Viper와 함께 세계 둘뿐인 양산 500-500-500 클럽 (Over 500 HP, 500 Cubic Inches displacement, 500 lb Torque)
Spartan的.
Ultra Heavy-Duty
with Viper's Engine in...
Dodge Ram SRT-10
SRT?
-> Street Racing Technology.
Street Racing Technology (commonly called SRT) is a high-performance automobile group within Chrysler LLC.
SRT began as "Team Viper" to develop the Dodge Viper. It later merged with "Team Prowler", the developers of the Plymouth
Prowler, to become Specialty Vehicle Engineering (SVE). This was renamed Performance Vehicle Operations (PVO).
Since all PVO vehicles used the SRT name, it was decided in 2004 to use that name for the development group as well.
SRT has produced vehicles for the Chrysler, Dodge, Jeep, and Plymouthmarques.
The naming convention used by SRT for its models are indicative of the vehicle's engine type.
The number that follows the 'SRT' prefix denotes the number of engine cylinders the vehicle has. For example
the Chrysler 300C has an 8 cylinder HEMI engine. Therefore the SRT version is known as the Chrysler 300C SRT-8. Similarly,
the Dodge Viper SRT-10 has a 10 cylinder engine. A minor exception was the Dodge SRT-4, which is based on the Dodge Neon
and where the Neon name was deleted while the number "4" just as the other models displayed the number of the cylinders.
SRT는 Street Racing Technology의 약자로써 크라이슬러 내부의 하이-퍼포먼스 오토모빌 그룹을 일컫는다.
SRT는 '팀 바이퍼'의 이름으로 닷지 바이퍼의 개발을 위해 창설되었다. 팀 바이퍼는 추후 팀 프롤러를 합병되며 플리머스 프롤러의
개발인원들은 스페셜티 비히클 엔지니어링,SVE로 변모하게 된다. 이 SVE는 다시 PVO라는 퍼포먼스 비히클 오퍼레이션즈로 개명된
다. 모든 PVO의 차량들이 SRT의 이름을 사용하게 되면서 2004년에는 특별차량개발그룹으로써의 이름으로도 사용된다.
SRT는 크라이슬러, 닷지, 지프, 플리머스 멀퀴즈등의 일부 고성능 차량을 생산하였다.
SRT 모델의 이름을 만드는 법칙은 해당 차량의 엔진 타입에 의거한다. SRT의 앞에 붙는 접두 숫자는 해당 차량에 장착된 실린더의
숫자를 위미한다. 예를 들어 300C는 8기통의 헤미엔진이며 그리하여 SRT-8으로 불리워진다. 닷지 바이퍼 SRT-10도 마찬가지로
10개의 실린더이기에 그리 불린다. 부수적 예외도 있는데 SRT-4인 네온을 베이스로한 경우는 네온이라는
메인 모델명을 아예 삭제하고 실린더의 수만을 의미하는 Dodge SRT-4로만 불리운다.
오토조인스의 김기태pd의 시승기 영상을 참고하면 300C SRT-8, 6.1 L V8 425마력의 위력을 화면으로나마 아실수 있을 것입니다.
기름없는 나라의 배기량별 세금 체계상 아메리칸 머슬의 불모지와 다름없는 한국이지만 기존의 유럽계 425마력과는
체감 운동성에서 극명한 차이를 보입니다. 본 유닛은 아메리칸 슈퍼 머슬의 최강자 바이퍼의 심장이 이식된
V10, 8,277cc의 몬스터 유닛. SRT-8을 훨씬 뛰어넘는 바이퍼 심장, 지구 최고의 강자 입니다.
조금 더 독특하면서도 한국에서 그 존재마저 알수 없는 극 레어함. 인증체계의 까다로움에 들여올수 없는 기술적 이유
미국에서조차 극소수에게만 받아들여지는 극한의 수퍼스포츠트럭의 가격으로 인한 06년분 마지막 생산이후 단종등..
소유시 반드시 그 진가를 알게하는 성능, 자태, 밸류와 더불어 국내 극레어이기에 누릴수 있는 등록, 취득세의 초절감이 가능.
최대 배기량과 V10, 초대형 보어 스트로크에서 발산되는 여유로움과 대륙의 거친 마초성.
그 레어함과 극한의 출력. 스타일과 사운드, 스펙에서 감히 범접할수 없는 터프 & 스파르탄함의 극.
그분께 최고의 차라고 감히 말씀 드립니다.
The Dodge Ram SRT-10 is a sport pickup truck produced by American automaker Dodge in limited numbers.
It was introduced at the January 2002 North American International Auto Show, but was not put into production until 2004.
Unlike the previous Ram Trucks, the SRT-10 was built solely for the purpose of speed.
여타의 이전의 램트럭들과는 달리 SRT-10은 순전히 스피드를 목적으로 만들어졌다.
Development
개발
The Dodge Ram SRT was created by DaimlerChrysler's PVO (Performance Vehicle Operations) division, using Dodge Viper
and Chrysler Prowler engineers. Extensive wind tunnel testing was used in styling the exterior of the Ram SRT. This is the second
time that Dodge has put a Viper engine into a Ram pickup. At the 1996 Chicago Auto Show blah, Dodge introduced a concept
Dodge Ram with a Viper Generation 2 engine, but it was not put into production. The Dodge Ram VTS was painted Banzai Blue
with dual white skunk stripes, housed a 488 cid V10, a six-speed Borg-Warner manual gearbox, and 17-inch (430 mm) Viper GTS
wheels wrapped in BF Goodrich 275/60-HR17 Comp T/A HR4 tires.
