|
(팬에게 생일선물을 받고 레딧에 인증샷을 올린 quill18)
잠시만요, quill18은 누구인가요?
18만의 구독자를 가지고 있는 전략게임과 보드게임 위주로 유튜브에서 방송을 진행하는 LPer 입니다.
(Let's Player, 우리말로 하자면 게임 BJ입니다.)
(유튜브 주소: http://www.youtube.com/user/quill18)
(그의 스팀계정: http://steamcommunity.com/id/quill18)
파라독스 인터렉티브의 게임도 많이하며, 문명 5 방송을 상당히 오래 진행해 왔습니다.
본명은 Martin Glaude으로 캐나다인입니다.
물론 방송을 유튜브에서 중심적으로 할뿐, 실시간 방송이 가능한 트위치 TV로도 정기적으로 실황방송을하며,
스팀 커뮤니티, 트위터, 레딧 (미국의 큰 커뮤니티 사이트)에서도 활동합니다.
출처: http://www.reddit.com/r/civ/comments/2k73h6/i_only_complain_about_games_i_like_so_here_are_my/
제목: I only complain about games I like. So here are my complains about Civ:BE.
저는 제가 좋아하는 게임에 대해서만 불만을 제기합니다. 따라서, 문명: 지구를 넘어서에 대한 불만을 좀 말해보고자 합니다.
I am loving BE, which is why there are a few things that annoy me greatly. When I was playing my press preview copy, I assumed that version 1.0.0.574 couldn't possibly be the release version, because it feels unfinished. I am really hoping that there's a patch coming very, very soon that will complete these unfinished bits. (I will point out though that with about 100 hours into the game, I haven't had a single crash. That's impressive.)
전 BE (Beyond Earth)를 즐기고 있는 참입니다. 그래서 몇가지 짜증나는 점들에 대해서 말을 해야겠습니다. 저는 언론에서 리뷰를 위해 배포된 버젼을 하고있었는데, 이 1.0.0.574 버전이 절대로 공식버젼이 아닐 거라고 생각하는 중입니다. 왜냐면 개발이 다 안 끝난것 같거든요. 저는 지금 패치가 최대한 빨리, 빨리 나와줘서 이 미완성인 부분들을 고쳐줬으면 하고 있습니다. (하지만 한가지는 말해야겠어요. 100시간 정도를 플레이했는데 단 한번도 튕기지 않았습니다. 이건 대단해요.)
To me there are three categories of issues:
* [Incomplete] Something that feels unfinished and should have been resolved before release. Hopefully gets patched ASAP.
* [Design Faults] A choice I simply disagree with. Very subjective.
* [Vanilla Blues] Remember that we have years of patches and expansions in Civ 5. Hell, Civ 5 was terriblecompared to Civ 4 at release. Should naturally improve with balance patches and expansions.
저는 3가지 분류로 문제점을 나누었습니다.
*[미완성] 완성되지 않은 것이라는 느낌이 들고, 정식버젼이 나오기 전에 고쳐져야한다고 생각하는 것입니다. 최대한 빨리 패치로 수정이 됬으면 좋겠네요.
*[잘못된 디자인] 저에게 맞지 않는 것들입니다. 매우 주관적인 평가입니다.
*[바닐라의 한계] 문명 5에서 우리가 수년간의 패치와 확장팩을 겪었던걸 기억해야합니다. 맙소사, 문명 5는 처음에 나왔을때 문명 4와 비교해서 정말 끔찍했어요. 밸런스 패치와 확장팩으로 점점 나아져야 할겁니다.
[Incomplete] The AI is way too passive. Even on Apollo difficulty, I don't tend to feel any early pressure. Compared to Civ 5 Deity (which can be incredibly vicious even before turn 100), I simply don't feel worried about being attacked in most games.
[Incomplete] The AI is way too passive. I've built my end-game wonder and the AI has an army three times bigger than mine? No worries -- they don't feel the need to try to stop me from winning.
[Design Faults] City Screen: The list of buildings in a city is ludicrously huge. What the hell? Surely those items could be shrunk down a bit so I can see more than four at a time.
[Incomplete] Trade Routes: Can I seriously not sort the list by energy/science/etc...?
[Incomplete] Diplomacy Glitch: [Slight Spoiler for my 2nd Let's Play] Franco-Iberia and KPs actually did a mutual declaration of war against me (wow, the AI actually attacked???) Of course, I still beat them easily (on Apollo difficulty -- which is not something I should be able to do). But they were NEVER willing to discuss peace. 100+ turns later, with each losing many units + cities, literally not even willing to initiate a discussion.
[Design Faults] I can't believe the Civilopedia still doesn't list all the tech/buildings that have an impact on terrain improvements. If I go to the "Farm" entry, I should get a list of everything that buffs it (e.g. Vertical Farming gives +1F +1E).
