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이란이 원유 판 돈으로 중국에서 HQ-9B 대공미사일 시스템을 구입한다고 합니다.
중국의 HQ-9 방공체계, 비밀 석유 물물교환 네트워크 통해 이란으로 유입 – 드라이애드 글로벌 해상 보고서
드라이애드 글로벌의 전례 없는 정보 분석은 이란 원유 수출이 중국의 HQ-9 미사일 이전을 재정적으로 뒷받침하고 있음을 드러내며, 인도-태평양 해상 안보를 위협하고 대리전 네트워크를 가속화하는 새로운 제재 회피 생태계를 형성하고 있음을 보여준다.
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admin 작성 2025년 11월 9일
HQ-9B HQ-9B
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(DEFENCE SECURITY ASIA) — 드라이애드 글로벌 해상 안보 분석에 따르면, 이란과 중국 간의 은밀한 석유-무기 교환 협정이 공개되어 지역 내 세력 균형을 빠르게 재편하고, 대리전을 심화시키며, 인도-태평양과 중동의 해상 안보 네트워크에 전례 없는 압력을 가하고 있다.
“The China–Iran Oil-for-Weapons Trade Loop: Entities, Sanctions, and Implications for Proxy Warfare(중국–이란 석유-무기 교환 고리: 관련 주체, 제재, 대리전에 대한 함의)”라는 제목의 보고서는 테헤란이 원유 수출의 상당 부분을 중국의 첨단 군사 장비(장거리 방공체계 HQ-9, 미사일 유도 기술, 드론 부품, 고체연료 추진제 원료 등)와 맞바꾸고 있는 과정을 상세히 설명한다.
이 합의는 2021년 양국의 포괄적 전략 동반자 관계에 뿌리를 두고 있으나, 드라이애드 글로벌의 2025년 분석은 전면적으로 운영되는 보다 심화된 물물교환 경제가 서방의 제재를 우회하도록 명시적으로 설계되었음을 보여준다. 그 수법은 페이퍼컴퍼니 네트워크, AIS(자동식별장치) 차단 상태로 운항하는 유조선, 대리전 자금조달 채널 등을 아우른다.
보고서는 이러한 이중용도(dual-use) 교역 메커니즘이 더 이상 고립된 제재 회피 책략이 아니라, 2025년 6월 이스라엘과의 12일 전쟁으로 드러난 이란 방공망의 치명적 취약점 이후 이란의 군 현대화를 떠받치는 중심 동맥이 되었다고 경고한다.
드라이애드 글로벌은 이란의 원유 수출이 하루 150만~200만 배럴로 추정되며 연간 약 530~540억 달러(2,480억~2,530억 링깃)를 창출한다고 지적한다. 이 중 80~90%가 중국으로 직접 흘러 들어가면서, 베이징은 테헤란의 전략적 의사결정에 대해 전례 없는 경제적 지렛대를 갖게 되었다.
확대되는 의존도는 양자 관계에 구조적 불균형을 초래하여, 베이징이 자국의 보다 광범위한 인도-태평양 구상에 부합하도록 이란의 군 현대화 속도와 규모를 사실상 조율하게 만든다.
이 물물교환 고리를 평가한 분석가들은, 중국으로 전환되는 대규모 원유 물량이 베이징을 테헤란 방위 생태계의 금융적 주추로 변모시켜, 서방 제재로 촉발된 전통적 조달 병목을 이란이 우회하도록 만들고 있다고 본다.
이 합의는 또한 전략적 해상 회랑에 대한 중국의 지렛대를 키운다. 이란 원유 흐름의 중단 없는 유지를 확보하는 일이 베이징의 장기 에너지 안보 계산과 인도양에서의 해군 태세와 직접 연결되기 때문이다.
드라이애드 글로벌의 추가 발견에 따르면, 석유-무기 교환 메커니즘은 불법 해상 선적, 무기 이전, 대리전 자금조달이 서로를 강화하는 지속 가능한 경제 순환을 만들어 외교적·제재 기반 압박에 내성(抵性)을 키운다.
지역 정보평가들은 확대된 이란–중국 파이프라인이 전통적 서방 경제 수단의 강제력을 약화시키는 대체 생명줄을 제공함으로써, 테헤란의 지정학적 결의를 강화할 수 있다고 시사한다.
베이징의 테헤란 내 군사적 입지 확대가 인도-태평양과 중동의 세력 균형을 재편
보고서는 이란 혁명수비대(IRGC), 합참(AFGS)와 중국 측 하오칸(Haokan) 등 주체 간의 2025년 10월 협상이 원유 선적을 무기 공급과 명시적으로 연계했음을 강조한다. 드라이애드 글로벌은 이를 “석유 수익과 실질 군사능력 간의 직접 물물교환 고리”라고 규정한다.