닷지 Ram SRT는 닷지 바이퍼와 크라이슬러 프롤러의 엔지니어들로 구성된 다임러 크라이슬러의 퍼포먼스 비히클 오퍼레이션스
디비젼 - 고성능차량개발부,에 의해 탄생되었다. SRT의 익스테리어 스타일링은 보다 광법위한 윈드터널 테스팅이 적용되어 완성되
었으며 램픽업에 닷지의 수퍼카 바이퍼의 엔진이 적용된 두번째이다. 1996년 시카고 오토쇼에서 닷지는 컨셉트 버전의 닷지램을
2세대의 바이퍼엔진을 적용하여 소개하였다. 그러나 그것은 양산이 목적은 아니었다. 그 컨셉트 버전인 VTS는 반가지 블루의 바탕에
화이트 듀얼 스트라이프 도색이 적용되었고 488큐빅인치 V10에 6단 수동 보그워너제 수동기어, 17인치의 바이퍼 GTS휠과 BF
Goodrich타이어가 적용되었었다.
Overview
개요
The SRT-10 features an 8.3 Liter Viper V10.This engine produces 500 bhp (373 kW; 507 PS) at 5,600 rpm and 525 lb·ft (712 N·m)
of torque at 4,200 rpm. The regular cab, with a total curb weight of 5,130 lb (2,330 kg), reaches a top speed of 154 mph (248 km/h),
and can accelerate from 0 to 60 mph (97 km/h) in 4.6 seconds, whereas the Quad Cab, weighing 5,618 lb (2,548 kg), does 0-60 in
5.1 seconds and reaches a top speed of 147 mph (237 km/h). The regular cab can complete the 1⁄4 mi (400 m) in 12.8 seconds
at 108 mph (174 km/h), the Quad Cab in 13.2 seconds at 106 mph (171 km/h). The engine produces one horsepower for every
10.3 lbs of vehicle weight. The regular cab generates .86 g of grip on a 300 ft (91 m) skidpad, while the Quad Cab pulls .83 g.
SRT-10은 8.3리터의 바이퍼 V10엔진으로 구성된다. 이 엔진은 5,600RPM에서 500마력, 4,200RPM에서 525파운드피트의
최대 추진토크를 발산한다. 쿼드캡의 경우 커브웨이트 2,548 kg, 0~97km/H는 5.1초, 237KM의 최고속을 갖는다....
Drivetrain
추진체
The V10 Viper engine delivers 90 percent of its torque from 1500 to 6600 rpm. The cast aluminum cylinder block has cast-iron
liners and cross-bolted main caps. The bore and stroke have been increased over previous Viper models. Compression ratio,
firing order, rod length, block height and block length are unchanged from the second-generation Viper engine. The regular cab
features a Tremec T56 six-speed manual transmission, while the Quad Cab utilizes a 48RE four-speed automatic transmission
modified from the Ram Heavy Duty transmission. Both regular cab and quad cab utilize a Dana 60 rear axle.
바이퍼엔진은90%의 토크를 1500~6600RPM에서 만들어낸다. 주조 알루미늄제의 실린더 블록은 주철 라이너와 크로스볼트
메인캡으로 구성되며 보어와 스트로크는 픽업트럭의 성격에 맞게 기존의 바이퍼 모델들보다 확대되었다. 나머지 제원은 바이퍼
2세대 엔진과 동일하다. 램 헤비듀티 트랜스미션을 튜닝하여 대형 헤비듀티 픽업 및 특장차등에 적용되는 48RE 4단 전자식 자동
트랜스미션이 적용되며 Dana60의 리어액슬을 이용한다.
Tremec T56
Gear |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Final Drive |
Ratio |
2.66:1 |
1.78:1 |
1.31:1 |
1:1 |
0.74:1 |
0.5:1 |
4.10:1 (2004); 4.56:1 (2005-06) |
48RE
Gear |
1 |
2 |
3 |
4 |
Final Drive |
Ratio |
2.45:1 |
1.45:1 |
1:1 |
0.69:1 |
4.56:1 |
Suspension
현가장치
PVO engineers modified the Ram Heavy Duty's rack and pinion steering and independent front suspension for use in the Ram
SRT-10. A fully hydroformed Dodge Ram frame, one of the stiffest in the industry[citation needed], was used in conjunction with
a custom tuned suspension, bringing the Ram SRT-10's ride height one inch lower in the front and two inches lower in the rear.
Bilstein shock absorbers, performance-tuned springs and unique aerodynamic aids were used to enhance the Ram SRT-10's
higher speed performance.
퍼포먼스 비히클 오퍼레이션스의 엔지니어들은 SRT-10으로의 적용을 위해 램 헤비튜디 시리즈픽업의 랙앤피니언 스티어링과
전면 독립 서스펜션을 개조하였다. 차체의 무게를 획기적으로 줄이고 내구성을 대폭 향상시키는 최신의 풀 하이드로포밍 완전액
압성형기술이 적용되었으며 동급 차체중 가장 강력한 강도를 가진 프레임이 커스텀 튜닝된 서스펜션 시스템에 결합되었고 그
결과로 이 스포츠트럭의 전면은 1인치 후면은 2인치 낮아졌다. 빌스타인 쇽업소버, 퍼포먼스 튜닝된 스프링과 독특한 에어로다이
내미즘은 램 SRT의 더욱 향상된 스피드 퍼포먼스를 위해 적용되었다.
Exterior
The Ram SRT-10 has a unique hood that features a wide power bulge and hood scoop. The hood scoop allows cool air to enter
as well as forcing hot air to exit from the engine bay, thus helping the engine to develop more power as well as making the engine
run cooler. "Viper Powered" badges were added to the sides of the power bulge, to indicate the SRT-10 engine under the hood.
Another exterior feature is a tonneau cover with an attached spoiler that was supposed to come standard on the 2005 Quad Cab
version and all 2006 models, but due to manufacturing problems was not installed on nearly half of the Ram SRT-10s intended.
To help remedy this situation, Dodge added a $1000 credit and a regular spoiler to the Ram SRT-10s that did not receive the
tonneau cover. In addition to style, the spoiler also helps with air flow and provides a reduction in lift and drag. The Ram SRT-10
has a bed size of 6.5 feet (2 m), giving the regular cab an overall length of 17 ft 7 in (5.36 m), and 19 ft 2 in (5.84 m) overall length for
the Quad Cab. The Ram SRT-10 also has a lower ride height than regular Ram trucks.