[Incomplete] When you end the game you get a dialog box with some text, then you get a proper win screen with roughly the same text and a voiceover. I feel like the dialog box is a holdover from development and that the win screen was a late/recent addition. The lack of a replay/graph on the end screen is really disappointing.
[Design Faults] The alien landscape is way too murky and undifferentiated compared to Civ 5. Everything is just greenish-brownish-purple, with greenish-brownish-purple special resources and greenish miasma that is almost impossible to see on some tiles and alien nests that can be pretty easy to miss in foresty-miasmaish areas. I mean, I know I have old-man eyes, but man is it ever difficult to spot things sometimes compared to Civ 5. (On the other hand, I'm VERY happy there's an option to have icons over dig sites. I would LOVE to have that feature for Civ 5's archaeological sites.)
[Design Faults] The AI will happily buy oil, firaxite, etc... from you way before they really have anything to do with it.
[Vanilla Blues] Except for #9, there's not currently a lot of reason to talk to the AI since there are no luxury resources or research agreements.
[Vanilla Blues] Win conditions are pretty samey, although they are way more interesting than the ones in Civ 5...assuming the AI ever decides to actually threaten your mind flower or whatever.
[Vanilla Blues] There are plenty of combinations in your starting setup, but ultimately it's going to get a bit dull seeing the same 8 faces in every game.
[Incomplete] No "relationship" view. Unless I have missed it, there doesn't seem to be ANY way to see what kind of relationship the factions have with each other. In particular, the way I'm checking to see if someone is at war is by going Diplomacy -> Deal -> Other Factions -> Declare War On... If I'm being dense, please correct me.
EDIT: I forgot how to word.
수정사항1: 뭐라고 말하는지 까먹었어요. [오타 수정인가 봅니다.]
EDIT 2: Added #13
수정사항2: 13번째 항목을 추가.
BONUS COMPLAINT: The "W" hotkey is used to cycle through idle units (both in Civ 5 and Civ BE). Once you gain the ability to build manufacturies, this becomes the hotkey for workers to build them. So prepare yourself to accidentally build a crap-ton of manufacturies.
추가적인 불만: 단축키 "W"는 임무가 없는 유닛을 하나씩 넘겨보게 해줍니다. (문명5에서도 그랬고 BE에서도 그대롭니다.) 하지만 공장타일을 지을 수 있게 되면, 일꾼이 그걸 짓는데 쓰는 단축키가 되게됩니다. 그러니 실수로 수많은 공장을 젠장하게도 많이 짓게되는 걸 대비하세요.
|
첫댓글 상당히 공감가네요.. 특히 외교쪽은..
음? 항복은 하던데요 심지어 도시하나준다고설설기어서 처치곤란;
세개세력이랑 전쟁해서 그런지는 몰라도 수도점령할때까지 항복을 안하더라고요..
Other - 리플레이를 하면 클리어한 게임 그래프를 확인할 수 있더군요. 하지만 예전에 있던 시간별 영토 확장 표시 리플레이는 못 봅니다.
저도 그거보고 어이가 없었는데
기능 만들어 놓고 왜 게임 끝났을때 못보게 해놓은건지...
어차피 리플레이란게 게임 끝난 직후 한번정도 보고 볼일이 잘 없자나요.. 그걸 두번일하게 엔딩화면에서 안보여주고 거따 박아놓으니.ㅠ
그래서 전 다시 문명5를 꺼냈습..
만들다 만 겜이라는 생각을 저만한게 아니었군요. 패치로 빠른시간안에 보완되길
선빵 맞고 역으로 밀어낸다음 도시 빼앗았는데 평화협정하자면서 날라온게 자원주면 협쟁해줄께.
덕분에 이번판 막가자 하고 행복도 무시하고 그ai친구 멸망 시켜준다음에 저도 같이 멸망했습니다만...
저하고는 좀 다르네요. 제 옆에있던 슬라브가 선전포고 하고 쳐들어 오던데. 그리고 다른 국가 도시 2개정도 뺐으니 평화협상 들어오면서 도시하나랑 돈을 주더군요.
하나 질문이 있는데. 생명의 우물인가? 건강+1 올려주는거 있던데. 일꾼이 건설하는 그거 건설만 하면 오르는건가요? 아니면 건설후 시민이 상주해야 효과를 보나요?
타일구조물은 상주요
건강 올릴려고 돈으로 클리닉 샀더니 아예 안오르는 경우도..
@랑카스 그거 버그인거 같던데요. 대표적 버그가 외교창에서 턴 돌아올때 ai가 외교걸면 요구조건 사라지는 것이랑 돈으로 건강관련 건물사면 안오르는 것 같던데 말이죠.
@ulysses 도시 인구수 이상의 건강을 생산해 낼 수 없는거 아닌가요?
@뉴에이지 그런가요? 원체 설명이 부실해서 버근줄 알았네요.
DLC+확장팩을 부르는 미완성 ㅜㅜ
패피되길 빌어야죠 뭐...
돈값은 못 하는듯.