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배달의민족(배민)이 비즈니스 사용자에게 포장주문 시 추가 요금을 부과한 후 반발에 직면했습니다.
지난해 매출 4조3천억, 영업이익 6,400억을 달성한 배민은 포장주문에 6.8%의 수수료를 받고 있습니다.
사업주들은 크게 반발하며 수수료를 낮추거나 없앨 것을 주장하고 있습니다.
여러분이 사업주라면 배민을 사용하지 않을 수 있을까요?
Baemin faces backlash over new 'takeout' fee for restaurants
배달의민족, 레스토랑의 새로운 '포장' 수수료에 대한 반발에 직면
By Ko Dong-hwan 고동환 기자
Covering the food & beverage industry, beauty, fashion, retail markets, the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs and related people and entities worldwide
식음료 산업, 뷰티, 패션, 소매 시장, 국토교통부, 농림축산식품부 및 전 세계 관련 인사 및 단체를 대상으로 취재
Published Apr 15, 2025 3:50 pm KST
Korea Times
Businesses choose other platforms with lower fees
기업들, 더 낮은 수수료로 다른 플랫폼을 선택
Woowa Brothers, operator of the country’s largest online food delivery platform Baedal Minjok, or Baemin, has faced backlash after introducing an additional fee for takeout orders charged to business users.
국내 최대 온라인 음식 배달 플랫폼 배달의민족(배민)의 운영사인 우아한형제들이 비즈니스 사용자에게 배달 주문 시 추가 요금을 부과한 후 반발에 직면했다.
The new fee, which took effect Monday, has drawn criticism primarily from businesses that depend on the platform for orders. They say the additional fee will further shrink their profitability, describing the measure as unfair.
월요일에 발효된 새로운 수수료는 주로 주문 플랫폼에 의존하는 기업들로부터 비판을 받고 있다. 이들은 추가 수수료가 수익성을 더욱 위축시킬 것이라며 이 조치가 불공정하다고 설명한다.
Woowa Brothers, owned by German food delivery giant Delivery Hero, started charging its business members a 6.8 percent fee Monday for each takeout order received through the platform. Takeout orders account for about 5 percent of the platform’s transactions, with the remainder consisting of doorstep deliveries. Each delivery order through the platform charges businesses up to 7.8 percent.
독일 음식 배달 대기업 딜리버리 히어로가 소유한 우아한형제들은 월요일부터 플랫폼을 통해 받은 테이크아웃 주문 건당 6.8%의 수수료를 비즈니스 회원들에게 부과하기 시작했다. 테이크아웃 주문은 플랫폼 거래의 약 5%를 차지하며, 나머지는 문앞 배달로 구성된다. 플랫폼을 통한 배달 주문 건당 최대 7.8%의 수수료를 부과한다.
There is also a separate “payment fee” for the businesses up to 3 percent. For a 20,000 won ($14.05) takeout order, the businesses now must pay up to 1,960 won to Woowa Brothers.
사업체에는 최대 3%까지 별도의 '결제 수수료'도 부과된다. 2만 원(14.05달러) 포장 주문시 사업체는 이제 우아한형제들에게 최대 1,960원을 지불해야 한다.
Businesses using Baemin, upset with the new fee, have begun posting online about their decisions to stop using the platform, saying they can no longer manage the increased cost. They said they will or have already switched to other platforms.
새로운 수수료에 화가 난 배민을 이용하는 기업들은 더 이상 증가한 비용을 감당할 수 없다며 플랫폼 사용을 중단하기로 한 결정에 대해 온라인에 게시하기 시작했다. 그들은 다른 플랫폼으로 전환할 것이거나 이미 전환했다고 말했다.
The CEO of a gimbap franchise company here said on Instagram he has terminated his partnership with Baemin. He said that with Woowa Brothers’ revised platform usage fees, his business cannot make money unless he raises consumer prices.
이곳 김밥 프랜차이즈 회사의 CEO는 인스타그램을 통해 배달의민족과의 파트너십을 종료했다고 밝혔다. 그는 우아한형제들의 개정된 플랫폼 사용료로는 소비자 물가를 올리지 않으면 그의 사업이 수익을 낼 수 없다고 말했다.
“I don’t want to raise our retail prices to share my burden with our consumers. So starting May 1, our business no longer sells through Baemin," the restaurateur said.
"소비자와 부담을 나누기 위해 소매 가격을 인상하고 싶지 않습니다. 그래서 5월 1일부터 배달의민족을 통해 더 이상 판매하지 않는다."라고 이 식당 주인은 말한다.
"Our business remains operational as we’ll use other platforms to receive delivery or takeout orders. Although I may get fewer orders than before and become cash-strapped, I won't betray my customers' faith in our prices.”
