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2014-10-14: v2.2 Charlemagne
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MAJOR:
- Added tribal holdings
부족 홀딩을 추가
- Added a learning scenario for new players.
신규 유저들을 위한 튜토리얼 시나리오가 추가 (이제 추가함;; ㄷㄷ)
- Added the Centralization law, used to control demesne size and vassal limit bonuses.
중앙 집권법을 추가했으며, 직할지 수와 봉신 제한 숫자를 조절할 수 있음
- Added Era and character quick selection screen
빠른 시작화면이 추가 (이제 커스텀 설정으로 들어가야 세세하게 선택가능)
- Wars can no longer be won before a major battle has taken place or 3 years have passed
주요 전투가 일어나거나 3년이 경과되기 전에는 전쟁에서 이겼다고 할 수 없음
- Levies from settlements can now be raised again if they are more than 50% full
징집병 비율이 50% 이상이 차야 재징집이 가능
- Resolved CTD when disbanding troops.
부대 해산할 때 발생하는 튕김을 수정
- Fixed bug where customized Coat of Arms was randomized upon reloading the game.
가문 문양을 랜덤으로 생성할때 발생한 버그를 수정
- Fixed CTD when hovering over the 'Create' button for titles with no de jure Counties.
권역에 속한 백작령을 가지고 있지 않음에도 생성 버튼이 표시되면서 튕기는 버그를 수정
- Added new decision to go into hiding for characters who are (real or imagined) targets of murder plots. Spouse or children who are targets can also be sent into hiding.
이제부터 암살을 피하기 위해 캐릭터를 은신시킬 수 있으며, 배우자나 자식들 또한 은신시킬 수 있음
- Ibadi is no longer a Sunni heresy, but a separate religion.
이바디는 독립된 종교로 설정
- Added Kharijite religion as a possible heresy for Ibadi.
하리지파는 이바디 종교의 이단으로 추가됨
- No longer possible to form the Holy Roman Empire if you're not independent.
독립군주가 아니면 신성로마제국을 성립시킬 수 없음
- Added large number of tribal holdings to map for all start dates.
모든 시작 날자에 맞춰 많은 부족 홀딩을 추가시켰음
- Removed a large number of obsolete tribal titles, and changed others to bring them in line with the new system.
쓸모 없어진 부족 작위을 지우는 대신 새로운 시스템으로 바뀐 내용으로 작위가 변경 됨
- Added Imperial Administration Law for Byzantium ( Increases vassal limit and allows viceroys on both kingdoms and duchies while slightly lowering feudal vassal opinion )
비잔티움 을 위한 제국 관리법을 추가! (봉신 제한 숫자를 올리면서 지방관을 왕급에서 공작급으로 낮추는데 초점을 둠 물론 약간의 봉신 관계도 패널티는 있음) - 이것이 비잔틴식 중앙집권 ㅠㅠ
- Fixed CTD with tradeposts when resigning game and starting a new old gods game.
고대의 신 시나리오로 시작한 게임을 나갈때(윈도우 종료는 아니고) 무역항으로 벌어진 튕김에 대해 수정
- Fixed a crash when clicking death-reason when a character was killed in a battle without specific killer
전투중에 난전으로 사망한 캐릭터의 죽은 이유를 볼때 충돌했던 버그를 수정
- Fixed OOS caused by bottleneck logic in combat
- Fixed OOS caused by mismatch of modifiers
- Fixed problem in triggered modifiers that could cause OOSes in mods
- Fixed crashes caused by the ingamelobby
인게임로비에서 발생되는 충돌을 수정
- Fixed crashes in the game setup lobby
게임 로비로 갈때 발생되는 충돌을 수정
- Fixed crash caused by rebel flag in chat message box in multiplayer
멀티플레이시 반란군 깃발로 메시지창에 뜬 문제를 수정
- Fixed OOS problem caused by AI logic in when units tried to load onto a ship
- Fixed OOS caused by spawn_unit effect
여기서 OOS(일반적으로는 품절이 된 이라는 의미)가 무슨 의미를 뜻하는건지 몰라서 번역을 보류합니다. 사실 게임 내용과는 큰 관련이 없습니다. 게임 프로그래밍과 관련된 내용이네요.
- Added Somali culture i East Africa.
동아프리카에 소말리 문화를 추가 (이제 소말리아 덕후 등장하실 차례)
- Fixed crash when leaving the tutorial and going back to the menu.
