Q : What is wholesome and what is unwholesome? A: Wholesome means to benefit oneself and others. Unwholesome, on the other hand, means to harm oneself and others.
Q : How can you decide what is wholesome and unwholesome? A: I think the criterion of wholesome depends on whether it helps and cultivates oneself and other’s happiness and growth. Conversely speaking, the criterion of unwholesome depends on whether it helps and cultivates oneself and other’s unhappiness and destruction.
Q : Then, what kinds of wholesome and unwholesome are there? A: Craving, anger, delusion, hostility, deceit, laziness, etc. are unwholesome because they incite each other’s unhappiness. Conscience, non-hostility, non-attachment, effort, equanimity, etc. are wholesome because they encourage each other’s happiness.
Q : Which one is a major crime: committing crime being conscious of one’s own deed or committing crime being not conscious of it? A: I think it is not a simple question to make decision. There are many factors that influence criminal deed directly and indirectly, such as environmental situation or mental state. Besides, we have to distinguish between knowing and unknowing in the level of consciousness and unconsciousness. Therefore, it depends on the doer’s intention and purpose.
Q : I have heard that it is a major crime to commit crime being conscious of one’s own deed. A: I think it is different issue. As you know, all human beings possess Three Poisons(craving, hatred, and ignorance). Ignorance is a fundamental unwholesome root among Three Poisons that cause all human sufferings. Ignorance means unknowing of the Truth of Cause and Condition. Indisputably, committing action without knowing the Truth of Cause and Condition will be a major crime.
Q : What does it mean by the Truth of Cause and Condition? A: It means that all phenomena are produced as the result of association between direct inner cause and indirect outer effect.
Q : One who commits a brutal sin can be forgiven if she or he believes and follows Buddha? A: No. I don’t think that is enough. I mean nobody can be free from the Truth of Cause and Effect. However, if you attain enlightenment through the four stages, which are faith towards Buddha, comprehension of Buddha’s teaching, performance of what you know, and realization, you can be free from what you will do but still not from what you did.
Q : I heard that one who commits a brutal sin would be forgiven if she or he believes in God. A: If somebody harms you through verbal expression or physical body, who has the right to forgive or not? Is it God or you? If you damage your friend’s property, whom do you have to pay back? Is it God or your friend?
Q : What if I cannot be forgiven even though I accept my wrongdoing? A: Transgressions can happen through physical, verbal, and mental actions. Receiving forgiveness depends on what you did and how you did it. Besides, truly asking for forgiveness has to be on the assumption that you do not repeat the act any more. In other words, true remorse is to stop and never repeat the same misdeed. It is not right for you to be upset, because the other person does not forgive you even though you admit your own fault, You have to have patience and wait.?
Q : If all things are result of the Cause and Condition, then do you agree much are not the faults of one person? A: I agree with you. However, no matter what kind of fault and criticism you found in others, it doesn’s help your happiness and growth. For, you are the Cause and others are the Condition. If the Cause changes, the Condition will also change. But, if you try to change others, they never really change. Most of human suffering occurs because most?see faults in others and try to change them.
문 : 무엇이 선이고 무엇이 악입니까? 답: 선은 자신과 타인에게 유익이 되는 것을 가리키고 악은 자신과 타인에게 해로운 것을 가리키는 말입니다.
문: 어떻게 선과 악을 결정할 수 있습니까? 답: 선의 기준은 자신과 타인의 행복과 성장을 돕고 배양시키는지의 여부에 달려 있습니다. 반대로 악은 자신과 타인의 불행과 파괴를 돕고 배양시키는지의 여부에 달려 있다고 생각합니다.
문: 그러면 선과 악에는 어떤 종류의 것들이 있습니까? 답: 탐욕, 분노, 망상, 적개심, 속임, 게으름 등은 악입니다. 왜냐하면 그런 것들은 서로의 불행을 자극하기 때문입니다. 양심, 비적개심, 무집착, 노력, 평등심 등은 선입니다. 왜냐하면 그런 것들은 서로의 행복을 북돋아 주기 때문입니다.
