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RFID 관련 내용으로 많은 분이 이미 알고 동감하고 있는 내용입니다. 아래글은 작년 11월15일 메세츄세츠에서 열렸던 RFID Privacy Workshop에서 회장이였던 Simson L. Garfinkel 이 미국 유력지 'NATION' 에 (February 3, 2004) 기고했던 기사에서 발췌했습니다.
참고로, 마스터카드사나 American express사에는 RFID가 가능한 크래팃 카드를 testing 하고 있다는 군요. 이는 크레딧기능을 하는 베리칩(verichip)을 몸에 삽입하는 바로 전 단계에서 실행될 것 같은 생각이 듭니다.
참고하시길 바라며..
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2003년 11월 15일, 15개의 프라이버시협회 와 소비자협회는 제조사들에게 자진하여 제품에 무선 추적장치를 장착하도록하는 계획을 연기하로록 촉구하였다. Radio Frequency Identification tags 라고 불리는 이 장치는 ez-pass toll 에서 차가 지나가면서 자동으로 계산하는것과 같은 기술이다. 이것을 반대하는 사람들의 우려는 간단하다. 즉 이것이 부츠나 블루진, 책 같은 제품을 추척하는 것에 사용하는 대신 RFID 시스템이라고 불리는 이 시스템이 사람을 추적하는데 사용될것을 우려하기 때문이다.
RFID는 친숙한 단어가 아니다. 그러나 제조사들은 몇년안에 이것을 모든 생활용품에 장착을 기대하고 있다. 지난해 1월 Gillette는 이 태그를 상품에 삽입하는 계획을 하였다 그래서 모든 제품들이 공장을 떠나 유통에서 스토어까지의 모든 행로를 추적할수 있도록 하는것이다. 올해 3월 베네통은 비슷한 계획을 세웠는데 RFID 태그을 옷에 삽입하는 것이었다. 그러나 이 회사는 고객들의 베네통제품 불매운동에 부딪쳐 이 계획을 철회했다.
RFID 시스템은 이름이 말해주듯이 라디오 신호에 바탕을 둔 기술이다. 각기 태그는 조금만 라디오 트랜스미터를 가지고 있으며, 리더기로 부터 특별한 라디오 신호가 잡히면 자체의 고유시리얼넘버를 보내게 된다. 이 무선 기술 사용하면 한해 수십억 달러를 아낄수가 있다. 부두나 스토어의 선반에 장착된 리더기를 통해 가게주인은 정확하게 얼마나 많은 제품을 받았는지, 얼마나 선반에 진열되는지를 알수있다. 일단 모든 제품이 이 태그를 부착하게 되면, 가게에선 자동으로 체크가 되며, 소비자들은 카트에 물건을 담고 단지 문을 통과하면 카트에 있는 모든 제품들이 자동으로 계산되어 고객의 주머니에 있는 RFID 장치가 부착되어있는 크레팃카드로 청구 되게 된다.
WAL-MART 와 미군은 이미 그들의 제품공급자들에게 모든 박스와 팔레트에 2005년 1월까지 RFID 태그를 부착시킬것을 통보하였다. 한편 MasterCard와 American Express 는 RFID 장착된 크레팃카드를 계속 실험해오고 있다. 자동차업계는 1997년 부터 RFID기술을 도입하여 " Speedpass"에 사용하고 있다. 고급차에는 RFID 회로가 장착되 어 정확히 일치하는 RFID 키가 아니면 시동을 걸수 없게되어있다.
그런데 왜 미국 시민 자유연합과, EFF나, 세계프라이버시 포럼 같은 수 많은 단체들이 제품에 RFID 기술을 도입하는것을 자발적으로 연기할것을 요구하고 있는가? 그 이유는 이 RFID의 사용이 감시사회를 가능하게 하기 때문이다. 이것은 미래의 고객프라이버시를 침해할수있다.
RFID는 잠재적으로 매우 위험한 기술이다. 왜냐면, RFID 칩이 우리들 모르게 제품이나 옷에 은밀히 삽입 될수 있기 때문이다. 창고관리를 위해 신발굽이나 가죽자켓 내부에 삽입된 작은 태그는 고객이 가게를 들어가거나 나올때 확인이 된다. 또한 이런 리더기를 설치한 다른 회사나 정부agency에 의해 읽혀질수 있다. 현재의 도난방지 태그와는 달리 모든 RFID 칩은 고유의 시리얼넘버를 가지고 있다. 이 의미는 가게에서 각기 고객들의 출입을 추적할수 있다는 의미이다. 이러한 리더기는 이미 우리가 지니고 다니는 RFID-자동차키나 열쇠대신 사용하는 " Prox card" 안에 RFID를 등록할수가 있다.
문제는 여기있다. RFID 태그가 당신의 지갑이나, 핸드백 또는 옷을 통해 읽힌다는것이다. proximity cards나 RFID가 장착된 자동차키, 또는 RFID 태그가 부착된 제품을 가지고 다니는 모든 사람을 자동으로 읽을수 있는 시스템을 만드는것은 어려운 일이 아니다. 가게에서는 가게앞에서 물건을 쳐다보는 사람들이나 가게문을 통과하는 모든사람을 이런 태그을 통해 알수 가 있고, 이를 데이타베이스로 모으는 가게 주인을 상상해 볼수가 있다. 지금은 없지만 누구든지 쉽게 만들수 있다.
