|
지금까지 동사유형 25가지를 소개했는데 결국 모든 유형의 기본문형은 '주어-동사' 또는 '주어-동사-목적어'의 문형에 무엇인가를 덧붙이고 싶을 때 형용사를 붙이거나 전치사를 붙이거나 to에 이끌리는 동사표현을 덧붙이거나 동명사를 붙이고 그밖에도 that에 이끌리는 절이 덧붙거나 'when', 'where', 'what'등에 의하여 이끌리는 표현들이 덧붙는 것이라는 것을 알게 되었을 것이다. 그리고 이러한 표현들을 잘 익히려면 영어구조에 따라서 우리말을 영어식으로 바꾸어 놓고 영어로 바꾸어 보는 연습을 해보는 것이 아주 유용하다고 생각한다. 이제 여러분들이 잘 알고 있는 전통적인 5형식문장으로 영어문장을 분석해 보면 더욱 더 영어구조의 간결성을 이해할 수 있다. 그러니까 공연히 겁을 먹지 말고 다음의 기본문형들을 이용하여 다양하게 영어문장을 연습해 보기 바란다.
제1형식 S + V (완전자동사)
The sun shines.
(태양은 빛난다.)
The sun rises in the east.
(태양이 동쪽에서 떠오른다.)
She worries about little things.
(그 애는 아주 작은 일을 걱정한다.)
We eat to live.
(우리는 살기 위해 먹는다.)
제2형식 S + V + C (불완전 자동사)
Life is real.
(인생은 현실이다.)
I am happy.
(나는 행복하다.)
I waited for an hour.
(나는 한 시간정도 기다렸다.)
제3형식 S + V + O (완전타동사)
She wrote a novel.
(그 분은 소설을 쓰셨습니다.)
I like apples.
(나는 사과를 좋아한다.)
She promised to come.
(그 분은 오기로 약속했다.)
He stopped smoking.
(그 분은 담배를 끊었다.)
They say that he is a genius.
(그 분은 천재라고들 말한다.)
I know what to do.
(뭘 할지를 난 안다.)
I wonder why he complains.
(그 분이 왜 불평하는지를 모르겠다.)
He speaks English well.
(그 분은 영어를 잘 합니다.)
제4형식 S + V + O + O (이중목적어를 취하는 완전타동사)
He sent me a present.
(그 분은 나한테 선물을 보냈다.)
I gave a book to him.
(나는 그 분에게 책을 주었다.)
I told him that I was happy.
(나는 그 분에게 내가 즐겁다고 말했다.)
He showed me how to swim.
(그 분은 나한테 수영을 가르쳐 주었다.)
I told her where I lived.
(나는 그 분한테 내가 어디 사는지를 가르쳐 드렸다.)
제5형식 S + V + O + C (불완전타동사)
I found this book interesting.
(나는 이 책이 흥미롭다는 사실을 알게 되었다.)
They elected him president.
(그들은 그 분을 대통령으로 선출했다.)
They set him free.
(그들은 그 사람을 자유롭게 해 주었다.)
He asked her to move.
(그 분은 그 여자에게 좀 비키라고 했다.)
I think her pretty.
(나는 그 애가 예쁘다고 생각한다.)
I heard a bird sing.
(나는 새가 노래하는 소리를 듣는다.)
He kept me waiting.
(그 분은 나를 기다리게 했다.)
I had my picture taken.
(난 내 사진을 찍었다.)
위에 제시된 기본문형을 자세히 살펴보면 배열된 단어의 수가 다섯이나 여섯 단어 이내로 되어 있는 것을 볼 수 있다. 그렇다. 실제로 영어의 기본 문장은 아니 전세계 어떤 언어든지 기본 문형은 이 범위를 벗어나지 않고 있다. 따라서 우리 교사들이 조금만 신경을 쓴다면 이러한 기본문형은 곧 마스터 할 수 있을 것이고 이 문형만 마스터한다면 우리는 어떤 의사소통상황에서도 영어로 자유롭게 의사소통을 할 수 있는 것이다. 이게 안 되는 이유는 우리가 능력이 없어서 못하는 것이 아니고 안 하기 때문이다. 제발 바라건대 우리 영어교사들은 "하면 된다."라는 긍정적인 자세로 위의 형식에 맞추어 교실에서 사용될 가능성이 있는 표현들을 노트에 하나 하나 적어 두었다가 영어교실에서 사용해 보시기를 부탁드리며 이것이 바탕이 되어 자유자재로 영어회화를 할 수 있는 분들이 되시기를 바라 마지않는다.
제 3 장 자주 사용되는 쉬운 문형 156개
한편 기본적인 영어표현들을 또 다른 방법으로도 제시할 수 있는데 나의 영어교육 경험에 의하여 다음과 같이 실제 언어생활에서 자주 사용되는 영어기본문형 156개를 제시하려고 한다. 이 156개의 기본문형만 열심히 연습하고 영어빈도수가 가장 높은 기본단어 1500개 정도만 알고 있으면 누구나 기본적인 생활영어는 물론 영어교사들도 영어만 사용해서 영어를 가르칠 수 있고 학생들도 영어만 사용해서 영어를 배울 수 있는 바탕을 마련할 수 있을 것이다. 문제는 여러분들이 다음에 제시된 기본문형을 가지고 적극적인 활용을 하느냐 마느냐에 달려 있다. 불과 156개의 문형으로 기본적인 회화를 할 수 있다면 분명 시간과 정열을 투자해 볼만한 일이 아니겠는가? 나를 믿고 공연히 각 문형들이 문법적으로 몇 번째 형식의 문장인지 그런 걸 생각하지 말고 다음에 제시된 기본문형들을 열심히 마스터해서 여러분의 것으로 만드시기를 바라 마지않는다.
