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취임하는 트럼프정부와 함께 영향을 받을 한국의 주요산업을 살펴봅니다.
조선업은 한국기업들과 파트너십의 가로하가 예상되어 수혜를 입을 산업으로 전망됩니다.
그러나 자동차, 배터리, 항공 등 주요산업은 타격을 입을 것으로 예상됩니다.
대중국 관세증가의 틈새시장에서 우리가 공략할 분야를 생각해봐야 할 것입니다.
Korea's key industries exposed to higher risks under Trump presidency
트럼프 대통령 재임기간 동안 더 높은 위험에 노출된 한국의 주요산업
By Lee Min-hyung 이민형 기자
Posted : 2025-01-19 13:44 Updated : 2025-01-19 17:19
Korea Times
Shipbuilders to benefit most among key export firms
주요 수출기업 중 가장 큰 혜택을 볼 수 있는 조선업체
Major export-driven industries here are in peril of losing growth momentum under the incoming presidency of U.S. President-elect Donald Trump whose repeated threats for more tariffs and subsidy cuts drive more Korean firms into a corner.
도널드 트럼프 미국 대통령 당선인의 거듭된 관세 인상과 보조금 삭감 위협으로 더 많은 한국 기업이 궁지에 몰리면서 주요 수출 주도산업은 성장동력을 잃을 위험에 처해 있다.
The looming fear has yet to be crystalized, but export-reliant tech firms in areas such as automobiles, batteries and shipbuilding leave open diverse scenarios to minimize potential shocks from Trump’s outward advocacy for protectionism.
다가오는 공포는 아직 구체화되지 않았지만, 자동차, 배터리, 조선 등 수출에 의존하는 기술 기업들은 트럼프의 대외적 보호무역 옹호로 인한 잠재적 충격을 최소화하기 위해 다양한 시나리오를 열어두고 있다.
Automobiles
자동차
Automobiles are one of Korea’s key industries highly vulnerable to potential policy changes during the Trump era. His hatred for electric vehicle (EV) subsidies will particularly come as major downside risks to Hyundai Motor, Kia and Genesis.
자동차는 트럼프 시대에 잠재적인 정책 변화에 매우 취약한 한국의 핵심 산업 중 하나이다. 특히 전기차(EV) 보조금에 대한 그의 증오는 현대 자동차, 기아, 제네시스의 주요 하방 리스크로 작용할 것이다.
If Trump actually repeals the Inflation Reduction Act (IRA), both EV makers and battery suppliers will end up losing big. The IRA is a flagship policy drive of the incumbent Joe Biden administration, the gist of which is to offer tax credits for EVs with batteries containing materials extracted within the United States.
트럼프가 실제로 인플레이션 감소법(IRA)을 폐지하면 전기차 제조업체와 배터리 공급업체 모두 큰 손실을 입게 될 것이다. IRA는 현 조 바이든 행정부의 대표적인 정책 추진 과제로, 미국 내에서 추출한 소재가 포함된 배터리로 전기차에 대한 세금 공제 혜택을 제공하는 것이 핵심이다.
However, Hyundai Motor Group displayed confidence of tackling the uncertainty with agile adjustments in its strategies there. In a recent New Year event of the group, Hyundai Motor President Sung Kim said the carmaker is “ready to respond to market changes,” as the company has long-term strategies and a number of action plans under any scenarios.
그러나 현대 자동차 그룹은 전략을 민첩하게 조정하여 불확실성에 대처할 자신감을 보였다. 최근 그룹 신년 행사에서 성 김 현대 자동차 사장은 자동차 제조업체가 어떤 시나리오에서도 장기적인 전략과 여러 가지 실행 계획을 가지고 있기 때문에 "시장 변화에 대응할 준비가 되어 있다"고 말했다.
Expectations are that the Korean carmaker will increase its sales portion for hybrids there to tackle such possible geopolitical uncertainties. The ongoing period of the global EV chasm before their mass adoption also pushes the three car brands to reshape their strategy by increasing sales of hybrids to ensure profitable growth and maintain their market share in the world’s largest economy.
