RIGHT EFFORT is one of the fundamental components of a developed mind. Instead of "effort," the Buddha constantly used the words "right effort." The prefixed word "right" indicates that there is some sort of wrong effort, which is pressuring and futile.
올바른 노력은 수행이 된 마음의 기본적인 요소중 하나입니다. 그냥 '노력'이라고 부르는 대신에, 부처님께서는 항상 '올바른 노력'이라고 말씀하셨습니다. 수식어 '올바른'은 결과가 없고, 부담만 되는 바르지 못한 어떤 노력이 있다는 것을 암시합니다.
Some people may associate the idea of making an effort with duration such as having a longer sitting meditation session. It is not entirely incorrect although we have to say that a long duration alone does not make the right effort. The ability to sit longer does mean something but not everything in the process of mental training.
어떤 사람은 노력한다는 것을 오래 앉아 명상을 하는것으로 생각하시기도 합니다. 그것은 완전히 잘못된 말은 아니지만, 오래 앉아 명상하는 것만으로 올바른 노력을 할 수 있다고 말하기는 어렵습니다. 오래 좌선하는 능력을 정신수행과정의 모든 것이라고는 말할 수 없습니다.
The right effort is part and parcel of the Noble Eightfold Path, the only way the Buddha found to be leading to true and lasting happiness. This brings home that without discovering the middle way, we are not exerting right effort in our practice.
바른 노력은 성스러운 여덞가지 길(팔정도)중의 하나입니다. 부처님께서 발견하신 팔정도는 영원한 참행복에 이르는 유일한 길입니다. 이것은 우리가 중도를 발견하지 못하면, 올바른 노력으로 수행을 못한다는 것을 의미합니다.
It is then possible only with the help of bare attention, one of the many aspects of mindfulness where right effort can be found and put into use. An effort without mindfulness, indeed, can lead us to one or the other extreme. We may work too hard at times and give it up altogether at others.
바른 노력은 깨어있음의 많은 측면중 하나인 순수한 알아차림으로서만 가능합니다.
거기에서 바른 노력이 발견되어질 수 있고, 행해질 수 있습니다.
깨어있음없는 노력은 실로 우리를 하나의 극단으로 몰고 갈 수 있습니다. 어떤 때에는 매우 열심히 일하다가 또 다른 때에는 완전히 그것을 포기할 수도 있습니다.
At the beginning people are usually very enthusiastic about doing meditation. That is before they even see the whole picture of meditation practice. The kind of effort they make is connected to a belief that meditation can produce some miracle for them rather than right effort linked to confidence in meditation. Here the right understanding of the Noble Eightfold Path comes in as another important factor, without which there cannot be the right effort.
명상을 처음 시작하시는 분들은 보통 아주 열성적이십니다. 그것은 그들이 명상수행의 전체적인 모습을 보기 이전입니다. 그들이 하는 노력의 성격은 명상에 대한 확신과 관련된 바른 노력이라기 보다는 명상으로서 그들에게 어떤 기적이 생길 수 있다는 믿음의 일종입니다. 여기서 팔정성도의 바른 이해는 또 다른 중요한 요소입니다. 바른 이해없이는 바른 노력도 없습니다.
If we cannot accept that a wandering mind is just another meditation object, we may then be tempted to react and become disappointed. Enthusiasm can fade away easily. Some cannot accept pain as a meditation object. Instead, they want to get rid of pain. Therefore, being unable to accept something really destroys determination and can kill all our effort.
우리가 방황하는 마음을 단지 또다른 명상대상으로서 받아들이지 않는다면, 그때 우리는 반응적으로 될 수도 있고, 실망하게될 수도 있습니다. 그러면 그 열정은 쉽게 사라져 가겠지요. 혹자는 명상대상으로서 고통을 받아들이지 않습니다. 대신 그들은 고통을 제거하기를 원합니다. 그러므로 '어떤 것을 있는 그대로 받아들일 수 없음'은 굳은 각오를 무너뜨리고 결국 우리의 모든 노력을 죽일 수 있습니다.
Courage to accept things as they are is one of the fundamentals of right effort. Actually, the Pali word "viriya" means both effort and a courageous act. Any failure or mistake does not easily discourage one once the right effort is established. The right effort is similar to a constant determination that is accompanied with some degree of right attitude.
있는 그대로 대상을 받아들이는 용기는 바른 노력의 기본적 요소중 하나입니다. 실제로 '비리야(viriya)'라는 팔리어 단어는 '노력'과 '용기있는 행동' 둘 다를 의미합니다. 일단 바른 노력이 확립된 사람는 어떤 실패나 실수에 쉽게 굴복하지 않습니다. 바른 노력은 바른 자세의 어떤 정도와 수반되는 항상적인 서원( determination )과 유사합니다.
Being punctual and regular in the practice is another way of cultivating the right effort. Life is always busy if we choose it to be in that way. We come up with many excuses not to meditate regularly.
수행시에 시간을 잘 지키고, 수행을 규칙적으로 하는 것은 바른 노력을 개발하는 또다른 방법입니다. 만약 우리가 그렇게 되도록 하겠다고 한다면, 삶은 항상 바쁩니다. 우리는 정기적으로 명상하지 않기 위하여 갖가지 변명을 합니다.
To sit and meditate for ten minutes everyday seems as hard as earning a million dollars. Some postpone starting meditation till late in their life. Lack of the right attitude means one is not capable of making use of the golden opportunity to learn meditation, train one's own mind and achieve peace here and now.
매일 앉아서 10분동안 명상하는 것은 백만달러를 버는 것만큼이나 어려워 보입니다. 혹자는 인생말년까지 명상하는 것을 미루기도 합니다. 바른 자세의 부족은 명상을 배우고, 마음을 올곧게 하여, 지금 여기에서 평화를 얻을 수 있는 황금같은 기회를 활용하는 능력의 부족이라고도 할 수 있습니다.