다음에 제시된 문형 중 밑줄 그은 부분을 여러분이 알고 있는 다른 단어들을 이용하여 다양한 문장을 만드는 것이 문법책을 여러 권 읽는 것보다 훨씬 더 효과가 있다는 것을 나는 나의 영어교육 경험을 통하여 보증한다.
시간이 날 때마다 즐거움과 확신을 가지고 연습해 보기를 바란다. 주어, 동사, 목적어등의 문법적인 구조를 잊어버리고 그냥 밑줄 친 부분을 여러분이 알고 있는 단어를 총동원해서 문장을 만들어 보라.
부정문으로도 만들어 보고 의문문으로도 만들어 보고 시제를 바꾸어 보기도 하면서 연습을 하다보면 저절로 영어구조의 원리를 터득하게 될 것이다. 긴 문장들은 기본문형에 다른 요소가 덧붙은 것에 불과하기 때문에 기본문형에 익숙해지면 저절로 얼마든지 긴 문장을 만들 수가 있다.
유형 1 : I am a student.
(나는 학생이다.)
유형 2 : I am twenty.
(나는 스무 살이다.)
유형 3 : I am Korean.
(나는 한국사람이다.)
유형 4 : I am serious.
(나는 진지하다.)
유형 5 : I am sick.
(나는 아프다.)
유형 6 : I am tall.
(나는 키가 크다.)
유형 7 : This book is green.
(이 책은 초록색이다.)
유형 8 : I am here.
(나는 여기에 있다.)
유형 9 : Jack lives in a dormitory.
(잭은 기숙사에서 살고 있다.)
유형 10 : He gets up at seven o'clock.
(그분은 7시에 일어난다.)
유형 11 : He eats breakfast in the dormitory at seven thirty.
(그분은 일곱 시 반에 기숙사에서 아침을 먹는다.)
유형 12 : I have breakfast at home at eight.
(나는 여덟 시에 집에서 아침을 먹었다.)
유형 13 : I am looking up a word in the dictionary.
(나는 사전에서 단어를 찾고 있다.)
유형 14 : There is a long line in the cafeteria now.
(카페테리아에는 지금 줄을 길게 서 있다.)
유형 15 : There are many people waiting by the counter.
(카운터 옆에서 기다리고 있는 사람들이 많다.)
유형 16 : Bill often calls up his mother after nine p. m.
(빌은 가끔 오후 9시에 어머니에게 전화를 건다.)
유형 17 : I am going to have a party on August 28.
(나는 8월 28일에 생일파티를 가지려고 한다.)
유형 18 : She will write the invitations later today.
(그분은 오늘 좀 이따가 초청장을 쓸 것이다.)
유형 19 : She is about to introduce the guests.
(그분은 손님들을 소개하려고 한다.)
유형 20 : The Bakers are coming tomorrow.
(베이커씨 가족이 내일 올 것이다.)
유형 21 : George was the best student in Mr. Ahn's class.
(조지는 안 선생님 학급에서 제일 좋은 학생이다.)
유형 22 : George came here a year ago.
(조지는 일년 전에 여기에 왔다.)
유형 23 : George learned it after he arrived.
(조지는 그분이 도착하고 나서 그것을 알았다.)
유형 24 : George was going to major in history but he changed his mind.
(조지는 역사를 전공하려고 했지만 생각을 바꾸었다.)
유형 25 : I used to work on the farm in the morning.
(나는 농장에서 아침에 늘 일하곤 했습니다.)
유형 26 : I have to study English at home every night.
(나는 매일 밤 집에서 영어를 공부해야 합니다.)
유형 27 : It was pleasant to live on the farm.
(농장에서 사는 것은 아주 즐겁습니다.)
유형 28 : It was too hot to work.
(일하기에는 너무 덥습니다.)
유형 29 : These rules are easy for you to understand.
(이 규칙을 네가 이해하는 것은 쉬운 일이다.)
유형 30 : George lived in town with his uncle many years ago.
(조지는 여러 해 동안 아저씨와 같이 이 도시에서 살았다.)
유형 31 : George took his dog to town with Bill when he went.
(조지는 빌이 갈 때 빌과 함께 자기 개를 데리고 갔다.)
유형 32 : The boys were decorating the dorm all day Saturday.
(아이들은 토요일 내내 기숙사를 장식하고 있었다.)
유형 33 : Jack is working with the committee and so is John.
(잭은 그 위원회와 같이 일하고 있는데 존도 그렇다.)
유형 34 : Jack does not know about computer and neither does John.
(잭은 컴퓨터에 대해서 아무 것도 모르는데 존도 그렇다.)
유형 35 : Any dorm where boys live is noisy.
(아이들이 살고 있는 기숙사는 시끄럽다.)
