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의역 많으니 태클은 안받습니다 ㅋ
Hello everyone and welcome to another Stellaris development diary.
똥텔라리스 개발일지에 도달한 거슬 화녕하오 나썬이여
This is the first in a multi-part dev diary about the 'Heinlein' 1.3 patch that we are currently working on.
현재 작업중인 1.3 패치인 '하인리히'에 대해 소개하다보니 처음으로 개발일지를 부로 나눠서 쓰게 되었습니다.
As I mentioned in last week's dev diary, Heinlein will be a patch focusing on addressing community feedback, tentatively planned for release sometime in October.
저번주 개발일지에서도 언급했다시피, 하인리히 패치는 커뮤니티에서 나온 피드백에 중점을 두었고, 잠정적인 일정입니다만 10월달 중에 발매하게 될 것으로 보입니다.
As such, you can expect a large number of interface and quality of life improvement, too many for me me to list here precisely what we have planned.
그 중에서 여러분들이 기대하시는 많은 인터페이스 추가와 편의성 향상을 포함해, 저희가 계획한 것들을 여기 나열하기에는 너무나도 많습니다.
However, we do also have some larger changes planned, and this dev diary is here to give you an overview of what to expect.
하지만, 저희는 그것보다도 조금 더 큰 변화들 또한 계획하고 있으며, 이 개발일지가 그런 기대들을 개괄적으로 보여줄 것입니다.
Auto-Explore
자동 탐사
Exploration is an important part of the Stellaris early game, but towards the mid and late game, it can get annoying to have to manage your science ships while also trying to run a sprawling interstellar empire.
탐험은 초반 게임에 중요한 부분이지만, 게임이 중후반으로 흘러가면, 마구잡이로 커진 성간제국을 통제하면서 동시에 과학선까지 조종해야 한다는 사실이 짜증날 수 있습니다.
We've said previously that we don't want the automation fully automated away, so the compromise we've settled on is to introduce a technology that will appear after your empire grows to a certain size that allows science ships to be automated (it will also grant some other bonuses so to be useful to the AI).
하지만 저희는 자동화가 말 그대로'처음부터 끝까지 다 자동으로 해주는' 그런 것들을 원하지 않는다고 저번에 말씀드렸고, 그렇기에 저희가 절충한 방법은 제국이 특정 크기 이상으로 성장했을 경우, 과학선이 자동으로 탐사 할 수 있는 기술을 만드는 것이었습니다. (또한 다른 보너스도 주어서, AI제국 또한 이 기술을 필요로 하게 되어야겠죠)
Though we know that there are are people who want automation options from the very start, we believe that there is always a cost involved in automating core parts of the game experience. You will of course be able to mod the game to permit you to have it enabled from the start, if you so wish.
몇몇 분들은 초반부터 자동화 할 수 있는 옵션을 원하시겠지만, 저희는 게임을 하는데 있어서 핵심적인 경험들을 자동화한다면 어느정도 댓가가 필요하다고 생각합니다. 물론 원하신다면 모드를 통해 시작부터 자동화를 할 수 있겠죠.
Rally Points
랠리 포인트
One of our most requested features since release has been a better way to manage newly built ships. After discussing the various options (such as a fleet designer) we decided to settle on adding Rally Points for your fleets.
저희가 가장 많이 받았던 요구사항은 새 함선을 건조하는 방식을 개선해 달라는 것이었습니다. 다양한 의견들을 토의한 결과(함선 디자이너 같은 것을 포함하여) 저희는 함선 랠리 포인트를 추가하기로 결정했습니다.
In Heinlein, you will be able to mark any planet or star in the galaxy as well as any warfleet owned by you as a rally point. When a new warship is built in your empire, instead of remaining at the planet that built it, it will look first for a fleet marked as a rally point.
하인리히 패치에서, 여러분들은 은하에 있는 어느 행성이나, 항성, 심지어 당신 소유의 함대에도 랠리포인트를 찍을 수 있게 됩니다. 제국 내에서 새로운 전함이 생산되면, 생산된 행성에 가만히 있는 것이 아니라 랠리포인트를 찍은 곳의 함대에 합류하려 할 것입니다.
