여호와[의] 충성스러운 사랑은 영원하다. For the LORD is good; his mercy is everlasting; and his truth endureth to all generations. —시 100:5. Barnes' Notes on the Bible For the Lord is good - For good is Yahweh. That is, He is not a being of mere "power;" he is not merely the Creator; but he is benevolent, and is, therefore, worthy of universal praise. In the former verses, his claim to adoration is founded on the fact that he is the "Creator," and has, as such, a right to our service; in this verse, the claim is asserted on account of his moral character: (1) his benevolence; (2) his mercy; (3) his truth; (a) the fact that he is a God of truth; and (b) the fact that his truth endures, or that in all generations he shows himself to be faithful to his promises. The first of these is his "benevolence:" "The Lord is good." As such, assuredly, God is worthy of praise and honor. A being of "mere" power we could not love or praise; a being whose power was united with malignity or malevolence, could only be the object of hatred and terror; but a being whose power is united with goodness or benevolence ought to he loved. His mercy is everlasting - This is the "second" reason, drawn from his moral character, why he should be praised and adored. A being of mere "justice" may be feared and respected; but a character of "mere" justice would be to man an object of dread - and may be so anywhere. There are other attributes than the one of "justice," high and valuable as that may be, which are necessary to constitute a perfect character; and man, in order to find happiness and security, must find some other attribute in God than mere "justice," for man is a sinner, and needs pardon; he is a sufferer, and needs compassion; he is to die, and needs support and consolation. Besides, mere "justice" may drive its decisions over some of the kindest and tenderest feelings of human nature, for there are cases, under all administrations, where pardon is desirable and mercy is proper. It is, therefore, a ground of unspeakable joy for man that God is not a Being of "mere justice," but that there is mingled in his character the attribute of mercy and kindness. But for this, man could have no hope; for, as a sinner, he has no claim on God, and all his hope must be derived from God's infinite compassion. To all this as a ground of praise is to be added the fact that this mercy of God is "everlasting." Its fruits - its results - will extend to the vast eternity before us; and in all that eternity we shall never cease to enjoy the benefits of that mercy; never be suffered to fall back on the mere "justice" of God. And his truth endureth to all generations - Margin, as in Hebrew, "to generation and generation." That is, forever. It is the same in every generation of the world. This is the third reason derived from the moral character of God for praising him; and this is a just ground of praise. We could not love and honor a God who was not true to his promises, and who did not himself love the truth; we could not honor one who was changeable and flexible - who loved one thing in one generation and a different thing in the next; who in one age was the friend of truth, and in the next the patron of falsehood. It is the just foundation for praise to God - our God - that he is essentially and always - in all worlds, and in all the generations of people - toward all in the universe - a Being of unchangeable benevolence, mercy, and truth. Such a God is worthy to be had in universal reverence; such a God is worthy of universal praise. 반스의 성경 노트 주님은 선하시니 - 야훼는 선하시니. 즉, 그분은 단순한 '힘'의 존재가 아니라 창조주일 뿐 아니라 자비로우시므로 보편적인 찬양을 받을 만한 가치가 있는 분이라는 것입니다. 앞 구절에서는 그가 "창조주"이시며, 따라서 우리에게 봉사할 권리가 있다는 사실에 근거하여 숭배를 주장하지만, 이 구절에서는 그의 도덕적 성품에 근거하여 그 주장을 주장하고 있습니다: (1) 그의 인자하심; (2) 그의 자비; (3) 그의 진실; (a) 그가 진리의 신이라는 사실; 과 (b) 그의 진리가 영원하다는 사실 또는 모든 세대에 걸쳐 그가 약속에 신실하다는 것을 보여 준다는 사실. 첫 번째는 그분의 "인자하심"입니다. "주님은 선하시다." 이처럼 하나님은 분명 찬양과 존경을 받기에 합당하신 분입니다. '단순한' 힘을 가진 존재는 우리가 사랑하거나 찬양할 수 없고, 그 힘이 악의나 악의와 결합된 존재는 증오와 공포의 대상이 될 수밖에 없지만, 선이나 자비로 결합된 존재는 사랑받아야 마땅합니다. 그의 자비는 영원하다 - 이것이 바로 그의 도덕적 성품에서 비롯된 '두 번째' 이유이며, 그가 칭찬과 숭배를 받아야 하는 이유입니다. 단순한 '정의'를 가진 존재는 두려움과 존경을 받을 수 있지만, 단순한 '정의'를 가진 존재는 두려움과 존경을 받을 수 있지만, '단순한' 정의의 성품은 인간에게 두려움의 대상이 될 수 있으며, 어디에서나 그럴 수 있습니다. 완전한 성품을 구성하는 데 필요한 '정의'라는 속성 외에 다른 속성이 있는데, 그것이 아무리 높고 가치 있는 것이라도, 인간은 행복과 안전을 찾기 위해서는 하나님 안에서 단순한 '정의' 이외의 다른 속성을 찾아야 합니다. 왜냐하면 인간은 죄인이므로 용서가 필요하고, 고통받는 자이므로 동정이 필요하고, 죽어야 하므로 지원과 위로를 필요로 하기 때문입니다. 또한, 모든 정권 하에서 사면이 바람직하고 자비가 필요한 경우가 있기 때문에 단순한 '정의'는 인간 본성의 가장 친절하고 부드러운 감정보다 결정을 내릴 수 있습니다. 그러므로 하나님이 '단순한 정의'의 존재가 아니라 그분의 성품에 자비와 친절의 속성이 섞여 있다는 것은 인간에게 말할 수 없는 기쁨의 근거가 됩니다. 그러나 인간은 죄인으로서 하느님에 대한 아무런 청구권이 없으며, 모든 희망은 하느님의 무한한 동정심에서 비롯되어야 하기 때문에 희망을 가질 수 없습니다. 이 모든 것에 찬양의 근거로 하나님의 자비가 "영원하다"는 사실을 추가해야 합니다. 그 열매, 그 결과는 우리 앞에 펼쳐진 광활한 영원까지 이어질 것이며, 그 영원 속에서 우리는 그 자비의 혜택을 누리는 것을 결코 멈추지 않을 것이며, 하나님의 단순한 "공의"로 인해 고통받는 일은 결코 없을 것입니다. 그리고 그의 진리는 모든 세대에 걸쳐 지속됩니다. - 히브리어로 "대대로"라는 뜻처럼즉, 영원히. 이는 전 세계 모든 세대에 동일하게 적용됩니다. 이것이 하나님을 찬양하는 세 번째 이유는 하나님의 도덕적 성품에서 비롯된 것이며, 이것이 바로 정당한 찬양의 근거입니다. 우리는 약속에 충실하지 않고 스스로 진리를 사랑하지 않는 하나님을 사랑하고 공경할 수 없으며, 한 세대에는 한 가지를 사랑하고 다음 세대에는 다른 것을 사랑하며 한 시대에는 진리의 친구였다가 다음 시대에는 거짓의 후원자가 되는 변덕스럽고 융통성이 없는 하나님을 공경할 수 없습니다. 모든 세계와 모든 세대의 사람들에게, 우주 만물을 향한 변함없는 자비와 자비, 진리의 존재이신 하나님은 본질적으로 그리고 항상 변함없는 분이라는 것이 우리의 하나님인 하나님을 찬양하는 정당한 토대입니다. 이러한 신은 보편적인 경외를 받기에 합당하며, 이러한 신은 보편적인 찬양을 받기에 합당합니다. |