유형 36 : The dorm where Jack lives is noisy.
(잭이 살고 있는 기숙사는 시끄럽다.)
유형 37 : How old is George?
(조지는 몇 살이니?)
유형 38 : How well does he speak English?
(그분은 영어를 얼마나 잘 하니?)
유형 39 : How far is he from home now?
(지금 그분은 집에서 얼마나 떨어져 있을까?)
유형 40 : How long ago did he come here?
(얼마나 오래 전에 그분이 여기 오셨습니까?)
유형 41 : How much did his trip cost?
(그분의 여행경비가 얼마나 들었습니까?)
유형 42 : How often does he write to his parents?
(그 아이는 부모님께 얼마나 자주 편지를 보냅니까?)
유형 43 : How many foreign students are there in this class?
(이 학급에는 외국인이 몇 사람이나 있습니까?)
유형 44 : How many brothers does George have?
(조지는 형제가 몇 사람이나 있니?)
유형 45 : How high an average must a scholarship student maintain?
(장학생들은 평균을 몇 점이나 유지해야 하니?)
유형 46 : What time is it?
(몇 시이에요?)
유형 47 : Which professor visited Japan?
(어느 교수님이 일본을 방문했어요?)
유형 48 : Whose students come from abroad?
(어느 학생이 외국에서 왔어요?)
유형 49 : What color tie did Bill buy?
(빌은 무슨 색깔의 넥타이를 샀어요?)
유형 50 : What kind of assignments do you have in English?
(어떤 종류의 영어숙제를 해야 되나요?)
유형 51 : Mr. Kim makes the students repeat his sentences.
(김 선생님은 학생들에게 문장들을 반복해서 말하게 합니다.)
유형 52 : Mr. Kim lets his students ask questions.
(김 선생님은 학생들에게 질문하게 합니다.)
유형 53 : Mr. Kim helps them learn English.
(김 선생님은 학생들이 영어를 배우는 걸 돕습니다.)
유형 54 : George is used to eating Kimchi now.
(조지는 지금은 김치를 먹는데 익숙해졌습니다.)
유형 55 : George got used to Kimchi quickly.
(조지는 김치에 금방 익숙하게 되었다.)
유형 56 : She has lived here for six months.
(그분은 여기에 6개월 동안 살아왔습니다.)
유형 57 : She has lived here since September.
(그분은 9월부터 여기 살아왔습니다.)
유형 58 : Mr. Kim said, "I have lost my watch."
(김 선생님은 말씀하셨습니다. "나는 내 시계를 잃어버렸다.)
유형 59 : Mr. Kim said that he had lost his watch.
(김 선생님은 시계를 잊어버렸다고 말씀하셨습니다.)
유형 60 : Mr. Kim said, "I got up at six o'clock."
(김 선생님은 말씀하셨습니다. "나는 6시에 일어났다.)
유형 61 : Mr. Kim said that he had gotten up at six o'clock.
(김 선생님은 6시에 일어났다고 말씀하셨습니다.)
유형 62 : Nick told George, "Your father got over his illness."
(닉은 조지에게 말했습니다. "너의 아버지가 회복되었다.)
유형 63 : Nick told George that his father had gotten over his illness.
(닉은 조지에게 조지 아버지가 회복되었다고 말했습니다.)
유형 64 : Bill asked Jack if he had eaten dinner.
(빌은 잭에게 저녁을 먹었는지를 물었습니다.)
유형 65 : By then Mr. Kim will have retired.
(그때까지는 김 선생님은 은퇴하실 겁니다.)
유형 66 : By the time they get back they will have seen many interesting
sights.
(그들이 돌아올 때까지 그들은 흥미 있는 광경을 많이 보게될 것이다.)
유형 67 : To study isn't easy.
(공부한다는 것은 쉽지 않다.)
유형 68 : For anyone to study in a foreign language isn't easy.
(누구에게나 외국어를 공부한다는 것은 쉬운 일이 아니다.)
유형 69 : It is not easy for me to study.
(나한테는 공부하는 게 쉽지 않다.)
유형 70 : It requires effort to succeed.
(성공하기 위해서는 노력이 요청된다.)
유형 71 : Most fathers want their sons to succeed.
(대부분의 아버지들은 아들이 성공하기를 원한다.)
유형 72 : They encourage them to study science.
(그들은 그들에게 과학을 공부하도록 권한다.)
유형 73 : They expect them to do their best.
(그들은 그들이 최선을 다하기를 기대한다.)
유형 74 : Their teachers urge them to attend language classes.
(선생님들은 언어교실에 참석할 것을 권한다.)
유형 75 : I don't know what to do.
(무엇을 할지 모른다.)
유형 76 : I don't know where to go.
(어디에 갈지 모른다.)
유형 77 : I don't know who to see.
(누구를 만날지 모른다.)
유형 78 : I don't know how to plan.
(어떻게 계획을 짤지 모른다.)
유형 79 : I don't know which subject to study first.
(어느 과목을 공부해야할지 모른다.)
유형 80 : I can't decide how long to spend on each assignment.
(각 숙제마다 얼마나 시간을 써야할지 결정하기 어렵다.)
유형 81 : Shopping takes Jane a lot of time.
(잭은 쇼핑에 시간을 많이 보낸다.)