튜토리얼 메뉴에서 메인메뉴로 돌아갈때 충돌이 일어난 것을 수정
MINOR:
- Fixed issue where the auto assign guardian logic for muslim daughters would repeatedly re-assign guardians on some daughters, resulting in opinion loss with the old guardian
이슬람 문화 딸들의 후견인을 선택할때 자동지정되는 부분에서 다른 사람으로 변경할때 관계도가 깎이는 문제를 수정
- Can now select play from the laucher with the enter key, or close the launcher with the escape key
런쳐화면에서 엔터키로 게임을 시작하고 esc 버튼으로 나갈 수 있는 단축키를 추가
- Electors in feudal elective that like their liege are now less likely to vote for their liege's pick, but more likely to vote for candidates of the same dynasty as their liege
선거제의 봉신들은 주군이 지목한 후계자에 투표하는 것을 덜 선호하며, 주군과 같은 가문의 후보자에 투표하는 것을 더 선호함; 일종의 줄타기인듯 (선거제 꼼수 막으려는 의도인가;)
- Flank leaders are now assigned from all subunit leaders not only the ones in that flank
측면 지휘자 트레잇을 가진 사람이라도 중앙에도 배치 될 수 있음 (기존에는 측면 지휘자를 가지면 측면에만 배치가 가능했나 보네요)
- Liege levies now have leaders
군주 직할 징집병은 이제 지도자를 가짐 (군주 직할령에서 남작들이나 가신들로 지도자를 자동 편성한다는 의미일듯)
- Winter now severely decreases supply in provinces
겨울이 되면 지방의 보급률이 현저히 감소함 (겨울에 전쟁하지 말라는 이야기)
- Added Winter Soldier commander trait
'동계 지휘자' 트레잇이 추가됨
- Gave the West African Pagans homeland attrition
서아프리카 토착민족의 지역에 군대 소모율을 추가함
- Added a load game window to the lobby, and added a quick access to it to the main menu
게임 로비창을 열 때 불러오기 메뉴가 추가되었음 (이제 메인메뉴로 나가서 불러오기 안하고 게임내에서 바로 불러오기 해서 진행 가능함)
- It is no longer possible for non-looters to siege holdings if you are hostile due to looting
약탈할 때 피약탈자의 홀딩에 대한 공성을 진행하지 않음
- Loading should be slightly faster
로딩 속도를 약간 개선시킴
- Replaced the timer for calling allies to war with a yes/no trigger. When entering a new war, this trigger is reset and you can call allies to war again.
동맹 참전 요청 타이머를 새로운 전쟁이 일어날 때마다 요청할 수 있도록 바꿈 (전쟁을 치루는데 다른 전쟁이 발발하면 여기에 따른 요청도 가능하다는 이야기)
- Removed the prestige penalty of declining a call to arms if you have the "broke_alliance" opinion modifier towards your ally (if they refuse your call to arms, you can freely refuse theirs).
동맹의 참전 요청을 거부할 때 위신이 깎이는 패널티가 삭제됨, 대신 "동맹을 깸"이라는 관계도에 영향을 주며 이는 모든 동맹에 해당 됨 (만일 동맹이 참전요청을 거부하면, 다음번에 그들의 요청을 자유롭게 거절할 수 있음 - 통수로 위신 걱정안해도 된다는 이야기 하지만 통수치면 다음번에 동맹 당사자 뿐만 아니라 관련이 없는 제 3자도 신용 문제로 요구 묵살당하는 건 인과응보라는 이야기)
- Resolved issue where special units used the wrong graphical model.
특수 유닛이 다른 그래픽 모델을 쓴 문제를 해결함 (아마 밑의 게시물 관련해서 카타프랙트 상비군이 다른 그래픽을 쓴다는 버그를 잡아 준 것 같네용)
- Fixed bug where opinion modifiers between a character and its liege did not trigger properly.
플레이 캐릭터와 주군 관계사이에 적절한 이벤트가 아님에도 관계도가 잘못 설정된 버그를 수정
- Opinion modifiers when requesting characters to educate children are now shown also when the child is in the right side portrait.
아이 교육을 위해 후견인을 지정할때 초상화 오른쪽에 서로의 관계도를 볼 수 있다 (긍정적인 관계면 그만큼 효과가 좋다는 이야기)
- Building tooltip in the outliner now show the correct name for muslim buildings.
이슬람 문화권 플레이를 할시 건물 툴팁(툴팁 - 클릭시 말풍선으로 된 설명)에 이슬람 문화권 빌딩의 올바른 이름을 표시해줌
- Description regarding dowry when offering bethrothal/marriage now refers to the bride instead of the liege of the bride.
약혼/결혼을 요청할때 발생하는 지참금은 신부 대신에 신부를 가진 주군에게 적용됨
- Resolved bug where Law View did not update properly when changing character.
캐릭터가 바뀔 때 법관련 된 창이 업데이트 되지 않았던 버그를 수정
- Fixed bug where activated plots got frozen when their respective wars did not succeed.
플롯으로 각각의 암살 시도들이 실패할 때 플롯이 중단된 버그를 수정
- Resolved issues where vassals did not properly become independent when their lieges became landless and could not hold any vassal titles.
군주가 영토와 작위를 모두 잃었을때 봉신들이 독립되지 않았던 문제를 수정
- Resolved bug where character titles used the wrong gender localization after resigning the game.
게임을 포기하고 난뒤 캐릭터의 칭호가 잘못된 성별 칭호로 표기된 버그를 수정
- Added missing decision icon for donating money to Bektashi.
벡타쉬에게 돈을 기부하는 디시젼이 누락된 것을 추가함
- Interaction letter events now have clickable shields next to character portraits.