램 SRT-10은 독특하게 솓아오른 와이드 파워 벌지 형상의 후드 에어 인테이크가 있다. 보닛의 후드 에어 인테이크는 내부의
엔진 격납실의 고온의 공기를 배출함과 동시에 찬 공기를 흡입하는 기능도 더한다. 그러므로 엔진으로 하여금 신속한 쿨링뿐 아니
라 더욱 더 고출력의 파워를 가능케한다. 'VIPER POWERED'라고 쓰여진 뱃지가 돌출된후드 상단의 에어 인테이크의 양 사이드에
위치해 있고 그것은 바이퍼에 적용된 SRT-10의 엔진이 후드 밑에 자리하고 있슴을 보여준다. 또다른 이 트럭의 유니크함은 적재함
커버이다. 그것은 대형 스포일러가 부착되었다. 오직 SRT-10 트럭의 절반정도만 이 옵션 커버를 장착하고 있다. 스포일러는 주행에
따른 공기역학적 흐름을 보완하기 위해 장착되었다. 일반적인 레귤러 램트럭들과는 달리 더 낮은 주행 전고이다.
Interior
실내
The stock stereo system of the Dodge Ram SRT-10 consists of 8 Infinity brand speakers. It also comes with a leather trimmed
steering wheel and with heavily bolstered racing-derived suede-trimmed black leather seats. The center stack is adorned by silver
trim, and a silver trim strip with the SRT-10 logo resides on the passenger-side air bag. Taking a cue from the Dodge Viper, the
Ram SRT-10 comes with a red start button on the dash. The manual transmission regular cab comes with a Hurst shift lever,
which sprouts from a silver metal shift bezel and is fitted with a Viper shift knob. Aluminum performance-inspired pedals replace
the stock setup. The gauge cluster features satin silver-faced gauges and Viper font and graphics. The speedometer and
tachometer were recalibrated to match the Ram SRT-10's increased performance.
램 SRT-10은 8개의 인피니티 스피커가 적용된 스테레오 시스템이 기본장착 되어 있다. 가죽 마감된 스티어링 휠과 레이싱 트랙에
서 파생된 두텁게 마감괸 스웨이드 시트와 블랙 가죽 시트가 제공된다. 센터페시아는 은색 트림으로 꾸며졌는데 실버 트림은 SRT-10
로고 양각으로 마감되었다. 바이퍼와 SRT-10 트럭은 빨강색 엔진 스타트 버튼이 대쉬에 자리잡는다. 알루미늄제의 퍼포먼스 타입
페달도 적용되었으며 게이지 클러스터는 새틴실버 게이지의 바이퍼 폰트체의 글씨와 그래픽으로 이루어진다. 스미도미터와 타코미터
는 램 SRT-10의 증강된 퍼포먼스에 어울리도록 재구성되었다.
Colors
Excluding the special editions, the 2004-2005 Ram SRT-10 came in three colors: Brilliant Black Crystal Pearl Coat, Bright Silver
Metallic Clear Coat, and Flame Red Clear Coat. The redesigned 2006 Ram SRT-10 came in Mineral Gray Metallic, Inferno Red,
and Brilliant Black Crystal Clear Coat.
본 SRT-10 램 트럭은 Bright Silver Metallic Clear Coat의 컬러로 도색되었다.
실제의 도색 퀄리티는 제가 본 차량중 최고의 수준이네요.
Wheels
The stock 22-inch (560 mm) rims and Pirelli Scorpion P305/40R22 performance tires give the SRT-10 the grip that helps it achieve
record breaking speed. The brakes were modified from the Ram Heavy Duty truck for use in the Ram SRT-10. The standard ABS
-equipped brakes are fitted with 15-inch (380 mm) rotors in front and 14-inch (360 mm) rotors out back. Each of the large rotors
feature unique red calipers. 2004 models used two-piston sliding brake calipers front and rear; these were replaced with larger
four-piston mono-block calipers up front in 2005-06. Two Nascar-inspired brake cooling ducts integrated into the front fascia
provide plenty of cooling for the Ram SRT-10's brakes.
22인치의 초대형 스탠더드 휠이 장착되었다. 기존의 램 헤비듀티 트럭에 사용된 브레이크 시스템을 SRT-10의 성능에 맞게 변경하였
으며 스탠더드 4채널 ABS 시스템은 전면의 대형 15인치, 후면의 14인치 로터에 모두 디스크 브레이크 이식되어 있다. 전후면의
대형 로터들은 고성능을 암시하는 독특한 빨강색 캘리퍼가 장착 되었다. 04년식 모델들은 2피스톤의 슬라이딩 캘리퍼였으나 2005년
식에 와서는 대형의 4 피스톤 모노블럭 캘리퍼로 상향 교체 적용되었다. 나스카 레이싱 스타일을 모티브로 2개의 브레이크 쿨링
덕트가 프론트 페시아에 적용, 본 SRT-10의 브레이크에 충분한 쿨링 효과를 이룬다.
Quad Cab
Following the success of the Ram SRT-10 regular cab, Dodge decided to introduce a Quad cab version starting in the 2005 model
year. The new Quad Cab was aimed at the performance truck enthusiast who wanted a performance pickup, but not at the
expense of room for the family and towing capacity. The Dodge Ram SRT-10 Quad Cab was fitted with a 4.56 final-drive gear ratio
to improve low-end acceleration and was rated at 7,500-pound (3,400 kg) towing capacity. A body-color aluminum tonneau cover
with an aerodynamic spoiler came standard on the Quad Cab. The Quad Cab was only offered with a 4-speed automatic
transmission, a 48RE borrowed from the Ram Heavy Duty.