유형 82 : Going to concerts cost Bill a lot of money.
(빌은 음악회에 가는데 돈이 많이 든다.)
유형 83 : Taking part in too many social activities may cause a student to
fail.
(너무 많은 사교활동에 참여하는 것은 학생들이 학업에 실패하는
원인이 된다.)
유형 84 : My book is the same as yours.
(내 책은 네 것과 같다.)
유형 85 : Your book and mine are alike.
(네 책과 내 책은 아주 비슷하다.)
유형 86 : Mr. Kim works like a beaver.
(김선생은 공부벌레다.)
유형 87 : Jack has the same interests as Jane has.
(잭은 제인과 꼭 같은 관심을 가지고 있다.)
유형 88 : You work as hard as I do.
(너는 나처럼 열심히 일한다.)
유형 89 : Your grades are as good as mine.
(네 성적은 내 성적처럼 좋다.)
유형 90 : You dance as well as I do.
(너는 나하고 똑 같이 춤을 춘다.)
유형 91 : My personality differs from my father's.
(내 성격은 우리 아버지와 다르다.)
유형 92 : My interest is different from yours.
(내 관심은 네 것과 다르다.)
유형 93 : I am younger than you.
(나는 너보다 어리다.)
유형 94 : Ed is more generous than his brother.
(에드는 그의 형보다 너그럽다.)
유형 95 : I am the oldest one in the class.
(나는 이 학급에서 제일 나이가 많다.)
유형 96 : This book is less expensive than that book.
(이 책은 저 책보다 값이 덜하다.)
유형 97 : The harder you study, the more you will learn.
(네가 공부하면 공부할수록 더 깨닫게 될 것이다.)
유형 98 : Jane can pass if she does well on her final exam.
(제인은 학기말 고사를 잘 보면 패스하게 될 것이다.)
유형 99 : Betty won't transfer to another school unless she has to.
(베티는 강제로 그렇게 되지 않는다면 다른 학교로 전학하지 않을
거다.)
유형 100 : Whether we like it or not, we must take examinations.
(좋아하든지 싫어하든지 우리는 시험을 쳐야 한다.)
유형 101 : I wish you that you worked harder.
(네가 더 열심히 공부했더라면 좋았을 걸.)
유형 102 : I wish you a happy New Year.
(새해 복 많이 받으시기를 빕니다.)
유형 103 : Jane hopes that she will pass exams.
(제인은 시험에 패스하기를 바란다.)
유형 104 : I hope my parents are well.
(부모님이 안녕하시기를 빈다.)
유형 105 : I enjoy working with foreign students because I learn a lot from
them.
(난 외국학생과 공부하는 게 좋은데 그들로부터 많이 배울 수 있기
때문이다.)
유형 106 : Mrs. Baker takes care of the details since her husband is very
forgetful.
(베이커 부인은 남편의 건망증 때문에 세세한 것까지 다 돌봅니다.)
유형 107 : We have studied so diligently that we know all the patterns in
this book.
(우리는 아주 열심히 공부했기 때문에 이 책의 유형을 다 압니다.)
유형 108 : One reason why he goes home is that he needs money.
(돈이 필요하기 때문에 그는 집에 갑니다.)
유형 109 : Mr. Kim tries to learn new things so that he can improve his
teaching.
(김 선생님은 자기 교수법을 향상시키려고 새것을 배우려고 합니다.)
유형 110 : A teacher needs to keep learning in order to improve his
teaching.
(자신의 교수법을 향상시키기 위하여 선생은 계속 공부해야 합니다.)
유형 111 : Bill goes home to see his mother.
(빌은 어머니를 뵈러 집에 갑니다.)
유형 112 : We study hard for good grades.
(성적을 잘 받으려고 우리는 열심히 공부합니다.)
유형 113 : The plane didn't fly because there was a storm.
(폭풍 때문에 비행기는 뜨지 않았습니다.)
유형 114 : The plane didn't fly because of the storm.
(폭풍 때문에 비행기는 뜨지 않았습니다.)
유형 115 : Although we tried our best we lost the game.
(우리가 최선을 다했지만 게임에 졌습니다.)
유형 116 : Even though I was hungry, I did not eat.
(배가 고파도 먹지 않았다.)
유형 117 : In spite of my present health problem, I'll do it quite well.
(내 현재의 건강상태에도 불구하고 난 그걸 잘 할 겁니다.)
유형 118 : I met a man who is a famous poet.
(나는 유명한 시인인 어떤 분을 만났다.)
유형 119 : The man who lives next to me is friendly.
(내 이웃에 사는 분은 우호적입니다.)
유형 120 : The Man whom I met was friendly.
(내가 만난 분은 친절했습니다.)
유형 121 : The river which flows through town is polluted.
(마을 가운데를 흐르는 강은 오염되었다.)
유형 122 : The river that flows through town is polluted.
(마을을 가로질러 흐르는 강은 오염되었다.)
유형 123 : The books which I bought were expensive.
(내가 산 책들은 값이 비쌌다.)
유형 124 : The books that I bought were expensive.
(내가 산 책들은 비쌌다.)
유형 125 : The man whom I talked to was helpful.
(내가 이야기했던 분은 도움을 주었다.)
