원터칠과 아네테론, 카즈로갈 공략을 안다면 아래 내용들은 대충봐도 이해갑니다.
아래에서 어보미는 누더기골램을 말함.
웨이브
**** 4 웨이브 공략 - 아즈갈로
- 1. 어보미6, 강령술사6
- 공포까지 동원해서 강령술사 메즈 후 빠른 점사로 처리, 시체 소환하면 전투가 길어지므로 강한 화력을 발휘 해야 한다
늦어지면 탐을 못하고 2웨이브로 이어진다.
- 2. 구울5, 가고일8, 서리고룡1
- 가고일이 바로 본진으로 떨어지고 서리고룡 등장. 구울은 기사가 탱킹하고 가고일 내리고 서리고룡 원거리가 점사 후
광역 처리, 냉법은 서리 고룡 공격하지 않고 처음부터 광역
- 3. 구울6, 불정8
- 불정이 랜덤 위치에 떨어진다 흑마는 입구, 타우렌쪽, 쓰랄 뒷쪽, 본진쪽으로 나누고 자신쪽에 2마리 나오면 하나 추방 하나
공포 돌린다음 본진으로 유도한다. 타우렌쪽에 하나 떨어지면 추방해서 타우렌이 본진으로 오게 해도 되고 타우렌이 잡도록
해도 된다.
- 4. 똥개6, 불정8
- 개는 탱커1~2명이 풀링해서 타우렌쪽으로 이동 (힐러 대동) 밀리는 개를 잡고 광역존에서 불정령 처리
불정령 처리가 끝나면 마나 많은 딜러는 개쪽의 광역 지원
- 5. 어보미4, 똥개6, 강령술사4
- 강령술사 빠른 점사 처리, 개는 타우렌쪽으로 보내도 되고 어보미와 같이 광역존 형성해서 같이 광쳐도 된다
초 빠른 처리 요망
- 6. 강령술사8, 밴쉬6
- 매우 난이도 높은 지역, 일단 각종 토템으로 떡밥형성, 전사가 달려들어서 주반으로 첫타 처리후 빠른 메즈해서 일점사 사망이
없도록 한다. 이후 메즈 유지하면서 칼 점사. 공대의 조직력이 받쳐 줘야 벤시가 마법 보호막 안쓰고 흑마가 시체 안불러서
진행이 빠르게 된다.
- 7. 불정6, 똥개2, 거미2, 구울2
- 불정 하나 점사 후 걍 대충 몰아서 광역, 개인적으로는 쉬어가는 웨이브... 빠르게 처리 후 충분히 탐을 한다.
- 8. 어보미4, 거미4, 똥개2, 강령술사2, 밴쉬4
- 막판... 쫌 힘들다. 벤시 속 후 점사 후 나머지 광역.
보스전
* 아즈갈로
- PIT LORD (심연의 군주)인 아즈갈로는 정말 어려운 네임드 입니다. 다른 네임드와는 차원을 달리하는
파괴력과 난이도를 가지고 있습니다.
- 웨이브의 난이도도 최고로 높으며 최대한 많은 NPC를 살려야합니다. (입구 NPC는 전멸 시킴, 타우렌은 필히 살려야함)
- 도적이 혼란으로 최대한 전투 시작을 늦춰서 공대원이 준비 하도록 합니다.
- 2~3 네임드와는 달리 암저가 필요하긴 하지만 너무 높게 말고 최고로 효율적인 장비만 차서 200 근처의 암저를 확보
힐러의 경우 암저는 옵션
- 모든 딜러 일정이상의 피통은 필수 확보 (1만 이상 권장)
- 탱커와 보조 탱커는 최고로 단단한 사람으로
- 맨탱은 쓰랄쪽에서 탱킹하며 둠가드 처리는 타우랜쪽에서 한다.