쿼드캡은 퍼포먼스 픽업을 원하는, 그러나 가족을 위한 넓은 실내와 견인력을 희생시킬 필요 없는 퍼포먼스 트럭 매니아들을
위해 탄생 되었다. Dodge Ram SRT-10 쿼드캡은 낮는 회전력의 발진력을 향상시키도록 4.56의 최종감속비와, 무려 3.4톤 견인력을
제공하도록 제작되었다. 바디컬러와 일체형인 화물베드 커버는 쿼드캡에 에어로다이내믹 스포일러와 함께 제공된다.
트랜스미션은 램 헤비듀티의 48RE 전자식 오토 트랜스미션이 장착된다. (48RE: 닷지 램 헤비듀티의 초대형 시리즈인 3500 파워디젤
시리즈에도 적용되는 몬스터급으로써 국내 일부 버스 및 특장차등에 적용되는 타입의 Made in USA- Mopar製 전자식 오토입니다.
교체주기 어기시지 않으면 1백만 킬로 사용가능한 헤비듀티 미션입니다.그럴리는 없지만 만에 하나 나간다 해도 미션 리빌트 풀셋이
고작 280여 달러 입니다. 미국은 픽업 판매량이 월등히 많기에 그만큼 제조단계의 실투입단가 대비 마진을 적게 책정하므로 판매가
격이 매우 저렴합니다. P나 F모 스포츠카 메이커 혹은 독일의 M 혹은 B처럼 자칫 잘못하면 1천~4천만원의 미션비용을 지불할 필요가
없습니다. 유지관리 비용이 매우 저렴한것이 이러한 차에게는 큰 장점 입니다.차대 조회후 공유가능부품이면 국내 동급미션보다도
저렴하게 크라이슬러를 통한 새제품 구입 장착 및 기존 제품 완전 리빌트수리 매우 저렴하게 가능합니다. 엔진이야 말할것 없는 닷지
의 아메리칸 헤비듀티 OHV 백만킬로 내구성 바이퍼의 것입니다. 대륙횡단에 맞게 장거리 고속주행에 맞추어져 있는 화물 상용픽업
이기에 13K 마일은 SRT-10의 설계 내구연한인 63만마일 (100만 킬로)에 비하면 숨고르기 입니다. 국내 차량도 2만킬로면 새것이죠.
4 Rear-wheel drive transmissions
- 닷지 램에 쓰이는 후륜형 전자식 트래니로써 닷지 라인업중 가장 최신형, 픽업모델중 가장 헤비듀티입니다.
- 적용되는 모델은
- Applications:
->
- 램의 최중량급 매가캡, 3500급 디젤의 괴력의 토크도 견디는 트래니 입니다.
- 바이퍼 엔진의 V10 8.3L 이지만 허용한계의 한참 아래이기에 여유있는 내구성을 보장하는 픽업 최고레벨 미션입니다.
End of production
양산 종료
The first SRT-10 was produced November 11, 2003. Ram SRT-10 production ended on June 30, 2006.[citation needed]
In the wake of severe market under-performance, production of the SRT-10 was halted by Daimler Chrysler far in advance of its
original schedule.[citation needed] It is generally assumed[weasel words] that the reason the trucks sold so poorly was low consumer
demand for vehicles with poor gas mileage in an environment of rising gas prices.[2] According to the window sticker, the mpg on
the Ram SRT-10 is 9 city and 12 highway. The total production for the 2004 Dodge Ram SRT-10 was 3,057. For 2005, the total
production was 4,127 and the 2006 total production was 1,635.[citation needed] Due to the short 3 year lifespan of this truck, just
8,837 Dodge Ram SRT-10s were manufactured.
최초 양산은 2003년 11월에 시작되었으며 최종양산은 2006년 6월30일에 종료되었다.
고성능 차량에 대한 심각한 시장상황으로 인해 SRT-10의 양산은 모회사인 다임러
크라이슬러의 당초 계획보다 훨씬 이전에 종료 되었다. 총 8,837대의 SRT-10만이 생산되었다.
World record
February 2004 World Record
In February 2004, the Dodge Ram SRT-10 set both the Guinness World Record and Sports Car Club of America's record for the
world's fastest production truck[3] with an average speed of 154.587 mph (248.784 km/h). That record was then surpassed by the
Australian HSV Maloo with a speed of 168.668 mph (271.445 km/h), however the Dodge Ram SRT-10 is still the fastest truck sold
in America today.
닷지램 SRT-10은 2004년 미국스포츠카협회와 기네스북등재위원회로부터 세계에서 가장 빠른 양산 트럭이라는 역사를 인정 받았다.
현재도 미국에서 가장 빠른 트럭의 칭호는 유지중이다.
SUSPENSION
Front:
Upper and lower “A” arm, performance-tuned strut and spring assembly, Bilstein mono-tube shock absorbers, performance-tuned
stabilizer bar 상하 A타입 암, 퍼포먼스 튜닝 스트럿와 스프링, 빌스타인 모노튜브 쇽 업소버, 퍼포먼스 튜닝 스태빌라이저 바.
Rear
Live axle, performance-tuned strut and spring assembly, Bilstein mono-tube shock absorbers
라이브 액슬, 퍼포먼스 튜닝 스트럿, 스프링 어셈블리.빌스타인 모노튜브 쇽 업소버
WHEELS
Type and Material:
"Viper-style” polished forged aluminum
바이퍼 스타일 단조 알루미늄 휠
Size: 22 x 10 in.
BRAKES
Description
Performance Antilock four-wheel brakes, FMVSS 135 brake certification / 토털 4채널 ABS 브레이크
Front,
Size and type: 380 x 35.5 mm vented disc
Rear,
Size and type: 350 x 30.0 mm vented disc
Power Assist Type: Vacuum assist
Coachwork
차체설계
ⓒ Robert C. Bowden
It's difficult for a truck to stand out from the competition these days. And, frankly, they're all pretty good. Not a loser out there.