선택지에 초상화가 있는 이벤트는 캐릭터 초상화 옆에 클릭가능한 방패문양이 있음 (캐릭터 소속이 어디인지 보여주려고 만든 것 같음)
- Fixed bug where landless heir did not try to take a title from a vassal when inheriting a kingdom title.
왕국을 상속받을 때 영토를 가지지 않은 후계자가 봉신으로부터 작위를 가져오지 못한 버그를 수정
- All spouses will now move along with courtiers that become landed, instead of just moving the first wife.
가신이 영지를 받을때 모든 배우자들은 같이 움직인다, 단 첫번째 부인만 해당
- Resolved scenario where the pope ceased to exist.
교황이 없어졌던 문제를 해결
- Fixed bug where nominated bishops were reset after reloading the game.
게임을 재시작할 때 주교 지명이 초기화 된 버그를 수정
- The endgame screen now takes the score of your most recent ruler in consideration when resigning from the game.
게임을 끝낼때 점수 화면은 가장 최근 캐릭터의 점수를 고려해서 보여줌 (기존엔 최근 캐릭터 빼고 점수를 합산함)
- Resolved issue where the "Forbidden to lead armies" setting was reset when reloading a save.
세이브를 불러온 게임이 "잘못된 영지의 군대" 라는 창이 떴었던 버그를 수정
- The Royal Marriage Aid Duty event now only triggers once per character.
왕가 결혼 원조 의무 이벤트는 캐릭터당 한번만 뜸
- Divorces now cost as much prestige as would be gained upon marrying the character.
이혼은 캐릭터가 결혼할 때 얻었던 위신보다 많은 위신을 지불함
- Females created in Ruler Designer will now give you a matrilineal marriage instead of a regular one.
룰러 디자이너로 여성을 만들면 일반 결혼 대신에 모계 결혼이 먼저 뜸
- Resolved bug where a concubine had a bastard and the opinion penalty was applied to the wife instead of the actual mother.
첩이 가진 사생아의 관계도 패널티가 친모대신에 정실부인에게 영향이 갔던 버그를 수정
- Minor event localization fixes.
마이너 이벤트 문제를 수정
- The "Will Join if Bribed" plot icon now accurately shows whether someone will be willing to join your plot or not when bribed.
"매수하면 참여가능" 이라는 플롯 아이콘은 플롯에 매수시 참여 가능한 사람인지 매수를 해야 되는 사람이 아닌지 더 정확하게 보여줌
- Resolved issue where the "New Content" tab showed up even when all DLC's were installed.
모든 dlc를 가지고 있음에도 새로운 콘텐츠 탭이 떴었던 문제를 수정 (버그였구나;;)
- Fixed issue where patrician dowry was never paid as a result of bethrothal.
도시귀족이 약혼에 대한 지참금을 절대로 지불하지 않았던 문제를 수정
- Opinion and piety bonuses for restoring the pope in Rome now only applies the first time that decision is taken.
교황과 관계 회복을 위한 관계도와 신앙심 보너스는 첫번째 디시젼에서만 적용됨
- Fixed bug where traits were not always localized properly in event options.
이벤트와 관련해서 항상 적절한 트레잇을 얻지 못했던 버그를 수정
- Crusades where a claimant got the contested titles will now say so properly in the following event.
십자군은 참가자들이 이벤트를 따라 참가자들이 획득 작위들을 가지고 경쟁함
- AI will now always accept a surrender if the AI would also accept a white peace.
AI는 휴전을 받아들이는 상황에서도 항복을 수락함 (문장이 매끄럽지 않아 의역을)
- Fixed incorrect invasion CB descriptions.
잘못된 침략 전쟁 명분을 수정
- Resolved bug where chaste characters would get married through certain events.
순결함을 가진 캐릭터도 어느정도의 이벤트를 통해 결혼할 수 있었던 버그를 수정
- Removed the deprecated "Welcome to the Old Gods" splash screen.
"Welcome to the Old Gods" 의 문구를 삭제
- Fixed event where the wife of a muslim ruler got permission to get divorced but never did so.
이슬람 지도자가 부인의 이혼을 허락했음에도 그렇지 않았던 이벤트를 수정
- Plot tooltips no longer shows an empty "On Success:".
플롯 말풍선은 "성공 에 관하여 : " 를 무의미하게 보여주지 않음
- Fixed issue where pilgrimages had multiple outcomes.
성지순례가 많은 결과를 가져왔던 문제를 수정
- Fixed bug where children created in Ruler Designer could not get educated.
룰러 디자이너로 어린이를 만들때 교육이 되지 않았던 문제를 수정
- Resolved bug where an event would allow imprisonment of characters that was not a vassal of the character.
봉신이 아닌 캐릭터가 수감이 되는 것이 허용되던 이벤트를 수정
- Changed certain feast events suitable only for adults to not trigger for minors.
축제 이벤트가 성인이 아닌 미성년자가 할 수 있었던 문제를 수정
- Added missing localization for Buddhist holy wars.
불교에서 벌이는 성전에서 누락된 장소 추가
- Fixed bug where holy order titles and family palaces changed succession law when the holder was granted a kingdom.