- 불의 비에 노출될 가능성이 있는 딜러는 화보를 챙겨둔다
- 불의 비
- 40미터 이내 랜덤 지역에 불의 비를 뿌립니다. 이펙트 보다 데미지가 약간 늦게 들어오므로 빠르게 피하거나
점멸등으로 벗어나면 데미지를 입지 않습니다.
- 화염 데미지는 1600이며 1틱이라도 맞으면 DOT데미지가 들어오며 1250의 데미지가 5번 들어옵니다.
즉 1틱만 맞아도 8000의 피가 날아갑니다.
사냥꾼, 마법사는 41미터 공격으로 안전하게 공격 가능합니다.
- 불의 비 도트는 성기사의 무적, 법사 얼방, 도적 그망 으로만 해제 가능
- 41미터 공격을 하지 않는 공대원은 뭉쳐 있으면 안됨 피가 8000 미만일경우 붕대 생석으로 피를 채운다.
- 침묵
- 암흑 속성이며 4초간 침묵에 걸립니다. 30초마다 시전하며 범위가 100미터나 됩니다. 둠가드 탱커를 힐하는 사람은
암저셋 없이 사거리 밖에서 힐해야 합니다. 암저가 높으면 저항 가능하긴 하지만 워낙에 피통이 크고 장기전이라
너무 높은 암저는 힐/딜 능력의 저하를 가져와서 장기적으로 위험합니다. 약 200 근처의 최적의 암저 세팅만
권장 합니다. 침묵과 상관 없는 딜러는 암저나 화저 필요 없습니다.
- 맨탱이 위험할 경우 근처 전사가 있다면 가로막기 필수
- 기사들이 침묵 타임마다 돌아가면서 무적 힐 하는것 추천 (암저 세팅 하거나)
- 파멸 (DOOM)
- 약 45초마다 시전하며 운명에 걸린 사람은 20초후 무조건 사망하며 그자리에서 피통 33만의 둠가드가 나옵니다.
둠가드는 스턴기/추방등이 먹지 않는 매우 강력한 몹이며 주기적으로 발구르기로 광역 스턴을 먹이는 까다로운 녀석입니다.
빠르게 처리 되지 않을경우 쌓이게 되고 둠가드 탱커와 딜러를 녹이고 본진으로 들어와서 본진까지 전멸 시키게 됩니다.
- 파멸에 걸린 사람은 미리 준비된 파멸에 걸렸다는 외치기 메크로를 날리면서 타우렌이 있는쪽으로 달려갑니다.
무적, 얼방, 중재등으로 파멸을 무시 할 수 없으며 무조건 죽어야 합니다.
- 흑마는 아즈갈로와 파멸탱킹 지역 중간에서 딜하다가 파멸로 죽으러 가는 사람에게 영석을 넣어서 죽은뒤 부활 하도록
하며 영석 넣기에 실패 했을 경우 드루이드가 전봘로 살려냅니다. 보통 4~6번 정도의 새생명을 얻을 수 있을것이며
이후에는 공대원이 줄어가면서 공략 해야 하기 때문에 최대한 빠르게 아즈갈로가 쓰러져 줘야 합니다.
- 모든 공대원은 최우선으로 자신이 파멸에 걸렸는지 안걸렸는지 확인 해야 합니다. 가끔 에드온이 반응하지 않는
경우도 있어서 주의를 요합니다.
- 다른 네임드의 핵심 기술의 처리와 마찬가지로 아즈갈로의 처리는 불의 비에 의한 피해의 처리와 파멸걸린 사람을
살리고 파멸 탱킹지역에 가서 죽는것의 처리가 가장 중요합니다.
- 파멸에 걸린것을 못보고 본진에서 둠가드가 나온다면 힐러 한두명은 순식간에 죽기 때문에 많은 사상자를 냅니다.
- 기사의 경우 시간이 허락한다면 맨탱에 신축을 걸고 가도 좋습니다. (연마 되어 있다면)
- 술사가 걸린다면 영석 없이 윤회로 처리 합니다.
- 영석이나 전투 부활, 윤회로 살아난 직후 둠가드가 탱킹 되어 멀리 떨어지는것을 보고 부활 하는것이 좋습니다.