유형 126 : The man that I talked to was helpful.
(내가 이야기했던 분은 도움을 주었다.)
유형 127 : The man I talked to was helpful.
(내가 이야기했던 분은 도움을 주었다.)
유형 128 : The man to whom I talked was helpful.
(내가 이야기했던 분은 도움을 주었다.)
유형 129 : The chair which I am sitting in is hard.
(내가 앉아 있었던 의자는 딱딱하다.)
유형 130 : The chair in which I am sitting is hard.
(내가 앉아 있었던 의자는 딱딱하다.)
유형 131 : The man whose car was stolen called the police.
(자동차를 도난 당했던 그분은 경찰을 불렀다.)
유형 132 : I know a girl whose brother is a movie star.
(오빠가 영화배우인 그 여자를 나는 안다.)
유형 133 : I don't know who he is.
(나는 그분이 누구인지 모른다.)
유형 134 : I don't know where he lives.
(나는 그분이 어디에 사는지 모른다.)
유형 135 : I don't know when they left.
(나는 그들이 언제 떠났는지 모른다.)
유형 136 : I don't know what she said.
(나는 그분이 무어라고 말했는지 모른다.)
유형 137 : I don't know why Tom is absent.
(나는 톰이 결석한 사실을 모른다.)
유형 138 : I don't know who that boy is.
(나는 그 아이가 누구인지 모른다.)
유형 139 : I don't know whose pen this is.
(나는 이게 누구 펜인지 모른다.)
유형 140 : I don't know who is in the office.
(나는 누가 사무실에 있는지 모른다.)
유형 141 : I don't know whose pen is on the desk.
(나는 누구의 펜이 책상 위에 있는지 모른다.)
유형 142 : I don't know if Bill is at home.
(나는 빌이 집에 있는지 모른다.)
유형 143 : Do you know if the bus stops here?
(여기가 버스정거장인지 아십니까?)
유형 144 : I wonder if Bill went to Pusan.
(나는 빌이 부산에 갔는지 알고 싶다.)
유형 145 : I hope that you can come to the game.
(네가 게임에 오기를 원한다.)
유형 146 : Mary realizes that she should study harder.
(메리는 더 열심히 공부해야한다는 걸 깨닫고 있다.)
유형 147 : I dreamed that I was on the top of a mountain.
(나는 내가 산꼭대기에 있는 꿈을 꾸었다.)
유형 148 : I believe that a monster really exists in the lake.
(나는 괴물이 그 호수에 있다고 믿는다.)
유형 149 : I am sure that the bus stops here.
(버스정류장이 여기라고 생각한다.)
유형 150 : I am glad that you're feeling better today.
(오늘 네 기분이 더 좋다니 기쁘다.)
유형 151 : I am sorry that I missed class yesterday.
(어제 학급에 빠진 걸 유감으로 생각한다.)
유형 152 : It is true that the world is round.
(세계가 둥글다는 것은 사실이다.)
유형 153 : It is a fact that the world is round.
(세계가 둥글다는 것은 사실이다.)
유형 154 : If I have enough money, I will buy a ticket.
(내가 충분한 돈이 있다면 표를 살 꺼야.)
유형 155 : If I had enough money, I would buy a ticket.
(만일 내가 충분한 돈을 가지고 있었다면 그 표를 샀을 텐데.)
유형 156 : If I had had enough money, I would have bought a ticket.
(만일 내가 충분한 돈이 있었다면 그 표를 샀었을 텐데.)
제 4 장 최다사용 동사로 표현된 영어표현
이번에는 간단하면서도 유용한 표현들 중 영미인들 사이에서 가장 빈번하게 사용되는 빈도수가 높은 동사 중심으로 제시해 보고자 한다. 우리가 중학교 1학년부터 고등학교 3학년까지 6년간을 영어를 배우면 대체로 3000단어정도를 학습한다고 한다. 우리가 만일 3000단어정도의 실력을 가지고 그것을 잘 활용할 능력만 있다면 우리는 실제로 평범한 생활영어에서 사용되고 있는 어떠한 표현들도 말할 수 있는 능력을 가질 수 있는 것이다.
우리는 실제로 많은 단어를 알고 있다. 그러나 이러한 단어들이 교실영어에서나 생활영어에서 활용되지 못하는 근본적인 이유는 우리가 이러한 단어들을 구조 속에서 기억하지 않고 단어자체로 고립시켜서 머리 속에 기억하기 때문이다. 따라서 진정한 영어실력을 쌓기 위하여 우리가 해야될 일은 모든 단어를 구조 속에서 공부해야 하고 연습해야 한다는 사실이며 활용빈도수가 높은 단어들은 하나도 빠짐없이 그 단어들을 이용하여 실제로 문장을 만들어 보는 것이다.
다음에 그 표현들을 제시하고자 하는 바 여러분 자신의 표현으로 만들어 보기를 바란다.
아래 제시된 표현을 중심으로 연습하는 방법은 기본문장을 부정문으로 만들어 보기도 하고 의문문으로 만들어 보기도 하고 주어를 바꿔 보기도 하고 시제를 바꾸어서 문장을 만들어 보는 것이다. 한 문장을 하나의 표현으로만 기억하려고 하지 말고 다른 문장으로 변형연습을 실시할 때 우리의 영어실력이 향상된다는 사실을 명심하라.