분석에 따르면, 이 합의에는 HQ-9 관련 체계, 미사일 추진제 원료, 드론 기술, 정밀 유도 구성품이 포함되어 있으며, 이는 “이란의 원유 흐름과 중국의 무기 이전을 잇는 매끄러운 파이프라인”을 형성한다.
보고서는 이 합의가 2025년 6월 전쟁 동안 이스라엘의 타격으로 이란의 주요 미사일 생산시설이 파괴되고 방공 인프라의 상당 부분이 약화된 이후 등장했다고 지적한다. 그 결과 테헤란은 억지력 재건을 위해 외국의 재보급에 시급히 의존하게 되었다.
드라이애드 글로벌은 이스라엘의 작전이 이란의 레이더 커버리지, 요격미사일 비축, 다층 방어 통합에서 중대한 약점을 드러냈다고 밝히며, 이에 따라 HQ-9 도입이 향후 고강도 공중전에서 이란의 생존에 전략적으로 필수적이 되었다고 평가한다.
드라이애드 글로벌은 HQ-9 이전을 2021년 25년 전략적 동반자 관계 체결 이후 완만히 진전되던 이란–중국 군사적 수렴의 장기 흐름 속에 위치시킨다. 당시 중국은 대(對)미 제재를 의식해 신중했으나, 현재는 재조정이 이뤄져 이란을 동아시아에서 지중해에 이르는 대(對)미 안보 블록 구축의 핵심 노드로 본다.
정렬의 심화는 또한 군사적으로 재무장한 이란이 인도양 북부 전역에서 친중(親中) 축으로 기능해, 호르무즈 해협과 바브엘만데브 같은 초크포인트에서 서방 해군의 우위를 낮출 수 있다는 중국의 평가에 의해 추진된다.
정보분석에 따르면, 중국의 방위 기획자들은 이제 이란을 단순한 무기 고객이 아니라, 첨단 기술을 흡수하고 운용개념을 시험하며, 인민해방군(PLA)의 현대화에 유의미한 전장 피드백을 제공할 수 있는 전진 파트너로 보고 있다.
중국 체계를 이란 방공망에 통합하는 일은 업그레이드, 예비부품, 소프트웨어 패치에 대한 장기 의존 고리를 만들어, 사실상 중국을 이란 미래 방공 교리의 공동 설계자로 만든다.
확대되는 군사 관계는 중동과 인도-태평양 전역에서 중국의 전략적 영향 확산을 가속화하여, 전통적 미·유럽의 방위 구도를 흔들고 지역 행위자들로 하여금 안보 태세를 재조정하도록 강요한다.
HQ-9B HQ-9B
그림자 유조선 네트워크와 AIS 차단 운항이 글로벌 해상 거버넌스를 약화
드라이애드 글로벌은 2025년까지의 지정학적 계산 변화가, 러시아의 S-400 및 핵심 기술 인도 지연에 대한 이란의 불만으로부터 비롯되었다고 지적한다. 이는 테헤란이 베이징과의 군산 복합 협력을 가속하도록 밀어붙였다.
분석에 따르면, 중국은 이란이 보유한 러시아제 S-300 시스템과 상호운용되도록 설계된 HQ-9B 파생형을 제공하여, 교전 범위를 확장하고 적의 공중작전을 복잡하게 만드는 보다 응집력 있는 다층 방공망을 구축했다.
드라이애드 글로벌은 HQ-9의 중요성을 강조한다. 이 체계는 항공기, 순항미사일, UAV, 전술탄도미사일을 250km를 넘는 거리와 최대 50km 고도에서 요격할 수 있으며, 다수의 서방 및 러시아 체계와 맞먹거나 능가한다.
HQ-9B 파생형은 능동 레이더 시커, 강화된 대응체계 저항성, 지휘통제 아키텍처로의 심층 통합을 특징으로 하며, 이스라엘과 미국이 자주 사용하는 스텔스 항공기·스탠드오프 정밀 무기에 대한 고성능 방패를 이란에 제공한다.
업그레이드된 시커 기술 외에도, HQ-9 계열은 저피탐 항공기를 원거리에서 탐지할 수 있는 정교한 위상배열 레이더군의 이점을 누린다. 일부 평가는 중간 RCS 표적에 대한 탐지 범위를 300km 이상으로 본다.
HQ-9의 Type 120 및 Type 305 교전 레이더는 다중 대역에서 협동 작동하여, 현대 SEAD(적 방공망 제압) 작전에서 점증하는 전자전·재밍 기법에 대한 취약성을 낮춘다.