부활 하자 마자 죽을수도 있습니다.
- 둠가드 탱커는 마법 데미지를 입지 않으므로 마법 증폭 필수 입니다.
- 암흑 저항이 높을 경우 파멸을 저항 하기도 한다는 말이 있지만 확인 되지 않았습니다.
- 중재 해도 둠가드 나오기 때문에 중재 금지
- 평타 + 회전베기
- 아즈갈로는 마그테리돈 이상으로 평타가 강력합니다. 심한경우 평타가 1만 가까이 나오며 전방 180도 공격기술인
회전 베기역시 어마어마한 데미지를 자랑합니다. 하이잘산 네임드 중에서 가장 물리 공격력이 높기 때문에
돌방패 물약은 항상 복용하면서 힐러의 힐이 강하게 들어와야 합니다. 또한 주기적인 침묵을 넘기기 위해서
탱커 HOT유지와 침묵시 대처가 필요합니다. (힐드루가 있으면 좋습니다)
- 맨탱 역시 불의 비가 겹치거나 해도 움직이면 안되고 불의 비를 맞아가면서 탱킹 해야 하기 때문에 힐요청 메크로나
위험할 경우 방벽 사용까지 생각해봐야 합니다. 아즈갈로에서 전멸시 다시 조우할때는 30분이 흐른 뒤 이기 때문에
매 트라이시 방벽은 써도 됩니다.
출처 : http://www.playforum.net/wow/board.comm?action=read&iid=10152201&pageNo=0&articleNum=17626&idx=0&parentField=all&parentLetter=hot&paging=on
아래 내용들은 참고하시면 도움이 됩니다.
The Waves
Have 1 or 2 hunters pull off a mob each wave to the tauren and Thrall camps then run back into the raid.
The waves come every 3 minutes, except for wave 8, which gives you 4 minutes before the boss.
Wave 1
6 Abominations, 6 Shadowy Necromancers
Sheep/fear most of the Shadowy Necromancers. Melee can start killing off the Shadowy Necromancers one by one, making sure you interrupt their spells as much as you can.
One or two hunters should pull an Abomination back to the tauren warrior and Thrall camps to engage them in the battle. Tanks gather up the Abominations. Ranged DPS focus on the Necroamancers at first until the tanks say they have aggro and are ready for AoE, after which start AoE-ing the Abominations.
Wave 2
5 Ghouls, 8 Gargoyles, 1 Frost Wyrm
This time the Gargoyles will come from where all mobs come during the waves, and the Frost Wyrm will come from the right-side Tower as seen from the horde camp.
Have a hunter/mage/warlock tank keep aggro on the Frost Wyrm away from the raid. Everyone who can should throw a DoT on the Frost Wyrm.
If you get Gargoyle aggro try to run away from them so as to make them land. Once landed, Tanks try to grab aggro on the Gargoyles and pile them up together with the Ghouls (who should already be tanked), and then begin AoE.
Once everything is dead, focus on finishing off the Frost Wyrm.
Wave 3
6 Ghouls, 8 Giant Infernals
In this wave, 6 Ghouls will come, in addition to 8 Giant Infernal meteorites falling around in a big circle, centered slightly in front of Thrall.
Main Tanks grab aggro on the Ghouls and build it up. If you think 2-3 Tanks can manage all the Ghouls, send some out to help with tanking the Giant Infernals.
You most likely won't need to kite in this wave, as a Giant Infernal will often land in range of the horde NPCs.
The Giant Infernals should be feared and Banished. The tauren warriors and all horde NPCs in general are very capable of tanking them. Kill off the NPC-tanked Infernals first, and keep Banishing/fearing the rest. Don't pile them up, as their Immolation Aura will become very deadly that way and a person or NPC with the Flame Buffet can die off quickly.
You can either:
a) AoE the Ghouls first and kill off the Infernals later
b) kill some Infernals then AoE the Ghouls and continue killing Infernals
c) kill the Infernals and then AoE the Ghouls.
