http://www.defenseindustrydaily.com/2005/03/av8b-harrier-finding-success-in-iraq/index.php
Engine program manager Lt. Col. Robert Kuckuk of the Marines' Harrier program office helped redesign its engine and its maintenance program after a series of deadly accidents killed 45 of his fellow Marine pilots. That program now takes 25 man-hours per flight hour, but accident rates plunged.
일반적인 초음속 전술기들, 오버홀이나 창정비 말고 일선에서의 정비에서 보통 비행시간당 얼마 정도의 인시가 들어갈까요? 위의 문장을 보면 25 인시도 여전히 많은 편...인 듯한 뉘앙스가 느껴집니다만. 그러고 보면, 외국 포럼에서 AH-64 같은 공격헬기들은 60 인시까지 들어간다는 말을 듣기도 했습니다만.... @.@
p.s. 어쩌면, F16/18과 라팔/타이푼의 가장 큰 '세대 차이'는 전투능력 못지 않게 이런 면에서 나지 않을까 하는 의문이 들긴 합니다.
첫댓글 http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-1029-postdays-0-postorder-asc-start-60.html 1. The cost for the maintenance of F/A-18E/F is less than half of the cost for the maintenace of F-14D. 2. The maintenance time for F-14 is 50 man-hour per flight hour, while The maintenance time for F/A-18E/F is 15 man-hour per flight hour. ...라팔이나 타이푼은 얼마나 적을지;;;
AW&ST 올해 2월 7일자 기사에 따르면 프랑스의 라팔은 미라지 2000에 비해서 정비에 들어가는 맨-아워 비용이 23% 적다고 하네요. "In addition to its operational capabilities, officials point to other advantages, including maintenance man-hour costs said to be 23% below those of the Mirage 2000,"
아주 예전에 이야기지만, 미 해군이 함상에서 F-4J/S를 운용할 때 42 MH였다가 F-14A들어오면서 55 MH되었다고 투덜거렸던 기억이 납니다.....그 때 해병대 F/A-18A를 지상에서 운영할때 15 MH라고 자랑했던 기억이 나는데(해군 함상 운용은 25 MH...) 진짜였는지는 모르겠네요^^