A good ten minutes sitting session everyday is extremely helpful to developing the right effort. We should not think that it is too little and makes no impact. The mind can perceive a lot in ten minutes, certainly much more than the eyes or the ears can do.
날마다 알찬 10분간의 좌선은 바른 노력의 개발에 매우 도움이 돕니다. 우리는 이것을 매우 적은 양이라거나 효과가 적을 것이라고 생각해서는 안됩니다. 마음은 단 10분이라도 많은 것을 인지할 수 있습니다. 물론 눈이나 귀보다 더 말입니다.
One may go on increasing the duration gradually and surely. Once the duration is increased, one has to be very careful not to reduce it easily without consulting the teacher as that can damage one's self-confidence and attitude. It is such a sensitive matter to deal with that one should only increase the time with the approval of one's teacher.
명상자는 점차로, 확실히 좌선시간을 늘려갈 수 있습니다. 일단 좌선시간이 길어지면
지도법사와 상의없이 그 시간을 줄이지 않도록 매우 주의하여야 합니다. 왜냐하면 자신감과 자세에 나쁜 영향을 줄 수 있기 때문입니다. 그것은 다루기가 아주 민감한 문제라서 명상자는 지도법사의 승인아래서만 시간을 늘려 나가야 합니다.
Technically, the right effort means to make an effort to remove our weak points and develop more good points. There are two kinds of weak points, ones that we already have, and others that we do not have. The weak points we have are removed through mindfulness.
기술적으로 말해서, 바른 노력은 우리의 약점을 제거하고 장점을 키우는 노력을 의미합니다. 두종류의 약점이 있는데, 하나는 이미 우리가 지니고 있는 것이고, 또 하나는 우리에게는 없는 것을 말합니다. 우리가 지니고 있는 약점은 깨어있음을 통해 제거되어 집니다.
An effort has to be made when a weak point is discovered by the mindfulness. The weak points that we do not see in ourselves but are aware of in some one else have to be watched and reflected upon to ensure that they are recognised if we too harbour them.
깨어있음으로 해서 약점이 발견되어지면 노력이 가해져야 합니다. 우리는 없지만 다른 사람이 가지고 있는 약점, 또한, 우리가 그것을 꼭꼭 감추고 싶다하더라도 인식되어질 수 있도록 관찰해야 하고, 숙고해보아야 합니다.
Take, gossiping. We gossip about some one. Then through mindfulness, if we come to realise it as weak point, we should simply observe the desire to gossip and stop it. This is a weak point that we can see in ourselves. We should not blame ourselves nor indulge in it. They are the two extremes. Use bare attention to remove the weak point.
험담하는 것을 눈치채십시요. 우리는 누군가에 대해 험담을 합니다. 그때 깨어있음을 통해 우리가 그것이 단점임을 깨닫는다면, 우리는 단순히 험담하고 싶은 욕망을 관찰해야 하고 그것을 그만 두어냐 합니다. 이것은 우리 자신에서 볼 수 있는 하나의 단점입니다. 우리는 우리 자신을 비난하지 말아야 하며, 또한 그것에 빠져서도 안됩니다. 그것들은 양극단입니다. 단점을 없애기 위하여 순수한 알아차림을 이용하십시요.
Nevertheless, if we see some one gossiping but do not get involved ourselves, we should just observe it as gossiping or the desire to gossip as appropriate. Do not blame that person nor should we join him or her.
우리는 누군가가 험담하는 것을 본다면, 우리 자신이 거기에 가담되어 있지 않다하더라도, 험담 또는 험담을 하고자 하는 욕망으로서 적절하게 단지 관찰을 해야 합니다. 그 사람을 책망하지도 마시고, 거기에 끼어 들지도 마십시요.
It is the same procedure regarding good points. But we have to make an effort to develop the good point we see within us and try to acquire the one we see in others but not in ourselves.
장점에 대해서도 역시 마찬가지로 이와같이 합니다. 그러나 우리안에 내재된 장점은 더욱더 발전시켜 나가도록 노력해야 하고, 우리에게는 없어나 다른 사람이 갖고 있는 장점은 얻을려고 노력해야 합니다.
All the unwholesome thoughts, speeches and acts are weak points and the opposites are good ones. In Pali, they are called akusala (asava) and kusala respectively. With skilful reflection the unwholesomeness will decrease and the wholesomeness increase. We have to start with mindfulness.
모든 불건전한 생각, 말, 행동은 단점이고, 그 반대는 장점입니다. 팔리어로 각각 아쿠살라 (akusala (asava)), 쿠살라(kusala)라고 불리어 집니다. 지혜로운 관조( skilful reflection )로서 불건전함은 감소될 것이고, 건전함은 증가될 것입니다.
우리는 깨어있음으로서 출발해야 합니다.
At the beginning there could be a bit of pressure. However, once the other factors such as bare attention, right attitude, right understanding and skilful reflection are developed, very little pressure is felt. There will be a constant willingness to continue with the practice even in difficult circumstances. The effort then has become effortless effort. This is exactly what is meant by "right effort".
처음에는 약간의 저항감이 느껴질 수 있습니다. 그러나 순수한 알아차림, 바른 자세, 바른 이해, 지혜로운 관조와 같은 요소가 개발되어지기만 한다면, 저항감은 거의 느껴지지 않을 것입니다. 그렇게 되면 다른 상황에서도 수행을 계속하고자 하는 항상적인 의지가 생기게 됩니다. 그때, 그 노력은 노력없는 노력이 됩니다. 이것이 정확한 의미의 '올바른 노력'입니다.