성전으로 얻은 지역의 상속법이 지배자가 왕국을 세울때 상속법이 바뀌었던 버그를 수정
- An event where court chaplains changed religion no longer triggers if your chaplain is head of a religion.
궁정 사제가 종교의 수장일 경우 종교를 바꾸라는 이벤트는 발생하지 않음 (교황이 봉신일때 역설한 일이 일어났다는 이야기인데..)
- Fixed bug where historical revolts would end up in vassals becoming independent when the war ended.
역사적인 반란이 끝나자 마자 봉신들이 독립하던 버그를 수정
- Fixed bug where vassals in revolt could usurp titles leading to their independence when the revolt ended.
독립 반란을 일으킨 봉신들의 작위를 반란이 끝나고 회수할 수 있던 버그를 수정
- Norman culture is now more likely to appear in the game after early starts.
노르만 문화는 초반 게임 시작하고나서 나타날 가능성이 큼
- Province of Chandax (Crete) is now called Gortyn if ruled by Greeks or Italians.
Chandax (크레테) 프로빈스는 그리스나 이탈리아 문화권의 군주가 지배하면 Gortyn 으로 부름
- Added Celtic names to a large number of titles in Britain.
영국과 관련된 많은 수의 켈트 문화권 작위 이름을 추가함
- Improvements to the Spain setup for various dates.
스페인 생성을 다양한 일자에 맞춰 개선시킴
- Improvements to the India setup for various dates.
인도 생성을 다양한 일자에 맞춰 개선시킴
- Fixed several minor text issues.
사소한 몇가지 텍스트 문제를 수정
- Fixed several minor event trigger issues.
사소한 몇가지 이벤트 문제를 수정
- Wife no longer tries to murder your son if he's already dead (polygamy).
일부다처제의 아내는 더이상 죽은 자식을 살해하려고 시도하지 않음
- Fixed a minor database bug with the d'Ivrea dynasty.
디브레아 가문의 사소한 데이터베이스 버그를 수정
- Added some missing characters in later bookmarks.
후기 인물의 즐겨찾기가 누락된 부분을 추가함
- Fixed some character bugs in later bookmarks.
후기 인물의 즐겨찾기의 몇몇 버그를 수정
- Holy Order castle building events should now only be shown to relevant characters.
사제 성 이벤트는 관련있는 캐릭터에게만 이벤트가 보여짐
- Ambition "Become exalted" no longer gives a nickname. This should make other nicknames appear more often.
"고위층이 되기"라는 야망은 더이상 닉네임을 주지 않음. 대신 닉네임은 좀더 빈번하게 나타남
- The coat of arms of the Most Serene Republic of Venice is now red and gold.
베니스 세레네 도제의 문양은 이제 빨강과 금색으로 나옴
- Fixed a bug where reformed tengri characters would never join their holy order.
개혁된 텐그리 캐릭터가 성전에 참전하지 않았던 문제를 수정
- Changed some province names in Latvia.
라트비아의 몇몇 프로빈스 네임을 바꿈
- Added missing text for "Restore Ecumenical Patriarchate" decision.
"총대주교 회복" 선택지에서 누락된 문장을 추가함
- Added many new events to support the new hiding option for murder plots.
암살과 은신관련해서 많은 이벤트 추가
- Renamed Norse religion to Germanic.
노스(북구신화) 종교 이름을 게르만 신화로 바꿈 (네???? 역설사가 역설국뽕 + 게르만 뽕에 마셨나;;; ㄷㄷ 이제 노스가 아니라 게르만이랍니다. 노스퀴토 어감 좋았는데 ㅠㅠ)
- Created various new de jure duchies in Russia and Finland.
러시아와 핀란드에 새로운 권역에 공작을 만들 수 있음
- Forming the HRE via decision now also costs money.
디시젼을 통해 신성로마제국을 성립할려면 돈이듭니다 (당연한거 아닌가.. 응?)
- Removed Raise County Levies button
백작령 단위 징집군 편성 버튼을 삭제 (위에 50% 미만 꼼수 못부리게 할려고 지운듯)
- Added a button to the military screen to call all tribal vassals to war ( can also call all allies to war via this button )
군사탭 화면에 모든 부족 봉신들을 소집하는 버튼을 추가 (또한 전쟁을 치루는 동안에도 모든 동맹들을 이 버튼으로 부를 수 있음 - 밑의 부족 관련해서 변경사항 참고)
- Made the "Expelled the Jews" modifier icon red
"유태인 추방" 모디파이어는 빨간색
- Added support for tracking the acquisition method of a title, also scriptable
작위 획득 방법 경로를 찾도록 스크립트를 통해 지원 (아마 작위 순위가 어떤건지 찾아봐주는 거 아닌가)
- Now supports pdxmesh model format
Pdxmesh 모델 포멧을 지원함
- Disabled assasination diplomatic interaction
외교창의 암살기능 비활성화 (이제 플롯 암살만 가능)
- Added automatic handout of titles by councillor
위원회에게 자동으로 작위를 나눠주는 기능 추가
- Added Observe mode
관전자 모드 추가
- Balanced retinues to have less emphasis on heavy units
중무장 병사 숫자를 줄여서 상비군 밸런스 조절에 주안점을 둠
- Balanced retinues to be less and more expensive
상비군을 적게 만드는 대신에 더 노련하도록 함
- Balanced values of unit types across the board
전반적으로 병종들을 밸런스 조절함
- Fixed so you can't imprison faction members without cause easily
파벌 멤버들을 쉽게 가두지 못하도록 수정
- Removed the norse ship tech bonus
노스 문화권 배 기술 보너스를 없앰
- Fixed cloud saves not being transfered
클라우드에 저장 안되는 문제를 수정
- Fixed so you can't chat with char status info anymore in ironman.
