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지난 주 트럼프는 멕시코/캐나다 수입품에 25%, 중국수입상품에 10%의 관세를 부과하겠다고 발표했습니다.
2024년 한국의 대미 무역흑자 556억 9,000만달러(81조 2,000억원)를 기록한 한국의 걱정이 커지고 있습니다.
한국의 반도체, 자동차, 철강 제조업체들이 미국으로의 수출을 위해 멕시코 생산 라인에 의존하고 있습니다.
전문가들은 한국기업들이 미국에 더 많은 생산라인을 건설할 수밖에 없다고 제안합니다.
Korea fears repercussions over impending US tariffs on Mexico, Canada, China
한국, 멕시코, 캐나다, 중국에 대한 미국의 관세부과 임박에 대한 우려
By Lee Min-hyung 이민형 기자
Posted : 2025-02-02 16:36 Updated : 2025-02-03 16:09
Korea Times
Seoul urged to increase US petrochemical product imports to reduce trade surplus with Washington
서울, 대미 무역흑자를 줄이기 위해 미국 석유화학제품 수입을 늘릴 것을 촉구
Korea’s exports are at risk of losing momentum, as major trade-reliant manufacturers face growing concerns over the potential impact of U.S. President Donald Trump’s new tariffs on imported goods from Mexico, along with additional trade pressures, experts and industry officials said Sunday.
도널드 트럼프 미국 대통령의 새로운 관세가 멕시코산 수입품에 미칠 잠재적 영향과 추가 무역압력에 대한 우려가 커지면서 한국의 수출이 탄력을 잃을 위험에 처해 있다고 전문가와 업계 관계자들이 일요일 밝혔다.
On Saturday (local time), Trump unveiled a new tariff plan, imposing a 25 percent tariff on goods from Mexico and Canada and 10 percent on those from China, citing concerns over illegal immigration and drug trafficking as the primary reasons for the move.
토요일(현지 시간), 트럼프는 불법 이민과 마약 밀매에 대한 우려를 주요 이유로 들며 멕시코와 캐나다에서 오는 상품에 25%, 중국에서 오는 상품에 10%의 관세를 부과하는 새로운 관세 계획을 발표했다.
This move raises significant concerns for Korea at a critical time, as major Korean manufacturers in the chip, automotive and steel industries rely on their Mexican production lines for exports to the United States.
이러한 움직임은 칩, 자동차, 철강 산업의 주요 한국 제조업체들이 미국으로의 수출을 위해 멕시코 생산 라인에 의존하고 있는 중요한 시기에 한국에 큰 우려를 불러일으키고있다.
Companies like Samsung Electronics and LG Electronics operate multiple appliance manufacturing facilities in Mexico, while Kia and POSCO have established factories there to cut labor costs for U.S. exports.
삼성전자와 LG전자 같은 기업들은 멕시코에서 여러 가전제품 제조 시설을 운영하고 있으며, 기아와 포스코는 미국수출을 위한 인건비를 절감하기 위해 멕시코에 공장을 설립했다.
With the tariffs set to take effect on Tuesday, these companies now face growing uncertainty regarding their U.S. earnings, as the tariffs will likely force them to allocate more in investments to align with Trump's protectionist policies.
화요일에 관세가 발효될 예정이기 때문에 이들 기업은 이제 미국 수익에 대한 불확실성이 커지고 있으며, 관세로 인해 트럼프의 보호주의 정책에 맞추기 위해 더 많은 투자를 할당해야 할 가능성이 높다.
Experts suggest that Korean companies may have no choice but to build more production lines in the U.S. to mitigate the impact of the tariffs.
전문가들은 관세의 영향을 완화하기 위해 한국기업들이 미국에 더 많은 생산라인을 건설할 수밖에 없을 수도 있다고 제안한다.
“There are no clear breakthroughs other than establishing more factories there, as Trump continues to step up negative rhetoric against any countries generating huge trade surpluses with the U.S.,” said Kim Dae-jong, a professor of business administration at Sejong University.
세종대학교 경영학과 김대종 교수는 "트럼프 대통령이 미국과 막대한 무역 흑자를 내는 국가들에 대해 부정적인 수사를 계속 강화하고 있기 때문에 더 많은 공장을 설립하는 것 외에는 뚜렷한 돌파구가 없다"고 말했다.
According to data from the Ministry of Trade, Industry and Energy, Korea’s trade surplus with the U.S. reached a record high of $55.69 billion (81.2 trillion won) in 2024.
산업통상자원부 자료에 따르면, 2024년 한국의 대미 무역흑자는 556억 9,000만달러(81조 2,000억원)로 사상 최대치를 기록했다.
Kim also advised the Korean government to consider increasing imports of U.S. petrochemical products as a gesture of trade cooperation, even if it leads to a decrease in the trade surplus.