The choice is yours though the second option is slightly recommended.
Wave 4
6 Fel Stalkers, 8 Giant Infernals
The Fel Stalkers are deadly as they have a Mana Burn, which burns roughly 1200 mana. They need to be tanked, Taunted off mana classes at all times, and then AoE-ed.
Dealing with this wave is the same as Wave 3 when it comes to Giant Infernals.
You can either:
a) AoE the Fel Stalkers first and kill off the Giant Infernals later
b) kill some Giant Infernals then AoE the Fel Stalkers and continue killing Giant Infernals
c) kill the Giant Infernals and then AoE the Fel Stalkers
d) have all melee kill off the Fel Stalkers while ranged kills the Giant Infernals.
The choice is entirely yours.
Wave 5
4 Abominations, 6 Fel Stalkers, 4 Shadowy Necromancers
Tanks should grab the Abominations and Fel Stalkers and build up aggro while melee and ranged kill off 1-2 Shadowy Necromancers.
Sheep the rest of the Shadowy Necromancers or even fear them.
After tanks have enough aggro, AoE the Abominations and Fel Stalkers. Melee keep on the Shadowy Necromancers. After all the Abominations and Fel Stalkers are dead, kill off the other Shadowy Necromancers.
Wave 6
8 Shadowy Necromancers, 6 Banshees
This wave is a bit harder than the rest as the potential for being 1-shot due to Shadowbolt/Banshee Wail chaining is high. Thus, have your main tanks stand in front of the entire raid (as you often should anyway) so they can take the initial aggro and get the spell hits. Be ready for a lot of fast healing to keep them up.
After tanks have aggro, sheep/fear the Shadowy Necromancers. Melee should start killing off the Banshees as their Anti-Magic Shell can be tricky to break through with AoE.
Ranged should focus on the Shadowy Necromancers, trying to Counterspell their spells.
Priests can try to Mind Control a few Shadowy Necromancers, and first increase melee DPS with their buffs before helping out with killing/taking aggro on the other free Shadowy Necromancers and Banshees; there are two ways of dealing with these. Either kill them one by one, or try to pile them up as much as you can and AoE what you have. The second variant is certainly harder to execute but can save you precious seconds if you're having trouble with the wave timer.
Wave 7
6 Giant Infernals, 2 Fel Stalkers, 2 Crypt Fiends, 2 Ghouls
Tanks grab the Fel Stalkers, Crypt Fiends, Ghouls and anything else.
While you build up aggro on them, ranged and melee take care of some of the Giant Infernals. AoE the Felhunter/Crypt Fiend/Ghoul pack when tanks have enough aggro and kill off any remaining mobs.
Wave 8
4 Abominations, 4 Crypt Fiends, 2 Fel Stalkers, 2 Shadowy Necromancers, 4 Banshees.
(the last trash wave you'll see in the Battle of Mount Hyjal .. this week)
Tanks should grab the Abominations, Crypt Fiends and Fel Stalkers. Sheep the Shadowy Necromancers. Melee can start killing off the Banshees. Ranged should also help out while they don't have their Anti-Magic Shell yet. When the tanks have enough aggro, AoE the mobs. After the AoE targets are dead, kill off any remaining mobs.
The Boss
Azgalor will come from the normal wave entrance. If you need to slow his approach to allow extra recovery time, a few rogues can chain Distract him. With 3 rogues, you can keep him entirely in place.
Azgalor must be Misdirected as soon as possible to the main tank so that he does not aggro on Thrall. If he engages some Horde mobs at the entrance, you should still Misdirect him. You don't want the NPCs competing for aggro at the start of the fight.
About 15 seconds after the moment Azgalor is engaged (be it by players or NPCs) he will use his Howl of Azgalor, and keep using it every 15-20 seconds. The MT must have his health topped off and have multiple heal over time (HoT) spells on him before this silence so that he doesn't die during it.