더이상 철인모드에서 캐릭터 정보에 대해 언급하지 않음 (기본적인 id나 이런게 안나온다는 소리인가봅니다)
- Improved the character selection window by adding a search function
캐릭터 선택창에 검색기능을 추가하도록 개선
- Added search for claims functionality to the search function of characters
클레임 목적을 위한 캐릭터 검색기능이 추가
- Regents now actually meddle in the management of the state
섭정은 국가 경영에 간섭 (아마 아청 군주 나오면 섭정이 정권을 좌지우지 한다는 이야기 - 이걸로 모드내면 섭정이 땅먹고 다스리는 신묘한 상황도 볼려나? - 아 어머니면 제외)
- Can now appoint your regent before accidents happen
유사시를 대비해서 섭정을 임명 가능
- Fixed banishment and imprisonment of baronies and powerful rulers exploit
군주가 남작들을 부당하게 가두거나 추방시키는 것을 고침
- Now saves in multiplayer autoassign their humans to their character
멀티플레이 할 때 자동으로 종료하면 저장됨
- Added a proper OOS popup dialog
- Added char id option to add trait console command
콘솔 명령어 관련해서 아이디와 트레잇 옵션을 추가함
- Removed server lost message in ingame lobby
- Made game more sensetive to OOS
- Fixed invalid tooltip in realmview
왕국뷰에 잘못된 툴팁을 나오는 것을 고침
- Added support for launcher to show version number and checksum of base game
런쳐에 기본게임의 버전과 checksum이 나오도록 지원함
- No longer unjustly imprisoned when a third party faction presses your claim.
더 이상 제3자 팩션에게 클레임을 강요할때 정당한 이유 없이 가둘 수 없음
- No longer possible to gain creation prestige and piety multiple times for creating the Kingdom of Jerusalem title.
더 이상 최소 두번 이상 예루살렘 왕국을 만들때 위신과 신앙심을 얻지 못함
- Fixed issue with an old event where you could ask yourself to release your spouse from your prison.
자기자신 스스로 배우자를 풀어달라는 오래된 이벤트 문제를 해결 (응? 이런 버그도 있었나 ㄷㄷ)
- Added de jure Duchy of Kola in northern Finland.
북핀란드에 콜라(Kola) 공작 권역을 만듬
- Slight changes to North Africa province religion setup in 867.
867년 서아프리카 프로빈스 종교 분포를 약간 변경
- Moved Gottingen to de jure duchy of Thuringen.
괴팅겐을 튀링겐 공국 권역으로 이동
- Buying indulgence for your sins from the Pope now has a better opinion and piety effect than before, but can only be done once per lifetime.
교황에게 면죄부를 사는 것은 일생에 있어 단 한번 밖에 안되지만 효과는 이전보다 훨씬 많아짐 (이것도 꼼수 사라지고 덩달아 1회용이라 가격 올라가겠군요)
- Pagan great holy wars no longer blocked if head of religion is female.
여성 종교 지도자일 경우에도 이교도 대성전이 봉인되지 않음
- Added pillow conversion decisions for Paulicians and Messalians.
파울리키우파와 메잘린파의 변환 디시전이 추가
(주 - 메잘린파 : 4세기경 시리아에서 활동했던 신비주의 그리스도교 종파 ; 파울리키우파 - 7세기 아르메니아 지방에서 일어난 그리스도교 이단파)
- Fixed issue with characters sometimes becoming locked from feasts and tournaments if a tournament host died.
토너먼트(마상경기) 주최자가 기간내에 사망한 직후 간혹 토너먼트를 열수 없었던 문제를 수정
- Regal numbers are no longer shown in the lobby before starting a game.
장엄한 번호들은 시작전 게임의 로비에 보여지지 않음 (이게 뭔가요??)
- It is now possible to upgrade settlements for all your vassals, not just your vassal barons.
봉신들의 직할 영지를 직접 업그레이드 할 수 있음, 단 봉신 휘하 남작은 제외 (나중에 후계자 아들에게 땅주면 돈남을때 개발비 쥐어줄거 없이 직접 개입해서 개발놀이 할 수 있겠군요 낄낄 - 남작들은 알아서 업글 잘하고 크니깐 뭐;; ㅎㅎ)
- The Wrong Holding Type modifier now affects both tax and levies.
잘못된 홀딩을 가지고 있는 경우 세금과 징집에 영향을 미침 (기존에는 세금 패널티였는데 징병 패널티도 추가된 걸로 보임)
- Fleet size is no longer increased by levy size modifiers.
