카카오, 토스, 케이뱅크 등 인터넷전문은행 3곳 모두 ATM 이용고객을 대상으로 수수료면제거래를 시작합니다.
4월 1일부터 케이뱅크가 거래 수수료가 면제하면 세곳의 인터넷전문은행의 수수료가 면제됩니다.
기존은행들은 ATM을 줄이고있는 것에 비해 대조적인 전략입니다.
ATM은 인터넷전문은행의 유일한 대면 거래채널로, 고객서비스 향상에 핵심적인 역할을 하고 있습니다.
Internet-only banks expand offline access to boost customer engagement
인터넷 전용은행, 고객참여도를 높이기 위해 오프라인 액세스 확대
By Lee Yeon-woo 이연우 기자
Posted : 2025-03-09 16:29 Updated : 2025-03-10 07:58
Korea Times
All three internet-only banks in Korea — KakaoBank, Toss Bank and Kbank — have begun offering zero-fee transactions for customers using automated teller machines (ATMs). Rather than relying on fee-based revenue, the banks are opting to expand customer engagement through offline support, industry officials said Sunday.
카카오뱅크, 토스뱅크, 케이뱅크 등 국내 인터넷전문은행 3곳이 모두 현금자동입출금기(ATM) 이용 고객을 대상으로 수수료 제로 거래를 시작했다. 업계 관계자들은 은행들이 수수료기반 수익에 의존하기보다는 오프라인 지원을 통해 고객 참여를 확대하는 방향으로 나아가고 있다고 일요일 밝혔다.
According to Kbank, all transaction fees will be waived nationwide starting April 1. Previously, fees were charged for ATM transactions, except at Kbank’s own ATMs, bank-affiliated ATMs and machines inside GS25 convenience stores. With this decision, the number of no-fee ATMs will increase from 49,000 to 60,000.
케이뱅크에 따르면 4월 1일부터 전국적으로 모든 거래 수수료가 면제된다. 기존에는 케이뱅크 자체 ATM, 은행 제휴 ATM, GS25 편의점 내 기계 등을 제외한 ATM 거래에 대해 수수료가 부과되었다. 이번 결정으로 수수료 없는 ATM의 수는 4만 9,000대에서 6만대로 늘어난다.
"As our customer base has grown to 13.4 million, we have expanded the number of eligible ATMs and revised our fee policies to provide broader and more comfortable benefits to more customers," a Kbank official said. "We are also increasing the number of Kbank's ATMs, focusing on major subway stations."
케이뱅크 관계자는 "고객층이 1,340만 명으로 확대됨에 따라 적격 ATM 수를 확대하고 더 많은 고객에게 보다 폭넓고 편안한 혜택을 제공하기 위해 수수료 정책을 개정했다"며 "주요 지하철역을 중심으로 케이뱅크의 ATM 수도 늘리고 있다"고 말했다.
With Kbank joining in, all three internet-only banks now offer nationwide no-fee ATM transactions.
케이뱅크가 합류함에 따라 세 곳의 인터넷 전용 은행 모두 전국적으로 무료 ATM 거래를 제공하게 되었다.
On Jan. 2, KakaoBank extended its zero-fee policies for another year, continuing the approach it has maintained since its establishment in July 2017. As of November 2024, KakaoBank has waived about 374 billion won in fees.
카카오뱅크는 1월 2일 수수료제로정책을 1년 더 연장하며 2017년 7월 설립 이후 유지해 온 방식을 이어갔다. 카카오뱅크는 2024년 11월 현재 약 3,740억 원의 수수료를 면제했다.
Toss Bank also continues to offer fee-free transactions for all domestic value-added networks and bank ATMs without any time limits.
토스뱅크 또한 모든 국내 부가가치 네트워크와 은행 ATM에 대해 시간 제한 없이 수수료 없는 거래를 지속적으로 제공하고 있다.
Their strategies contrast with those of traditional banks, which are reducing ATM operations.
그들의 전략은 ATM 운영을 줄이고 있는 전통적인 은행들의 전략과 대조적이다.
An industry official explained that since internet-only banks do not operate physical branches, they redirect the savings from reduced operational costs directly into customer benefits.
업계 관계자는 인터넷 전문은행이 물리적 지점을 운영하지 않기 때문에 운영비용 절감을 고객혜택으로 직접 전환한다고 설명했다.
"ATMs are the sole in-person transaction channel for internet-only banks, playing a key role in enhancing customer service," the official said. "Fee-free ATM transactions have now become the industry standard for the internet-only banks, and this policy is likely to continue."
이 관계자는 "ATM은 인터넷전문은행의 유일한 대면 거래채널로, 고객서비스 향상에 핵심적인 역할을 하고 있다"고 말했다. "무료 ATM 거래는 이제 인터넷전문은행의 업계 표준이 되었으며, 이 정책은 계속될 가능성이 높다."
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