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The Solo Exhibition of
Sam Cho
POP CODE
October 12 - November12, 2011
Please Join us for the Opening Reception
Wednesday, October 12, 2011-8pm
the sylvia wald and po kim art gallery
417 lafayette St #4Fl, New York, NY 10003
www.waldandkimgallery.org tel.212-598-1155
얼굴에 대해: 조샘 작가의 최근작 눈 앞에 펼쳐지는 현상들을 이해하려는 우리의 본능적이고 지적인 욕구에는 사물이 보여지는 그 자체로 인식하는 정도를 초월해서, 그 시각적인 환경의 여러 측면들을 해석하고자 하는 성향이 존재하는 것 같다. 이런 시각적인 정보 속에서 우리는 유사한 점을 찾고 반복되는 패턴들을 발견해서 원래 주어진 정보를 재구성하려 한다. 그 결과로 흔히 나타나는 현상은 그런 일차원적이고 구조적 관계들 안에 담긴 숨은 이미지들을 발견해서 제시하는 것이다. 그 가운데서도 가장 흔하게 행해지는 것은 얼굴의 발견이다. 조샘은 그의 사진을 통해서 이 테마의 수많은 변형들을 발견하고 제시하면서 이런 행위를 예술의 한 형태로 부각시켜 왔다. 많은 사물들, 말하자면 문이 있고 그 위에 위치한 한 쌍의 창문이라든가 혹은 옆으로 나란히 배열된 엘리베이터 단추들 아래 가로로 부착된 작은 표지판의 모습 같은 것에서 쉽게 얼굴을 읽어 낼 수 있다. 하지만 조샘은 얼굴을 발견 하기에는 상상이 잘 안 되는 그런 사물과 설정들 속에서 얼굴을 찾아 내는 탁월한 감각을 발달시켜 왔다. 그는 양쪽으로 벌어진 수도꼭지를 뿔 달린 사슴의 머리로 나타낸 작품이나 혹은 플라스틱 의자의 부분을 이용해서 외계인 이미지의 전형적인 큰 눈의 얼굴을 표현한 작품과 같이 많은 작품들 속에서 장난기 어린 재치를 사용하기도 한다. 어떤 이미지들은 전체적인 설정에 대한 각별한 주의를 요구 하기도 하고, 얼굴의 구성 요소들을 발견하기 위해 상당한 공간의 심도를 필요로 하기도 한다. 그 한 예가 옆으로 벌어진 작은 나무 밑동을 입으로 삼고 거기에서 꽤 떨어져 있는 놀이터의 벨트로 된 그네 두 개를 얼굴의 눈으로 설정한 사진이다. 이와 같은 이미지들은 얼굴 찾기 과정에 창의성과 예술성을 더 해주는 동시에 우리의 지각과정에 포함되어 있는 내적, 지적, 그리고 변화의 속성을 강조해 준다. 자신이 선택한 주제에 대한 강한 의식과 감춰진 것들을 들어나게 하는 작가의 시각적 발견들은 그 자신에게도 이미 새로운 사실이 아니다. 그는 "사물에게 하나의 새로운 해석이 주어지는 순간, 전에 있던 개념은 사라지고, 보는 이는 놀라운 인식의 변화를 경험하게 된다" 라고 표현 한 적이 있다.