함대 규모는 징발 선박 규모 이상으로 증가하지 않음
- The assasination chance increase effect of your spymaster have been replaced with a plot power increase against your plot target in the chosen province.
첩보관을 암살 목표가 있는 지역에 배치해 암살 확률(외교 암살)을 올려주는 기능은 암살 플롯 파워 증가에 영향을 주도록 대체됨
- Fixed breaking issues with the tutorial.
튜토리얼 중 발생한 문제를 고침
- Fixed bug where liege could take over a war of their vassal when they had a truce with the target.
군주가 자신의 봉신의 전쟁을 인계받을 때 전쟁 목표와 휴전이 되는 버그를 수정
- Fixed bug where vassals would keep their wars even when their liege joined a war on the same side as the target.
봉신이 전쟁중일 때 봉신의 군주가 봉신의 상대편으로 참전하는 버그를 수정
- Now properly include special units when calculating mercenary costs.
특수 병종이 포함된 용병비용을 제대로 계산하도록 함
- Fixed a serious bug with the 'is_capital' trigger when used in character scope
- Fixed a bug with the effect 'spawn_unit' where it could no longer match forces vs vassal settlements correctly
- Councillor job actions can now give monthly Piety and Prestige
위원회를 맡게 되면 매달마다 위신과 신앙심을 얻음
- The 'disband_on_peace' option in the 'spawn_unit' effect now only takes effect once there has actually been a war
- Fixed an issue with the shown "pretenders" under Elective Gavelkind
선거 균분제에서 권리 주장자가 나오는 버그를 수정
- Elective Gavelkind: Increased the "medieval misogyny" AI nomination factor
선거 균분제 : AI가 후보자를 투표하는 요인중에 "여자를 혐오하는 속성" 이 증가
- Corrected the bastard uncles of Charlemagne so they don't have legitimate Karling offspring
카롤링거의 적법한 후손이 없으면 샤를마뉴의 사생아 삼촌이 이어받음
- Made the Elective Gavelkind junior heir secession event available without the Charlemagne DLC
선거 균분제는 샤를마뉴 dlc 없어도 자식들 분할 이벤트로 만듬
- Tribes are now allowed to raid regardless of religion (though still only against other religions)
부족들은 종교에 개의치 않고 약탈이 가능함 (여전히 다른 종교임에도 불구하고)
- To Swear Fealty, the new liege must now either be a neighbor or the de jure liege of your capital
충성 서약을 하면 이웃이거나 당신의 수도가 배정된 권역의 지배자가 새로운 주군이 됨
- Added Designated Regent minor title desc
섭정을 관직으로 지정할 수 있음
- Increased MTTH for ramadan events
라마단 이벤트 발생 빈도가 올라감
- Hovering the current ambition now shows the on success effect.
현재 맴도는 야망의 성공 효과를 보여줌
- Fixed a rare issue with tournaments getting stuck in a limbo
토너먼트에서 갇혀서 못나오는 희귀 문제를 고침
VASSAL LIMIT:
봉신 제한
- Vassal limit indicates how many landed vassals you can hold without getting a penalty (barony-tier vassals do not count).
봉신 제한은 패널티 없이 봉신들을 가질 수 있는지 보여줌 (남작 단위 봉신은 해당 안됨)
- Your vassal limit is increased by family prestige and the diplomacy skill of the ruler and the spouse of the ruler.
봉신 제한은 국가 외교력과 가문 위신 (가문 가계도에 나오는 위신 점수) 영향으로 증가함
- Tribal vassals do not count for vassal limit, unless the liege is also tribal.
국가가 부족체제면 부족 봉신은 봉신 제한에 추가 안됨
- The penalty of being over vassal limit is a negative modifier for tax and levies from vassals (ignoring any min modifiers from Crown Authority).
봉신 제한을 어길 경우 봉신으로 부터 받는 세금과 징집병에 패널티를 받음 (어떤 왕권이여도 무시, 최소임에도 패널티에 해당)
- Being over vassal limit will now allow distant vassals to become independent when the liege dies. The number of vassals that get this choice equals how much over vassal limit the liege is.
봉신 제한을 어겼을시 군주가 사망하면 멀리 떨어진 봉신은 독립함. 이탈하는 봉신 숫자는 군주가 봉신 제한에 머무르는 수준에서 이루어짐
- Vassal limit penalties now applies first after new vassals have been held for 60 days.
봉신 제한패널티는 새로운 봉신을 보유하고 나서 60일 이후에 적용함
VICE ROYALTIES:
지방관
- Vice Royalties are titles that revert back to the liege when the owner dies.
지방관 작위는 지방관이 사망하면 군주에게 되돌아 옴
- To be able to grant Vice Royalties, you need to have the correct Vice Royalty laws, unlocked through the legalism technology.
지방관을 배치하려면 법을 바꿔야는데 이는 율법주의(legalism) 기술을 연구해야 해금이 됨
TRIBALS:
부족들
- Instead of Crown Authority, tribals use the Tribal Organization Laws.