분석가들은 HQ-9B 발사차량이 신속 전개용 유압장치를 갖춰, 포대 전체가 행군 대형에서 전투 준비 상태로 전환하는 데 15분 이내가 걸린다고 지적한다. 이는 적의 시간민감표적에 직면한 상황에서 결정적 이점이다.
이 체계는 또한 중국 차세대 통합방공·미사일방어(IAMD) 아키텍처와 호환되는 네트워킹 인터페이스를 포함하는 것으로 알려져, 이란이 PLA 방공 교리와 유사한 분산형 센서 공유 개념을 채택할 수 있게 할 잠재력이 있다.
미사일의 2단 추진 체계는 종말 단계에서의 고기동을 제공하며, 추력편향(thrust-vectoring) 능력이 고속 종말 속도의 전술탄도미사일에 대한 성능을 높인다.
일부 중국 출처에 따르면, HQ-9B는 2024년에 업데이트된 대(對)스텔스 알고리즘을 통합했을 가능성이 있으며, 이로써 저고도 또는 지형지물 을 이용해 비행하는 순항미사일의 추적 능력을 개선했다. 이는 이란이 역사적으로 대응에 어려움을 겪어온 위협 유형이다.
수출형 FD-2000B 파생형—HQ-9B와 밀접히 관련—은 시험에서 280km를 넘는 요격 사거리를 보였다고 전해지며, 이는 이란이 통합 방공 구성에서 곧 활용할 수 있는 성능 범위를 시사한다.
HQ-9의 모듈식 아키텍처는 또한 이란이 제3자 통신망과 자국산 센서를 통합하도록 허용한다. 이는 러시아·중국·이란 하드웨어를 결합한 하이브리드 체계를 만들려는 테헤란에 필수적 기능이다.
방공을 넘어, 보고서는 중국이 샤헤드 계열 드론, 대함탄도미사일, 고체연료 미사일 프로그램에 대한 지원(유도 업그레이드 포함)을 통해, 정확도와 생존성을 크게 개선하는 더 광범위한 무기 공급망을 개요한다.
드라이애드 글로벌은 2025년 2월 이후 중국이 수출통제를 우회하는 기술을 제공하며 이란의 미사일 생태계에 대한 관여를 강화했다고 지적한다. 2025년 8월의 정보평가에 따르면, 중국산 구성품의 지원으로 이란의 지대지 미사일 생산이 강화되었다.
드라이애드 글로벌은 이 석유-무기 고리의 해양 차원이 특히 우려된다고 강조한다. 거래는 정상 규제 틀 밖에서 작동하는 477척 규모의 ‘그림자 선대(shadow fleet)’ 노후 유조선들에 의해 촉진된다.
중국 미사일·드론·추진 기술이 이란의 대리전 능력을 강화
보고서는 남중국해, 말레이시아 동부 해역, 말라카 해협 접근로에서 광범위한 AIS 차단 운항, 허위 증명서, 유령회사 등록, 선박 간 환적(STS)이 발생하고 있음을 지적한다.
원유 상당 부분은 이란산임을 위장하기 위해 ‘말레이시아산’으로 재라벨링되어, 이후 르자오 스화, 다약만, 둥잉 등의 항만을 통해 산둥성 전역의 소규모 정유(티팟)들로 운송된다.
드라이애드 글로벌은 이 그림자 선대가 전 세계 유조선 톤수의 거의 10%를 차지하며, 환경 유출, 충돌 사고, 합법적 선주·항만·보험사의 법적 리스크를 높이는 위험한 관행을 정상화한다고 경고한다.
보고서는 이 선대에서 발생한 유류 수익이 예멘 후티 등 이란 지원 무장세력에 직접 자금을 제공한다고 강조한다. 후티는 2024년 이후 홍해와 아덴만에서 상업 선박을 대상으로 130회 이상 공격을 감행했다.
드라이애드 글로벌은 업그레이드된 중국제 유도 구성품이 그들의 드론·미사일 체계에 탑재되면서, 성공적인 후티 공격이 40% 증가했다는 평가를 인용한다.
분석에 따르면, 이란의 대리세력은 사이버 작전, GPS 스푸핑, 해상 자산 나포 전술을 구사하며, 2019년 스테나 임페로(Stena Impero) 유조선 나포와 유사한 작전을 반복하고 있다.
왜 이스라엘은 HQ-9을 “두려워했는가”
이스라엘은 HQ-9의 장거리 교전 범위가 시리아, 레바논, 동지중해 전역에서 이스라엘 공군의 기동 자유를 제약할 수 있기 때문에 심각한 복잡 변수로 본다.