작가의 이런 표현 방법에 의한 인식은 각 작품과 함께 제공되는 QR 코드에서 찾아볼 수 있는데, 이 작품들의 이미지는 스마트 폰으로 인식할 수 있는 즉석 응답 코드 (QR code)의 일종인 매트릭스 바코드 (matrix barcode)로 재배열된 이미지들을 담고 있다. 이 QR코드는 이번 전시회에서 작품들과 함께 조샘에 의해 따로 제공되는데, 이 코드가 관객의 휴대폰에 스캔 되면 메시지로 수신이 되고, 그것은 또 하나의 이미지들로 나타나게 된다. 그리고 그 이미지들은 조샘이 그의 최근 뉴욕 생활에서 도움을 준 지인들의 얼굴 부분들을 나열한 것이다. 조샘은 Go Out into the World 2 라는 이름 아래 시리즈 9점을 묶어 이러한 이미지들의 변화를 보여주고 있다. 그는 이 작품의 그리드 전체 혹은 부분에 많은 숫자의 얼굴 사진들을 사용하여 만들어냈는데, 이 시리즈에 사용된 사진의 숫자는 계속 증가하여 시리즈 마지막에는 841개나 되는 사진이 쓰이게 된다. 조샘은 그 이미지의 다양함과 빽빽함으로 인해 보는 이로 하여금 거의 압도 당하게 하는 사진들의 집합체를 연출한다. 이 시리즈의 혼란스러운 이미지 배열은 가시 면류관을 쓴 예수의 전통적 이미지로 확실한 의미를 가지고 있는데, 이것은 작가의 인생에서 중요한 영적 요소를 대변한다고 볼 수 있을 것이다. 조샘이 이미지를 분리시켜 내는 방법은 복잡하면서도 미세하다. 그리드의 중앙에 있는 각각의 사진들이 의도적으로 선택되고 배열됨에 따라 상대적으로 밝고 어두운 부분이 형성되어 결국에는 예수의 얼굴 이미지가 희미하게 나타나는 것이다. 이런 방식은 어찌 보면 텔레비전 화면의 픽셀과 같은 것으로 보이기도 한다. 이렇게 그 얼굴의 존재가 깨달아진다 해도 그것은 멀리서 거리를 두고 바라 볼 때만 가능한 것이고 그 때 조차도 그 이미지는 희미하다. 하지만 이것은 오히려 영적인 개념을 시각화하는 데에 적절하다고 볼 수 있겠다.
어쩌면 이런 성스러운 얼굴의 시각화는 예수의 얼굴을 구름, 석고로 된 벽, 창문, 혹은 나무 밑동 등과 같은 다양한 사물들에서 봤다던가, 심지어는 이미 잘 알려진 케이스인 그릴 치즈 샌드위치에서 성모마리아의 이미지를 목격했다는 경우 같이 이런 사람들이 보고하는 현상들의 일종으로 여겨질 수도 있을 것이다. 그러나 여기에 쓰인 기본 얼굴은 작가가 의도적으로 그리드 안에 감추어 두고 자연적으로 대중문화에서의 예수 이미지가 발견되게 하여, (“얼굴에 대한”) 반전을 만든 진정한 아티스트의 작품적 해석인 것이다. 조샘이 제시하는 얼굴은, 그것이 기계적이거나 혹은 생명이 있거나, 실제이거나 혹은 암시된 것이거나, 아니면 일상적인 것이거나 영적인 것이거나 관계 없이 원래 얼굴이 인간을 위해 갖고 있는 역할인 자아와 감정의 표현을 초월하는 그런 얼굴인 것이다. 조샘은 개인적인 접근 방식을 사용해서 그것이 상상 속의 개념이거나 혹은 문화적인 아이콘이거나에 관계없이 얼굴이 어떻게 사고와 기쁨 그리고 발견의 매체 인 것을 보여주고 있다.
About Face: Recent Work by Sam Cho In our instinctual and intellectual desire to make sense of the visible world, to understand what we see before us, there seems to be a natural predilection to interpret aspects of the visible environment in ways that go beyond straightforward recognition of objects.We tend to seek similarities, groupings and patterns, further re-organizing visual information.One common result is finding suggestions of“hidden” imagery in linear or textural networks; among the most prevalent of these is finding a face.In his photography, Sam Cho has raised this activity into an art form, discovering and presenting hundreds of variations on this theme.While many objects are easily read as faces –paired windows of houses above a door, or side-by-side elevator buttons with a horizontal indicator below them – Cho has developed an extraordinary sensibility for finding faces in unlikely objects or settings. A good many display a puckish sense of humor, such as a faucet with splayed handles that becomes an antlered deer’s head, or a fragmentary view of a cast resin chair that comes remarkably close to the classic saucer-eyed face now associated with aliens from outer space. Some images demand special attention to overall settings, even discovering facial components that resolve through considerable spatial depth, as with one photograph that transforms a small horizontally-oriented tree stump into a mouth in reference to two hanging belt-style playground swing seats, many feet in the distance, that serve as the face’s eyes.Such images add an inventiveness and artistry to the process of face-finding, and emphasize the internal, intellectual, and transformative nature of this perceptual process.Cho’s evidently heightened awareness to his chosen subject, and the revelatory quality of his visual discoveries, are recognized by the artist, who has written: “The moment an object is given a new interpretation, the pre-existing concept vanishes, and one experiences an astounding change in perception.” Perception mediated by technology is seen in the piece titled Go Out into the World 5 - QR code, in which the images are arranged into an example of the Quick Response code, a matrix barcode that can be read by smartphones. When the QR code, provided in isolation by Cho within pieces in the current exhibition, is scanned by a viewer’s phone, the message received is another face – a composite face