THE rise of the smartphone has been a mixed blessing for operators of mobile networks. People have been pleasingly eager to buy smartphones and to clock up data charges by playing games, watching videos and dawdling on social networks, as well as to make calls and send text messages. Yet smartphones have also opened the door to disruptive newcomers. Suppliers of “over the top” (OTT, or “value added”) services have been pinching the network operators’ customers by offering messaging and voice-over-internet-protocol (VOIP) calls via smartphone apps.
스마트폰은 네트워크 회사에게 은총이기도 저주이기도 한 것이었다. 사람들은 스마트폰을 사서 텍스트메시지를 보내거나 전화를 걸뿐만 아니라 게임도하고, 비디오도 보고, SNS을 어슬렁거리기도 함으로써 데이터 요금을 높이기도 한다. 그러나 스마트폰은 또한 지장을 주는 새로운 신참의 문을 두드렸다. OTT 서비스 공급업체는 스마트폰을 이용하여 VOIP 전화나 메시지를 제공함으로써 네트워크회사의 고객으로 나서왔다.
OTT services can take many forms, but voice and message apps have been the operators’ biggest headache. Rather than pay for an SMS message or a phone call, people may use Skype (bought by Microsoft last year), WhatsApp (brainchild of two alumni of Yahoo!), Rebtel (a Swedish start-up), Viber, Voxer or some other upstart to send messages and videos or make VOIP calls for nothing. They may still incur data charges but with Wi-Fi access may avoid even those. Ovum, a consultancy, has estimated that OTT messaging cost operators $13.9 billion, or 9% of message revenue, last year.
OTT서비스는 많은 형태를 띄지만, 음성과 메시지 어플은 네트워크회사의 가장 큰 골칫거리이다. SMS나 음성통화에 돈을 지불하는 대신에 사람들은 스카이프, WhatsApp , Rebtel ,Viber,Voxer 또는 무료로 SMS, 비디오를 보낼수 있는 다른 새로운 어플을 사용한다. 그 어플로 데이터요금을 유발할수 있을수도 있지만, Wi-Fi 접근은 그마저도 피할수 있다. 컨설팅회사인 Ovum는 OTT메시지비용은 네트워크회사에게 지난해 메시지수익의 9%인 139억달러의 손실을 치르게 했다고 추정했다.
For operators that do not react quickly, worse may follow. In a recent paper, “Operator’s Dilemma”, Chetan Sharma, a consultant, identifies four “waves” of revenue for the mobile industry. The first, voice, is declining in most rich countries; in many markets the second, messaging, is waning too; the third, access to data, may peak in three or four years.
발빠른 대처를하지 않는 네트워크회사에게는 더나쁜일이 따를지도 모른다. 최근 신문 “Operator’s Dilemma”에서,컨설턴트인 Chetan Sharma는 모바일산업의 수익에 4가지 파장을 밝혔다. 첫번째는 선진국에서 음성서비스 사용이 줄어들고 있다는 것이다. 둘째, 많은 시장에서 메시지 사용도 줄어들고 있다. 셋째는 데이터접근이 3,4년 내에 최고조에 이를지도 모른다.
The fourth wave comprises a huge range of OTT services. Mr Sharma points to dozens, from health-care apps to billing services. Operators, he says, will have to strive to provide these—competing not only with each other and with start-ups but also with the giants of the internet. Those that cannot will be reduced to mere utilities, with much thinner margins.
넷째는 OTT서비스의 범주가 넓어진다는 것이다. Sharma 는 건강 어플에서 지불서비스까지 수많은 것을 지적했다. 네트워크 운영사는 이 서비스를 제공하는데 노력해야할 것이다. 네트워크회사 및 신규회사 뿐만 아니라 거대 인터넷업체들과도 경쟁하면서 말이다. 이는 할수 없는 회사는 미미한 유틸리티로 줄어들고 결국 더 적은 마진을 갖게 될 것이다.