1. 최다사용 자동사로 표현된 문장들
I overslept.
(너무 지나치게 잤어요.)
The train arrived on time.
(기차가 제 시간에 도착했습니다.)
Jack lives in a dormitory.
(Jack은 기숙사에서 살아요.)
He gets up early in the morning.
(그는 매일 아침 일찍 일어납니다.)
We go home.
(우리 집에 간다.)
We go to school.
(우리는 학교에 다닙니다.)
I go to bed.
(자러 갑니다.)
I go to my school.
(우리 학교에 갑니다.)
I go hiking.
(하이킹하러 갑니다.)
He often goes for a walk.
(그분은 자주 산책을 합니다.)
He works hard.
(그분은 열심히 일합니다.)
I live with my uncle.
(나는 우리 아저씨 댁에서 삽니다.)
I am listening to music.
(나는 음악을 듣습니다.)
Bill studies alone.
(Bill은 혼자 공부합니다.)
The boys ran.
(아이들이 뛰었습니다.)
Four girls danced.
(소녀 넷이 춤을 추었습니다.)
A balloon burst.
(풍선이 터졌습니다.)
Children laughed.
(아이들이 웃었다.)
The glass broke suddenly.
(유리창이 갑자기 깨졌다.)
We left early in the morning.
(우리는 아침 일찍 떠났다.)
Sumi typed furiously.
(수미는 분노에 가득한 상태로 타이핑을 했다.)
The roses and begonia bloomed.
(장미와 베고니아가 피었다.)
The student complained and complained.
(그 학생은 불평을 하고 또 하곤 했다.)
My teacher smiled.
(우리 선생님이 미소를 지었다.)
We sang and danced.
(우리는 노래하고 춤을 추었다.)
Tigers roared and attracted.
(호랑이는 포효하고는 공격을 했다.)
Babies cry.
(아기들은 운다.)
I feel uncomfortable.
(편하지가 않아요.)
I often feel humiliated.
(나는 자주 굴욕감을 느낀다.)
I feel driven.
(나는 쫓기는 기분이다.)
I feel helpless.
(나는 무력함을 느낀다.)
I feel guilty.
(죄의식에 사로잡혀 있다.)
I feel inferior.
(열등감에 사로잡혀 있다.)
I feel relaxed.
(안도감을 느낀다.)
I feel insecure.
(불안을 느낀다.)
I feel superior.
(나는 우월감을 갖는다.)
I feel hopeless.
(절망이라고 느낀다.)
I feel comfortable about the number of my friendships.
(나는 내 친구들의 숫자에 만족한다.)
I feel comfortable in a conversation.
(나는 사람들과 대화할 때 편안하다.)
I believe in God.
(나는 하나님을 믿는다.)
He came back home late.
(그는 집에 늦게 왔다.)
It costs a lot.
(비용이 많이 들어요.)
He died peacefully.
(그분은 편안하게 영면하셨습니다.)
He fell down suddenly.
(그는 갑자기 쓰러졌습니다.)
It grows very well.
(그건 아주 잘 자랍니다.)
It just happened.
(그냥 그런 일이 일어났어요.)
I am interested in music.
(나는 음악에 관심이 있다.)
Don't look at me.
(나를 보지 마세요.)
Don't laugh at me.
(나를 비웃지 마세요.)
Don't move.
(움직이지 마.)
It rains.
(비가 옵니다.)
Sit up, please.
(똑바로 앉으세요.)
Don't sleep too much.
(너무 오래 자지 마세요.)
Stand up, please.
(일어서.)
I stayed at home.
(나는 집에 머물러 있었어요.)
I talked too much.
(너무 많이 말을 했어요.)
I waited too long.
(너무 오랫동안 기다렸어요.)
Don't act like that.
(그렇게 행동하지 마세요.)
I agree with you.
(동의합니다.)
Suddenly a bear appeared.
(갑자기 곰이 나타났다.)
It contains harmful elements.
(그건 해로운 물질을 포함하고 있습니다.)
I often dream.
(나는 자주 꿈을 꾼다.)
Suddenly it disappeared.
(갑자기 그게 사라졌어요.)
I dressed up formally.
(나는 공식적인 격식에 맞는 옷을 입었다.)
Do you think God exists?
(신이 존재한다고 믿습니까?)
Don't expect too much.
(너무 기대를 많이 하지 마세요.)
It fits very well.
(너무 잘 맞는다.)
I can't fly.
(나는 나를 수 없어요.)
Hurry up, you guys.
(야, 너희들 빨리 해.)
It seems good.
(좋은 거 같아요.)
Don't shout.
(소리지르지 마세요.)
It tastes good.
(맛있다.)
I wonder why you don't do it.
(왜 그걸 안 하는지 모르겠다.)
Don't worry.
(걱정 마.)
2. 최다사용 타동사로 표현된 문장들
Please accept my apology.
(제 사과를 받아 주세요.)
Add some hot water.
(뜨거운 물을 더 넣어라.)
Please allow me to help you.
(내가 널 도울게.)
Don't attempt a difficult task.
(어려운 일을 하려고 덤비지 마.)
Answer me, please.
(대답해요.)
Beat the drum.
(드럼을 처라.)
