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2004-04-22 22:46:14, 조회 : 1,243, 추천 : 389 |

First, the four thoughts to turn the mind to practice Dharma. 먼저 법(法)을 수행하도록 마음을 돌리게 하는 네가지 생각
One must know the nature of Samsara. 윤회의 특징을 알아야 한다. 참고) Samsara ; 윤회 Dharma ; 법, 부처님의 가르침 There are two kinds of samsara. 윤회에는 두가지가 있다.
There is outer samsara and inner samsara both. 외적인 윤회와 내적인 윤회가 그것이다.
First I will describe the outer samsara. 먼저 외적인 윤회를 설명 하겠다
In samsara there are six classes of beings. 윤회에는 여섯 계층의 생명체가 있다(육도중생(六度衆生))
There are three lower and three upper realms. 세가지 상위의 영역(삼선도(三善道))과 세가지 하위의 영역(삼악도(三惡道))가 있다.
What are the three lower realms ? 무엇이 삼악도 인가?
Hell, hungry ghost, animal, these three. 지옥,아귀,축생 이 세가지.
What are the three upper realms ? 무엇이 삼악도인가 ?
Human, asura, gods, these three. 인간, 아수라, 신(天上界) 이 세가지.
Hell has the suffering of heat and cold. 지옥은 더위(八熱地獄)와 추위(寒氷地獄)고통 이 있다. Hugry ghosts have the suffering of hunger thirst. 아귀는 배고픔과 목마름의 고통이 있다.
Animals have the suffering of dumbness and stupidity. 축생은 말을 못하고 우매하다는 고통이 있다.
Humans have the suffering of birth,old age, sickness, and death. 인간은 생노병사의 고통이 있다.
Asuras have the suffering of quarrelling and fighting. 아수라는 불화와 투쟁의 고통이 있다.
Gods have the suffering of change and decay.천상계 신들은 변화와 타락의 고통이 있다.
참고)고도의 선정을 성취한 요기나 신선, 여타의 수행자들이 태어나는 영역인 천상계는 정묘한 에너지로 이루어진 몸을 향유하고 있으므로 먹지 않고도 살 수있으며 장구한 수명과 거대한 신체를 가지고 이루 말할 수 없는 향락을 누린다. 그러나 이러한 천신에게도 복이 다하면 타락의 징후로서 다가오는 다섯가지 징조(天人五衰)가 있으니, 1, 머리에 쓰고 있는 화관의 꽃이 시든다. 2, 옷에 때가 묻는다. 3, 겨드랑이에서 땀이 나기 시작한다. 4, 몸에서 냄새가 나기 시작한다. 5.앉은자리가 불안해 깜짝깜짝 놀란다, 때로는 곧 떨어지게 될 지옥의 영상이 눈 앞에 보여 공포에 사로 잡힌다.
Samsara has three spheres. 윤회에는 삼계(三界)가 있다.
What are the three spheres ? 무엇이 삼계인가 ?
Desire sphere, form sphere,formless sphere, these three. 욕계(欲界), 색계(色界), 무색계(無色界) 이 세가지
Now we have taken birth in the desire sphere. 우리는 지금 욕계에 태어났다.
In sansara there are three sufferings. 윤회에는 세가지 고통이 있다.
What are the three sufferings ? 무엇이 세가지 고통인가 ?
Pervasive composite suffering. 다섯가지 구성요소(五蘊,오온,five heaps,즉 몸을 이루는 물질적 요소(색,色, physicality),마음을 이루고 있는 감각(受,수,sensation),인식(상,想,perception),의지작용(行,행,volitional formation),의식작용(識,식, consciousness))으로 이루어진 이 몸과 마음에 항상 따라다니는 고통(行苦性)
Suffering of change, suffering of suffering, these three. 변화에서 오는 고통(壞苦性), 육체적인 직접적인 고통(苦苦性)이 세가지.
Samsara is limitless suffering. 윤회는 한량없는 고통이다.
Samsara`s very nature is suffering. 윤회의 본성이 바로 고통이다.
Samsara is an ocean of suffering. 윤회란 고통의 바다(苦海)이다.
Samsara arises based on cause. 윤회는 원인를 근거로 하여 일어난다.
How has it arisen based on acuse ? 어떻게 원인을 근거로 하여 일어나는가 ?
By the force of anger one takes birth in hell. 화를 잘 내는 습성의 힘으로 말미암아 지옥에 태어나게 된다.
