백화점들이 경제 침체를 극복하기 위한 전략의 일환으로 VIP 쇼핑객을 겨냥한 마케팅 노력에 집중하고 있습니다.
지난해, 롯데백화점의 VIP 매출은 45%로 급증했고 신세계백화점 45%, 현대 백화점 43%를 기록했습니다.
신세계백화점은 올해 초 VIP를 위한 새로운 서비스를 출시했으며, 현대 백화점은 올해 상위 3개 VIP 그룹의 자격 조건을 상향 조정했습니다.
향후 백화점들은 매출상승을 위해서 의 VIP마케팅을 더욱 강화할 것으로 보입니다.
Department stores turn to VIPs to navigate economic slowdown
백화점, 경기 침체를 극복하기 위해 VIP로 눈돌림
By Ko Dong-hwan 고동환 기자
Published Sep 8, 2025 4:59 pm KST
Korea Times
Big 3 firms adopt more diverse, personalized touch
빅 3 백화점, 더 다양하고 개인화된 터치를 채택
Department stores in Korea are zeroing in on marketing efforts aimed at VIP shoppers as part of their strategy to navigate the current economic downturn by securing customers who consistently demand luxury goods, regardless of economic conditions.
한국의 백화점들은 경제 상황에 상관없이 지속적으로 명품을 요구하는 고객을 확보함으로써 현재의 경제 침체를 극복하기 위한 전략의 일환으로 VIP 쇼핑객을 겨냥한 마케팅 노력에 집중하고 있다.
The country’s largest department store chains — Lotte, Shinsegae and Hyundai — are increasingly catering to VIPs, as those shoppers’ contributions to their sales have increased steadily over the past five years.
지난 5년간 매출 기여도가 꾸준히 증가함에 따라 롯데, 신세계, 현대 등 국내 최대 백화점 체인점들이 VIP 고객을 점점 더 많이 유치하고 있다.
According to industry officials, Lotte Department Store saw its VIP sales jump to 45 percent last year from 35 percent in 2020. Shinsegae Department Store saw the figure rise to 45 percent from 31 percent, while Hyundai Department Store saw an increase to 43 percent from 38 percent during the same period.
업계 관계자에 따르면 롯데백화점의 VIP 매출은 2020년 35%에서 지난해 45%로 급증했습니다. 신세계백화점은 31%에서 45%로, 현대 백화점은 같은 기간 38%에서 43%로 증가했다.
VIPs are defined differently by each company. Lotte refers to those who spent 10 million won ($7,200) or more each year as VIPs and categorize them into six different classes. Shinsegae VIPs include the top 999 spenders of the year and those who spent 5 million won or more each year, divided into seven different classes. Hyundai VIPs include those who spent 10 million won or more each year and are categorized into six different groups.
VIP는 각 회사마다 다르게 정의한다. 롯데는 VIP로 매년 1천만 원(7,200달러) 이상을 지출한 사람을 말하며, 이를 6가지 클래스로 분류한다. 신세계 VIP는 연간 상위 999명과 연간 500만 원 이상을 지출한 사람을 7가지 클래스로 나눈다. 현대 VIP는 매년 1천만 원 이상을 지출한 사람을 포함하며, 6가지 그룹으로 분류한다.
Shinsegae Department Store earlier this year launched new services for its VIPs. It has partnered with Michelin-starred restaurants to offer free desserts at VIP lounges at all stores and allow VIPs to use their Shinsegae reward points at the restaurants.
신세계백화점은 올해 초 VIP를 위한 새로운 서비스를 출시했다. 미슐랭 스타 레스토랑과 제휴하여 모든 매장의 VIP 라운지에서 무료 디저트를 제공하고 VIP가 레스토랑에서 신세계 리워드 포인트를 사용할 수 있도록 했다.
“We plan to introduce a new service for our Black Diamond VIP club later this year. It is a fine dining event in collaboration with Michelin three-star restaurant Mingles and one-star restaurant Y’east,” said a Shinsegae Department Store official, referring to its highest VIP level.
"올해 말 블랙 다이아몬드 VIP 클럽을 위한 새로운 서비스를 도입할 계획이다. 신세계백화점 관계자는 최고 VIP 등급을 언급하며 "미슐랭 3성급 레스토랑 밍글스와 1성급 레스토랑 Y'east가 협업한 고급 다이닝 이벤트"라고 말했다.
He added, “Last year we launched The Showcase, a new curated e-commerce platform for our VIPs featuring items that were never before seen here. Among the items was Polestar 4 by Swedish premium electric vehicle brand Polestar. We have also been offering free tickets to final games for global sports events and invitations to exhibitions of rare color diamonds. These online offers are what we have newly launched to replace the traditional offline services. They are drawing positive responses.”
그는 "작년에는 VIP를 위한 새로운 큐레이팅 이커머스 플랫폼인 쇼케이스를 출시했는데, 여기서 본 적 없는 아이템들이 등장했다. 그 중에는 스웨덴 프리미엄 전기차 브랜드 폴스타의 폴스타 4도 포함되어 있었다. 또한 글로벌 스포츠 이벤트 결승전 무료 티켓과 희귀 컬러 다이아몬드 전시회 초대권도 제공하고 있다. 이러한 온라인 혜택은 기존 오프라인 서비스를 대체하기 위해 새롭게 출시한 것이다. 긍정적인 반응을 얻고 있다."라고 덧붙였다.
Hyundai Department Store raised this year’s eligibility conditions for its top three VIP groups — Jasmine, Jasmine Blue and Jasmine Black — to “more delicately cater to its VIPs whose needs became more diverse and personalized,” according to the company. Minimum spending for each group has increased by 10 million won to 30 million won.
현대 백화점은 "다양하고 개인화된 니즈를 충족시키기 위해" 올해 상위 3개 VIP 그룹인 재스민, 재스민 블루, 재스민 블랙의 자격 조건을 상향 조정했다. 각 그룹의 최소 지출액은 1,000만 원에서 3,000만 원으로 인상되었다.
Since 2023, The Shilla Seoul has thrown an annual private party for 400 selective VIPs featuring music performances by celebrities. It regularly sent air purifying plants to VIPs and hosted reserved lessons in arts and gastronomy under a program called The Highest Class. Club YP, a trendy VIP lounge reserved for those under 45 years old who spend a minimum of 30 million won per year, has been available for younger VIPs since 2021.
신라서울은 2023년부터 매년 400명의 엄선된 VIP를 대상으로 유명인의 음악 공연을 선보이는 프라이빗 파티를 개최하고 있다. VIP들에게 정기적으로 공기 정화 식물을 보내 '더 하이 클래스'라는 프로그램으로 예술과 미식에 대한 예약 레슨을 진행했다. 연간 최소 3천만 원을 지출하는 45세 미만을 위한 트렌디한 VIP 라운지인 클럽 YP는 2021년부터 젊은 VIP들을 위해 이용할 수 있다.
“Keeping VIPs has become an essential element for department stores. They show consistent spending power even amid this ongoing downhill consumption trend and soaring market prices,” a Hyundai Department Store official said.
현대 백화점 관계자는 "VIP를 유지하는 것은 백화점의 필수 요소가 되었다. 지속적인 소비 감소 추세와 치솟는 시장 가격 속에서도 지속적인 소비력을 보여준다."라고 말했다.
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