김교수는 또한 무역흑자 감소로 이어지더라도 미국 석유화학 제품의 수입을 늘리는 것을 무역 협력의 제스처로 고려할 것을 한국 정부에 권고했다.
“Trump is widely expected to continue increasing pressure on any countries reporting a high level of trade surplus with the U.S., so Korea needs to send repeated gestures to increase imports from the U.S.,” the expert said.
"트럼프는 높은 수준의 대미 무역흑자를 보고하는 모든 국가에 대해 계속해서 압력을 가할 것으로 널리 예상되므로, 한국은 미국으로부터의 수입을 늘리기 위해 반복적인 제스처를 취할 필요가 있다,"라고 전문가는 말했다.
Other data from the ministry also showed that Korea’s exports are at risk of losing growth momentum. Exports here in January fell by 10.3 percent from a year earlier. This marks the first time since September 2023 that Korea’s monthly exports declined.
외교부의 다른 자료에서도 한국의 수출이 성장 동력을 잃을 위험에 처해 있는 것으로 나타났다. 1월 수출은 전년 동월대비 10.3% 감소했다. 이는 2023년 9월 이후 처음으로 한국의 월간수출이 감소한 수치이다.
Other experts also warned of more tariffs, particularly for export items generating huge revenues in the U.S.
다른 전문가들도 특히 미국에서 막대한 수익을 창출하는 수출품목에 대해 더 많은 관세를 부과할 것이라고 경고했다.
“Automobiles account for more than half of Korea’s trade surplus with the U.S., and chances are that Trump will impose countervailing duties of at least 10 percent to 20 percent against countries with strong trade surpluses with the U.S.,” said Kim Pil-soo, an automotive technology professor at Daelim University College.
대림대학교 자동차기술학과 김필수 교수는 "자동차는 한국의 대미 무역 흑자의 절반 이상을 차지하며, 트럼프가 대미 무역흑자가 강한 국가들에 대해 최소 10%에서 최대 20%의 상계관세를 부과할 가능성이 높다"고 말했다.
This would deal a severe blow to brands like Genesis — owned by Hyundai Motor Group — as most of the Genesis lineup is assembled in Korea for export to the U.S. The U.S. accounted for 32.7 percent of Genesis' total sales last year.
이는 제네시스 라인업의 대부분이 미국 수출을 위해 한국에서 조립되기 때문에 현대 자동차 그룹이 소유한 제네시스와 같은 브랜드에 심각한 타격을 줄 것이다. 미국은 작년 제네시스 전체 판매량의 32.7%를 차지했다.
The automotive expert also urged the government and the National Assembly to work together in addressing the looming challenges posed by Trump.
이 자동차 전문가는 또한 트럼프가 제기한 다가오는 도전 과제를 해결하기 위해 정부와 국회가 협력할 것을 촉구했다.
“It is realistically tough for companies to diversify their export channels in a short period of time, so the Korean government and the Assembly should stop their unnecessary tit-for-tat (exchanges) and take action to respond to Trump’s pressure despite the ongoing leadership vacuum caused by the impeachment of President Yoon Suk Yeol,” he said.
그는 "기업들이 단기간에 수출 채널을 다변화하는 것은 현실적으로 어려운 일이므로, 한국 정부와 국회는 불필요한 정쟁을 멈추고 윤석열 대통령 탄핵으로 인한 리더십 공백이 지속되고 있음에도 불구하고 트럼프 대통령의 압박에 대응하기 위한 조치를 취해야 한다"고 말했다.
Industry officials also expressed concerns about the escalating tariff pressure caused by Trump's policies.
업계 관계자들은 또한 트럼프의 정책으로 인해 관세 압박이 가중되는 것에 대해 우려를 표명했다.
“When companies are slapped with the increased tariffs, they will end up losing their price competitiveness and market share there,” an official from a conglomerate said. “For now, companies have no choice but to join hands with the government to minimize the potential repercussions under the Trump administration.”
한 대기업 관계자는 "기업들이 관세 인상을 받게 되면 결국 가격경쟁력과 시장점유율을 잃게 될 것"이라고 말했다. "현재로서는 기업들이 트럼프 행정부 하에서 발생할 수 있는 잠재적인 영향을 최소화하기 위해 정부와 손을 잡을 수밖에 없다."
In response, the government plans to closely monitor U.S. policy trends and collaborate with industry leaders to assess potential measures and mitigate the impact on domestic exporters.
이에 따라 정부는 미국의 정책동향을 면밀히 모니터링하고 업계 리더들과 협력하여 잠재적 조치를 평가하고 국내 수출업체에 미치는 영향을 완화할 계획이다.
Trade Minister Cheong In-kyo plans to hold a meeting, Monday, to discuss the impact of U.S. tariff measures on domestic companies and exports and to explore countermeasures.
정인교 통상교섭본부장은 월요일에 미국의 관세조치가 국내 기업과 수출에 미치는 영향을 논의하고 대응책을 모색하기 위한 회의를 개최할 계획이다.
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