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Hello Modders. Today's dev diary will be about modding art, and give a cursory glance at what is possible to do in Stellaris. We will mainly talk about characters and ships in this dev diary. Today we are releasing our Maya exporter, which opens up a whole new world of possibilities for modders. So, provided you have the skills in Maya and Photoshop, you can do anything you want - anything we have done, you can do too!
안녕하세요, 우리의 모더 친구들! 오늘의 개발일지는 그래픽 모딩에 관한 내용을 담았습니다. 스텔라리스에서 무엇까지 가능한지 슬쩍 보여드릴테고, 캐릭터와 함선을 주로 다루게 될겁니다. 모더들에게 신세계를 열어줄 소식또한 있습니다. 마야와 포토샵 실력만 충분하다면 여러분도 저희가 한 것과 똑같은 창조작업을 할 수 있단 거죠!
(more info and links can be found at the end of this post)
추가적인 정보와 링크들은 이 개발일지 최하단에 있습니다.
For characters, you have two options. The simpler one is static 2d avatars. These are just an image with transparency that is used directly in-game. They don't require Maya or any other fancy tools, and will likely be the initial choice for most modders. Static portraits are not used by the core game, but the functionality is there for the modders. There is an example for this in the games files, where we specify the species, so you just add textures and point to them in the files and you get new species.
캐릭터 작업에 있어서, 여러분은 두 가지 옵션을 가집니다. 간단한 건 고정된 2d 아바타, 그냥 이미집니다. 참 재미있겠죠. 마야 혹은 간지나는 컴퓨터 도구들을 이용하지 않아도 되고, 많은 모더들이 최초로 선택할 타입이기도 합니다. 우리 게임에서 고정된 포트레잇은 사용되지 않을테지만, 모더들에겐 유용한 도구가 될 수 있겠죠. games폴더 속 파일들로 예시를 들 수 있겠는데요, 설명구와 포트레잇 파일에 링크만 제대로 걸어주면 새로운 종족을 만들어낼 수 있게 되는겁니다.
All the characters we have created for Stellaris are animated 2D portraits. What we do is we draw characters in Photoshop, and split the images up into separate parts for anything that will be in a different layer, looking something like the picture below. We then create a plane for each asset in Maya, and layer them correctly.
스텔라리스에 나오는 모든 캐릭터들은 움직이는 2d 포트레잇을 가지고 있습니다. 포토샵에서 여러 부분의 이미지를 나눈 뒤, 마야에 옮겨서 각각의 이미지가 다른 레이어로 동작하게 만들어 동세를 표현할 수 있게 되죠. 아래 예시를 보시면 이해가 좀 되겠네요.
If you want to create an animated character, you have two options. One, you can mod an existing one by modifying an existing character’s texture. This is desirable if you don't want to or can't use Maya for any reason but your Photoshop skills are high. This is a bit limiting of course, since you can only change the look so much within the confines of that character. The animations will of course be the same, so you can't move the eyes etc.
움직이는 캐릭터를 직접 만들고 싶으시다면, 두 가지 옵션이 있습니다. 첫째, 만약 포토샵 장인이 마야를 못쓴다? 저희가 만들어놓은 캐릭터 껍질만 바꿔끼우세요. 물론 이에는 제약이 따를겁니다. 완전히 같은 동작을 공유하게 될테고, 눈은 움직일 수 없게 되겠죠...
If you want to do this, take an existing texture and add some more colors to the entire texture, and you can see the entire area you have to work with.There is some space outside the edge of the character to work with.
이를 위해서, 이미 있는 텍스쳐를 가지고 온 뒤 캐릭터 외곽선에 작업해야하는 부분을 염색해놓으세요. 캐릭터가 끝난게 끝난게 아닙니다!
Secondly, if you have some Maya skills, you have more freedom. The level of knowledge required is really not that high. Just creating a few planes, cutting, creating some joints and simple animations. What you do is you create texture similar to ours, then create a few different planes and cut out each area. Build a simple rig, and add some animation.