The immediate worry, though, is the erosion of revenue from voice and (especially) messaging. Although the penetration of smartphones makes operators more vulnerable, says Stephen Sale of Analysys Mason, a research firm, prices are also important: firms that rely on costly calls and texts beyond the amounts bundled into users’ contracts are more at risk.
그러나 당장의 걱정은 음성과 메시지 수익의 잠식이다. 스마트폰이 널리 사용되는 것은 네트워크회사를 더 어렵게 만들수도 있지만, 금액도 또한 중요하다고 Stephen Sale 는 말한다. 한계사용치를 넘어선 비싼 음성과 메시지에 의존하는 회사는 사용자와의 거래를 어렵게 만들 수 있다.
In Europe Dutch, Spanish and Swiss operators are most vulnerable. A year ago KPN of the Netherlands was pushed into a profit warning. Operators have also been weighed down by the continent’s economic ills. In the second quarter of 2012, KPN’s revenues from Dutch consumer-mobile services were 9.4% lower than a year before. Flat revenue and falling profits in the first half of 2012 caused Spain’s Telefonica to cancel its dividend.
유럽에서 네델란드, 스페인, 스위스 네트워크 회사는 가장 취약하다. 1년전 네델란드의 KPN 는 수익경고 수치에 맞닥드렸다. 회사는 대륙의 경제적위기에 의해서도 규모를 감축했다. 2012년 2사분기에 네델란트 소비자에 의한 KPN의 수익은 모바일 서비스에서 전년대비 9.4% 낮았다. 2012년 상반기의 저조한 매출과 수익의 감소로 스페인의 Telefonica 가 배당금을 취소했다.
Operators can respond in four ways. First, they can block the interlopers, if regulators let them. Last month South Korea’s telecoms watchdog said that the country’s three network operators could restrict access to mobile VOIP. About half of South Koreans have smartphones and almost all of those use KakaoTalk, a messaging app that has wrecked the operators’ SMS businesses. When KakaoTalk introduced a voice service in June, the incumbents feared the worst. However, the regulator’s decision is unpopular and may not last long, especially in an election year.
네트워크회사는 4가지 방법으로 대응해야 한다. 첫째, 감독위가 허락한다면 이 침입자들을 막을 수 있다. 작년 한국의 텔레콤 감독자는 한국의 3개의 네트워크회사가 VOIP에 대한 접근을 제한할수 있다고 공포했다. 한국의 절반이 스마트폰을 가지고 있고 대부분이 SMS사업을 어렵게 만드는 메시지 어플인 카카오톡을 사용하고 있다. 카카오톡이 6월에 서비스를 소개할 때 현직관리자들은 최악의 상황을 두려워했다. 하지만 규제기관의 결정은 평이 좋지않았고, 특히 선거기간이라 오래가지 않았다.
Second, they can adjust their pricing to make OTT services less attractive, either by charging more for rival services that piggyback on their networks or by making their own cheaper. In April Yoigo, a Spanish operator controlled by Sweden’s TeliaSonera, introduced charges for mobile VOIP (although it is still free in several packages). TeliaSonera has similar plans for Sweden.
둘째, 그들의 네트워크에 업혀가는 경쟁서비스에 더 많은 과금을 하거나 그들 서비스를 저렴하도록 하는등의 가격을 조정함으로써 OTT서비스를 덜 매력적이게 만들 수 있다. 4월, 스웨덴TeliaSonera에 의해 통제되는 스페인 네트워크회사인 Yoigo는 모바일 VOIP 에 대한 과금을 소개했다. TeliaSonera 는 스웨덴에서도 비슷한 게획을 하고 있다.
KPN has introduced unlimited texts for Hi, a brand aimed at young people, which it hopes will help to stop the rot. AT&T and Verizon Wireless, America’s two biggest operators, have lately introduced new pricing plans partly aimed at seeing off OTT voice and message raiders—though both have been less troubled by them than their European and Asian counterparts.