If it finds such a fleet, it will travel to that fleet and automatically merge with it. If something happens to destroy that fleet while the ship is traveling to it, it will abort and return back to its point of origin.
만약 랠리포인트를 찍은 곳이 함대라면, 함선은 그 함대 쪽으로 이동하여 자동적으로 함대에 합류하게 될 것입니다. 항해 중에 합류하려던 함대가 파괴된다면, 자동적으로 항해를 중지하고 원래 생산되었던 곳으로 돌아가게 될 것입니다.
If you have no fleet rally points, the ship will instead use the nearest planet rally point, traveling there and merging with any fleet present around that planet.
만약랠리포인트를 함대에 찍은 것이 아니라면, 함선은 가장 가까운 행성 랠리 포인트로 이동할 것이고, 현재 행성 주변에 대기중인 함대에 합류하려 할 것입니다.
In addition to changing how newly built ships behave, rally points also alter the 'return' order given to ships - instead of returning to the nearest spaceport, they will return to the nearest spaceport marked as a rally point. If no spaceport is marked as a rally point, they go to whichever one is closest, as before.
추가로 함선의 행동양식을 바꾸었는데, 랠리 포인트는 또한 함선의 '귀환' 명령에도 사용될 것입니다. - 귀한 명령을 받으면 단순히 가장 가까운 우주항으로 가는 것이 아니라, 랠리 포인트를 찍은 가장 가까운 우주항으로 가게 될 것입니다. 만약 어떤 우주항에도 랠리포인트가 찍혀있지 않다면, 옛날처럼 가장 가까운 우주항으로 갈 것입니다.
Expansion Planner
확장 설계자
Another highly requested feature that will be coming in Heinlein is an expansion planner - an interface where you can see planets that are available to colonize or build resource/observation stations at.
또한 하인리히 패치에서 많이 요청받았던 것이 바로 이 확장 설계자입니다. - 정착 가능한 식민 행성의 위치나 자원/관측 스테이션을 어디에 건설할 수 있는지 볼 수 있는 새로운 인터페이스입니다.
It is currently planned to be a tab in your empire screen, where you can filter by what you are looking for and easily see the best candidate planet for whatever it is you are looking to do. More details on this will come in a future DD.
현재 계획은 제국 화면에 탭으로 집어넣고, 필터를 사용해 원하는 조건을 만족하는 최적의 후보 행성을 쉽게 볼 수 있게 하려고 합니다. 더욱 자세한 사항은 다음 개발일지에서 설명하도록 하겠습니다.
Strategic Resource Rework
전략 자원 재설계
An area of the game that we feel didn't really work out as planned is strategic resources. They are at once too rare and too common, too varied and too bland. Most of all, we feel that they are far too fiddly to interact with, requiring you to keep track in your head of which spaceports have which particular modules.
게임 내 시스템 중에 저희가 의도한 방향과 들어맞지 않는다고 생각하는 것이 바로 전략 자원입니다. 전략 자원은 경우에 따라 지나치게 희귀하기도 하고 또는 지나치게 흔하기도 하고, 너무 종류가 많기도 또는 너무 적기도 합니다. 무엇보다도 사용하기에도 성가시다고도 느꼈는데, 어떤 우주항에 어떤 전략자원 모듈이 있는지 찾을 수 있는 방법을 만들어달라는 요청도 많았습니다.
As such, we currently have the following changes in mind for strategic resources:
그리하여, 저희가 생각하고 있는 전략 자원의 개선 방법은 다음과 같습니다:
- Split strategic resources into strategic (living metal, lythurgic gas, etc) and local (betharian stone, alien pets, etc) resources. Local resource will only be found on colonizeable planets and will allow you to build a specific building (such as a Betharian Power Plant) only on the tile where they are present.