created through Cho’s superimposition or rearrangement of elements of the faces of several of Cho’s friends who helped him during his recent years in New York. Cho continues his investigation of the transformation of images in a series of several pieces under the general title of Go Out into the World 2.In full or partial grids composed of increasing numbers of his individual face-photos – with the largest number of combined images reaching 841 – Cho collects a mass of photos whose diversity and density of imagery can almost overwhelm the observer.The bewildering array of imagery in this series attains a cohesive meaning in a traditional image of Christ with the crown of thorns, a reference to the spiritual component of life that is important to Cho.His method of sequestering this image is complex and subtle.The face appears through the selection and manipulation of certain individual photos at the center of the grid to produce lighter and darker areas which ultimately resolve into a ghostly image, somewhat in the manner of the pixels of a television screen.Even when one knows of the presence of the face, it only becomes visible when seen from some distance, and then still indistinctly – a rather appropriate visualization of a spiritual concept. In a way, this visualization of the holy visage may be regarded as a personal variation on the frequent phenomenon of individuals who report seeing the face of Jesus in various objects or textures such as clouds, plastered walls, windows, tree trunks, or even, in one related celebrated case, an image of the Virgin Mary on a grilled cheese sandwich.Here, however, the source face is an actual artist’s rendering, which is then purposefully hidden by Cho within his grids, becoming a reversal (or “about face,” if you will) of the spontaneously discovered Jesus-images of popular culture. Mechanical or organic, real or implied, prosaic or spiritual, the face as presented by Cho extends beyond its inherent human role as the important bearer of identity and emotion. Through his personal approach, Cho demonstrates how the face, as imaginative construct or cultural icon, is a medium for thought, delight, and discovery. Jeffrey Wechsler Senior Curator Zimmerli Art Museum, RutgersUniversity
SAM CHO
41-53 68ST APT#1B Woodside, NY 11377
Artist Sam Cho (조 샘)
Publication GUESS WHO, Sam Cho, Sinwon Publishing Company, 2010, Seoul, Korea
Education 2003 MFA Hongik School of Arts, Seoul, Korea 1999 BFA Graduated from Art Education School of Hannam University, Daejeon, Korea
Solo Exhibitions 2010 Look At Me Exhibition at Dell Art Gallery, Chungdam-dong, Seoul, Korea 2010 Guess Who Exhibition at Jang Gallery, Chungdam-dong, Seoul, Korea 2010 The Face Invitational Exhibition at Beautiful Tea Museum, Insa-dong, Korea 2010 The Face Invitation Exhibition at TongKeun & Nine Gallery, Insa-dong and Gwangju, Korea 2008 The Face NARS Foundation Open Studio, Brooklyn, NY 2005 Flower of heart Gallery ToPo House, Insa-dong, Korea 2004 Invitational Exhibition at Gallery of Seoul A-San Hospital, Seoul, Korea 2003 Invitational Exhibition at Green-Space & My Day Gallery, Seoul, Korea 2002 Songpa Art museum, Seoul, Korea 2001 Art Planet Gallery, Insa-dong, Korea 2000 Mining Village Art Museum, Kangwon, Korea 1999 Kangnam Art Museum, Seoul, Korea
Art Fair Exhibitions 2010 10 Years China Pingyao International Photography Festival Pingyao, China 2010 KIAF Korea International Art Fair, Coex,-Seoul, Korea 2010 SOAF Seoul Open Art Fair, Coex-Seoul, Korea 2004 My Art Fair Seoul Museum of Art, Sejong Center, Korea 2004 Korea Environment Art EXPO COEX-Seoul, Korea
Group Exhibitions 2011 3rd EYE Four Photographers Exhibition, The Space Gallery Maum, New York, NY 2011 Spreading Outward KACAL Group Exhibition, International Center, New York, NY 2011 Chasing dreams 56 The SPACE GALLERY MAUM, New York, NY
