Rediscovering Haeundae ⑪
The Luxury Sculpture of Dalmaji Park, “Chamber”
Haeundae's Dalmaji Pass has long since transformed into Dalmaji Park. Those who have frequented the site can attest to the fact that it's no longer merely Dalmaji Hill but has evolved into the inviting landscape of Dalmaji Park. This evolution is largely due to the extensive rest area for locals beneath the stairway leading to Haewoljeong Hill, featuring statues, benches, monuments, and parking lots.
A unique statue stands prominently in Dalmaji Park. At first sight, it appears to symbolize petals, lending a soft ambiance to the park. This statue is a creation of the world-renowned sculptor, Dennis Oppenheim(1938~2011). Titled 'Chamber,' it's said to encapsulate the concept of the 'interior of a flower.'
Originally, this statue was submitted for the inaugural Busan Biennale. Intriguingly, it gained fame for being discarded once, only to experience a miraculous revival. Consequently, the statue has secured a permanent spot as the main attraction in Dalmaji Park. Observing this statue's journey with its many twists and turns, it brings to mind the common belief that 'the destiny of a work of art is determined by the work itself, not the artist.'
In essence, it seems the work has orchestrated its own series of events until the statue found a permanent home in Dalmaji Park. Now, it's up to the residents of Haeundae and the citizens of Busan. It's time to foster a deeper appreciation for this statue, 'Chamber,' and let the world know of its winding journey of fate.
Poet Park Ha / guest reporter provided by Eunnuri Digital Cultural Center
해운대의 재발견 #11
달맞이공원의 명품 조각, 꽃의 내부(Chamber)
해운대 달맞이고개가 달맞이공원으로 바뀐지 오래다.
현지에 가본 사람은 더 이상 달맞이고개가 아니라 아늑한 달맞이 공원으로 변했다는 사실을 확인할 수 있다. 해월정 언덕으로 오르는 계단 아래 조각상, 벤치, 기념비, 주차장 등 시민을 위한 휴식 공간이 기다랗게 펼쳐져 있으니까 말이다.
달맞이공원에는 낯선 조각상이 하나 서있다. 언뜻 봐도 꽃잎을 상징하는 것 같아 공원의 분위기를 한결 부드럽게 하고 있다. 이 조각상은 세계적으로 유명한 조각가 데니스 오펜하임(Dennis Openheim 1938~2011)의 작품이다. 작품명은 '방(Chamber)'인데, 그 의미는 '꽃의 내부'를 표현했다고 한다.
이 조각상은 애초에 제1회 부산 비엔날레 출품작이었다. 그런데 한때 폐기처분되었다가 다시 기적적으로 살아난 것으로 유명하다. 그리하여 이 조각상은 영구적으로 달맞이공원의 주인공이 되었다. 우여곡절을 겪고난 이 조각상을 보면, '작품의 운명은 작가가 아니라, 작품 스스로가 결정한다'는 속설을 되새기게 한다.다시 말해, 이 조각상이 달맞이공원에 영구적으로 거처를 마련하기까지 일련의 과정을 작품 스스로가 연출한 것 같다는 것이다.
이제부터는 우리 해운대 구민과 부산시민들 차례이다. 파란곡절의 운명을 겪고 난 이 조각상, '챔버'를 더 많이 사랑하고 세상에 알릴 차례다.
박하 시인 / 객원기자 (은누리디지털문화원 이사장)