9/11사건 이후로 미국 정부는 이미 미국에 들어오는 모든 사람에게 지문과 사진을 찍겠다고 발표했다. RFID 같은 기술은 “ 테러와의 전쟁” 같은 상황에서는 보안당국에 의해 쉽게 채택될수 있는 것이다. 그러나 이와 같은 시스템은 단지 알카이다 같은 테러리스트만을 추적하는 것이 아니다. 잠재적으로는 모든 사람을 추척할수있는것이다.
이와 같은 염려에도 불구하고, 프라이버시 운동가들은 RFID기술이 없어져야한다고는 말하지않는다. 사실 이 기술은 의약적인 분야 (불법 약품근절 ) 또는 고기의 운송(오염된 고기는 즉시확인되어 폐기할수있음) 그리고 도난방지나 창고관리를 분야에서 이미 널리 사용되고 있다.
그러나 RFID태그를 우리삶속에 밀어넣으려고 하는 회사들은 규제법을 채택해야한다. 거기에는 몰래 숨겨진 태그와 숨겨진 리더기의 사용금지 내용이 이어야 하며, 소비자에게 일단 제품이 팔리면 그 기능을 죽여야한다..
그리고 이런기술은 익명으로 남아있기를 원하는 사람들의 정보를 비밀리 알아내기위해 사용되는 일은 절대로 없어야한다
(이하 생략)
========================================== article | Posted February 3, 2004
Simson L. Garfinkel was chair of the RFID Privacy Workshop, held at the Massachusetts Institute of Technology last November 15. More information on RFID and related privacy issues can be found at www.rfidprivacy.org. |
RFID isn't a household word today, but within the next few years manufacturers hope to put it into many household products. Last January Gillette announced plans to order 500 million RFID chips from a California manufacturing firm called Alien Technology; Gillette plans to put the tags into packages of its razors and blades so that the high-value consumer goods can be tracked as they move from the factory through distribution and eventually to the store shelf. Last March Benetton announced similar plans to weave RFID tags into its designer clothes; the company reversed itself after a grassroots consumer group launched a worldwide boycott of Benetton products.
This wireless technology could save American businesses billions of dollars. With RFID readers at the loading docks and on the store shelves, retailers could know precisely how many packages of, say, lipstick had been received and how many had been put on the shelves. And once every product in the store is equipped with an RFID tag, stores might even be able to have an automated checkout: Shoppers could just push their carts through a doorway and have all the items in the cart automatically totaled and charged to the RFID-enabled credit card in their pocket.
Both Wal-Mart and the US military have already told their hundred largest suppliers that cartons and pallets must be equipped with unique RFID tags by January 2005. Meanwhile, MasterCard and American Express have been testing RFID-enabled credit cards. Mobil has been pushing its RFID-based "Speedpass" since 1997. And most high-end cars now come with RFID "immobilizer" circuits that won't let the cars start unless the correct RFID-enabled car key is in the ignition.
So why did the American Civil Liberties Union, the Electronic Frontier Foundation, The World Privacy Forum and a dozen other organizations ask for a voluntary moratorium on RFID technology in consumer goods? Because this use of RFID could enable an omnipresent police surveillance state, it could erode further what's left of consumer privacy and it could make identity theft even easier than it has already become.
RFID is such a potentially dangerous technology because RFID chips can be embedded into products and clothing and covertly read without our knowledge. A small tag embedded into the heel of a shoe or the inseam of a leather jacket for inventory control could be activated every time the customer entered or left the store where the item was bought; that tag could also be read by any other business or government agency that has installed a compatible reader. Unlike today's antitheft tags, every RFID chip has a unique serial number. This means that stores could track each customer's comings and goings. Those readers could also register the RFID tags that we're already carrying in our car keys and the "prox cards" that some office buildings use instead of keys.
The problem here is that RFID tags can be read through your wallet, handbag, or clothing. It's not hard to build a system that automatically reads the proximity cards, the keychain RFID "immobilizer" chips, or other RFID-enabled devices of every person who enters a store. A store could build a list of every window shopper or person who walks through the front door by reading these tags and then looking up their owners' identities in a centralized database. No such database exists today, but one could easily be built.
Indeed, such warnings might once have been dismissed as mere fear-mongering. But in today's post-9/11 world, in which the US government has already announced its plans to fingerprint and photograph foreign visitors to our country, RFID sounds like a technology that could easily be seized upon by the Homeland Security Department in the so-called "war on terrorism." But such a system wouldn't just track suspected Al Qaeda terrorists: it would necessarily track everybody--at least potentially.
Despite these fears, the privacy activists aren't saying that RFID technology should be abandoned. As it is, the technology is already in broad use currently for the tracking of pharmaceuticals (and the elimination of dangerous drug counterfeits), for tracking shipments of meat (so that contaminated batches can be rapidly identified and destroyed) and even for tracking manufactured goods to deter theft and assist in inventory control.
But companies that are pushing RFID tags into our lives should adopt rules of conduct: There should be an absolute ban on hidden tags and covert readers. Tags should be "killed" when products are sold to consumers. And this technology should never be used to secretly unmask the identity of people who wish to remain anonymous.
http://www.thenation.com/doc.mhtml?i=20040216&s=garfinkel
첫댓글 원본 게시글에 꼬리말 인사를 남깁니다.