2010 As One KACAL Group Exhibition, Phillips Gallery, Chelsea, New York, NY 2010 Yes, We are Connected Space World Gallery, New York, NY
2009 The International Art Exchange Exhibition Incheon Culture Center, Korea 2009 NISSI Art Group Exhibition, THE BERKSHIRE BANK Gallery, New Jersey, NJ 2009 Con Gallery, Korean Village Open Center Gallery, Queens, NY 2009 HOPE Church Gallery, Queens, NY 2009 Commemorating 10th Anniversary of KACAL, Gallery Korea, New York, NY
2008 Art & Criticism, Invitational Exhibition in Russia, Repin Academy Museum, Saint Petersburg, Russia 2008 Autumn & Chorus Rutherford United Methodist Church, Rutherford, New Jersey, NJ
2007 Passages of Korean ART, Invitational Exhibition at Hun Gallery, New York, NY 2007 24 Artists of Winter 0708 Invitational Exhibition at Art Gate Gallery, Chelsea, New York, NY
2006 If When The Palisades Park Library Presents Gallery, Palisades Park, NJ 2006 Art & Criticism, Exhibition at CPS Gallery, New York, NY
2005 Exhibition of BEADA, Boryeong Culture Center, Boryeung, Korea 2005 Exhibition of METRO, Ho Gallery, Seoul, Korea 2005 Grand opening Exhibition of Songpa Women Culture Center, Seoul, Korea 2005 Ahnsan Asis Art Fair, Danwon Museum, Ahnsan, Korea 2005 Trio Artists, Lotte World Gallery, Seoul, Korea
2004 KwangJoo Biennial, Kwangjoo Biennial Field, KwangJoo, Korea 2004 History of Seodaemoon Prison, Seoul, Korea 2004 Korean Artists Exhibition, Invitational Exhibition at Korea Culture Center, Korea Culture Center Gallery, Los Angeles, LA 2004 NamBu Contemporary Art, Busan Culture Center, Busan, Korea 2004 Exhibition of the 3rd Famous Artist, Lotte Hotel Gallery, Seoul, Korea 2004 Opening Exhibition of Sooyonghwa Gallery, Sooyonghwa Gallery, Seoul, Korea
2003 Art Festival of 60 People for the Peace, Gwachun Contemporary Museum, Korea 2003 Contemporary Art museum of Hong-Ik University, Seoul, Korea 2003 Environment Art-life and Forest Festival, Gongpyung Art Center, Seoul, Korea 2003 Opening Exhibition of Green Space Gallery, Green Space Gallery, Seoul, Korea 2003 Insa-dong Street Art Festival, Moran Gallery, Seoul, Korea
2002 100 Korean Artists, ASTO Gallery, Los Angeles, LA 2002 Environment and Art, Chosun Newspapaer Museum, Seoul, Korea 2002 Korea Art Festival, Sejong Culture Center, Seoul, Korea 2002 Opening Exhibition of 2002 World-cup, Flag Art Festival, Seoul, Korea 2002 Art Festival, Deoksugung Place, Deoksugung, Seoul, Korea 2002 Tree, Forest and Human Being, Korea National Arboretum Museum, Korea
2001 Picture Market Place for People, Lotte Gallery, Seoul, Korea 2001 Grand Opening of SOL Gallery, SOL Gallery, Seoul, Korea 2001 Korea's Great Art Exhibition, Seoul Arts Center, Seoul, Korea 2001 Juksan International Flag Art Festival, Juksan, Korea 2001 Love-Giving, Samsung Plaza Gallery, Boondang, Korea
2000 International Flags, Han Riverside Park, Seoul, Korea 2000 KwangJu Biennale Special Exhibition of the Forrest of Human & Nature, Korea
1999 Songpa Artists Association Art, Songpa Museum, Seoul, Korea 1999 Songpa Invitational Grand Art Exhibition, Songpa Museum, Seoul, Korea
Awards '03~'04 Selected Prize (Two Times Winner), Korea Grand Exhibition, National Museum of Contemporary Art, Seoul, Korea 2003 First Place, Environment Art Function of 2003 artist of the year, Seoul, Korea 2002 Environment Art Function, Chosun-Newspaper Museum, Seoul, Korea 2000 Second Place, Hanseong Baekje Grand Exhibition, Songpa Museum, Seoul, Korea
---------------------------------------------- 아이부터 어른까지 온가족이 함께하는 찾아가는 미술교육 방문미술 그림샘에서는 전국의 지사장님과 미술교사님을 기다리고 있습니다. 회원가입 및 지사가맹, 교사지원 문의상담 1시간 무료테스트 수업신청 전국대표번호 : 1644-5672 홈페이지 : www.grimsam.com E-mail : cajme77@hanmail.net 다음카페 : http://cafe.daum.net/grimmarket 다음블로그 : http://blog.daum.net/jincajme 네이버카페 : http://cafe.naver.com/grimsam.cafe 네이버블로그 : http://blog.naver.com/31910z 싸이블로그 : http://www.cyworld.com/artgroupsam ART GROUP SAM
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