* 오늘 한 마디
“활짝 여문 4월의 봄 편지는 / 아직 열어보지 않는다고 흐느낀다“
- 박종영 시인의 시 ‘사월이 간다네’ 中
1. Antonio Vivaldi (1678-1741)
바순 협주곡, RV.500 中 1악장 Allegro
> Valery Popov (Bsn.) / Valery Poliansky (지휘) / 민스크 체임버 오케스트라
3:32
2. Ferdinand Ries (1784-1838)
피아노 사중주, OP.13 中 1악장 Adagio - Allegro
> 베를린 멘델스존 트리오 / Daniel Raiskin (Vla.)
11:36
금주오곡 – 봄의 교향악
3. César Franck (1822-1890)
교향곡 d단조 中
2악장 Allegretto – Attaca
3악장 Allegro non troppo
> Leonard Bernstein (지휘) / 프랑스 국립관현악단
11:22 / 11:38
편식의 유혹
4. Jean Sibelius (1865-1957)
바이올린 협주곡, OP.47 中
2악장 Adagio di molto
3악장 Allegro, ma non troppo
> Hilary Hahn (Vn.) / Esa-Pekka Salonen (지휘) / 스웨덴 라디오 심포니 오케스트라
8:36 / 7:16
프로그램 ID
5. Jean-Michel Damase (1928-2013)
플루트와 하프를 위한 소나타 中 1악장 Allegro moderato
> Jean-Pierre Rampal (Fl.) / Lily Laskine (Hrp.)
6:16
6. Franz Liszt (1811-1886)
Mephisto Waltz 1번, S.514
> Herbert von Karajan (지휘) / 베를린 필하모닉 오케스트라
11:06
Liszt – Mephisto Waltz No. 1, S.514
Mephisto Waltz No. 1, S.514 is one of Franz Liszt’s most famous and virtuosic piano works, composed between 1859 and 1862. It is also known by its subtitle, Der Tanz in der Dorfschenke (“The Dance in the Village Inn”), and is the first of four Mephisto Waltzes Liszt wrote.
Background and Inspiration
• The piece is based on an episode from Nikolaus Lenau’s verse drama Faust (not Goethe’s), where Mephistopheles and Faust visit a lively village inn. Mephistopheles seizes a violin, plays seductive music, and Faust dances wildly with a village beauty, eventually disappearing into the night as the music fades and a nightingale sings.
• The work was originally conceived as part of Zwei Episoden aus Lenaus Faust for orchestra, but Liszt also created versions for piano solo (S.514) and piano duet (S.599/2).
Musical Features
• The solo piano version is renowned for its dazzling virtuosity, dramatic contrasts, and sensual melodies, demanding exceptional technical skill from the performer.
• The piece is structured in three main sections: the grotesque atmosphere of the inn, Faust’s passionate courtship, and the frenzied violin playing of Mephistopheles.
• Liszt dedicated the work to his favorite pupil, Karl Tausig.
Legacy
• Mephisto Waltz No. 1 remains a concert favorite and is widely praised for its passionate, programmatic storytelling and innovative pianistic writing.
• The work exemplifies Liszt’s late-Romantic style and his mastery of program music, where the music vividly depicts a narrative or scene.
3분 백과 : 독일가곡 (3) 후고 볼프
7. Hugo Wolf (1860-1903)
<뫼리케 가곡집> 中 6곡 봄이 왔다(Er ist's)
> Diana Damrau (Sop.) / Stephan Matthias Lademann (Pf.)
1:28
독일가곡 “Er ist’s”는 대표적으로 두 작곡가가 곡을 붙였습니다.
• Hugo Wolf: 뫼리케(Mörike)의 시에 곡을 붙인 가곡으로, Wolf의 대표적인 독일 가곡(Lied) 중 하나입니다.
• Robert Schumann: 슈만 역시 같은 시에 곡을 붙여 “Er ist’s”라는 제목의 가곡을 남겼습니다.
따라서 “Er ist’s”의 독일가곡 제목은 작곡가에 따라 다음과 같습니다.
슈만
Er ist’s = Er ist es!
(He is it = It’s he! 봄이로구나!)
Frühling(프 뤼~ㄹ링 / 봄은) lässt(ㄹ렛쓰ㅌ / ~하게 하다, let) sein blaues Band(자 인 블라우에ㅅ 반ㅌ / 자기의 푸른 리본을, his blue ribbon)
봄은 자기의 푸른 리본을
Wieder(뷔 ~데ㄹ / 또 다시) flattern(플 랏테른 / 펄럭이다) durch die Lüfte(두룩흐 디~ ㄹ뤼프 테 / 산들바람을 통하여)
산들바람에 자꾸 펄럭이네
Süsse(쥣 쎄 / 향기로운, sweet), wohlbekannte(볼 ~베칸테 / 친숙한) Düfte(뒤프 테 / 향기)
향기롭고 친숙한 향기가
Streifen(슈트라이펜 / 가볍게 스치다) ahnungsvoll(아~눙스폴 / 가슴이 두근거리는) das Land(다슬 란ㅌ / 저 대지를)
가슴 뛰는 대지를 스치니
Veilchen(파 일ㅋ헨 / 제비꽃들은) träumen(트로이멘 / 꿈꾸다) schon(숀 / 벌써),
Wollen(볼 렌 / ~을 하고 싶어하다) balde(발데 / 곧, 금방) kommen(콤멘 / 오다).
제비꽃들은 곧 나올 꿈을 꾸네
Horch(호륵흐 / 잘 들어라, 경청하라), von fern(폰 페 른 / 멀리에서부터) ein leiser Harfenton(아인 ㄹ라이저 하르펜 톤 / 하나의 그윽한 하프 소리를)!
들어보라, 저 멀리서 들리는 하프 소리를!
Frühling(프 륄~링 / 봄아), ja du bist's(야, 두 비스ㅊ / 그래, 바로 너로구나),
Ja du bist's, du bist's!
봄아, 그래, 바로 너다, 바로 너다, 그래 너야!
Dich(딕히 / 너를) hab ich vernommen(하빅히페르놈멘 / 나는 들었다, I’ve heard of you),
나는 네가 오는 소리를 들었어
Ja du bist's!
그래, 바로 너다!
8. Hugo Wolf (1860-1903)
<뫼리케 가곡집> 中 28곡 기도(Gebet)
> Ian Bostridge (Ten.) / Antonio Pappano (Pf.)
2:49
한 줄 신청곡
9. Johannes Brahms (1833-1897)
교향곡 3번, OP.90 中
3악장 Poco allegretto
4악장 Allegro
> Simon Rattle (지휘) / 베를린 필하모닉 오케스트라
6:44 / 9:19
10. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
피아노 협주곡 9번, KV.271 中 2악장 Andantino
> Vladimir Ashkenazy (Pf.) / Istvan Kertesz (지휘) / 런던 심포니 오케스트라
11:23