한국 자동차 제조업체는 이러한 지정학적 불확실성에 대응하기 위해 하이브리드 판매 비중을 늘릴 것으로 예상된다. 글로벌 전기차가 대량 채택되기 전까지 지속적인 전기차 격차가 지속되면서 세 자동차 브랜드는 수익성 있는 성장을 보장하고 세계 최대 경제 대국에서 시장 점유율을 유지하기 위해 하이브리드 판매를 늘리는 등 전략을 재편하고 있다.
"Korean carmakers and other manufacturing firms will have to expand their lobbying activities with U.S. authorities, so they can reduce any regulatory risks during the upcoming era of Trump," an official from the car industry said.
자동차 업계 관계자는 "한국 자동차 제조업체와 다른 제조업체들은 다가오는 트럼프 시대에 규제 리스크를 줄이기 위해 미국당국과의 로비 활동을 확대해야 할 것"이라고 말했다.
Batteries
배터리
Major battery firms here — such as LG Energy Solution, Samsung SDI and SK On — are also heightening their vigilance on the policy direction of the Trump administration.
LG에너지솔루션, 삼성SDI, SK온 등 국내 주요 배터리기업들도 트럼프 행정부의 정책 방향에 대한 경계를 강화하고 있다.
Aside from the subsidy cut, Trump is considering imposing additional tariffs on EV batteries with materials sourced from China. Most battery firms still rely on China for key raw materials used in batteries, such as graphite and cobalt.
트럼프 대통령은 보조금 삭감 외에도 중국산 소재를 사용하는 전기차 배터리에 추가 관세를 부과하는 방안을 고려하고 있다. 대부분의 배터리 회사는 흑연과 코발트 등 배터리에 사용되는 주요 원자재를 여전히 중국에 의존하고 있다.
“Battery firms have to leave open the worst-case scenario and take steps to diversify their supply chains for batteries,” an industry official said.
업계 관계자는 "배터리 회사들은 최악의 시나리오를 열어두고 배터리 공급망을 다각화하는 조치를 취해야 한다"고 말했다.
Nothing specific has yet been confirmed on the agenda, but given Trump’s repeatedly negative rhetoric on EV batteries, the aforementioned battery firms will end up raising their battery prices to cover the costs for increased tariffs. This does no good to boosting their price competitiveness at a critical time when battery firms are struggling with steep earnings falls in the aftermath of global EV industry slowdown.
아직 구체적인 의제는 확정되지 않았지만, 트럼프 대통령이 전기차 배터리에 대해 거듭 부정적인 발언을 하고 있는 상황에서 앞서 언급한 배터리 회사들은 관세 인상 비용을 충당하기 위해 배터리 가격을 인상하게 될 것이다. 이는 글로벌 전기차 산업 둔화의 여파로 배터리 회사들이 가파른 실적 하락으로 어려움을 겪고 있는 중요한 시기에 가격 경쟁력을 높이는 데 도움이 되지 않는다.
Responding to the gloomy outlook, the three Korean battery giants have entered emergency mode and are on track to realign their business portfolios by increasing their non-EV battery businesses, such as energy storage systems.
우울한 전망에 대응하여, 세 개의 거대 한국 배터리 회사들은 비상모드에 들어갔고 에너지 저장시스템과 같은 비전기차 배터리 사업을 확장하여 사업 포트폴리오를 재조정하고 있다.
The rapid rise of Chinese battery firms also poses a serious threat to their Korean counterparts. According to data from market tracker SNE Research, the three Korean battery firms’ combined share in the global EV battery market reached 19.8 percent for the first 11 months combined of 2024, down 3.5 percentage points from a year earlier.
중국 배터리 기업의 급격한 성장은 한국 배터리 기업에도 심각한 위협이 되고 있다. 시장 추적업체 SNE리서치의 데이터에 따르면 한국 배터리 3사의 2024년 1~11월 글로벌 전기차 배터리 시장 점유율은 전년 동기 대비 3.5%포인트 감소한 19.8%를 기록했다.
The figure hit a high of 34.8 percent in 2020, but has been on course for a gradual decline due to the emergence of Chinese rivals.