문: 알고 지은 죄와 모르고 지은 죄 중에 어느 것이 더 무거운 죄인가요? 답: 제 생각에 그건 단순하게 결정할 문제가 아닌 것 같습니다. 거기에는 환경적인 조건이나 정신적 상태와 같은 직접 간접으로 범죄행동에 영향을 미치는 수많은 요인들이 있습니다. 게다가 알고 모름을 평가하는 일도 의식적 수준과 무의식적 수준을 구분해야 하기 때문입니다. 그러므로 알고 지은 죄와 모르고 지은 죄 중에 어느 것이 더 무거운 죄인가는 행위자의 의도와 목적에 따라서 달라질 것입니다.
문: 저는 모르고 지은 죄가 더 무겁다는 이야기를 들은 적이 있습니다. 답: 그건 다른 문제라고 생각합니다. 알다시피 모든 인간은 탐진치 삼독을 가지고 있습니다. 모든 인간의 고통을 야기하는 이 삼독 가운데서 무지가 가장 근본적인 악의 뿌리입니다. 무지는 인연법을 알지 못하는 것을 말합니다. 당연히 인연법을 모르고 짓는 행위가 더 무거운 죄입니다.
문: 인연법이 무슨 뜻입니까? 답: 모든 현상들이 직접적인 내적 원인과 간접적인 외적 조건의 화합결과로 발생된다는 뜻입니다.
문: 극악한 죄를 지은 사람도 부처님을 믿고 따르면 용서받을 수 있습니까? 답: 아닙니다. 부처님을 믿고 따르는 것으로는 부족합니다. 누구도 인과법으로부터 벗어날 수 없습니다. 그러나 만일 부처님을 믿고 부처님의 가르침을 이해해서 아는 것을 실천함으로써 체득하는 네 가지의 단계를 통해서 깨달음을 얻는다면 그 때부터 업으로부터 자유로울 것입니다. 그러나 과거에 이미 지은 업으로부터는 여전히 자유로울 수 없습니다.
문: 극악한 죄를 지은 사람도 하느님을 믿으면 용서받을 수 있다고 들었습니다. 답: 만일 누군가가 말로나 몸으로 당신을 해롭게 했다면 누가 그 사람을 용서할 권리를 가지고 있습니까? 하느님입니까, 아니면 당신입니까? 만일 당신이 당신 친구의 재산에 손해를 입혔다면 당신은 누구에게 배상해야 합니까? 하느님입니까, 아니면 당신의 친구입니까?
문: 만일 제가 잘못했다고 인정하는데도 용서받지 못하면 어떻게 됩니까? 답: 잘못은 신체적·언어적·정신적 행동을 통해서 다양하게 일어날 수 있습니다. 용서를 받는 일은 당신이 무엇을 어떻게 했느냐에 따라서 달라집니다. 게다가 진정으로 용서를 구하는 것은 다시는 그 행동을 반복하지 않겠다는 가정을 전제로 해야 합니다. 다시 말해서 진정한 뉘우침은 같은 잘못을 멈추고 결코 반복하지 않는 것입니다. 만일 당신 자신의 잘못을 인정했는데도 상대방이 용서하지 않는다고 화를 낸다면 그건 옳지 않습니다. 참고 기다려야 합니다.
문: 모든 것이 다 인연의 결과라면 어느 한 사람만의 잘못이 아니라는 사실에 동의합니까? 답: 동의합니다. 그러나 다른 사람에게서 잘못을 발견하고 비난한다고 해도 그것이 당신의 행복과 성장을 돕지는 않습니다. 당신은 인(因)이고 상대방은 연(緣)이기 때문입니다. 만일 인이 변하면 연도 따라서 변할 것입니다. 그러나 만일 당신이 상대방을 변화시키려고 하면 그들은 결코 진정으로 변화하지는 않습니다. 인간 고통의 대부분은 사람들이 다른 사람들의 잘못을 보고 다른 사람들을 변화시키려고 하기 때문입니다. * 출처 : 월간 불관 2004년 7월호 / 서광스님/보스톤 서운사
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