둘째, 마야를 쓸 줄 안다면, 더 자유로워지셨겠군요. 갖춰야 하는 지식이 그렇게 거창한 건 아니니까요. 판때기 몇 개 붙이고 자르고 애니메이션 넣고. 그게 끝이잖아요?
You can also mod in more clothes, triggering the use of different outfits in different situations. In the game currently we use this for the different leader types such as scientist, admiral etc. We also use this for the rulers, so that if you are a militaristic society, your ruler will wear a military uniform. This has very few limits, and could be used to create some very unique characters.
옷도 추가할 수 있습니다. 다른 상황에 다른 옷을 입어줘야죠. 과학자와 장군이 같은 옷을 입는것도 이상하고요. 군부독재정의 지도자가 평범한 서민복을 입고있는것 또한 이상하죠!
There is another layer where you can add other things to you characters with the help of triggers. We use it to add the different hairstyles for the humans, but you could just as well add glasses to your characters, or some other visual attribute.
안경이나 머리카락을 씌울 수 있는 레이어도 마련해뒀고...
If you are feeling fancy, you could even extend a race to use multiple portraits. So that you insect race has a Queen model for your ruler, a lieutenant for you leaders, and a third model for your pops.
곤충 종족을 위한 삼중 트레잇 시스템-여왕, 지휘관, 그리고 백성-을 고안해보시는것도 나쁘진 않겠는걸요.
Though all the portraits in the game are shown as 2D, they are technically 3D and there is nothing really stopping you from adding a 3D model (though we have yet to try that ourselves).
2d로 보여지긴 하겠지만, 이 모든건 사실상 3d입니다. 아무도 여러분이 3d모델을 못쓰게 막지 않아요!
If you wish to know exactly how to add new portraits, there is a detailed guide on the wiki:
위키에 신규 포트레잇을 추가하는 방법을 올려뒀습니다. 읽어보시죠!
http://www.stellariswiki.com/Portrait_modding
Moving on to to ships. With the release of our maya exporter, you can now create any model you like and add it to the game. The process is very straightforward. You build your mesh and use maya to export it. There is fairly little to be said simply because most things are theoretically possible to do. If you want ships with like 5 sections you can do that. Vertical ships? Sure. Organic ships? Absolutely.
함선얘기를 할까요. 사실 할 얘기가 너무 적네요. 이론적으로 뭐든 할 수 있거든요. 마야를 이용할 수만 있다면 5구역짜리 함선? 수직 함선? 생체 함선? 그냥 다 만드세요.
Stations are also technically ships that don't move, so these are of course modable as well.
정거장들도 배와 마찬가지로 모딩할 수 있습니다.
corvette = { max_speed = 5.25 acceleration = 0.35 rotation_speed = 0.1 combat_max_speed = 1.5 combat_rotation_speed = 0.08 collision_radius = 2.0 modifier = { ship_armor_add = 3 } max_hitpoints = 300 size_multiplier = 1 fleet_slot_size = 1 section_slots = { "mid" = { locator = "part1" } } num_target_locators = 2 is_space_station = no icon_frame = 2 base_buildtime = 60 can_have_federation_design = yes enable_default_design = yes #if yes, countries will have an auto-generated design at start prerequisites = { "tech_spaceport_1" } class = shipclass_military required_component_set = "ftl_components" required_component_set = "combat_computers" required_component_set = "thruster_components" required_component_set = "ship_sensor_components" }
You can place any number of locators on the ships. You can, for example, add locators to where on the ship enemies ships will aim, so that they don't all hit the center. You can also add locators for where the guns will be and where the engines are. You can easily add guns to your ship without having visible turrets, which is likely what most modders will do.
함선이 피격당할 수 있는 모든 장소를 생각해보세요. 그렇지 않으면 적의 모든 미사일과 레이저가 함선의 정중앙을 향할테니까요! 함포는, 엔진은 어디에 달지, 은둔형 함포를 장착할 지 말 지 모두 상상해보세요.
With all these new possibilities, I very much look forward to what the community will produce.
가능성은 열려있습니다. 저희는 다만 여러분의 작품을 기다릴 따름입니다.