HQ-9의 다중대역 AESA 레이더군은 소련·러시아 방공 논리를 상대해온 이스라엘의 풍부한 경험을 약화시키는 낯선 탐지·추적 거동을 도입한다.
중국의 대(對)스텔스 주장 일부가 과장되었더라도, HQ-9이 저피탐 표적을 탐지할 가능성 자체가 이스라엘로 하여금 F-35I “아디르(Adir)”가 관련된 최악의 시나리오를 계획하도록 강요한다.
HQ-9의 네트워크 중심 설계는 중·단거리 층과의 통합을 가능케 하여, 이스라엘의 타격 경로 계획을 복잡하게 만드는 치밀하고 중첩된 방공 구역을 만든다.
HQ-9의 알고리즘, 시커 모델, 전자전 저항성에 관한 베이징의 의도적 비밀주의는, 이스라엘이 체계를 안정적으로 재밍·스푸핑하는 데 필요한 정보를 박탈한다.
다수 표적을 동시 추적·교전할 수 있는 HQ-9의 능력은, 전통적 이스라엘식 포화·디코이 전술이 해당 체계에 덜 효과적일 수 있다는 우려를 낳는다.
HQ-9급 기술의 이란 도입·개조 가능성은, 장거리 이스라엘 작전에 대한 핵·전략시설의 방호를 강화할 위험이 있다.
이스라엘은 특히 HQ-9의 미지의 전자전 내성을 경계한다. 그 저항성을 오판하면, 고가치 항공기가 예상치 못한 위험에 노출될 수 있기 때문이다.
종합하면, HQ-9은 임무 기획과 위협 모델링에 새로운 불확실성을 주입함으로써, 이스라엘 지역 공군력 우위를 상징적 차원이 아니라 구조적으로 위협한다.
제재 회피 아키텍처가 홍해에서 말라카 해협까지 글로벌 교역로를 위협
보고서는 2027년까지 호르무즈 해협에서 해적 사건이 최대 30% 급증할 수 있다는 전망을 인용한다. 이 해협은 전 세계 거래 원유의 거의 20%가 통과하는 해상 초크포인트로, 안보 혼란은 국제 에너지 시장 전반에 파장을 일으킨다.
시리아·예멘(특히 라타키아와 아덴)을 향한 이란의 공고한 무기 밀수 경로는, 이 석유-무기 회랑에서 생성된 유동성에 의해 강화되고 있다. 그 결과, 다국적 해군 연합의 차단 노력이 강화되더라도 대리작전을 지탱하는 탄력적 생태계가 만들어지고 있다.
분석은 2025년 미국이 19차례의 제재 라운드를 통해 253척 이상의 선박·물류 전면조직·금융기관을 제재했음에도, 물물교환 기반 메커니즘이 번창하고 있음을 경고한다. 이는 이란–중국 협력을 가능케 하는 불법 해상 네트워크의 적응성과 정교함을 부각한다.
드라이애드 글로벌에 따르면, 중국은 이란 원유 수입의 60% 이상을 차지함에도, 이란 연계 자산 5억 달러(23억 5천만 링깃)만 동결하는 데 그치면서, 전체 선적 물량이 제재 이전 수준에 근접하도록 허용했다. 이는 제재 누수를 전략적으로 용인하는 신호다.
보고서는 이러한 관용적 환경이 글로벌 해상 거버넌스의 무결성을 훼손하고, 해운사·보험사에 대한 컴플라이언스·평판 리스크를 높이며, 제재 대상 또는 고위험 국가들 사이에서 그림자 선대 모델의 확산을 가속한다고 주장한다.
드라이애드 글로벌은 해양 이해관계자들에게 우발 항로 위험 선별 강화, 더 깊은 감사 추적, 실질적 수익자(beneficial owner) 검증의 엄격화, 확대된 검사 프로토콜을 시행해, 불법 선적 사슬에 우발적으로 얽히는 일을 피할 것을 권고한다.
석유-무기 고리의 지정학적 결과는 중동을 훨씬 넘어 인도-태평양의 전략 균형을 재편하고, 오랫동안 미국과 그 안보 파트너들이 주도해온 해상 전력 투사 능력을 약화시킨다.
GPS 교란을 경험한 12일 전쟁 이후 이란이 완전히 중국의 베이더우(BeiDou) 위성항법 체계로 전환한 결정은, 테헤란의 표적화 아키텍처·해상 항로·국가 지휘망을 중국의 전략 인프라에 더욱 긴밀히 결박한다.
