|
미술여행 인터넷 언론 ・ 방금 전
아날로그 수작업 사진의 여정 |
[미술여행=윤경옥 기자]인류가 지구의 일 년 중 단 0.5초 동안만 존재하는 우주적 시간선에서, 어떤 순간들이 진정으로 중요할까요?
모든 작품은 전통적 암실 과정을 통해 정성스럽게 제작됐다.
사진: 폴 개드 We, Ephemeral: "우리, 찰나의 존재들" 전시 알림 포스터
45억 년 전에 형성된 지구의 장대한 역사 속에서 인류는 겨우 30만 년, 지구 생명의 0.007%만을 차지하는 찰나의 존재다. 지구의 역사를 단 1년으로 압축한다면, 인류의 존재는 고작 0.5초에 불과하다.
"우리, 찰나의 존재들"은 폴 개드의 독특한 아날로그 사진 작업을 통해 기억, 주목, 그리고 의미의 일시적 특성을 탐구한다. 디지털 사진의 즉각적인 특성을 거부하고, 그는 전통적 필름 과정의 의도적인 느림과 물질성을 받아들인다.
이 전시의 각 이미지는 현장에서의 신중한 구도와 노출부터 암실에서의 인내심 있는 현상과 인화까지, 화학 반응이 잠재 이미지를 촉각적인 예술품으로 변형시키는 과정까지, 수 시간의 세심한 작업을 대표한다.
사진: Black Bauhinia, 2020, 45cmx45cm, Edition 15
도징, 버닝, 토닝과 같은 전통적 기법의 숙련도로 알려진 그는 주제를 반영하는 시간적 품질을 지닌 사진을 창조한다. 섬세한 불완전함과 미묘한 변화가 그 특성의 일부가 되는 이 작품들의 수작업 본질은 디지털 이미지의 완벽함과 재생산성과 의도적인 대조를 이룬다.
이러한 물질적 접근 방식은 그가 지속적으로 탐구하는 일시성, 영속성, 그리고 끊임없이 변화하는 세계에서 순간을 보존하려는 인간의 욕망을 반영한다.
사진: Collector of the heart 1093, 2019, 40.5cmx51cm, Edition 10
이 사진들은 정치적·사회적 의미를 지닌 순간들, 개인적 깨달음, 그리고 간과된 일상의 장면들을 포착한다—모두 끊임없이 나타나고 사라지는 상태로 존재한다. 어리석은 행동은 나비의 날갯짓보다 더 빨리 잊혀지고, 한때 집단 의식에 필수적이라고 여겨졌던 이미지들은 검열되거나, 무시되거나, 디지털 망각 속으로 사라진다.
사진: ephemerality #67, 2025, 47cmx47cm, Edition 12
평론가들은 그의 작업이 다큐멘터리와 순수 예술 사진의 교차점에 존재하며, 그의 독특한 은염 인화 작품들이 현대 이미지 제작에서 좀처럼 찾아볼 수 없는 명상적 품질을 제공한다고 주목했다. 10년에 걸쳐 수집된 이 수작업 이미지들을 통해, 관람객들은 자신의 찰나적 본질을 숙고하고, 지구에서의 짧은 0.5초 동안 무엇이 진정으로 보존될 가치가 있는지에 대한 질문을 마주하게 된다
사진: Gone Bananas Part 1, 2022, 100cmx100cm, Edition 5
WE, EPHEMERAL
In the grand narrative of our planet—formed 4.5 billion years ago—humans have existed for merely 300,000 years, a fleeting 0.007% of Earth's life story. If Earth's history were compressed into a single year, humanity's presence would register as merely half a second."We Ephemeral" interrogates the transitory nature of memory, attention, and significance through Paul Gadd's distinctive analog photographic practice. Rejecting the instantaneous nature of digital photography, he embraces the deliberate slowness and physicality of traditional film processes. Each image in this exhibition represents hours of meticulous work—from the careful composition and exposure in the field to the patient development and printing in the darkroom, where chemical reactions transform latent images into tangible artworks.Known for his mastery of traditional techniques such as dodging, burning, and toning, he creates photographs that possess a temporal quality mirroring their subject matter. The handcrafted nature of these works—where gentle imperfections and subtle variations become part of their character—stands in deliberate contrast to the perfection and reproducibility of digital imagery. This material approach reflects his ongoing exploration of transience, permanence, and the human desire to preserve moments in an ever-changing world.These photographs capture moments of political and social significance, personal epiphanies, and overlooked everyday scenes—all existing in a continuous state of emergence and disappearance. A foolish act may be forgotten faster than the flutter of a butterfly's wing; images once deemed essential to our collective consciousness become censored, neglected, or lost to digital oblivion—"404 page not found."Critics have noted how his work exists at the intersection of documentary and fine art photography, with his distinctive silver gelatin prints offering a meditative quality rarely found in contemporary image-making. Through this decade-spanning collection of handcrafted images, viewers are invited to contemplate their own ephemeral nature and question what truly deserves to be preserved in our brief half-second on Earth.