"다른 플랫폼을 사용하여 배송 또는 테이크아웃 주문을 받을 수 있기 때문에 비즈니스는 계속 운영되고 있다. 이전보다 주문이 줄어들고 현금이 부족해질 수 있지만, 가격에 대한 고객의 믿음을 배신하지는 않겠다."
Woowa Brothers CEO Kim Bum-seok / Courtesy of Woowa Brothers
우아한형제들 김범석 대표 / 우아한형제들 제공
Disgruntled business owners have begun sharing information about alternative online food ordering platforms with lower usage fees, such as Ddangyo. They have also circulated comparisons of platform fees among services like Yogiyo, Coupang Eats and Baedal Yangsan, accusing Baemin of engaging in “unfair practices on the back of its dominant consumer base in the industry.”
불만을 품은 사업주들이 딴교와 같이 사용료가 저렴한 대체 온라인 음식 주문 플랫폼에 대한 정보를 공유하기 시작했습니다. 또한 요기요, 쿠팡이츠, 배달양산 등의 서비스별 플랫폼 수수료 비교를 유포하며 배민이 "업계 지배적인 소비자층을 등에 업고 불공정 행위를 했다"고 비난하기도 했다.
Groups representing restaurants and other small- and medium-sized enterprises that rely on major online platforms for sales have also criticized Woowa Brothers.
주요 온라인 플랫폼에 의존해 매출을 올리는 레스토랑 및 기타 중소기업을 대표하는 단체들도 우아한형제들을 비판하고 있다.
The Korea Foodservice Industry Association denounced Baemin’s new takeout fee as “nonsense,” stating that the rate is “too high” and places an added burden on struggling businesses.
한국외식업협회는 배민의 새로운 테이크아웃 수수료가 "너무 높다"며 "말도 안 된다"고 비난하며 어려움을 겪고 있는 기업들에게 추가적인 부담을 주고 있다고 밝혔다.
“For a company that signed an agreement with food businesses for mutual growth, the measure is not reasonable at all,” said Kim Seung-il from the association’s policy development division, referring to a joint agreement between the government, platform operators and platform-using businesses reached in November.
협회 정책개발부 김승일씨는 11월에 체결된 정부, 플랫폼 사업자, 플랫폼 이용 사업자 간의 공동 협약을 언급하며 "상호 성장을 위해 식품 사업자와 협약을 체결한 회사로서는 이번 조치가 전혀 합리적이지 않다"고 말했다.
“With the total fees per order to Woowa Brothers now around 10 percent, most businesses are struggling to turn a profit due to other operational costs such as rent, wages, ingredient prices and store maintenance,” the association said.
협회는 "우아한 형제들에 대한 주문당 총 수수료가 현재 약 10%인 상황에서 임대료, 임금, 식재료 가격, 매장 유지보수 등 다른 운영 비용으로 인해 대부분의 기업이 수익을 내기 위해 고군분투하고 있다"고 말했다.
“However, many businesses cannot afford to abandon Baemin because of its massive market share here. The only way for businesses to avoid platform usage fees is by receiving orders directly through phone calls.”
"하지만 국내 시장 점유율이 높기 때문에 많은 기업이 배달의민족을 포기할 여력이 없다. 기업이 플랫폼 사용료를 피할 수 있는 유일한 방법은 전화로 직접 주문을 받는 것이다."
In response, Woowa Brothers said businesses using the platform that receive either takeout or delivery orders (using their own riders) are charged the same 6.8 percent usage fee as a “surcharge for the platform's commission service.” However, businesses without their own riders are charged a platform usage fee of up to 7.8 percent plus an additional delivery fee ranging from 1,900 won to 3,400 won.
이에 대해 우아한형제들은 테이크아웃 또는 배달 주문을 받는 플랫폼 이용 사업자(자체 라이더 이용)에게는 '플랫폼 수수료 서비스 추가 요금'과 동일한 6.8%의 이용료가 부과된다고 밝혔다. 그러나 자체 라이더가 없는 사업자에게는 최대 7.8%의 플랫폼 이용료에 1,900원에서 3,400원 사이의 추가 배달 수수료가 부과된다.
They added the payment fee charged to businesses is for card firms or other payment gateway companies.
그들은 사업체에 부과되는 결제 수수료가 카드 회사나 기타 결제 게이트웨이 회사에 부과된다고 덧붙였다.
Woowa Brothers posted sales of 4.32 trillion won last year, marking a 26.6 percent increase from the previous year, along with an operating profit of 640 billion won.
우아한형제들은 작년에 4조 3,200억 원의 매출을 기록했으며, 전년 대비 26.6% 증가한 6,400억 원의 영업이익을 기록했다.
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