That has resulted in close competition between Ford and Chevrolet for top truck honors. And Dodge? Well, the Ram trucks
outsell all other Dodge models combined. That's how important truck sales are. Outrageous styling can set a truck apart and
Dodge travelled that route with an extreme front end, an in-your-face straight-up-and-down brick wall of a grille. But for the 2004
Dodge SRT-10, it went even further. Just look at the 20-inch wheels on this truck. There's even a 20-inch spare. The air dam looks
like it belongs on a NASCAR race truck; there's a wing in the back and a fully functional hood scoop. The seats are high-quality
leather and there is no back seat area. Fold up a console storage compartment large enough to contain a laptop computer and you
can sit three across.
요즘 같은 상황이면 트럭으로써 경쟁회사를 압도한다는것은 어려운 일이다. 그리고 솔직히 말해서 모든 트럭들이 다 매우 좋다.
낙오자는 없어보인다. 최고의 트럭의 경지에서 포드와 시보레의 막상막하의 상황이 되었다. 그런데 닷지는? 아.. 닷지 램 트럭은 닷지
브랜드의 모든 모델들보다 더 많이 팔리고 있다. 이와 같이 트럭판매는 자동차회사에게 매우 중요하다. ......그러나 2004년형 닷지
SRT-10의 경우는 이러한 것보다 더욱더 난폭하다. 에어댐은 마치 그것이 NASCAR 레이스 트럭류에 속하는 것처럼 보인다.
후면의 대형날개와 완벽히 기능적인 후드 에어인테이크 덕트까지도...
Summary
Honestly, I didn't expect to love this truck. I was even warned ahead of time that I might not like it because it's a bit rough-riding.
Hey, that's forgiven when adjustable pedals put 500 horsepower at your toes. No one, in a car or truck, bothered me. Men in top
BMWs stopped me to ask about it. Kids gathered everywhere I took a lunch break. Those in the know really know what the 2004
Dodge SRT-10 is. This is King Kong. This is the Top Truck. The hood would be popped, greeting bystanders with that massive
engine with VIPER on the red covers. The gathered would count spark plug wires .. 1,2,3,4 .. 5 .. on each side! And I'd crank it up
and it would emit a snarl that stood hairs on end, caused small dogs and children to flee, got furrowed brows from the elderly. How
many other trucks can do that? Zero. This is The Truck. This has, at least temporarily, dethroned the Ford SVT Lightning. I like them
both, but this one is really, really special. Dodge can be proud of giving us a reasonably comfortable, great handling, top-notch
performance truck.
솔직히말해, 나는 이 트럭을 사랑하게 되리라는 생각은 하지 않았다. 심지어 조금 터프한 승차감으로 인해 나는 아마 이것을 싫어할것
이라고 경고의 조언을 받기도 했으니 말이다. 그러나 그것은 당신의 발끝에 500마력의 출력이 놓여진다면 용서될것이다.
아무도, 어떤 트럭도 어떤 자동차도 나를 방해하지 않았다. BMW의 상석에 자리한 사람들도 차를 세워 이 차에 대해 물어봤다.
내가 점심을 위해 주차를 하면 아이들이 모여들었다. 이것을 아는 사람들은 진정 SRT-10이 어떤 차인지 아는 사람들이다.
이것은 킹콩이다.
이것은 최고의 트럭이다.
후드가 열려 방관자들을 향해 빨강으로 둘러진 바이퍼의 가공할 엔진이 무엇인지 알릴것이다.
모여든 사람들은 엔진헤드에 꼽힌 스파크플러그의 갯수를 세어나갈것이다.
하나, 둘, 셋, 넷, 다섯, 각 사이드에만...
내가 힘껏밟으면 머리가 주뼜서는 으르렁 사운드를 둔부에서 토해낼 것이고 강아지와 아이들은 달아날지도 모른다...
고랑 깊은 주름의 어르신들이 묻는다. 다른 어떤 트럭들이 이렇게 할수 있습니까?
아무도 이렇게 할수 없습니다.
이것은 트럭이다. 이 트럭은 최소한 당분간은 Ford SVT Lightning 스포츠트럭을 권좌에서 몰아낼것이다.
나는 둘다 좋아한다. 그러나 이 트럭은 정말... 정말로 특별하다..
닷지는 우리에게 좀 편안하면서도 훌륭한 핸들링의 최고 퍼포먼스의 트럭을 선사한것에 대해 자랑스러워 해도 된다.
ⓒ Robert C. Bowden
Like the Viper, however, it will sell in extremely limited numbers (2,500 a year). The announced price usually dispersed gathered
crowds in a hurry. At $30,000, it would have a chance. At $45,000, only the guys in the big BMWs can think of putting one in their
garage. I'd love to. But, as is the case for waterfront homes, I can't afford the price of membership in this exclusive club.
바이퍼와 같이, 그것 역시 연간 판매량은 극히 제한된 숫자일 것이다. 발표되는 가격에 따라 군중들은 분산될수도 모여들수도 있다.
3만달러라면 그것은 기회가 있을수도 있다........오직 큰 BMW 소유자들만이 하나쯤 그들의 차고에 보관하는것을 고려할
수 있을것이다. 나 역시 그러길 원한다. 그러나. 호숫가의 집과 같이.... 난 그들만의 리그에 편입할수 있을만큼 여유롭지 못하다.
완전 액압 성형의 풀 하이드로포밍의 메탈 프레임.
더욱 강건하고 더욱 가볍습니다.
실제 주행시 프레임의 내구성과 강도는 몸으로 느낄수 있으며 빌스타인의 서스펜션 시스템은 매차 언급 필요 없습니다.
프레임 모습 입니다. 강건함이 그대로 드러납니다.
프레임 및 서스펜션 시스템의 내구력 시험
First Drive: 2005 Dodge Ram SRT-10 Quad Cab
500-Horsepower fun for the whole family
August, 2005 issue of Truck Trend
By Allyson Harwood
Photography by John Kiewicz
There are times when reality bites. Having a Viper is great, but you can carry only one passenger and very little gear.
And you simply can't tow anything. What's a hot-blooded performance freak to do?