사진: Machiavellian, 2024, 50.5cmx50.5cm, Edition 5
◈영국 사진작가 폴 가드
영국 사진작가 폴 가드
영국 사진작가 폴 가드는 스완지 메트로폴리탄 대학교에서 예술 사진학 학사 학위를 취득했다. 그의 경력 초기는 전적으로 패션 사진에 집중된 시기로, 이때 가드는 전설적인 캣워크 사진작가인 크리스 무어와 함께 일하기 시작하며 빠르게 이 분야에서 명성을 얻게 된다.
세상을 발견하고자 하는 열망으로, 독립 사진작가로서의 경력을 이어가기로 결정하고 아시아에 정착하여 패션 및 인물 사진 작업을 계속한다. 날카롭고 색상의 능숙하고 세심한 사용이 돋보이는 그의 상업 작품들은 다양한 국제 잡지에 게재되었으며 음악 아티스트들과의 협업에도 활용됐다. 그러나 몇 년 후, 가드는 더 친밀하고 개인적인 사진 장르를 통해 자신을 더 자유롭게 표현하고자 하는 욕구를 드러내며 개인 프로젝트에 착수한다.
이 과정에서 대학 시절부터 함께해 온 자신의 마미야 RZ67 카메라를 계속 사용하게 된다. 흑백 사진과 암실 작업으로 돌아가면서,자신의 네거티브와 인화지를 조작하며 독자적인 언어를 개발하기 시작한다. 이로써 사진이라는 매체를 통해 자신의 삶의 사건들을 표현하는 창작 과정이 시작된다.
사진: Miss Mongolia, 2019, 41.5cmx42cm, Edition 15
말레이시아의 쿠알라룸푸르에 정착한 후 수년간 그곳에 머물며, 자신의 스튜디오를 열게된다. 이 공간은 곧 자신의 사진 작업뿐만 아니라 젊은 예술가들의 멘토이자 교사로서 그들을 환영하는 장소로 변모한다.
"더 프린트 룸"이라는 이름의 그의 예술 공간은 사진 강좌와 전시회가 열리는 사진계의 중요한 참조점으로 자리매김한다. 폴 가드의 프로젝트 — '매립지(Landfill)', '동화의 주민들(Inhabitants of Fairyland)', '마음의 상태(State of mind)', '미쳐가다(Going bananas)' — 는 작가가 만든 평행 세계로 우리를 안내하며, 강렬하고 의미가 담긴 이미지를 통해 그의 내면 세계를 전달한다.
사진: Sacred, 2024, 45cmx35.5cm, Edition 10
우리는 인간과 동물 형상(종종 생명이 없는)을 위한 배경으로서의 자연을 발견하게 되는데, 이는 관람자를 불안하고 때로는 음산한 분위기에 잠긴 정원 속에서 상상의 경로를 횡단하도록 이끄는 연출을 형성한다. 색조는 낮으며, 색상 — 작가가 수작업으로 적용할 때 존재하는 — 은 부드럽고 거의 눈에 띄지 않게 나타나며, 흑백 이미지에 섬세한 암시를 만들어낸다.