By the force of miserliness one takes birth as a hungry ghost. 인색한 습성의 힘으로 말미암아 아귀로 태어나게 된다.
By the force of stupidity one takes birth as an animal. 우둔한 (타성의)힘으로 말미암아 동물로 태어나게 된다.
By the force of desire one takes human birth. 욕망의 힘으로 말미암아 인간으로 태어난다.
By the force of jealousy one takes birth as asura. 질투하는 습성의 힘으로 말미암아 아수라로 태어나게 된다.
By the force of pride one takes birth as a god. 아만심이 있는 습성의 힘으로 말미암아 천상계의 신(神,god)으로 태어나게 된다.
Where do these six neuroses come from? 이러한 여섯가지 번뇌는 어디에서 오는가 ?
They come from clinging to a self. 그것은 자아에 대한 집착에서 온다.
Where does clinging come from ? 집착은 어디에서 오는가 ?
It comes from ignorance. 그것은 무지(무명,無明,밝지 못함,지혜가 없음,깨어 있지 못함)에서 온다.
What is ignorance ? 무엇이 무지인가 ?
Not knowing the mind`s nature is ignorance. 마음의 본성을 모르는 것이 무지이다.
If there is attachment to pleasure, there is birth in the desire sphere. 감각적 쾌락에 애착을 가지면 욕계에 태어나게 된다.
If there is attachment to clarity, there is birth in the form sphere. 맑음과 밝음(淸淨光明)에 애착을 가지면 색계에 태어나게 된다.
If there is attachment to emptiness, there is birth in the formless sphere. 텅빈 경계에 집착하게 되면 무색계에 태어나게 된다.
By the force of neurosis we acculmulate much karma. 번뇌의 힘때문에 우리는 많은 업(業)을 쌓게된다.
There are two kinds of karma. 업에는 두가지가 있다.
There is virtue and non-virtue. 덕(德)과 부덕(不德)이 있다.
If one pracice virtue,one experience happiness. 덕을 수행하면 행복을 체험한다.
If one practice non-virtue, one experience suffering. 부덕을 행하면 고통을 경험한다.
The result of virtue is happiness. 공덕의 결과는 행복이다.
The result of non-virtue is suffering . 부덕의 결과는 고통이다.
The cause of happiness is virtue. 행복의 원인은 공덕이다.
The cause of suffering is virtue. 고통의 원인은 부덕이다.
This is the nature of karma, cause and effect. 이것이 업의 본성인, 원인과 결과 이다
We must abandon non-virtue. 우리는 부덕을 버려야 한다.
We must practice virtue. 우리는 덕을 닦아야 한다.
What is the path of Dharma ? 무엇이 법의 길인가 ?
Practice virtue, abandon non-virtue, purify mind obstructions. 덕을 닦고, 부덕을 버리며, 마음의 장애를 맑혀라.
Now I will describe inner samsara. 이제 내적인 윤회를 설명하겠다.
All sentient beings wander in samsara. 모든 중생은 윤회하면서 방황한다.
How do they wander ? 중생은 어떤식으로 헤매이고 다니는가 ?
They wander with the five bardos and three bodies. 다섯가지 중음(中陰)과 세가지 몸(三身)으로서 돌아 다닌다.
What are the five bardos ? 무엇이 다섯가지 중음인가 ?
Birth/death bardo, dream bardo, dying bardo,dharma essence, becoming , these five. 생사중음(本有, 태어나서 죽을 때까지, 즉 한평생이 곧 중음이다), 몽유중음(夢有, 꿈),임종중음(死有),법성중음(사망후 혼절했다가 의식을 막 차리기 시작할 때 경험하는 찬란한 광명 즉 진리의 본성을 순간적이나마 경험하는 중음, 그러나 우매한 중생은 이 귀중한 순간을 놓치고 오히려 이것을 두려워하며 달아난다), 생성중음(生有,중음계를 방황하던 의식이 다시 탄생하게 되는 경험 즉, 입태, 태중생활,출태), 이 다섯가지.
Whar are the three bodies ? 어떤것이 세가지 몸인가 ?
The fully ripened body, habit body, mental body, these three. 완숙신(完熟身,완전한 인간의 몸),업신(夢有身, 꿈꿀때 경험하는 몸),의생신(意生身,환생을 하기위해 튀어나오는 정묘한 에너지의 몸)
The fully ripened body is this body of flesh and blood. 완숙신이란 살과 피로써 이루어진 이 몸을 말한다.