Until 2003, there were two choices: the Ford Lightning, with 380 supercharged V-8 horsepower and styling that screamed attitude
(leader of the category since its launch in 1993), and the new-for-2003 Silverado SS, with full-time all-wheel drive and a 345-
horsepower, 6.0-liter V-8. Last year, however, Dodge made it a threesome with the introduction of its Ram SRT-10 regular cab. With
500 horsepower and surprisingly good handling, it quickly snapped heads and brought new attention to the Ram line. Not to
mention that it holds the "Guinness Book of World Records" run as the fastest production pickup truck in the world.
There have been no shots fired back at the SRT-10 since, and it looks like a new Lightning has been
shelved for a few years. But that doesn't mean Dodge is willing to sit back and relax. For 2005, the
Ram SRT-10 line has expanded--literally and figuratively--to include a Quad Cab model SRT-10 Ram.
Unique features include a 20-inch-longer wheelbase and overall length increased by 16.1 inches;
meaning, where two fit in the regular cab, now a family of four fits comfortably. In addition, while the
regular cab comes only with the T-56 six-speed manual transmission, the Quad Cab's standard tranny is a 48RE four-speed
automatic. Why the change? Dodge tells us the regular cab was designed for those interested in pure performance; the Quad Cab
is for those who want their performance truck to, well, function as a truck. The SRT-10 Quad Cab can be equipped with a trailer
hitch, unlike the first model, to pull up to 7500 pounds. Also helping the truck's towing ability are a transmission cooler and heavy-
duty torque converter.
For those who've spent time in a Ram 1500, amenities are what you'd expect, plus a few unique
accents. SRT touches include whiteface SRT gauges and special embroidery on the headrests of the
heavily bolstered race-inspired seats. In addition, brushed-aluminum accents are on the doors and
center stack and power adjustable pedals are aluminum. Exterior cues, like on the regular cab,
include the hood scoop, dual exhaust tips, SRT badging, and a rear wing, mounted to the bed side
rails. An aluminum tonneau cover comes standard on the Quad Cab and is a new option for regular
cab models.
It's nice Dodge put the effort into making an SRT-10 Ram able to tow and hold more people,
but performance is what this truck should be about. The extra wheelbase, two doors, and trailer hitch
adding just over 350 pounds should translate into different driving dynamics and test-track times. And,
of course, it would be impossible for this truck to get identical performance times as the regular cab.
But the numbers are closer than you may think. The Quad Cab automatic is 0.4 second slower to 60
(it gets there in 5.3 seconds) and does the quarter mile at 103 mph, where the shorter six-speed manual pickup does it in 107.
Braking is nearly identical.
On the road, the Quad Cab is civilized. Feel like cruising around town? This truck can lope along at a comfortably conservative pace
without the typical performance-truck tradeoffs. Need to step things up? The truck will happily meet the spirited demands of your
right foot, and, yes, it's possible to get the tires loose without much effort. Steering and handling are probably the biggest surprise,
as Dodge engineers spent most of their time matching the steering ratios and shock tuning with the best overall performance feel.
The Ram is surprisingly easy to live with. The only downside was chassis shudder on a local freeway with inappropriately spaced
expansion joints.
On the surface, the combination of Viper power and a Quad Cab's interior volume may seem a waste,
but Dodge recognized the shortcomings and addressed them without detracting from the spirit of the
original (and it didn't hurt that it didn't have to create a platform from scratch to do it). What other
manufacturer offers a choice of transmissions and cab styles in its high-performance truck lineup?
None, actually.
And, if you think this will be the only four-door high-horsepower truck out there for a while, think again.
For 2007, Ford just announced it's hoping to have the SVT Sport Trac Adrenalin (see story in this
issue), a 390-horsepower SUT. Looks like the competition's heating up yet again.
2005 Dodge Ram SRT-10 Quad Cab |
General |
Location of final assembly |
Saltillo, Mexico |
Body style |
Four-door pickup |
EPA size class |
Light truck |
Drivetrain layout |
Front engine, RWD |
Airbags |
Dual front, side |
Powertrain |
Engine type |
90o V-10, all aluminum |
Bore x stroke, in |
4.03 x 3.96 |
Displacement, ci/L |
505/8.3 |
Compression ratio |
9.6:1 |
Valve gear |
OHV, 2 valves/cyl |
Fuel induction |
Sequential multiport |
SAE horsepower, hp @ rpm |
500 @ 5600 |
SAE torque, lb-ft @ rpm |
525 @ 4200 |
Transmission type |
48RE 4-speed automatic |
1st |
2.45:1 |
2nd |
1.45:1 |
3rd |
1.00:1 |
4th |
0.69:1 |
Reverse |
2.20:1 |
Axle ratio |
4.56:1 |
Final-drive ratio |
3.15:1 |
Rpm @ 60 mph |
1900 |
Recommended fuel |
Premium unleaded |
Dimensions/Capacities |
Wheelbase, in |
140.5 |
Length, in |
227.7 |
Width, in |
79.9 |
Height, in |
74.7 |
Track, f/r, in |
68.0/67.4 |
Headroom, f/r, in |
40.8/40.8 |
Legroom, f/r, in |
41.0/41.0 |
Shoulder room, f/r, in |
67.0/67.0 |
Total interior volume, cu ft |
121.1 |
Ground clearance, in |
7.4 |
Approach/departure angle, deg |
16.5/25.0 |
Load lift height, in |
33.7 |
Bed size LxWxD, in |
75.9x66.4x20.2 |
Base curb weight, lb |
5572 |
Payload capacity, lb |
1150 |
GVWR, lb |
6700 |
GCWR, lb |
14,200 |
Towing capacity, lb |
7500 |
Fuel capacity, gal |
26.0 |
Chassis |
Suspension, f/r |
IFS, double A-arm, coil springs/live axle, leaf springs |
Steering type |
HD rack-and-pinion |
Ratio |
15.4:1 |
Turns, lock to lock |
3.0 |
Turning circle, ft |
45.7 |
Brakes, f/r |
15.0-in vented disc/13.8-in vented disc, 4WABS |
Wheels |
22x10.0-in polished forged aluminum |
Tires |
305/40ZR22 Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico |
Load/speed rating |
114W |
Performance |
Acceleration, sec |
0-30 |
2.1 |
0-40 |
2.9 |
0-50 |
4.0 |
0-60 |
5.3 |
0-70 |
6.7 |
0-80 |
8.8 |
0-90 |
11.0 |
0-100 |
13.4 |
Quarter-mile, sec @ mph |
13.7 @ 102.9 |
Braking, 60-0, ft |
125 |
Lateral acceleration, g |
0.81 |
Speed through 600-ft slalom, mph |
60.3 |
EPA fuel economy, city/hwy, mpg |
9/12 |
Price as tested $65,950 |
|
|
|
낮은 차체라고는 하나 일반 SUV보다 어깨가 훨씬 높은 당당한 체구 입니다.