이러한 진화는 궁극적으로 이란–중국 간 공유 혹은 상호운용 가능한 표적화 프레임워크를 용이하게 할 수 있어, 향후 이스라엘이나 미국의 작전 기획을 복잡하게 만들고, 이란 군사 인프라에 대한 정밀타격의 성공 임계치를 높인다.
글로벌 대응은 빠르게 전개되고 있다. 입법자들은 이란·중국·러시아·북한 사이에 심화되는 방위 연계를 저지하기 위한 법안을 가속화하고 있다.
이스라엘은 HQ-9 이전을 직접적이고 실질적인 긴장 고조로 간주한다. 강화된 이란 방공 심도는 향후 선제 혹은 보복 작전에 필요한 운용상의 유연성을 제약할 수 있기 때문이다.
유럽 국가들은 이란의 핵·탄도미사일 프로그램에 대한 제재를 갱신하는 한편, 걸프 지역에서의 긴장 고조를 막기 위한 외교 채널도 병행하고 있다.
인도·일본 등 아시아 국가들은 홍해·아덴만의 안보 악화에 심각한 우려를 표명하고 있다. 이 지역의 선박 운항 장애는 이미 보험료 상승과 항로 우회를 초래하고 있다.
지역 권력 변동도 점차 뚜렷해지고 있다. 이라크는 이란 연계 민병대를 공식 안보 구조에 통합하고, 파키스탄은 테헤란과의 군사 협력 심화를 모색하며, 아제르바이잔은 중국 FD-2000B 체계를 도입해 중국 방공 기술 의존이 커지는 신호를 보이고 있다.
드라이애드 글로벌은 이 석유-무기 파이프라인이 방치될 경우, 대리 공격의 템포를 두 배로 높이고, 제재 회피를 제도화하며, 글로벌 에너지·상업 흐름의 핵심 해상 동맥의 안정성을 위태롭게 할 것이라고 결론짓는다.
분석은 지역 해군이 순찰 범위를 확장하고, 대드론·대미사일 역량에 투자하며, 다자간 집행 프레임워크를 강화해 확대되는 위험을 완화해야 한다고 강조한다.
이란–중국 전략 축이 심화됨에 따라, 해양·군사·지정학적 파급효과는 누적될 것이다. 항행의 자유를 보전하고 추가적인 불안정을 방지하기 위해서는, 경계심을 갖춘 조율된 지속적 지역 대응이 요구된다. — DEFENCE SECURITY ASIA
China’s HQ-9 Air Defence System Reach Iran Through Secret Oil Barter Network – Dryad Global Maritime ReportAn Unprecedented Dryad Global intelligence analysis reveals how Iranian oil exports are financing China’s HQ-9 missile transfers, creating a new sanctions-evasion ecosystem that threatens Indo-Pacific maritime security and accelerates proxy warfare networks.
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By admin On Nov 9, 2025
HQ-9B
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(DEFENCE SECURITY ASIA) — A new Dryad Global Maritime Security analysis has exposed a clandestine Iran–China oil-for-weapons pact that is rapidly reshaping regional power balances, intensifying proxy warfare, and placing unprecedented pressure on Indo-Pacific and Middle Eastern maritime security networks.
The report, titled “The China–Iran Oil-for-Weapons Trade Loop: Entities, Sanctions, and Implications for Proxy Warfare,” details how Tehran is bartering a massive portion of its crude oil exports in exchange for advanced Chinese military hardware, including the HQ-9 long-range air defence system, missile guidance technologies, drone components, and solid-fuel propellant inputs.
The arrangement is rooted in the 2021 Comprehensive Strategic Partnership between the two states, but Dryad Global’s 2025 analysis reveals a far deeper, more operationalized barter economy designed explicitly to circumvent Western sanctions through a sprawling network of front companies, AIS-dark tankers, and proxy warfare financing channels.
The report warns that this dual-use trade mechanism is no longer an isolated sanction-busting scheme but a central artery of Iran’s military modernization efforts following the destructive 12-Day War with Israel in June 2025, which exposed catastrophic vulnerabilities in Tehran’s air defence architecture.
Dryad Global notes that Iran’s oil exports, estimated at 1.5 to 2.0 million barrels per day, generate approximately USD 53 to USD 54 billion per year (RM 248 billion to RM 253 billion), of which 80 to 90 percent flows directly to China, giving Beijing unprecedented economic leverage over Tehran’s strategic decision-making.
This expanding dependency creates a structural imbalance in the bilateral relationship, effectively allowing Beijing to shape the tempo and scale of Iran’s military modernization in ways that align with China’s broader Indo-Pacific ambitions.
Analysts assessing the barter loop note that the scale of oil volume diverted to China effectively transforms Beijing into the financial backbone of Tehran’s defence ecosystem, enabling Iran to bypass traditional procurement bottlenecks triggered by Western sanctions.