On a random basis and very often, if not constantly, Azgalor will cast his Rain of Fire ability on a random target. The raid needs to stay spread out and move out from it when hit. The main tank can simply take the Rain of Fire damage if it's cast within range of him for any reason.
40-45 seconds into the fight, the first Doom will be cast, and a new one will be cast every 40-45 seconds. Doom kills the targetted player after 20 seconds, which cannot be prevented, and spawns a Lesser Doomguard from him. The player must run to the Doomguard tanking spot as soon as possible and do everything he can not to die before he's there.
At the tank spot, there should be a healer and 2 tanks. If you're having trouble, add one more healer or tank as you see fit.
The Lesser Doomguard must be tanked near Thrall. While Thrall and his camp will engage the mobs, he'll still be away from Azgalor's Howl and thus not engage Azgalor himself. Also, keeping the Doomguard tanking spot out of range of Howl of Azgalor helps the healer on the Doomguard tank.
Thrall and his camp alone are perfectly capable of dealing with the Doomguard and keeping no more than 1-2 Doomguards up at a time.
At the end of the fight the tanks should have a total of about 3-4 Lesser Doomguards on them which the raid must kill after Azgalor is dead.
Azgalor hits very hard so be very careful with the Main Tank healing.
Keep everyone topped off before the silence and move out of the Rain of Fire as fast as you can. Survive the Howl of Azgalor, Rain of Fire, don't die with Doom on you before you've reached the Doomguard tank spot, and you will have a kill. It takes about 5 minutes to kill Azgalor, which is around 7-8 Dooms.
Class Comments
Tanks
Taunt loose mobs, don't let them get on the casters, and be ready for AoE Taunt if anything goes wrong. On the boss itself, have the dedicated protection/feral tanks assigned for Azgalor and Lesser Doomguard tanking.
Lesser Doomguard tanks shouldn't stand close to the Doom-ed person so that they don't catch a Warstomp before they have aggro.
Fury Warriors, Feral Druids, Rogues
If you're not tanking any mobs, make sure to Taunt (for feral druids/warriors) mobs off the Horde NPCs if the NPCs get low on health. On Azgalor, move out of the Rain of Fire as fast as you can. Rogues can use Cloak of Shadows to avoid the damage and the DoT altogether.
Mages
On the non-Abomination waves, position is irreleveant. In Abomination waves it's crucial to be out of melee range of the Abominations. Sheep the Shadowy Necromancers, Counterspell their Shadowbolts, and keep an eye on the sheep. On Azgalor , run out of the Rain Of Fire and use Fire Ward to absorb some of the damage.
Warlocks
Banish Stalkers and Giant Infernals, prioritising those that are attacking the tauren warriors. On the non-Abomination waves, position is irreleveant. In Abomination waves it's crucial to be out of melee range of the Abominations. Fear the Shadowy Necromancers if the sheeping isn't fast enough, but don't fear too much as chasing down the mobs saps raid DPS. On Azgalor, Soulstone the people who get the Doom, whilst saving a Soulstone or two in case a healer gets it.
Hunters
You'll be kiting the undead mobs to the back of the raid to engage Thrall and the other mobs at the back into the fight. Use Aspect of the Cheetah if you're having troubles, but don't let the mobs hit you. Kite the mobs through the AoE whenever you can. On Azgalor, like everyone else, run out of the Rain of Fire.
Healers
At the trash, simply keep the raid alive. Shamans and paladins help out the AoE with Magma Totems, Holy Wrath, and Consecration.
At Azgalor, keep the tank and the raid topped at all times and especially just before a Howl of Azgalor, and use as many heal over time (HoT) spells on him as you can to prevent him dying during the silence effect. A paladin is most suitable for healing the Lesser Doomguard tanks.
첫댓글 뭐라구욧????????????????????
흠 내가 뭔가 착각했네. 쓰랄을 애드안시키는게 아니라 파멸의수호병 처리용으로 쓰는거였군 흠