트럼프행정부의 관세부과발표로 포스코푸처엠, 에코프로비엠, LG화학 등 배터리기업들의 주가가 급락했습니다.
중국 전기차 및 배터리 산업의 성장을 억제하기 위한 조치로 보이지만, 한국 기업들도 타격을 받고 있습니다.
한국의 양극재 수출은 증가 추세에 있으나, 관세 면제 협상 결과에 따라 위기 또는 기회가 될 수 있습니다.
한국이 관세 면제 동맹국 중 하나가 된다면 이는 우리에게 기회 요인이 될 수 있습니다.
POSCO, EcoPro, LG hit by looming Trump tariffs on battery materials
배터리소재에 대한 트럼프의 관세부과로 타격을 입은 포스코, 에코프로, LG
By Park Jae-hyuk 박재혁 기자
Posted : 2024-12-17 16:51Updated : 2024-12-17 17:51
Korea Times
U.S. President-elect Donald Trump speaks during a news conference at Mar-a-Lago in Palm Beach, Fla., Monday (local time). AP-Yonhap
도널드 트럼프 미국 대통령 당선인이 월요일(현지 시간) 플로리다주 팜비치의 마라라고에서 열린 기자 회견에서 연설하고 있다. AP-연합
EV production costs likely to soar under incoming US gov’t
다가오는 미국정부에서 전기차 생산비용이 치솟을 가능성이 높음
The stock prices of Korean producers of cathode materials and copper foil plummeted Tuesday, following reports of U.S. President-elect Donald Trump’s transition team seeking to impose tariffs on all battery materials globally and then negotiating individual exemptions with allies.
도널드 트럼프 미국 대통령 당선인의 인수팀이 전 세계 모든 배터리 소재에 관세를 부과하고 동맹국들과 개별 면제를 협상한다는 보도가 나온 후, 한국의 양극재 및 동박 생산업체들의 주가가 화요일 급락했다.
Investors dumped their shares in Korean electric vehicle (EV) battery firms, amid growing fears about the possibility that those companies could bear heavier costs to avoid U.S. tariffs.
투자자들은 미국 관세를 피하기 위해 더 큰 비용을 부담할 수 있다는 우려가 커지는 가운데 한국 전기차(EV) 배터리 회사의 지분을 처분했다.
On Monday, Reuters reported that it obtained the transition team’s documents recommending the introduction of tariffs on “EV supply chain” imports including batteries, critical minerals and charging components.
월요일, 로이터 통신은 배터리, 중요 광물 및 충전 부품을 포함한 '전기차 공급망' 수입품에 대한 관세 도입을 권고하는 인수팀의 문서를 입수했다고 보도했다
The news agency added that the incoming administration was also advised to use Section 232 tariffs, which target national security threats, to limit imports of such products.
통신은 또한 차기 행정부가 국가안보 위협을 겨냥한 232조 관세를 사용하여 이러한 제품의 수입을 제한할 것을 권고받았다고 덧붙였다.
Although the plans are interpreted as measures to curb the growth of China’s EV and battery sectors, Korean companies are already being affected by Trump’s protectionist trade policies.
이 계획은 중국의 전기차 및 배터리부문 성장을 억제하기 위한 조치로 해석되지만, 한국기업들은 이미 트럼프의 보호무역 정책의 영향을 받고 있다.
For example, POSCO Future M’s stock price plunged 8.24 percent during Tuesday’s trading session, as investors expect the next U.S. president to urge the Korean firm to produce its battery materials on U.S. soil and reduce the use of low-priced minerals from China.
예를 들어, 투자자들이 차기 미국 대통령이 한국 기업이 미국 내 배터리 소재를 생산하고 중국산 저가 광물 사용을 줄이도록 촉구할 것으로 예상하면서 포스코 퓨처엠의 주가는 화요일 거래시간 동안 8.24% 급락했다.
Stock prices of EcoPro BM, L&F and LG Chem, all of which produce cathode materials, also fell 7.8 percent, 4.2 percent and 4.1 percent, respectively.
양극재를 생산하는 에코프로 BM, L&F, LG화학의 주가도 각각 7.8%, 4.2%, 4.1% 하락했다.
Lotte Energy Materials, a copper foil maker, experienced a 5.47 percent drop in its stock price.
동박 제조업체인 롯데 에너지 머티리얼즈의 주가는 5.47% 하락했다.
The stock prices of Samsung SDI and LG Energy Solution, two of Korea’s listed EV battery manufacturers, went down by 6.08 percent and 3.89 percent, respectively.
한국에 상장된 두 전기차 배터리 제조업체인 삼성SDI와 LG에너지솔루션의 주가는 각각 6.08%와 3.89% 하락했다.
“Tariffs on battery materials will likely be different, depending on the proportion of Chinese minerals they contain,” Austin Chang, director of the Korea International Trade Association’s (KITA) analysis and forecasting department, said.
오스틴 창 한국무역협회(KITA) 분석 및 예측 부서장은 "배터리소재에 대한 관세는 중국 광물이 함유된 비율에 따라 다를 가능성이 높다"고 말했다.
“Considering that China’s neglect of environmental pollution has enabled the supply of excessively low-priced minerals, battery materials firms will face higher production costs.”
"중국의 환경 오염 방치로 인해 지나치게 저렴한 광물 공급이 가능해진 점을 고려할 때, 배터리 소재 회사들은 더 높은 생산 비용에 직면하게 될 것이다."
Chang also said that the hike in production costs will lead to a rise in the prices of batteries and EVs, eventually further slowing down the demand for eco-friendly vehicles.
창씨는 또한 생산 비용 상승이 배터리와 전기차 가격 상승으로 이어져 결국 친환경 자동차에 대한 수요를 더욱 둔화시킬 것이라고 말했다.
“Korean battery firms will likely face intensifying competition with their Chinese rivals outside of the U.S.,” he added.
"한국 배터리 회사들은 미국 외 지역에서 중국 경쟁사들과 치열한 경쟁에 직면할 가능성이 높다."라고 그는 덧붙였다.
Battery materials industry officials said that they have been paying close attention to the transition team’s next step, as it remains uncertain as to how the Trump administration will negotiate with allies about the tariff issue.
배터리소재 업계 관계자들은 트럼프행정부가 관세 문제에 대해 동맹국들과 어떻게 협상할지 여전히 불확실하기 때문에 인수팀의 다음 단계에 세심한 주의를 기울이고 있다고 말했다.
“If Korea will be among allies exempt from tariffs, this could be an opportunity factor for us,” a domestic battery materials company insider said on condition of anonymity.
익명을 요구한 국내 배터리소재 회사 관계자는 "한국이 관세 면제 동맹국 중 하나가 된다면 이는 우리에게 기회 요인이 될 수 있다"고 말했다.
According to the KITA, the volume of Korea’s cathode materials exports to the United States reached 172,500 tons between January and November this year, up 14.1 percent from the previous year.
한국무역협회에 따르면, 올해 1월부터 11월까지 한국의 미국으로의 양극재 수출량은 172,500톤에 달했으며, 이는 전년 대비 14.1% 증가한 수치이다.
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