The arrangement also increases China’s leverage over strategic maritime corridors, as ensuring uninterrupted Iranian crude flows becomes directly tied to Beijing’s long-term energy security calculations and naval posturing in the Indian Ocean.
Dryad Global’s findings further indicate that the oil-for-weapons mechanism creates a durable economic cycle in which illicit maritime shipments, weapons transfers, and proxy warfare financing reinforce each other, making the network resistant to diplomatic or sanctions-based pressure.
Regional intelligence assessments suggest that the expanded Iran–China pipeline could harden Tehran’s geopolitical resolve by providing an alternative lifeline that weakens the coercive power of traditional Western economic instruments.
Beijing’s Expanding Military Footprint in Tehran Reshapes Indo-Pacific and Middle Eastern Power Balances
The report highlights that negotiations between Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), Armed Forces General Staff (AFGS), and Chinese entities such as Haokan in October 2025 explicitly linked crude shipments to weapons supply, representing what Dryad Global describes as a “direct barter loop between oil revenue and hard military capability.”
The analysis notes that the agreement includes HQ-9 associated systems, missile propellant inputs, drone technologies, and precision-guidance components, forming what the report identifies as “a seamless pipeline between Iranian oil flows and Chinese weapons transfers.”
The report stresses that this arrangement emerged after Israeli strikes during the June 2025 conflict destroyed major Iranian missile-production centres and degraded large portions of Iran’s air defence infrastructure, leaving Tehran urgently dependent on foreign resupply to rebuild its deterrence.
Dryad Global states that Israeli operations revealed critical weaknesses in Iran’s radar coverage, interceptor stockpiles, and layered defence integration, thereby making the HQ-9 acquisition strategically essential for Iran’s survival in future high-end air campaigns.
Dryad Global positions the HQ-9 transfer within a long arc of evolving Iran–China military convergence that began with their 25-year strategic partnership in 2021, which initially saw only slow progress due to Chinese caution over U.S. sanctions.
This renewed momentum reflects a strategic recalibration in Beijing, which increasingly views Iran as a pivotal node in its long-term effort to construct a counter-U.S. security bloc stretching from East Asia to the Mediterranean.
The growing alignment is also driven by China’s assessment that a militarily revitalized Iran can act as a stabilizing, pro-Beijing anchor across the northern Indian Ocean, thereby reducing Western naval dominance in chokepoints such as the Strait of Hormuz and Bab el-Mandeb.
Intelligence analyses suggest that Chinese defence planners now see Iran not merely as an arms client but as a forward partner capable of absorbing advanced technologies, testing operational concepts, and providing battlefield feedback relevant to PLA modernization.
The integration of Chinese systems into Iran’s air defence grid creates a long-term dependency loop that deepens Tehran’s reliance on Beijing for upgrades, spare parts, and software patches, effectively making China a co-architect of Iran’s future air-defence doctrine.
This expanding military relationship accelerates the diffusion of Chinese strategic influence across the Middle East and the Indo-Pacific, challenging traditional U.S. and European defence arrangements and forcing regional actors to recalibrate their security postures.
HQ-9BShadow Tanker Networks and AIS-Dark Operations Undermine Global Maritime Governance
Dryad Global notes that by 2025 the geopolitical calculus shifted, driven by Iran’s dissatisfaction with Russian delays in delivering S-400 systems and other key technologies, which pushed Tehran to accelerate military industrial cooperation with Beijing.
The analysis states that China has since supplied HQ-9B variants designed for interoperability with Iran’s existing Russian S-300 systems, creating a more cohesive multi-layered air defence grid that extends Iran’s engagement envelope and complicates adversarial air operations.
Dryad Global stresses the HQ-9’s importance by highlighting its ability to intercept aircraft, cruise missiles, UAVs, and tactical ballistic missiles at ranges exceeding 250 kilometers and altitudes of up to 50 kilometers, matching or surpassing many Western and Russian equivalents.
The HQ-9B variant incorporates active radar seekers, enhanced countermeasure resistance, and deep integration into command-and-control architectures, giving Iran a high-capability shield against stealth aircraft and stand-off precision weapons often used by Israel and the United States.
In addition to its upgraded seeker technology, the HQ-9 family benefits from a sophisticated phased-array radar suite capable of detecting low-observable aircraft at extended ranges, with some assessments placing its detection envelope for medium-RCS targets beyond 300 kilometers.
The HQ-9’s Type 120 and Type 305 engagement radars work in tandem to provide multi-band tracking, reducing susceptibility to electronic warfare and jamming methods increasingly used in modern suppression-of-enemy-air-defences (SEAD) campaigns.