이 수치는 2020년에 34.8%로 최고치를 기록했지만, 중국 경쟁자들의 등장으로 인해 점진적인 하락세를 보이고 있다.
Shipbuilding
조선
But some industries — represented by shipbuilding — may benefit from the incoming Trump administration, as he has asked for more partnerships with Korean players.
그러나 조선업으로 대표되는 일부 산업은 차기 트럼프 행정부가 한국 기업들과의 파트너십을 강화해 달라고 요청하면서 수혜를 입을 수 있다.
This raises hopes for local shipbuilders, such as Hanwha Ocean and HD Hyundai Heavy Industries, to win more order from the U.S.
이는 한화오션과 HD 현대 중공업과 같은 현지 조선업체들이 미국으로부터 더 많은 수주를 기대하게 한다.
In a recent remark made to a U.S. talk show, Trump hinted at the possibility of signing a shipbuilding partnership with Korea by saying that the U.S. will “use allies in terms of building ships.”
최근 미국 토크쇼에서 한 발언에서 트럼프는 미국이 "선박 건조 측면에서 동맹국을 활용할 것"이라고 말하며 한국과 조선업 파트너십을 체결할 가능성을 암시했다
Last year, Hanwha Ocean won orders for maintenance, repair and overhaul (MRO) services for the U.S. Navy.
작년에 한화오션은 미 해군의 유지보수, 수리 및 정비(MRO) 서비스를 수주했다.
HD Hyundai Heavy Industries is also another key beneficiary during the presidency of Trump. Top U.S. naval officials visited the worksites of the shipbuilding arms of Hanwha and HD Hyundai last year for a possible alliance in building and maintaining warships.
HD 현대중공업은 트럼프 대통령 재임 기간 동안 또 다른 주요 수혜 기업이기도 하다. 미 해군 고위 관리들은 지난해 한화와 HD 현대 조선 부문의 사업장을 방문해 군함 건조 및 유지보수에 대한 동맹을 맺었다.
Aviation
항공
The strengthening dollar is a key variable that will affect Korea’s aviation players during the Trump presidency. His unpredictable nature will accelerate investors’ preference for the U.S. dollar and a series of other safe assets.
달러강세는 트럼프 대통령 재임 기간 동안 한국의 항공업계에 영향을 미칠 주요 변수이다. 그의 예측할 수 없는 성격은 투자자들의 미국 달러 및 기타 일련의 안전자산 선호도를 가속화할 것이다.
As airlines have to pay their fuel costs in dollars, this means local full-service carriers and low-cost carriers, such as Korean Air, will face a higher likelihood to shoulder more financial burden in an era of Trump.
항공사들이 연료비를 달러로 지불해야 하기 때문에, 이는 지역 풀서비스 항공사와 대한항공과 같은 저비용 항공사들이 트럼프 시대에 더 많은 재정적 부담을 지게 될 가능성이 높아진다는 것을 의미한다.
The won-dollar exchange rate hovers around 1,450 won per dollar, the highest level in 15 years. A general view is that the high level of the exchange rate will persist at least for the first half of 2025 due to Korea’s political upheaval triggered by the impeachment of President Yoon Suk Yeol and external uncertainties from Trump.
원-달러 환율이 15년 만에 최고 수준인 달러당 1,450원을 맴돌고 있다. 윤석열 대통령 탄핵으로 촉발된 한국의 정치적 격변과 트럼프 대통령의 대외 불확실성으로 인해 적어도 2025년 상반기에는 높은 수준의 환율이 지속될 것이라는 것이 일반적인 전망이다.
"The high exchange rate will keep weighing on aviation players for the next few months," an official from an airline here said. "As it is very hard to predict the ups and downs of the exchange rate, we have no choice but to heighten our vigilance on the macroeconomic uncertainty."
국내 한 항공사 관계자는 "고환율은 향후 몇 달 동안 항공사들에게 계속 부담을 줄 것"이라고 말했다. "환율의 등락을 예측하기가 매우 어렵기 때문에 거시경제 불확실성에 대한 경계심을 높일 수밖에 없다."
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