The habit body is that body projected during dreams. 업신이란 꿈꿀때 투사되어 나타나는 몸을 말한다.
The mental body is the body during the bardo of becomimg. 의생신이란 생성중음(환생)에서 나타나는 몸을 말한다.
Later I will describe the five bardos at length.뒤에 다섯가지 중음에 대해 자세히 해설하겠다.
These five bardos are impermanent. 이러한 다섯가지 중음은 무상하다.
They change one into the other. 그것들은 하나에서 다른 것으로 변해간다.
These three bodies are impermanent. 이러한 세가지 몸도 무상하다.
All of us will die. 우리 모두는 죽을 것이다.
The three spheres are impermanent. 이러한 삼계 역시 무상하다.
One cannot stay forever. 누구도 영원히 살 수는 없다.
The six classes of beings are impermanent. 육도는 무상하다.
Once karma is used up, they die. 업이 소진되면 죽게된다.
The universe itself is impermanent. 우주 그 자체가 무상하다.
All composite beings are impermanent. 모든 지어진 것들은 무상하다.
This human life will quickly be used up. 인간의 생명은 재빨리 소진된다.
We will quickly die. 우리는 곧 죽을 것이다.
You cannot know the time of death. 죽을 때를 알 수는 없다.
Maybe you`ll die today. 아마 오늘 죽을지도 모른다.
Maybe you`ll live a few years. 아마도 몇년 더 살지도 모른다.
It is uncertain. 그것은 불확실하다.
The time of death is uncertain. 죽음의 시간은 불확실하다.
At the time of death,nothing other than Dharma can help. 임종의 순간에는 오직 법만이 도움이 된다.
One needs to practice Dharma now. 지금 법을 수행해야 할 필요가 있다.
Nowwe have obtained a precious human body. 우리는 지금 고귀한 인간의 몸을 받았다.
It is very difficult to obtain a precious human body. 고귀한 인간의몸을 받기란 매우 어렵다.
The precious human body is very wonderful. 고귀한 인간의 몸은 매우 경이로운 것이다.
Why ? 왜냐 ? If you obtain a precious human existence, you can practice Dharma. 고귀한 인간의몸을 얻어야 법을 수행 할 수 있다.
If youi don`t obtain it, you cannot practice Dharm 인간의 몸을 얻지 못하면, 법을 수행 할 수 없다.
If you take birth in the three lower realms,...삼악도에 태어나면 법을 수행할 수 없다.
Even it you hear Dharma, you cannot understand it.법을 듣는다 하더라도 이해 할 수 없다.
If you take birth in the gods or asura realms,.. 천상이나 아수라로 태어나면 법을 수행할 수 없다.
By the force of laziness, you don`t like Dharma. 나태한 습성의 힘으로 말미암아 법을 좋아 하지 않게 된다.
In samsara the precious human body is the best. 윤회에서 고귀한 인간의 몸이 가장 좋다.
One needs to bring great meaning to this precious human existence. 이렇게 고귀한 인간 존재에 큰 의미를 부여해야 할 필요가 있다.
What is the great meaning ? 무엇이 큰 의미인가 ?
By practicing Dharma, one can be free from samsara. 법을 수행함으로써 윤회에서 벗어날 수가 있다.
If you do not practice Dharma, you cannot become free from samsara. 법을 수행하지 않는다면 윤회에서 자유로와 질 수 없다.
From beginningless time we have wandered in samsara. 시작이 없는이래(無始)로부터 우리는 윤회를 방황해 왔다.
Now when you have obtained the human body, if you dio not do Dharma, you will wander endlessly in Samsara. 인간의 몸을 받은 이 때에, 법을 수행하지 않는다면 끝없이 윤회를 방황할 것이다.
I will do Dharma as much as possible. 나는 될 수 있는 대로 많이 법을 수행 할 것이다.
I will accomplish great meaning with this human life. 나는 이 인간의 생으로 크나큰 의미를 성취하리라.
Bless me that my mind turn to Dharma. 내 마음이 법을 향하도록 축복해 주소서.
May the ocean of samsara suffering dry up ! 윤회의 고통의 바다가 말라 버릴 지어다 !
Practice virtue, abandon non-virtue , purify mind-obstruction. 덕을 행하고 부덕을 버리며 마음의 장애를 정화하리라.
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