스파르탄의 극을 보여주는 당당한 자태. 사진으로는 당당함이 드러나지 않네요.
5.8미터의 거대한 바디는 풀 하이드로포밍 프레임으로 헤비듀티 무장되었습니다.
후방 보조 카메라는 주차시 한결 안전하고 편리하게 주차를 돕습니다.
또한 후방 감지 센서와 트윈 배기구는 고성능임을 직관적으로 나타내며 중저음의 8.3리터 사운드는 발군.
후면의 SRT-10 로고
화물베드의 토네우 커버는 SRT-10과는 비교가 불가한 (다코타 오너께는 죄송합니다.) 다코타 기준으로만도 300만원이 넘습니다.
에어로 다이내미즘이 구현된 바디의 입체 프로듀싱과 솟아있는 전면 에어덕트는 정말 멋집니다.
입체적인 볼륨에서 나오는 우람한 자태는 직접 봐야 알수 있습니다.
실버 펄 도색은 헤비듀티로 도포되어 그 광택의 두터움이 느껴집니다. 전면의 초대형 그릴과 어우러지는 에어 인테이크
전면의 크롬 램 문양 하단에도 전방 카메라가 장착 되어 있어 시야 확보에 전후방 모두 매우 편리합니다.
신호 대기시 차량 운전자들이 자주 보게되는 모양이더군요. 인테이크의 각 사이드에 위치한 바이퍼 파워드 로고 데칼.
아는 사람은 아는 최고의 헤비듀티 수퍼 스포츠 트럭 입니다.
초대형 22인치 단조 알로이휠과 대형 레드컬러 브레이크 캘리퍼. (도색이 아닌 순정 그대로 입니다.)
4채널 풀 ABS 브레이크 시스템이며 전면 15인치 후면 14인치의 대형 디스크 채용.
사다리꼴 형상의 3중 프레임. 미국내 헤비듀티 트럭중 최상의 STIFFNESS를 구현하여 이러한 내구성의 프레임은 볼수 없습니다.
대형 스포일러가 토네우 커버위에 장착되어 주행중 날개가 양력을 다운포스로 변환시킴을 운전을 해보면 정말로 몸에 전달됩니다.
또한 트렁크의 커버는 실린더 방식으로 2미터에 달하는 길이만큼 매우 많은 화물적재가 가능합니다.
두툼한 크롬 코팅 SRT-10의 후면 로고.
도어의 두께와 도색상태 스티커등... 사용의 적음은 이런 디테일에서 알수 있습니다.
두말할 필요없는 안전성은 물론 (사이드 에어백 장착)
실버코팅된 도어 락
스포츠 리얼 알루미늄 페달
램프 스위치 및 풋 브레이크 관련 area.
헤드레스트의 SRT-10 스티치
전면 중간의 암레스트는 시트를 젖히면 3인승 좌석이 됩니다. 최대 6명 탑승 가능한 승용차이지만
일년 세금 고작 2만여원대. 8,277cc 바이퍼 엔진 장착 똑같이 하고도 바이퍼는 일년 보유세금만 237만여원. SRT-10은 2만여원대...
게다가 블루북 과표상 우리나라에 거의 없기에 취득세를 포함한 등록비는 40여만원에 불과...
보유, 유지하는데 기름값외 거의 비용이 들지 않습니다. 메리츠화재 자차포함 일년 1억 대물 포함 풀옵션 보험 80여만원
35세 이상 한정운전시에는 추가 15% 감소.
운전석 기준 좌측에 위치한 오일 게이지. 고성능 인증.
스미도미터 지침계의 마그네슘 빛깔의 타코미터계 홀더 역시 디테일이 다릅니다.
레드 라운드의 엔진 스타트 버튼.
헤비듀티 실버 도어
가죽 버켓시트중앙의 스웨이드가 중앙부분의 시팅 포지션을 더욱 타이트하게 안정화 합니다.
후면 시트 하단에는 간단한 보관함과 컵홀더, 시트를 완전히 접고 화물을 적재하기 위한 스틸제 풋 레스트가 마련됩니다.
후면 윈도우는 여닫음이 가능합니다. ^^ 대형 스포일러 보이시죠?
허리를 단단히 감싸는 블랙 레더 풀 버켓시트와 전동 시트 옵션
방음 흡음재에도 바이퍼 파워드 폰트 로고 적용
13k mile에 불과한 모빌답게 내부의 스티커 및 각종 디테일들이 새것처럼 살아 있습니다.
엔진 및 배선류에 좋지 않아 절대로 엔진룸 내부세척은 하지않지만 자세히 보면 매우 우수한 새 상태 입니다.
V10 / 8,277cc 바이퍼 유닛.
8개의 스피커 505Watt의 인피니티 스피커 시스템, 아메리칸 머슬답게 보스턴 및 기타 아메리칸 사운드 계열로 매우 강렬한 사운드.
2010년 3월30일 역삼동의 크라이슬러코리아 본사 서비스센터에서 확인완료한 사항.
