1부 청교도 조직신학 서론(Introduction to Systematic Theology of Puritan)
제1장, 청교도의 자연신학 및 초자연신학(The Puritans on Natural and Supernatural Theology)
청교도 사이에서 계시 교리는 이중으로 곧 자연신학과 초자연신학으로 이해될 수 있다.
Among Puritans, the doctrine of revelation can be understood in two ways: natural theology and supernatural theology.
하나님은 자연신학과 초자연신학에서 모두 자신을 계시하신다.
God reveals himself in both natural and supernatural theology.
청교도 신학자들은 계시의 특정 사실들에 대해 반드시 견해가 일치하는 것은 아니었다.
Puritan theologians did not necessarily agree on the specific facts of revelation.
하지만 불일치는 실제적인 것이 아니라 형식적인 것이거나 어의에 대한 것이었다.
However, the disagreement was not substantive but formal or semantic(the meaning of word).
확실히 청교도는 자연신학을 통상적으로 인정했고, 웨스트민스터 신앙고백을 보면 “자연의 빛”이라는 말이 5회에 걸쳐 나타난다.(1.1, 6, 10, 4, 20.4, 21.1)
Certainly, the Puritans generally recognized natural theology, and in the Westminster Confession of Faith, the term “natural light” appears five times (1.1, 6, 10, 4, 20.4, 21.1).
그러나 신학자들은 자연신학은 굿윈(Goodwin)이 주장한 것처럼 에덴동산에서 아담에게는 충분했었지만, 타락 이후로는 구원에 불충분하다는 사실을 익히 알고 있었다.
However, theologians were well aware that natural theology, as Goodwin argued, was sufficient for Adam in the Garden of Eden, but was insufficient for salvation after the Fall.
따라서 청교도는 모두 타락 이후로 하나님에 대한 이중 지식을 인정했다.
Therefore, all Puritans recognized a dual knowledge of God since the Fall.
구원하는 지식은 초자연적 지식이고, 이 지식은 중보자이신 예수 그리스도로 말미암아 온다.
Saving knowledge is supernatural knowledge, and this knowledge comes through the Mediator, Jesus Christ.
성자는 성령을 통해 신자들에게 성부를 계시하고, 그리하여 신자들은 하나님을 올바르게 알게 된다.
The Son reveals the Father to believers through the Holy Spirit, and thus believers come to know God correctly.
하지만 사람들은 자연신학만으로는 절대로 삼위일체 하나님을 올바로 알게 할 수 없다.
However, people can never come to a correct understanding of the Triune God through natural theology alone.
따라서 성경을 믿고 순종하기 위해서는 성령이 창조하신 초자연적 신학과 초자연적 믿음을 필요로 했다.
Therefore, in order to believe in the Scripture and obey to it, people needed the Supernatural theology and faith created by Holy spirit.
성령의 내적 및 외적 증언이 없으면, 성경은 죄악 된 피조물에게 아무 쓸모가 없고, 이것은 오웬과 청교도들에게 기독교 신학이 왜 초자연적 관점에 따라 생각되어야 하는지를 설명해 준다.
Without the internal and external witness of the Holy Spirit, the Scripture is of no use to sinful creation, so Owen and the Puritans explain why Christian theology must be thought of from a supernatural perspective.
그렇지 않으면 기독교 신학은 신학이 아니다.
Otherwise, Christian theology is not theology.
당연히 초자연신학은 또한 삼위일체적인 초점을 갖고 있어야 하고, 이것이 엄밀하게 우리가 오웬과 다른 주요 청교도 신학자들에게서 발견하는 것이다.
Naturally, supernatural theology must also have a Trinitarian focus, and this is precisely what we find in Owen and other major Puritan theologians.
하나님은 그리스도로 말미암아 성령을 수단-하나님의 말씀의 성문화(成文化)와 믿음으로 이 성문화된 말씀의 그리스도에게 연합된 신자들에 대한 적용이 포함된 수단-으로서 성경 속에 자신을 계시한다.
God reveals himself in the Bible through Christ by the means of the Holy Spirit - a means that includes the codification of God's Word and its application to believers who are united to Christ by faith.