왕권 대신에, 부족들은 부족 조직법이 있음
- Unreformed pagans will dislike increasing Tribal Organization, whereas other vassals will prefer and vote for increasing Tribal Organization.
개혁되지 않은 이교도는 부족 조직법을 올리는데 반감을 가지며 반면 다른 봉신은 부족 조직법을 올리는 걸 선호
- A decision can be taken as a tribal in order to adopt Feudalism or to found a Merchant Republic, which can be taken when:
부족 체제를 봉건제나 상인 공화정으로 바꿀려면 다음이 세가지가 필요함 :
- A Tribal Holding have a fully upgraded Hillfort or Market Town.
부족국가가 언덕성채나 마을 시장을 풀업해야 함
- The realm have max Tribal Organization.
부족 조직법이 최대로 되어야 함
- The liege is not an unreformed pagan.
군주가 개혁되지 않은 이교도가 아니어야 함
- The Capital Province is coastal (required only for players and the found a Merchant Republic decision)
상인 공화정으로 갈시에는 수도가 해안가에 위치해야 함
- Vassals in tribal realms with low Tribal Organization can become independent when the liege dies, especially if the Heir has the Weak trait.
낮은 부족 조직법의 부족 국가의 봉신들은 군주 사망후 독립 함, 특히 후계자가 약한 트레잇을 가지고 있을 경우
- Tribals can in wartime use a decision to raise event troops in exchange for prestige, which will be disbanded when the current war ends.
부족들은 전쟁기간도중 위신을 교환해서 군사를 일으킬 수 있는데, 이는 현재 전쟁이 끝나면 해당되는 군사들이 해산 됨
- Non tribals can always for free revoke tribal vassal titles from vassals of a different religion.
부족 체제가 아닌 군주들은 다른 종교를 가진 부족 작위를 자유로이 박탈 가능함
- A liege can not build any holdings in tribal provinces owned by a tribal vassal.
부족장은 부족 봉신이 가지고 있는 지역에 홀딩을 이용 할 수 없음
DECADENCE:
데카당스
- The Decadence event will now only trigger for characters who have a King or a Ruler with at least 7 in realm size as close kin.
데카당스 이벤트는 가까운 친척으로 부터 왕이나 군주가 최소한 일곱개 이상의 영역을 다스리는 상태에서 발동
- Religions with the landed_kin_prestige_bonus flag enabled will now get a prestige bonus for having landed kings as your vassal.
땅을 가진 친족이 있으면 landed_kin_prestige_bonus 플래그를 활성화 해 이들로부터 위신 보너스를 얻음
- The "Straighten Up" decision can now be taken again after 10 years.
"Straighten Up" 디시젼은 발동하고 나서 10년 뒤에 다시 발동시킬 수 있음
- The "Straighten Up" events have more outcomes, and the decadent character can now attempt to strike back.
"Straighten Up" 이벤트는 많은 결과를 가져오는데 퇴폐도를 가진 캐릭터가 반격을 시도할 수 있음
- Some "Straighten Up" outcomes do not give the dynasty head a free imprisonment.
가끔 "Straighten Up" 이벤트는 왕조의 수장이 자유로운 투옥 권리를 부여하진 않음
- Added CB for usurping decadent dynasty members.
퇴폐도를 가진 친족의 작위를 박탈 가능한 전쟁 명분이 추가
- Added event chain for assasinations targeting decadent characters.
퇴폐도를 가진 친족을 암살관련하여 이벤트가 추가됨
TECHNOLOGY:
- The Short Reign Years effect was moved from Legalism tech to Majesty tech.
짧은 통치 기간 효과는 율법주의(Legalism) 에서 장엄한 왕권(Majesty) 으로 옮겨짐
- The Demesne Size effect was removed from Legalism tech.
율법주의가 주던 직할령 증가 효과는 사라짐
- The Legalism tech is now used to unlock laws, such as Crown Authority, Vice Royalties, Harsh Vassal Taxation and Max Vassal Levies.
율법주의 기술은 왕권, 지방관, 최대 봉신 세금과 징집병을 거둘 수 있는 권리에 영향을 줌
- Doubled all bonuses given by Light Infantry , Heavy Infantry, Cavalry and Siege Equipment technologies.
경보병, 중보병, 기병, 공성 장비는 효과가 2배가 됨
- Doubled tech cost penalty for being ahead of time.
시대에 앞서 기술을 개발하려면 테크 개발 비용의 2배가 필요함
AI:
- Fixed issue where AI was unable to invade using already raised ships, this was preventing characters with event spawned ships ( adventurers ) from invading.
배를 이미 징발해서 모험가들 이벤트로 생성된 배들을 생성 할 수 없어서 AI이 침공할 수 없었던 문제를 고침
- Fixed issue where the AI would repeatedly split and rejoin armies causing them to get stalled
AI가 반복적으로 군대를 쪼개고 재합류 하면서 발이 묶였던 문제를 수정
- AI emperors can now grant kingdom titles.