모든 것이 세세한 부분까지 세심하게 관리되어, 눈은 큰 인화물에서 발견할 수 있는 숨겨진 이야기를 찾아 헤맨다. 네거티브의 긁힘과 새김, 또는 인화물의 톤 조정이나 표백과 같은 겉보기에 우연한 개입조차도 모두 작가가 자신의 작품에 부여하고자 하는 독특한 분위기를 재창조하는 목적을 지닌다.
사진: Shadows of the sea, 2024, 89cmx71cm, Edition 5
그의 사진은 우리를 환상적인 세계로 안내하는데, 마치 작가의 생각을 통해 산책하는 것과 같으며, 그곳에서 우리는 마치 동화에서 나온 듯한 동물들이나 우리의 길을 따라오는 조각상 같은 얼굴의 시선들과 마주한다.
'동화의 주민들'은 작가의 트라우마적인 경험에서 영감을 얻은 작품으로, 이 시리즈에서 과일, 꽃, 그리고 이제 생명이 없는 동물들이 새로운 영역으로 옮겨져, 그곳에서 고통은 세속적인 삶에 버려지고 생물들은 평화를 찾게 된다.
'마음의 상태'에서는 작가가 주변 환경과의 관계에 대해 이야기하는 내성적인 연구가 드러난다. 우울함이든, 분노든, 삶이든, 죽음이든, 이 시리즈는 작가가 수년에 걸쳐 발전시킨 새로운 경험과 감각을 반영하며 계속 진화한다. 강렬하고 때로는 불안감을 주는 이미지들을 통해 작가와 그를 괴롭히는 악마들 사이의 관계를 인식하게 된다.
사진: Still-born, 2017, 99cmx99cm, Edition 5
그의 가장 최근 작품인 '매립지'는 관람자로 하여금 삶과 죽음 이후에도 우리가 외모에 부여하는 중요성 사이의 관계, 그리고 미래에 대한 결과를 무시함으로써 환경 문제에 대한 논쟁을 여는것에 대해 생각해보도록 초대한다. 이 아이디어는 가드가 한국의 묘지에서 사용되는 엄청난 양의 조화를 발견했을 때 착안됐다.
이러한 꽃들은 이후에 버려져 미세플라스틱으로 분해되어 미래 세대에게 부정적인 유산으로 남게 된다. 작품에 묘사된 꽃들은 이런 조화들로, 점토 형상들과 함께 영혼 없이 같은 고통으로 결합되어 표현된다.
다른 프로젝트에서 매우 내성적인 참조점이 발견되는 반면, '바나나 되기'에서는 순수하게 미학적인 유희가 지배적이다. 아마도 패션에 헌신한 초기 시기의 유산일 것으로, 그의 집 정원에서 따온 바나나 꽃들이 가벼운 옷으로 감싸인 모델이 되어 카메라 앞에서 자신의 아름다움을 과시하려는 모습을 보여준다.
가드의 작품은 제한된 에디션으로 정교하게 제작된 독특한 수제 작품으로 구성된다.
각 인화물은 마치 화가의 캔버스처럼 작가가 직접 제작하여 독특하고 불멸의 작품 컬렉션으로 완성된다. 오늘날 가드는 한국 서울에서 살며 작업 중이다. 이전 경험에서와 마찬가지로, 그의 스튜디오는 고급 인화 기술을 배우고자 하거나 단순히 예술과 사진에대한 견해를 공유하고자 하는 모든 이들에게 열린 공간으로 자리한다.
