최근 여야는 예금보장 한도를 5천만 원에서 1억 원으로 상향 조정하는 법 개정에 합의했습니다.
현재 한국의 예금보호한도는 1인당 GDP의 약 1.2배로 주요 경제국의 2~3배보다 훨씬 낮습니다.
한편 예금보호한도가 2배로 증가하면 상당한 자금이 제2금융권으로 이동할 것으로 보입니다.
따라서 관계당국은 제2금융권의 보증수수료 부담 등울 고려하여 시행시기를 검토하고 있습니다.
What will change if deposit insurance limit doubles to $70,000?
예금보험한도가 $70,000인 2배로 증가하면 변하는 것은?
By Lee Yeon-woo 이연우 기자
Posted : 2024-11-22 16:20 Updated : 2024-11-22 16:32
Korea Times
The government-led deposit insurance coverage will double to 100 million won ($71,464), marking the first increase since the policy's introduction 23 years ago. If the revised law passes the Assembly as planned, significant capital flows are predicted, market insiders said Friday.
정부주도의 예금보험 보장액은 2배인 1억 원(7만1,464달러)으로 23년 전 보험 도입 이후 처음으로 인상될 예정입니다. 개정된 법이 계획대로 국회를 통과하면 상당한 자본흐름이 예상된다고 시장 관계자들이 금요일 밝혔다.
Both the ruling People Power Party and the main opposition Democratic Party of Korea recently agreed to revise the law, raising the deposit coverage cap from 50 million won to 100 million won. The bill is widely expected to pass the National Assembly without major changes as early as Nov. 28.
최근 여당인 국민의힘과 더불어민주당은 예금보장 한도를 5천만 원에서 1억 원으로 상향 조정하는 등 법 개정에 합의했다. 이 법안은 이르면 11월 28일부터 큰 변화 없이 국회를 통과할 것으로 예상된다.
Deposit insurance coverage ensures that the Korea Deposit Insurance Corp. (KDIC) can reimburse deposits of up to 50 million won per person at each financial institution in cases of bankruptcy or business suspension.
예금보험은 파산 또는 영업정지 시 예금보험공사(KDIC)가 각 금융기관에서 1인당 최대 5천만원의 예금을 상환할 수 있도록 보장한다.
The decision to raise the cap comes amid criticism that the current limit lags behind Korea's economic growth, as it was originally set in 2001. As of 2023, Korea's deposit protection limit is roughly 1.2 times the country's per capita GDP — lower than major economies such as the U.S. (3.1 times), the U.K. (2.2 times) and Japan (2.1 times).
상한선 인상 결정은 현재 한도가 2001년에 설정된 것처럼 한국의 경제 성장률에 뒤처진다는 비판이 제기되는 가운데 나온 것이다. 2023년 현재 한국의 예금보호 한도는 1인당 GDP의 약 1.2배로 미국(3.1배), 영국(2.2배), 일본(2.1배) 등 주요 경제국보다 낮다.
Calls to raise the coverage cap gained traction after the collapse of Silicon Valley Bank last year. Both parties anticipate that the increase will provide greater security for depositors, allowing more customers' funds to be protected.
작년 실리콘밸리 은행이 붕괴된 이후 커버리지 한도를 상향 조정해야 한다는 요구가 설득력을 얻었다. 양측 모두 이번 인상으로 예금자들에게 더 큰 보안을 제공하여 더 많은 고객의 자금을 보호할 수 있을 것으로 기대하고 있다.
However, opinions remain divided on the timing of the implementation, as the rise in deposits is not without its drawbacks.
그러나 예금증가에도 단점이 없는 것은 아니기 때문에 시행 시기에 대해서는 의견이 분분하다.
Many expect the revised cap to drive capital into secondary financial sectors, such as savings banks. They traditionally attract customers by offering higher interest rates in deposits, but are considered more vulnerable to insolvency. The Korea Money and Finance Association forecast that the amount of deposits would increase by up to 40 percent following the implementation of the policy change.
많은 사람들이 개정된 상한선으로 인해 저축은행과 같은 제2금융권으로 자본이 유입될 것으로 예상하고 있다. 이들은 전통적으로 예금금리를 높여 고객을 유치하지만 파산에 더 취약한 것으로 간주된다. 금통위는 정책 변경 시행 이후 예금액이 최대 40%까지 증가할 것으로 전망했다.
Increasing the amount of deposits is not entirely good news for secondary financial institutions. An increase in deposits is also expected to intensify the cost burden, which means more interest to pay.
예치금 규모를 늘린다고 해서 제2금융권에 좋은 소식은 아니다. 예치금이 증가하면 비용부담도 심화될 것으로 예상되므로 더 많은 이자를 지불해야 한다.
Additionally, insurance fees paid to the KDIC will also rise, as the KDIC imposes fees that vary by industry. Savings banks, for example, face the highest rate at 0.4 percent. Some experts warn that these increased costs may ultimately be passed on to consumers in the form of higher loan interest rates or service fees.
또한, 예금보험공사가 산업별로 다른 수수료를 부과함에 따라 공사에 납부하는 보험료도 인상된다. 예를 들어 저축은행은 0.4%로 가장 높은 이자율을 기록하고 있다. 일부 전문가들은 이러한 비용증가가 궁극적으로 대출 이자율이나 서비스 수수료 인상의 형태로 소비자에게 전가될 수 있다고 경고한다.
Based on the awareness, financial authorities have been saying consistently that adjusting the timing of implementation is important while advocating raising the limit.
이러한 인식을 바탕으로 금융 당국은 한도 상향조정을 주장하면서 시행 시기를 조정하는 것이 중요하다고 일관되게 말해 왔다.
"There are risks associated with fund movements. And an influx of money into the secondary financial sector at a time when financial soundness must be ensured due to real estate project financing issues could cause significant disruptions," Financial Services Commission Chairman Kim Byoung-hwan said at last month's National Assembly audit.
김병환 금융위원장은 지난달 국회 국정감사에서 "자금이동과 관련된 위험이 있다며 부동산 프로젝트 파이낸싱 문제로 재무 건전성을 담보해야 하는 상황에서 제2금융권으로 자금이 유입되면 상당한 차질이 빚어질 수 있다"고 우려했다.
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