KPN은 젊은 사람들을 타겟으로 한 브랜드인 Hi에 대해서 무제한 메시지를 소개했고 이는 위기를 막는데 도움이 될 것이라 보고 있다. 미국의 가장큰 두개의 네트워크회사인 AT&T, Verizon Wireless는 최근 OTT 음성, 메시지를 날려버리는데에 초점을 맞춘 가격 플랜을 소개했다. 비록 둘다 유럽과 아시아보다 덜 골치아팠지만.
Third, the GSMA (the mobile operators’ industry body) is promoting a collective response, formally titled Rich Communication Suite-enhanced (RCS-e) but marketed more snappily as “joyn”. At first joyn will offer messaging, “rich” calls allowing simultaneous sending of pictures and video, and file-sharing. Eventually, hopes the GSMA, it will be a base for other services. Joyn’s selling point is that it will be built into phones and thus available automatically across networks. So there will be no need to install an app and no need to check that your friends have too. Joyn’s slogan is: “It’s just there, it just works.”
셋째는, GSMA 는 공식적으로 Rich Communication Suite-enhanced로 명명되지만 짧게 joyn로 알려진 전체응답 서비스를 추진하고 있다. 처음에 joyn는 사진, 비디오 전송 및 파일공유를 하는동시에 메시지와 전화서비스를 제공할 것이다. 결국 GSMA는 다른 서비스의 기반일 것이다. Joyn’s 의 장점은 폰에 장착되고 네트워크를 통해 자동적으로 이용할 수 있다는 것이다. 그래서 어플을 설치하고 친구도 설치했는지 체크할 필요가 없다. Joyn의 슬로건은 다음과 같다. "바로 거기있다. 바로 동작한다"
It isn’t there yet. Joyn is so far available only in Spain, although it is due to be launched in Germany in October and South Korean operators and others are expected to start RCS-e services soon. It will spread gradually, as people replace their phones with joyned-up devices, which should be on sale before long. All the leading handset-makers have agreed to embed joyn—with a big exception: Apple, which happens to be an OTT provider too.
아직 이뤄진건 아니다. Joyn는 아직 스페인에서만 이용가능하다. 비록 10월에 독일에서 런칭될 예정이고, 한국과 다른지역은 곧 RCS-e서비스를 시작할 예정이다. 사람들이 머지않아 출시될 joyn이 내장된 폰으로 교체하면 점차 퍼져나갈것이다. 주도적인 핸드폰시장은 내장된 joyn에 동의하고 있다. 큰 하나의 예외가 있다. OTT 제공사인 애플.
Meanwhile, the clock is ticking. Operators’ fourth option is to provide OTT services themselves. Telefonica is the keenest—although, hedging its bets, it is also backing joyn. In May Telefonica Digital, a subsidiary, begat TU Me, a message, VOIP and photo-sharing app that has 600,000 users so far. Its biggest market is Spain, but its second and third are India and America, where Telefonica is not present. Telefonica seems wise to the operators’ dilemma. It may cannibalise its core business but at least it will keep its customers. And it may snaffle some from other operators, too.
이러는 사이 시간은 계속 가고 있다. 네트워크 회사의 네번째 선택은 스스로가 OTT서비스를 제공하는 것이다. Telefonica 가 가장 민첩하다. 비록 그들의 주장을 얼버무리면서 joyn을 지지하고 있지만. 5월에 자회사인 Telefonica Digital는 지금껏 60만 회원을 거느린 메시지,VOIP,사진 공유어플인 TU Me를 내놓았다. 그들의 가장큰 시장은 스페인이지만, 2,3번째는 각각 인도와 미국으로 아직 Telefonica 가 진출하지는 않았다. Telefonica 는 네트워크회사의 딜레마에 가장 현명한것 같다. 그들은 핵심사업 매출을 줄일수도 있지만, 최소한 고객들의 요구에 응하고 있다. 그리고 다른 회사들로부터 고객을 재빨리 손에 넣을지도 모른다.