|
2014 2학기 균형교양과목 강의계획서 |
1. Course 교과목 내용
이수구분 | 교과목명(영문) | 학점/시수 | 시간표 | 개설학기 | 담당교수 | 수업장소 | 성적 | 주관 |
균형교양 2영역 | Internationalization and Global Education 세계화와 글로벌 교육 | 2/2 | 목 8,9 교시 | 2014. 2 | 권상철, 김성백, 고경희, 김익상, 이인회 | 통합교양 강의동 1층 시청각실 | P/F | GTU 사업단 |
2. Course Description 교과목 개요
This course deals with the internationalization and global education with respect to nurture creative global teachers. A variety of foreign educational environments and preparation will be discussed for understanding and being successful in studying foreign settings. This course will be taught in English while Korean summary would be provided from time to time.
본 과목은 글로벌 초・중등 교원양성 프로그램의 일환으로 세계화 시대의 글로벌 교육 및 글로벌 교사가 갖추어야 할 자질 등에 대해 접근해 본다. 더불어 외국 교육의 실제와 준비에 대한 다양한 내용을 다루게 된다. 이 강좌는 영어로 진행되며, 이해 도모를 위해 우리말로 요약된 내용을 전달할 수도 있다.
3. Course Materials 수업 자료
copied materials to be posted at Haeyoung Dreamy or handed out in class
복사 유인물을 하영드리미에 게시하거나 수업시간에 배포
4. Outlines (scheduled topics are subject to change) 강의계획
Week 주수 | Subjects 강의 제목 | Contents 학습 내용 | Instructor 강사 |
1 | Introducing the Course 강의소개 | Understanding GTU Program and Global Education GTU 사업단 소개 및 글로벌 교육의 이해 | 김성백 |
2 | Practices in Global Education 글로벌교육의 실제 | Online/Distance Learning, Offline Learning: short and long term exchaning student 온라인/원격 학습, 연수, 단-장기 교환학생 프로그램 | 김성백 |
3 | Being a GTU student 글로벌 교사 되기 | What, When, Where and How to be a GTU student 교환/복수학위 학생이 숙지해야 할 사항들 | 김성백 |
4 | Diversity of Global Education 글로벌 교육의 다양성 | Maastricht Declaration, Europe, Australia, UK and others 마스트리트선언, 유럽, 호주, 영국, 기타 나라의 글로벌 교육 | 이인회 |
5 | Jeju Global Education 제주형 글로벌 교육 | Contents(global understanding, multicultural education)+teaching methods 학습내용(글로벌 이해, 다문화교육)과 더분 글로벌 교육을 위한 교수방법 | 이인회 |
6 | Educational Volunteering 영어교육도시 교육봉사
| Volunteering Schools in Jeju Global Education City 영어교육도시 교육봉사 프로그램 | 이인회 |
7 | Intercultural Communication 문화간 소통 | Understanding Korean, American Culture 한국과 미국 문화의 이해 | 김익상 |
8 | Cultural Differences 문화 차이 | Cultural Differences: Language, Institutions, and others 문화 차이의 다양성: 언어, 관습, 기타 | 김익상 |
9 | Successful GTU students 성공적 GTU 학생 | Language, Cultural Understanding, Being Prepared 언어, 문화차이의 이해와 준비 | 김익상 |
10 | Thinking Differences 사고의 차이 | Geography of Thoughts across West and East 서양과 동양의 사고의 지리 | 권상철 |
11 | Studying and Living in America | Class, Campus Facilities, Housing etc. 수업, 도서관 등 학교시설 이용, 주거지 등 | 권상철 |
12 | How to study English
| English Preparation for College Students 대학 신입생이 준비해야 할 영어공부 | 고경희 |
13 | Writing a report
| How to Prepare well organized Papers 레포트 작성하는 법 | 고경희 |
14 | Educational Volunteering in the US | Volunteering Schools in the US 챠터스쿨 교육봉사 프로그램 소개 | 고경희 |
15 | To be a Global Teacher 글로벌교사 되기 | from Global Education to Globla Teachers 글로벌교육에서 글로벌 교사되기까지 | 권상철 |
16 | Final Dues 기말시험 | Discussion and Questions Paper Due | 권상철 |
5. Evaluation
Two papers will be given; one is due on the mid-term week and the other is on the final week. Topics for the papers are given during the class. Overall topics are about global education and understanding foreign educations. Papers are 5 and 10 pages for the mid-term and final, respectively. Students will be evaluated with the following weights: Attendance and class participation(30%), mid-term paper(20%) and final paper(50%).
학기중 2개의 리포트를 제출해야 하는데, 하나는 중간고사주, 다른 하나는 기말고사주에 마감한다. 주제는 글로벌교육 그리고 외국의 교육에 대한 것으로 구체적인 내용은 수업중에 논의, 결정한다. 학기말 성적은 출석과 참여 30퍼센트, 중간, 기말 보고서가 각 20, 50퍼센트로 산출한다.