If you want to download the exporter right away, go to
마야 추출자를 당장 다운받고싶다구요?
https://accounts.paradoxplaza.com/profile/downloads
More details on the exporter can be found on the wiki:
추출자에 대한 자세한 정보가 필요하다구요?
http://www.stellariswiki.com/Maya_exporter
We also started a new sub-forum for the exporter.
추출자에 대한 포럼에 가보고 싶다구요?
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?forums/clausewitz-maya-exporter-modding-tool.935/
We have recently worked on support for static galaxies. This will allow users to create a specific galaxy to use for specific scenarios. In this test we have more than 5000 stars, which still renders smoothly. Might have to optimize the game a bit though
시나리오를 만들기 위해 유저들이 특정 은하를 만들 수 있도록 했습니다. 이 시험에선 5000개 이상의 항성을 만들었고, 적절히 작동하는걸 확인했습니다. 최적화를 좀 더 손봐야 할 것 같긴 하네요.
And also a video for you guys!
비디오도 가져왔지롱!
2016.05.02.23.17. 시작합니다!
2016.05.02.23.55. 끝났습니다. 책만 하루종일 보다가 밤에 컴퓨터까지 보니까 눈이 터지려고 하네요.
첫댓글 하..행성계가 5000개?..
오오오 오함마모드가 기대되는군요!
소리가 들리십니까? 여러분의 컴퓨터가 폭발하는 소리 말입니다. 웈히히히ㅣ힣
We have recently worked on support for static galaxies. This will allow users to create a specific galaxy to use for specific scenarios. In this test we have more than 5000 stars, which still renders smoothly. Might have to optimize the game a bit though
스토리모드!! 스토리모드가 가능하군!!
행성 5000개!!!!!!!!!!!!!!!!
내 컴터에선 몇개나 돌아갈까!!
엄마야 행성 5000개...
1년동안 해도 안 끝날 것 같네요
행성 5000개(X) 항성 5000개(O)
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행성 5000개 쯤은 지금도 일반에서 그냥 되는 것 같아요ㅎ
ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ 오천개라닠 ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ 이번년도는 토탈워는 소장만하고 스텔과 유로파 하아만 해도 충분하겟군여
뭐 5천개?ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ
어휴 외계인 일러 몹시 흉칙하군요 ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ
이래도 스포어, 탈지구입니까 여러분? 그러니 어서 예구하세요!!!!
누군가 현재 알려진 천제관측 데이터를 기반으로 Milky way를 재현해 줬으면 좋겠지만... 그게 나만 아니었으면 좋겠다!!!
5천개는 플레이용이라기 보다 테스트로 굴려봤을 뿐인 것 같고, 포트레잇도 지금까지 공개된 것들만 보면 한 종족 내에서 바리에이션이 너무 적어서 위화감이 들던데 혹시 대충 만들고 유저들에게 떠넘기는게 아닌가 싶어서 좀 그렇네요;
트레잇이 아니고 portraits 이니까 포트레잇으로 바꿔주셔야 할 듯요ㅎ If you are feeling fancy, you could even extend a race to use multiple portraits.
저.. 혹시 제가 어디에 트레잇이라고 썼는지 알려주실수 있을까요? 전 다 포트레잇으로 보이는데..
@핌야미르 '곤충 종족을 위한 삼중 트레잇' ㅎ
하루에 100개씩 정복해도 50일걸리는...
때 되면 아니메 포트레잇도 나오겠지!
으아..... 맵 토나온다..
역시 우주게임 스케일이 장난아니군
exporter는 추출자보다는 추출기가 맞을거에용
항성 5000개라는건 태양계 5000개랑 같은 말인 거죠 지금?
얍얍 ㅋㅋㅋ; 진짜 스케일이 와우!
스케일이 장난아니네요. 이거 제한시간은 없죠? 없다고 한걸 본거같긴 한데
유로파 프로빈스가 4천개 쯤 되니까 조금 많아진....
호이잖앜ㅋㅋ
오오천개 ㄷㄷㄷ 과연 컴이 남아 날까?
...그럼 니들이 앞으로 돈받고 팔 DLC는 대체...?!
시스템만 업그레이드 할 생각인가?!!!
5천개면.. 과연 구동이 될런지;;