Analysts note that the HQ-9B launcher vehicles feature rapid-deployment hydraulics that allow a full battery to transition from march order to combat-ready status in less than 15 minutes, a crucial advantage in scenarios involving time-sensitive targeting by adversarial forces.
The system is also believed to include networking interfaces compatible with China’s next-generation Integrated Air and Missile Defense (IAMD) architecture, potentially enabling Iran to adopt distributed sensor-sharing concepts similar to PLA air defence doctrine.
The missile’s two-stage propulsion system delivers high endgame manoeuvrability, supported by thrust-vectoring capability that enhances its performance against tactical ballistic missiles traveling at high terminal velocities.
Some Chinese sources indicate that the HQ-9B may incorporate anti-stealth algorithms updated in 2024, improving its ability to track low-altitude or terrain-hugging cruise missiles, a threat profile Iran has historically struggled to counter.
The export-focused FD-2000B variant—closely related to the HQ-9B—has demonstrated intercept ranges reportedly exceeding 280 kilometers during trials, offering a glimpse into the performance envelope Iran may soon leverage in its integrated air defence configuration.
The HQ-9’s modular architecture also allows Iran to integrate third-party communication networks and indigenous sensors, a feature which Tehran views as essential for creating a hybrid system combining Russian, Chinese, and Iranian hardware.
Beyond air defence, the report outlines a much broader weapons-supply chain involving Chinese support for Iran’s Shahed-series drones, anti-ship ballistic missiles, and solid-fuel missile programs, including guidance upgrades that significantly improve accuracy and survivability.
Dryad Global notes that since February 2025 China has intensified its involvement in Iran’s missile ecosystem by supplying technology that sidesteps export controls, as evidenced by an August 2025 intelligence assessment indicating enhanced Iranian surface-to-surface missile production supported by Chinese components.
Dryad Global emphasizes that the maritime dimension of this oil-for-weapons loop is particularly alarming, as the trade is facilitated by a 477-strong “shadow fleet” of aging tankers operating outside normal regulatory frameworks.
Chinese Missile, Drone, and Propulsion Technologies Reinforce Iran’s Proxy Warfare Capabilities
The report identifies widespread AIS-dark operations, falsified certificates, shell-company registrations, and ship-to-ship transfers occurring in the South China Sea, East Malaysian waters, and the approaches to the Strait of Malacca.
Much of this crude is relabelled as “Malaysian” oil to disguise its Iranian origin, before being shipped to teapot refineries across Shandong province through ports such as Rizhao Shihua, Daya Bay, and Dongying.
The firm warns that this shadow fleet represents nearly 10 percent of global oil tanker tonnage and normalizes dangerous practices that increase risks of environmental spills, collision incidents, and legal exposure for legitimate shipowners, ports, and insurers.
The report underlines that the oil revenue derived from this fleet directly finances Iranian-backed militant groups, including the Houthis in Yemen, who have launched over 130 attacks on commercial vessels in the Red Sea and Gulf of Aden since 2024.
Dryad Global references assessments indicating a 40 percent increase in successful Houthi strikes due to upgraded Chinese guidance components now embedded in their drone and missile systems.
The analysis observes that Iranian proxies employ cyber operations, GPS spoofing, and maritime asset seizure tactics, including repeat operations similar to the 2019 hijacking of the Stena Impero tanker.
Why Israel “feared” the HQ-9
Israel views the HQ-9 as a serious complication because its long-range engagement envelope can constrict the Israeli Air Force’s freedom of movement across Syria, Lebanon, and the Eastern Mediterranean.
The HQ-9’s multi-band AESA radar suite introduces unfamiliar detection and tracking behaviours that undermine Israel’s extensive experience countering Soviet and Russian air-defence logic.
Even if China’s anti-stealth claims are partially exaggerated, the possibility that the HQ-9 could detect low-observable targets forces Israel to plan for worst-case scenarios involving its F-35I “Adir.”
The HQ-9’s network-centric design allows it to integrate with medium-range and short-range layers, creating dense and overlapping air-defence zones that complicate Israeli strike routing.
Beijing’s deliberate secrecy around the HQ-9’s algorithms, seeker models, and radar resistance deprives Israel of the intelligence needed to reliably jam or spoof the system.
The HQ-9’s ability to track and engage multiple targets simultaneously raises concerns that traditional Israeli saturation and decoy tactics may be less effective against such a system.
Potential Iranian acquisition or adaptation of HQ-9-class technology threatens to harden Tehran’s nuclear and strategic facilities against long-range Israeli operations.