- 전략 자원의 분류를 전략 (살아있는 금속, 라이튜닉 가스 등등) 자원과 지역 ( 베타리안 광석, 외계 애완동물 등등) 자원으로 나눴습니다. 지역 자원은 식민지화 할 수 있는 행성에서만 찾아볼 수 있고 자원이 존재하는 타일에만 자원을 사용하는 특정한 건물(베타리안 발전소 같은)을 지을 수 있게 됩니다.
- Add more types of local resources to colonizeable planets, making certain planets more desirable for that powerful special building you'll be able to build on it.
- 식민지화 할 수 있는 행성에 지역 자원의 종류를 더 추가하고, 그런 행성은 강력한 능력을 지닌 특수 건물을 지을 수 있기 때문에 다른 행성보다 더욱 가치있을 것입니다.
- Have strategic resources have clearly defined civilian OR military use, instead of each being a mix of both.
- 전략 자원의 용도를 모두가 사용하는 것이 아닌, 민간용 또는 군사용으로 확실하게 나누어질 것입니다.
- Make their bonuses purely global, either via the construction of unique buildings or simply by providing a passive bonus.
- 특수 건물을 지어 자원 보너스를 전 제국으로 확대하던가, 아니면 단순히 패시브 보너스만 받을 수도 있습니다.
- Require you to have only a single unit of a strategic resource to get its full benefits, so the excess can be traded away (terraforming resources will likely be an exception here).
- 전략 자원 1개로도 모든 보너스를 받을 수 있기 때문에 여분 자원은 거래 조건으로 사용할 수 있습니다 (테라포밍 자원은 여기서 예외가 될 것입니다)
->말 그대로 동일한 전략 자원 2개 이상은 불필요하다는 뜻
That's all for today. Next week we'll continue talking about the Heinlein patch, specifically about the big rework coming in it: Fleet combat overhaul and dedicated ship roles.
오늘은 이게 전부입니다. 다음주에도 하인리히 패치에 대해 이야기를 할 것이고, 특히 함대전과 함대 역할에 대한 대규모 재개편을 살펴보려 합니다.
Note that as I said, there will be a *lot* of bug fixes, UI improvements and QoL changes coming in Heinlein, so I will not be able to answer every question about which exact ones will and will not make it, but if you have something you feel should be addressed for Heinlein (and it isn't a major feature addition/overhaul), feel free to mention it here.
제가 저번에도 말씀드렸듯이, 정말 짱짱짱 많은 버그 픽스와, UI 향상과 편의성 향상이 하인리히 패치에 들어갈 것이기에, 무엇이 변하고 변하지 않는지에 대한 모든 질문에 답해드리기가 힘듭니다. 하지만 하인리히 패치에 들어갔으면 하는 것들이 있으시다면( 설령 그것이 중요한 추가점이나 변경점이 아니더라도) 자유롭게 리플 달아주세요.
얍얍
첫댓글 똥텔라리스라니...난 재밌게ㅓ 하고있는데
하인라인 패치 아닌가요 하인리히는 Heinrich.
제목이 너무 노골적이지만 부정할 수가 없다...으으ㅠㅠ
자동 탐사가 드디어
제목이 강렬하지만 부정할 수 없당.. 마지막 3단패치는 9월내도 아니고 10월 중이군여 ㄷㄷㄷ
유전자 개조 버그 패치해줘!
게임을 완성해서 발매를 해야지 발매하고선 완성하려 들면 어쩌란 말인가... 무역 항로 내놓으시오 무역 선단도
똥텔라 착한 ㅇㅈ합니다 ㅎ
역시 베타였어ㅠ
근데 제목을 이런식으로 해두면 나중에 검색하거나 할때 많이 불편할텐데...
이런 글에서는 저런식으로 쓰는게 별로 좋지 못하다는 생각이 듭니다
저도 스텔라리스 오랜만에 들어올때 개발자 일지 보는 편인데 찾기 힘든부분 있긴 하네요
제목 수정해주시면 더 감사하겠습니다.
재밌게 하고 있는 1인이 ㅠ