AI 황제는 왕국 작위 생성을 승인한다 (제국 권역으로 합쳐야 하는데 인공지능은 무분별하게 왕작위 만들어서 쪼개줄 기세네요 샤를마뉴 겨냥해서 그런거라면 이해하는데 역으로 이게 독이 되지 않을까;)
CONVERTER:
- Fixed missing cultures
- Fixed missing religions
- Fixed wrong icons
- Yet another fix for rebel title crash when converting
- Added Norse personal deities
- Fixed issue with hashashins and other nations not getting their idea group when converting to eu4
- Re-implemented how technology groups are calculated to be based on a median value of the entire world instead of hard coded to a religion.
MODDING:
- Fixed some problems with modding succession laws for Patricians and Doges
- Variable triggers and effects can compare variables between types of scopes (country/province)
- Historical Tech is now seeded completely differently and can be configured to a much greater degree ( see the "\history\technology" folder )
- Event texts can now use [GetDay] and [GetWeekday] in the localization file.
- Special culture unit models are now suffixed with the unit name (i.e. "horse_archers", "war_elephants" and "camel_cavalry") instead of "SPECIAL_UNIT".
- Technology can now be scripted to unlock laws, by using the following format in the technology file: "add_decision = crown_authority_1"
- Added a Long Character Event type.
- Added the multiplayer trigger to distinguish multiplayer and singleplayer games.
- Added a is_unique flag for minor titles. Only one unique minor title can be held by each character.
- Added triggers 'over_vassal_limit' and 'over_max_demesne_size'.
- Added a maintenance_multiplier-flag for event spawned troops. Troops with this flag will have normal maintenance cost multiplied by this value.
- Support to create custom titles from effect
- has_newly_acquired_title trigger to check if a character holds titles he just recently acquired
- num_fitting_characters_for_title trigger to check how many characters in ones court that would fit for a specific title
- best_fit_character_for_title effect to give you the character best fit for a title
- Added on_character_convert_religion on action
- Added on_character_convert_culture on action
- Fixed bug in has_plot trigger
- Added on action for acquiring nicknames.
- Added in_hiding status
- Added any_enemy_plotter, any_known_enemy_plotter, any_unknown_enemy_plotter as effects and triggers
- Added random_enemy_plotter, random_known_enemy_plotter, random_unknown_enemy_plotter as effects and triggers
- Added any_unique_dynasty_vassal effect, which gets vassals of different dynasties (and also not of your own).
- Added num_of_unique_dynasty_vassals trigger, which gets the number of vassals of different dynasties (and also not of your own).
- Added is_dying trigger, which checks if character is about to die. Used for on_actions called just when character dies, such as on_chronicle_owner_change.
- Has_job_title trigger now also support yes/no values.
- Added character modifier increase_plot_power and event modifier increase_plot_power.
- ai_feudal_modifier and ai_republic_modifier can now be used with buildings to modify the ai creation weight if the ai is republic or feudal (but also if the AI is tribal but strive to become republic or feudal).
- The vice_royalty (yes/no) flag in title history can now be used in order to set whether the title is a viceroyalty or not.
- Added trigger 'has_earmarked_regiments_not_raiding'
첫댓글 카타프락트!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
외쳐! 비! 잔! 티! 움!!
완!전!소!중!동!로!마!
중!앙!집!권!참!로!마!
비잔틴뽕에 취한다!
아, 그리고 노스가 게르만으로 바뀐 건 당연한 겁니다. 샤를마뉴 시점에선 대다수의 게르만족이 다함께 게르만 신화를 믿고 있었거든요. 그게 가톨릭이 들어오면서 밀려난 결과 북방게르만 문화권(이른바 노스 문화권)에만 잔존한 것이 늘근신 시점이고, 그마저도 거의 사멸 지경에 이르는 것이 1066 시점이죠.
짱짱맨!!!!!!!!
번호가 시작로비에 나타난다는건 아마 시작전 로비의 지도위에 가문문장들이 나타나는걸 말하는것같네요
잠깐... 비잔틴.....?
그래서 카타프랙터 수정은 어디로
이걸 내가 5일밖엔 못한다는 것인가.......
이제부터 암살을 피하기 위해 캐릭터를 은신시킬 수 있으며, 배우자나 자식들 또한 은신시킬 수 있음
올ㅋ
근데 가장 중요한 홀리오더는 추방이후 해결이 안됬군요...
닝겐 돈은 충분한가?
이제 세일기간 노려도 살려면 10만원 넘겠네
노스 코리아 모드 본지 얼마안됬는데 개명 ㅂㄷㅂㄷ
율법주의의 보너스가 날아가면 중앙집권 신나게 올려봐야 최대홀딩한계는 별로 안 늘겠네요.
"게임을 재시작할 때 주교 지명이 초기화 된 버그를 수정" 이거 이제 고쳤네요.. 짜증나던데..
그래서 신롬황제가 플랑드르 데쥬레랍시고 프랑스 왕 두들겨패는 건 안 고쳤다 이건가...
이거 진짜 헤이스팅스에서 프랑스 망하는 첫째요인... AI신롬황제... 서유럽 개판 요인 1위 -_-
OOS 는 out of stock 이 아니고 out of sync 라고 멀티플시 싱크 끊기는거 말하는거에요