Israel is particularly wary of the HQ-9’s unknown electronic-warfare resilience, because misjudging its resistance could expose high-value aircraft to unanticipated risk.
Taken together, the HQ-9 represents a structural rather than symbolic challenge to Israel’s regional air-power dominance by injecting new uncertainty into mission planning and threat modelling.
Sanctions Evasion Architecture Threatens Global Trade Routes from the Red Sea to the Strait of Malacca
The report cites projections suggesting that piracy incidents could surge by up to 30 percent by 2027 in the Strait of Hormuz, a maritime chokepoint through which nearly 20 percent of globally traded crude oil transits and where any security disruption reverberates across international energy markets.
Iran’s entrenched arms-smuggling routes to Syria and Yemen, particularly via Latakia and Aden, are being strengthened by the financial liquidity generated through this oil-for-weapons corridor, creating a resilient ecosystem that sustains proxy operations even in the face of intensified interdiction efforts by multinational naval coalitions.
The analysis warns that the barter-based mechanism continues to thrive despite 19 rounds of U.S. sanctions issued in 2025 against more than 253 vessels, logistics fronts, and financial entities, underscoring the adaptability and sophistication of the illicit maritime networks enabling Iran–China cooperation.
Dryad Global notes that China, despite accounting for more than 60 percent of Iran’s crude intake, has frozen only USD 500 million (RM 2.35 billion) in Iranian-linked assets while allowing total shipment volumes to rebound to near pre-sanctions levels, signalling a deliberate strategic tolerance for sanctions leakage.
The report asserts that this permissive environment erodes the integrity of global maritime governance frameworks, exposes shipping companies and insurers to heightened compliance and reputational risks, and accelerates the proliferation of shadow-fleet models among other sanctioned or high-risk states.
Dryad Global recommends that maritime stakeholders implement enhanced voyage-risk screening, deeper audit trails, rigorous beneficial-ownership verification, and expanded inspection protocols to avoid inadvertent entanglement in illicit shipping chains.
The geopolitical consequences of the oil-for-weapons loop extend well beyond the Middle East, reshaping Indo-Pacific strategic balances and undermining the maritime power projection capabilities long dominated by the United States and its security partners.
Iran’s decision to transition fully to China’s BeiDou satellite navigation system following GPS disruptions during the 12-Day War binds Tehran’s targeting architecture, maritime routing, and national command networks more tightly to Chinese strategic infrastructure.
This evolution could eventually facilitate shared or interoperable Iran–China targeting frameworks, complicating future Israeli or U.S. operational planning and raising the threshold for successful precision strikes against Iranian military infrastructure.
Global responses have been swift, with lawmakers accelerating legislative initiatives designed to disrupt deepening defence linkages among Iran, China, Russia, and North Korea.
Israel views the HQ-9 transfers as a direct and material escalation, fearing that enhanced Iranian air-defence depth will constrain the operational flexibility required for future pre-emptive or retaliatory missions.
European states have renewed sanctions against Iran’s nuclear and ballistic-missile programmes, while simultaneously advocating for diplomatic channels to prevent escalation in the Gulf.
Asian nations such as India and Japan have voiced serious concern over deteriorating security conditions in the Red Sea and Gulf of Aden, where shipping disruptions are already inflating insurance premiums and forcing route diversions.
Regional power shifts are becoming increasingly visible, with Iraq integrating Iranian-aligned militias into its formal security structures, Pakistan exploring deeper military coordination with Tehran, and Azerbaijan procuring the Chinese FD-2000B system in a signal of growing reliance on Chinese air-defence technologies.
Dryad Global concludes that, if left unchecked, the oil-for-weapons pipeline could double the tempo of proxy attacks, institutionalize sanctions evasion, and jeopardize the stability of maritime arteries critical to global energy and commercial flows.
The analysis stresses that regional naval forces must expand patrol footprints, invest in counter-drone and counter-missile capabilities, and strengthen multilateral enforcement frameworks to mitigate the expanding risks.
As the Iran–China strategic axis deepens, the maritime, military, and geopolitical consequences will continue to compound, demanding vigilant, coordinated, and sustained regional responses to preserve freedom of navigation and prevent further destabilization. — DEFENCE SECURITY ASIA
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첫댓글 HQ-9B가 이란으로 들어오자마자 공격할까요???
올해 5월의 인도-파키스탄 교전 때 파키스탄의 HQ-9B가 인도의 미사일들을 얼마나 막았는지 궁금하네요.
파키스탄에서 대대적으로 홍보하지 않는 걸 보니 방공미사일 성능은 변변찮았나 싶기도 ㅎㅎㅎ
이집트도 HQ-9B를 산다고 합니다.
https://www.israeldefense.co.il/node/65596