-> 원 실버 컬러 확인 / 미국내 기록 완전 무사고 / 최종 레코드 주행거리 2,200 mile / 완전 무사고.
하단의 포그램프와 상단의 프론트램프에 모두 HID 적용하여 야간 주행시 타의 추종을 불허하는 최고의 시야확보, 당당함...
V10 8.3 엔진 상세 빌트 인포.
Specifications of this SRT-10 Viper Truck Engine go as follows:
90 Degree Angle V-10 Style Engine
356-T6 Cast Aluminum Block
Cast Iron Cylinder Liners
Aluminum Heads
Aluminum Oil Pan
Magnesium Rocker Covers
Forged Steel Crank
Cross Bolted 4 Bolt Mains
Forged Steel Rods
Cast Pistons
Roller Type Hydraulic Lifters
60.0 Degree Valve Overlap
ALL DETAILED / GENERAL INFORMATION SUMUP.
Body Style,
Quad Cab Performance Pickup
EPA Vehicle Class: Light Truck
ENGINE
Availability:
Quad Cab and Regular Cab Performance Pickup
Type and Description:
10-cylinder, 90-degree V-type, liquid-cooled
Displacement: 8.3L (505 cu. in.)
Bore x Stroke: 4.03 x 3.96
Valve System:
OHV, 20 valves, roller-type hydraulic lifters
Fuel Injection:
Sequential, multi-port, electronic
Construction:
Aluminum alloy block with cast-iron liners, aluminum alloy heads
Compression Ratio: 9.6:1
Power (SAE net): 500 bhp @ 5600 rpm
Torque (SAE net): 525 lb.-ft. @ 4200 rpm
Max. Engine Speed: 5500 rpm
Fuel Requirement: Unleaded premium—91 octane
Oil Capacity: 10.5 qt.
Coolant Capacity: 12.8 qt.
Emission Controls:
Four three-way catalytic converters, heated oxygen sensors, engine internal features
ELECTRICAL SYSTEM
Alternator: 136-amp
Battery: Group 65, low-maintenance, 600 CCA
TRANSMISSION
Description: Automatic 48RE
Gear Ratios
1st, 2.45
2nd, 1.45
3rd, 1.0
4th, 0.69
Axle Ratio, 4.56
Overall Top Gear, 3.15
FINAL DRIVE
Description: Dana Super-60
(Meets Tier 1 standards in all 50 states)
DIMENSIONS AND CAPACITIES
Wheelbase: 140.5
Track, Front: 68.0
Track, Rear: 67.4
Overall Length: 227.7
Overall Width: 79.9
Overall Height: 74.7
Tailgate Load Height: 33.7
Ground Clearance
Approach angle: 16.5 degrees
Ramp breakover angle: 21.1 degrees
Departure angle: 25.0 degrees
Curb Weight (estimated): 5450 Frontal Area: 34.6 sq. ft.
Drag Coefficient: 0.45
Fuel Tank Capacity: 26 gal.
CARGO BOX
Nominal Box Size: 6.3
SAE Volume: 57.7 cu. ft.
Length at Floor, Tailgate Closed: 75.9
Cargo Width: 66.4
Distance Between Wheelhouses: 51.0
Depth: 20.2
Tailgate Opening Width: 63.5
ACCOMMODATIONS
Seating Capacity: 2/2
Front
Head room: 40.8
Leg room: 41.0
Shoulder room: 67.0
Hip room: 64.6
Seat travel: 9.0
Interior Volume
Front: 64.92 cu. ft.
Rear: 56.18 cu. ft.
(All dimensions measured with two passengers)
BODY
Layout:
Longitudinal front engine, rear-wheel drive
Construction:
Ladder-type frame, steel cab, double-wall steel pickup box
SUSPENSION
Front:
Upper and lower “A” arm, performance-tuned strut and spring assembly, Bilstein mono-tube shock absorbers, performance-tuned stabilizer bar
Rear:
Live axle, performance-tuned strut and spring assembly, Bilstein mono-tube shock absorbers
STEERING
Overall Ratio: 15.4:1
Turning Diameter: 45.7 ft.
Steering Turns (lock-to-lock): 3.0
TIRES
Manufacturer and Model, Pirelli Scorpion Zero
Size and Type: 305/40YR22
WHEELS
Type and Material:
"Viper-style” polished forged aluminum
Size: 22 x 10 in.
BRAKES
Description
Performance Antilock four-wheel brakes, FMVSS 135 brake certification
Front,
Size and type: 380 x 35.5 mm vented disc
Rear,
Size and type: 350 x 30.0 mm vented disc / Power Assist Type: Vacuum
순정형 에어필터보다 40% 이상 향상된 에어웨이 흡입 설계로 상태에 따라 최소 19~ 최대 67HP 출력 향상이 가능하고 고속도로
연비 마일리지 최대 9 mpg 상승되어 HP 상승, 운행에 따른 기름값 절감으로 단기간에 킷 구입에 따른 비용상쇄가 가능한 월드 베스트
SRT-10 전용 K&N 오픈형 콜드 에어 인테이크 / 필터. 더욱이 K&N은 백만킬로 리미티드 워런티 적용되는 반영구적 필터이므로, 매번
엔진 오일 교환시 당연시생각했던 에어필터 교체가 필요 없고 전용 클리닝 키트로 세척후 사용가능하기에 너 높아진 연비와 출력은
물론 환경까지...지금 오고 있습니다. 국내 장안동 보쉬부품 취급소에서도 1만여원대에 오일필터 구매 가능, made in USA Mopar製
바이퍼엔진 전용 오일필터 및 브레이크 패드 등 모든 부품은 손쉽게 구할수 있습니다. 국내에 없어도 차대 번호 알려주고 크라이슬러
통해 주문하면 모든 부품 소싱 가능하여 더 저렴히 구하기 원하시면 제가 할수 있습니다.
삭제된 댓글 입니다.
^^관심 감사합니다. 큐어님 즐거운 일요일 되세요~!