버십을 분리할 가능성이 커보입니다.
여러분은 쿠팡이 전자상거래, 쿠팡플레이, 쿠팡이츠로 멤버심을 분리해도 계속 가입하시겠습니까?
Will Coupang follow Google Korea's lead and unbundle services?
쿠팡은 구글 코리아의 언번들 서비스를 따를까?
By Lee Min-hyung 이민형 기자
Lee Min-hyung joined The Korea Times in 2014 and has worked as a journalist mainly in Korea’s finance, tech and automotive industry. He specializes in content creation, breaking news and in-depth analysis currently on transportation and mobility. You can reach him via mhlee@koreatimes.co.kr.
이민형은 2014년 코리아 타임즈에 입사해 주로 한국의 금융, 기술, 자동차 산업에서 기자로 활동해 왔다. 그는 콘텐츠 제작, 속보, 교통 및 모빌리티에 대한 심층분석을 전문으로 하고 있다. mhlee@koreatimes.co.kr 을 통해 연락할 수 있다.
Published May 25, 2025 4:15 pm KST
Korea Times
Watchdog intensifies probe into Coupang on 'unfair' cross-sales
감독당국, 쿠팡에 대한 '부당한' 교차 판매에 대한 조사강화
Coupang is facing growing pressure to address cross-selling practices across its three online services, following Google Korea’s recent decision to end the forced bundling of YouTube’s music and ad-free video services.
쿠팡은 최근 구글 코리아가 유튜브의 음악 및 광고 없는 동영상 서비스 강제 번들링을 종료하기로 결정한 이후 세 가지 온라인 서비스 전반에 걸친 교차 판매 관행을 해결해야 한다는 압박에 직면해 있다.
Last week, the nation’s top antitrust watchdog launched a probe into the e-commerce giant to decide whether it has engaged in any unfair sales practices through its WOW paid membership program.
지난주 최고의 반독점 감시 기관은 이 전자상거래 대기업이 WOW 유료 멤버십프로그램을 통해 불공정 판매행위를 했는지 여부를 판단하기 위해 조사를 시작했다.
Users of Coupang’s 7,900-won ($5.77) monthly subscription service get access to its ultra-fast Rocket Delivery, free food delivery via Coupang Eats, and ad-free streaming on Coupang Play.
쿠팡의 월 7,900원(5.77달러) 구독 서비스 이용자는 초고속 로켓배송, 쿠팡 이츠를 통한 무료 음식 배달, 쿠팡 플레이에서 광고 없는 스트리밍을 이용할 수 있다.
However, the Fair Trade Commission (FTC) considers it “unfair cross-sales activities” that prevent free competition in the market. Coupang is an unmatched leader in the nation’s e-commerce market, so the watchdog is investigating if the company has breached any fair trade laws by engaging in unfairly cross-selling the services.
그러나 공정거래위원회는 시장의 자유로운 경쟁을 막는 "불공정 교차판매 행위"로 간주하고 있다. 쿠팡은 국내 이커머스 시장에서 독보적인 선두주자이기 때문에 불공정 교차판매 행위를 통해 공정거래법을 위반했는지 여부를 조사하고 있다.
This raises the likelihood that Coupang will follow in Google Korea's footsteps. The search engine giant voluntarily offered to unbundle its YouTube Music and YouTube Premium services apparently to avoid sanctions from the watchdog.
이는 쿠팡이 구글 코리아의 전철을 밟을 가능성을 높인다. 이 검색 엔진 대기업은 감시 기관의 제재를 피하기 위해 자발적으로 유튜브 뮤직과 유튜브 프리미엄 서비스를 분리하겠다고 제안한 것으로 보인다.
Previously, Coupang was investigated by the watchdog over similar concerns after pushing for a drastic 58 percent hike in its membership fee in August 2024, a move that sparked complaints from civic groups.
앞서 쿠팡은 2024년 8월 가입비 58% 대폭 인상을 추진한 후 비슷한 우려로 감독기관의 조사를 받았으며, 이는 시민단체의 불만을 불러일으켰다.
As Google Korea will launch a cheaper subscription plan for its ad-free streaming service by unbundling YouTube Music, some speculate that Coupang may follow suit by separating its bundled services and offering more affordable subscription options to its users.
구글 코리아가 유튜브 뮤직을 분리하여 광고 없는 스트리밍 서비스의 저렴한 구독 요금제를 출시함에 따라, 일부에서는 쿠팡이 번들 서비스를 분리하고 사용자들에게 더 저렴한 구독 옵션을 제공함으로써 그 뒤를 따를 것이라고 추측하고 있다.
Given the FTC’s strong commitment to investigating unfair cross-sales practices, Coupang is likely to face continued scrutiny by the watchdog until it addresses its current business model. The watchdog has pledged to place its 2025 investigative focus on regulating cross-sales from market-dominant platform firms.
불공정 교차판매 관행 조사에 대한 공정위의 강력한 의지를 고려할 때, 쿠팡은 현재 비즈니스 모델을 다룰 때까지 감독기관의 지속적인 조사를 받게 될 것으로 보인다. 감독기관은 2025년 조사 초점을 시장 지배적인 플랫폼 기업의 교차판매 규제에 맞추겠다고 약속했다.
“The latest decision by Google Korea will put Coupang in a growing state of dilemma,” an industry source said. “As the watchdog maintains a hardline stance on the agenda, there stands an ample possibility that the company will follow in YouTube's footsteps.”
업계 관계자는 "구글코리아의 최근 결정으로 쿠팡은 딜레마에 빠질 것"이라며 "감독기관이 의제에 대해 강경한 입장을 유지하고 있는 만큼 유튜브의 전철을 밟을 가능성도 충분히 있다"고 말했다.
Earlier, the FTC considered the forced bundling of YouTube Music and YouTube Premium to be unfair, as it caused local music streaming platforms to lose users to YouTube due to its dominant market position here.
앞서 공정거래위원회는 유튜브 뮤직과 유튜브 프리미엄의 강제 번들링이 불공정하다고 판단했다. 이는 현지 음악 스트리밍 플랫폼이 시장 지배적 위치를 차지하고 있어 사용자를 유튜브에 빼앗기는 결과를 초래했기 때문이다.
“However, Coupang has to take into consideration multiple factors before possibly launching new subscription plans, as Coupang Eats and Coupang Play do not maintain dominant market leadership like YouTube Music,” the official said.
"그러나 쿠팡이츠와 쿠팡플레이는 유튜브 뮤직처럼 시장 지배력을 유지하지 않기 때문에 새로운 구독 요금제를 출시하기 전에 여러 가지 요인을 고려해야 한다."라고 관계자는 말했다.
“Users for Coupang Eats and Coupang Play cannot be seen as to be as loyal as those from YouTube Music, so the company needs extra caution before launching new separate subscription plans.”
"쿠팡이츠와 쿠팡플레이의 사용자들은 유튜브 뮤직의 사용자들만큼 충성도가 높다고 볼 수 없기 때문에, 회사는 새로운 별도 구독 요금제를 출시하기 전에 추가적인 주의가 필요하다.
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