Blow the candles.
(촛불을 불어 끄세요.)
You can borrow my book for a day.
(오늘 하루 내 책을 빌려줄 게.)
Be careful not to burn the meat.
(고기를 태우지 않도록 조심해.)
Choose the best one.
(가장 좋은 걸 고르세요.)
I collect stamps.
(나는 우표수집을 합니다.)
You should consider his age.
(그 분의 나이를 생각하셔야지요.)
Don't ask me, please.
(나한테 묻지 마.)
He has become a good teacher.
(그 분은 아주 좋은 선생님이 되셨어요.)
Let's begin the lesson.
(자, 공부를 시작합시다.)
Don't break it.
(그걸 망가뜨리지 마.)
Bring me your homework.
(숙제를 나한테 가지고 와.)
Let's build a log house.
(통나무집을 짓자.)
Don't buy it.
(그거 사지 마.)
Don't call me stupid.
(나를 멍청이라고 부르지 마.)
Catch the ball.
(공을 받아.)
Don't change your mind.
(마음을 바꾸지 마.)
Close your eyes.
(눈감으세요.)
Don't continue your work.
(그 일을 중지하세요.)
Don't cry for me.
(나 때문에 울지 마.)
I cut my finger.
(내 손을 베었다.)
I did it again.
(또 그렇게 했어요.)
Discover new principles.
(새 원리를 발견하세요.)
I doubt it.
(믿을 수가 없어.)
Don't drink too much.
(너무 많이 마시지 마세요.)
Don't drop it.
(그걸 떨어뜨리지 마.)
Enjoy your vacation.
(휴가를 즐기세요.)
Don't enter the room.
(방으로 들어오지 마.)
Please explain about it.
(그것에 대하여 설명해 보세요.)
Don't fight.
(싸우지 마.)
Fill it up, please.
(휘발유를 가득 채우세요.)
Don't forget your homework.
(숙제를 잊지 마세요.)
Let's find the problem.
(문제를 찾아보자.)
Please finish it till ten o'clock.
(10시까지 그걸 끝내세요.)
Can you fix it?
(고칠 수 있겠어?)
Guess what I have in my pocket.
(내 주머니에 뭐가 있는지 알아 맞혀 봐.)
Get the ball.
(공을 받으세요.)
Give me a break.
(잠깐만 기다려 봐.)
You hate me, aren't you?
(날 싫어하지요?)
I don't have a girl friend.
(난 여자친구가 없어요.)
I can hear you very well.
(잘 안 들려요.)
Please help me.
(도와주세요.)
Hit the ball.
(공을 쳐.)
Hold my hand.
(내 손을 잡으세요.)
I hope you can get a good grade.
(좋은 성적을 받기를 바랍니다.)
It hurts me.
(어이구, 아파.)
Introduce yourself.
(자신을 소개하세요.)
I want to invite you.
(너를 초대하려고 해.)
Can I join you?
(여기 같이 앉아도 되겠어요?)
Keep your promise.
(약속을 지켜라.)
You shall not kill.
(살인하지 말라.)
Kiss me quick.
(빨리 키스해 줘.)
I know it very well.
(난 그걸 잘 알아요.)
I learn English.
(난 영어를 배웁니다.)
Don't leave me alone.
(나 혼자 남겨 두지 마.)
I can lend you 1000 won.
(1000원 꿔 줄께.)
I let you go.
(가게 해 줄게.)
Don't make me laugh.
(날 웃기지 마세요.)
Please marry me.
(결혼해 주세요.)
You mean everything to me.
(당신은 나의 모든 것입니다.)
I'm going to meet him.
(그 사람 만날 거야.)
I offer you a free ticket.
(너한테 무료 티켓을 주겠다.)
Who owns the bike?
(누가 이 자전거 주인이니?)
Please pass me the salt.
(소금 좀 집어 주세요.)
I'll pay the bill.
(내가 돈 낼께.)
Pick a card.
(카드를 집으세요.)
Plan your schedule in advance.
(미리 계획표를 만드세요.)
Don't practice right now.
(지금은 연습하지 마.)
Don't push me.
(밀지 마.)
Put on your hat.
(모자를 써.)
I remember nothing.
(아무 것도 기억이 안 나요.)
I can ride a bike.
(나는 자전거를 탈 수 있어요.)
Save your time.
(시간을 아껴라.)
Don't say it.
(그걸 말하지 마.)
Can you see it clearly?
(잘 보입니까?")
He sells bikes.
(그분은 자전거를 팝니다.)
Please send me a letter.
(나한테 편지 보내세요.)
Show me your family picture.
(가족사진 좀 보여 주세요.)
Sing along.
(같이 노래합시다.)
Don't spend too much time for watching TV.
(TV를 보면서 시간을 너무 많이 보내지 마.)
Take my hand. Take my whole life too.
(내 손을 잡고 내 모든 삶도 잡아 주세요.)
I teach English.
(나는 영어를 가르친다.)
I'll tell you something.
(나 너한테 말할게 있어.)
Please don't touch.
(손대지 마.)
A cat washes himself carefully.
(고양이는 스스로 아주 깨끗하게 씻습니다.)
Do you wear glasses?
(안경 쓰세요?)
I visited my teacher's home.
