제이슨이 쓰는 셋팅 값이라네요..... 자이로 셋팅은 자이로 메뉴얼 보심 되실것 같고....
거버너 셋팅도 변속기 메뉴얼 곁들여 보심이 좋을듯 하네요...
나머진 아래 자료 참조 하심 될듯 합니다.
조정기가 좋아서 그런지 셋팅도 대따 쉽고...기능은 막강한듯 합니다.... 부러울 따름...
특히 그넘 해상도라는게 탐스럽 습니다.....
네이버 형님한테 한번 물어보니 셋팅파일들도 우르르 알려 주던걸요....참조하세요. ^^*
Futaba 14MZ Tips
- If you are coping models you must first "select" the model you want to copy.
- If you are using a 1024 RX use the NEW channel assignments that are default in the 14mz. This will provide much better results due to the grouping of related servos.
- In the player screen you can assign one of the knobs for volume control. This will change the audible volume for all sounds that come from the radio including music.
Click for the 14MZ website
I made two simple helicopter programs they are “fresh start” programs for a 3D setup and are basically the same as many of us have used in the 9Z for years. Just copy the two .mdl files into your CF cards “Models” directory.
For the most part one can just set ATV’s, REVERSE SERVOS, GYRO GAIN and check the Governor settings...and go fly. I would recommend leaving the original program on the CF card and copying to transmitter before making changes. Don’t forget to rename the new model
Models:
“JK Mccpm V1a” - for single servo collective (mechanical mixing)
“JK Eccpm V1a” - for 120° CCPM (electronic mixing)
Both program details:
- All ATV and AFR are 100%
- Modes: NORM, IDLE 1, IDLE 2 and HOLD modes are set on the normal switch positions. HOLD has the highest priority.
- Trims: All TRIMS are “0” and combined for all modes with the exception of the throttle which is separate in NORM and HOLD. The rudder trims are completely NULL. (trim not generally used is AVC mode with Futaba gyros)
- Sub Trims are “0”
- Pitch curves: Linear 0-100% all modes
- Throttle Curves: NORM is Expo curve. IDLE 1 & 2 have a VTR “V” curve already set
- Gyro Gain: Channel 3, Is set at AVC 37% in both positions on Switch F
- Governor: RPM is Channel 7 controlled by Idle up switch E, NORM =0%, IDLE1 = 50%, IDLE 2 = 100%
- Governor ON OFF is channel 8 controlled by Switch B
- Expo is set to -30% for cyclic an -20% for the tail
- AIL & ELV to Throttle mixing are ON in IDLE 1 & 2 only. Idle 1 = 40%, Idle 3 = 65%
- ALL knobs and sliders are NULL.
- Throttle CUT is Switch H, works at any stick position
- Timer counts UP to 10:00 and is activated by the throttle stick
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Switch settings:
SA = NULL
SB = Governor ON OFF Channel 8
SC = NULL
SD = NULL
SE = Idle ups and Governor rpm Channel 7
SF = Gyro Gain, AVC 37% both positions. Channel 3
SG = Throttle Hold (Hold Mode)
SH = Throttle Cut
ALL Knobs and Sliders = NULL
Hope this helps some of you. Please let me know if you find any issues that should be addressed or updated.
Jason
첫댓글 조종기,손가락,셋팅 혀를 내두릅니다 ㅠ
그런데 이거 혹시 엔진 헬기 셋팅 아닌가요.... 엔진헬기라서 변속기 셋팅은 할필용가 없을텐데요... 암튼 좋은 정보 감사합니다. 전동기 셋팅은 아닌듯 싶습니다.
이론적으로 불가능한 세팅 같은데...이와같은 세팅이 정말 가능할까요? 특히 트림과 서브트림이 모두 "0" 라는데...과연 어떤 서보를 사용하길래 트림없이 서보혼 중립을 잡을 수 있는지...
옵션 서보혼아니면 서보혼 가공하면 트림 제로임니다...불가능 하기는요 요새 다들 트림 제로 세팅하는데..
디지털 서보의 경우 서보케이블을 이용하여 컴퓨터 연결후 소프트웨어 적으로 서보 초기화 위치를 바꾸는것도 가능한걸로 알고 있습니다. 물론 지원되지 않는 서보도 있겠지만요....^^*
^^; 그런가요. 제가 아직도 많이 모르는가 봅니다. 헌데 조병호님. 서보혼 가공이라는 것은 어떤 방법을 말씀하시는지요? 450급 이하 전동헬기에 사용되는 마이크로 서보중에 소프트웨어 이용할 수 있는 서보는 없는 것으로 알고 있구요, 하드웨어적으로 세팅하다보면, 서보혼 직각이 맞지 않아 어쩔 수 없이 서브트림을 넣는데, 서보혼 가공방법이 어떤것인지 궁금합니다.
^^* 그렇군요....이거 450기체에만 해당되는 내용 아니었구요.....제이슨 이넘이 사기글 올렸나 보군요.....제이슨을 대신해서 사기글 죄송한단 말씀 정준님께 드립니다....아참 450급에 사용되는 프로디지 서보도 케이블이 별매 되고 있는걸로 알고 있는데 물론 서보트림기능까지 있는지는 모르겠습니다...그것도 뻥인지는 확인 안해 봤습니다. 아무튼 좋은 취미 생활되시길 바라구요~~ ^^* 참고로 병호님이 답 주시겟지만 서보혼 구멍을 직각에 맞는 위치에 걍 뚫어주면 되지 않나요? 나야 뭐...서보트림이용해서 맞추고 있지만요..ㅋㅋ~~
^^; 아닙니다 맑은하늘님. 설마 제이슨이 세팅을 가지고 구라를...ㅋㅋ 그건 아닐 것 같구요. 말씀드린대로 제가 정말 모르는게 맞을겁니다.^^; 사실 고수가 아닌 이상에야 서브트림을 써도 문제는 없을 것 같습니다만, 가공하는 방법이 있다고 하셔서 궁금하여 질문 올렸던 것입니다.ㅋㅋ~
일단 후타바나 제이알은 원형 서보혼 있고요 그걸 가공하면 되는데 노가다구요..이노랩은 십자서보혼 옵션 직각 나오게 하는것 팜니다...저는 엔진기에만 옵션 서보혼 끼고 트림제로로 함니다...