사진: Waiting for purgatory, 2015, 72cmx90cm, Edition Unique
PAULGADD
BRITISH PHOTOGRAPHER PAUL GADD graduates from Swansea metropolitan University with a BA in photography in the arts. The first phase of his career is entirely dedicated to fashion photography. In these years Gadd begins working with Chris Moore, legendary catwalk photographer and quickly makes a name for himself in thefield. Eager to discover the world, he decides to continue his career as an independent photographer and settles in Asia, where he continues to follow fashion and portrait photography. His commercial works, incisive and dominated by a skillful and meticulous use of colour, are published in various international magazines and used in collaboration with music artists. After a few years, however, Gadd manifests the desire to express himself more freely with a more intimate and personal photography genre and begins working on personal projects, always relying on hisMamiya RZ67 that has been with him since his university days. He then returns to the use of black and white and the darkroom, starting to develop his own language by manipulating his negatives and prints. He thus embarks on a creative process with the purpose of representing the events of his life through the medium of photography.After settling in Kuala Lumpur, Malaysia, where he remains for several years, he opens his own studio that soon becomes a space where, in addition to his photography, he welcomes young artists to become their mentor and teacher. “The Print Room”, this is the name of his art space, becomes a point ofreference for photography, where courses and exhibitions are organized. PAUL GADD’S PROJECTS — Landfill, Inhabitants of Fairyland, State of mind, Going bananas — take us into a parallel world created by the artist, where he tells us about his inner world through images full of strength and meaning.We find nature as a backdrop for human and animal figures, often lifeless, thus creating stagings that lead the viewer to cross imaginary paths, in gardens immersed in anxious and sometimes macabre atmospheres. The tones are low, the colors — when present since they are applied manually by the author — appearsoft and barely noticeable, creating delicate suggestions on the black and white images. Everything is taken care of down to the smallest detail, the eye gets lost in search of the hidden stories that can be found in the large prints. Even the apparently casual interventions, such as scratches and incisions on the negatives or the toning or whitening of the prints, are all aimed at recreating the unique atmosphere that the author wants to give to his work. His photographs take us into a fantastic world, like a walk through the author’s thoughts, where we encounter animals that seem to have come out of a fairy tale or glances of statuesque faces that follow us along our path. Inhabitants of Fairyland draws inspiration from the author’s traumatic experiences. In this series, fruits, flowers and animals, now lifeless, are transported to new territories, where the suffering is abandoned in earthly life and the creatures find their peace. In State of Mind we find an introspective study of the artist who tells us about his relationship with the surrounding environment. Whether it is melancholy, anger, life or death, this series continues to evolve, reflecting the new experiences and sensations the author develops over the years. Strong, sometimes disturbing images, that make us perceive the artist’s relationship with the demons that haunt him. His most recent work, Landfill, invites the observer to think about the relationship between life and the importance we give to appearances even after death, neglecting the consequences for the future and thus opening a debate on environmental issues. The idea was born when Gadd noticed the enormous quantity of fake flowers that are used in cemeteries in South Korea. Flowers that are then abandoned and left to deteriorate into microplastics, generating a negative legacy for future generations. The flowers portrayed are these fake flowers that appear alongside the clay figures, without a soul and united by the same suffering. While in the other projects we find very introspective references, in Going Bananas a purely aesthetic game predominates, perhaps a legacy of the first period dedicated to fashion. The banana flowers, picked from his home garden, become models wrapped in light clothes, intent on showing off their beauty in front of the camera.GADD’S WORKS CONSIST OF a refined production of unique handmade pieces in limited edition. Each print is personally produced by the artist as if it was a painter’s canvas, creating a collection of unique and immortal works. Today gadd lives and works in Seoul, South Korea. as in his previous experience, his studio is open to anyone who wants to learn advanced printing techniques or simply share their views about arts and photography
●폴 개드 We, Ephemeral: "우리, 찰나의 존재들" 전시안내
전시명:We, Ephemeral | 우리, 찰나의 존재들
작가: Paul gadd ,폴가드
전시기간: 2025년 4월 9일 - 24일
장소: space22(강남대로 390 미진플라자 22층)
오프닝 리셉션: 4월 12일, 오후 3시-7시아티스트토크: 4월 16일 오후5시 30분
전시문의: space22(02-3469-0822)/ E-mail: yuppie1242@gmail.com, delta1997@daum.net,space22emt@gmail.com
관련기사
저작권자 © 미술여행신문 무단전재 및 재배포 금지
0개의 댓글
태그#폴개드WeEphemeral우리찰나의존재들#폴개드#전시#Paulgadd#미리보는전시#space22#오프닝리셉션#매립지#지구의역사#아날로그사진작업#디지털사진#느림과물질성#현상과인화#노출암실#물질적접근방식#인간의욕망#나비의날갯짓#미술여행