(선생님 댁을 방문했어요.)
I play chess.
(나는 서양장기를 둘 수 있습니다.)
I don't drink coffee.
(저는 커피를 안 마십니다.)
A policeman is asking a stranger a question.
(경찰이 어떤 낯선 사람에게 무언가 묻고 있습니다.)
Bill often calls up his mother.
(Bill은 자주 어머님께 전화를 겁니다.)
Jack met Jill.
(Jack은 Jill을 만났다.)
I study English.
(나는 영어를 공부한다.)
I bought a pencil.
(나는 연필을 샀다.)
I won the game.
(나는 게임에 이겼다.)
I lost my game.
(나는 게임에 졌다.)
I speak Japanese.
(나는 일본어를 말할 수 있어요.)
I saw him.
(난 그 사람을 보았어요.)
I do exercises everyday.
(난 날마다 운동을 합니다.)
We often take quizzes.
(우리는 자주 퀴즈를 봅니다.
We eat lunch at noon.
(열두시에 점심을 먹습니다.)
I read a story book every evening.
(나는 매일 저녁에 이야기책을 읽습니다.)
I like chemistry.
(나는 화학을 좋아합니다.)
I usually get good grades.
(나는 늘 좋은 성적을 받습니다.)
My Mom cooks delicious dinners.
(우리 어머니는 늘 맛있는 저녁을 준비합니다.)
Sumi erases the blackboards after class.
(수미는 학과공부 후에 늘 칠판을 지웁니다.)
Sumi serves cookies with the tea.
(수미는 다과를 돌립니다.)
I miss you very much.
(나는 네가 보고 싶다.)
I don't smoke.
(나는 담배를 피우지 않습니다.)
Bill writes his English homework in pencil.
(Bill은 영어숙제를 연필로 씁니다.)
John carries his calculator in his briefcase.
(John은 가방에 전자계산기를 가지고 다닌다.)
I read magazines once a month.
(나는 한달에 한번 잡지를 읽습니다.)
After lunch we take a nap.
(점심식사후에 우리는 낮잠을 잡니다.)
I need a help.
(도움이 필요하다.)
My teacher put the sign on the blackboard.
(우리 선생님은 그 sign을 칠판에 붙였습니다.)
Toss the coin.
(동전을 던져라.)
The principal greeted the students.
(교장선생님은 학생들에게 인사를 했습니다.)
Humidity made me tired.
(습기 때문에 피곤하다.)
I found my teacher interesting and beautiful.
(난 선생님이 흥미롭고 아름다운 분이라는 걸 알게 되었다.)
좀 지루할 정도로 위에 제시된 표현들은 일부러 여러분들에게 영어는 몇 개 안되는 단어를 가지고 꽤 광범위한 대화를 할 수 있다는 확신을 주기 위하여 제시한 것이다. 위의 표현들은 특히 영어사용 빈도수가 가장 높은 750단어 이내에 있는 동사들만을 골라서 완전한 문장으로 제시한 것으로서 여러분이 현재 알고 있는 명사류, 형용사류, 그리고 부사류의 단어들과 약간의 접속사만 여러분이 확실하게 알고 있다면 그리고 그 단어들을 자유자재로 활용할 수 있다면 여러분은 무한수의 영어표현을 만들어 낼 수 있는 것이다. 다시 한번 강조하거니와 여러분들이 신문기자로서 뉴스를 영어로 쓰거나 작가로서 작품을 영어로 쓰려는 것은 아니지 않는가? 여러분의 영어가 일상생활에 필요한 대화나 교실영어를 위한 것이라면 여러분이 지금 가지고 있는 영어실력이 교실영어를 위해서는 충분하고도 넘치는 영어실력이라고 굳게 믿는다. 아무쪼록 여러분이 알고 있는 단어를 총동원하여 많은 문장을 다양하게 만들어서 여러분의 것으로 내재화시키는 노력을 열심히 실천하기를 바라 마지않는다.
제 5 장 동사의 시제
영어의 시제를 자유롭게 사용하여 원하는 표현을 할 수 있다는 것은 참으로 중요하다. 우리말과 달리 영어의 시제는 이른바 12개의 시제로 이루어져 있는데 공연히 복잡한 표현들을 가지고 시제를 연습하지 말고 쉬운 단어와 짧은 문장들을 이용해서 반복적으로 시제를 연습하는 것이 현명한 방법이다. 다음의 표현들을 중심으로 영어의 시제표현들을 연습해 보자. 아주 간단한 과거시제 표현 등을 소홀히 하지 말고 간단한 현일수록 더 확실히 공부해서 유창성을 가질 수 있도록 연습해야 한다.
유형 1 : 단순현재 (simple present)
I study every day.
(나는 날마다 공부한다.)
Water consists of hydrogen and oxygen.
(물은 수소와 산소로 이루어져 있다.)
Most animals kill only for food.
(대부분의 동물들은 오로지 먹기 위해서 죽일 뿐이다.)
The world is round.
(지구는 둥글다.)
The sun rises in the east.
(태양은 동쪽에서 뜬다.)
Love is a splendor thing.
(사랑은 굉장한 것이다.)
You mean everything to me.
(너는 나의 모든 것이다.)
I study for two hours every night.
(나는 매일 두시간씩 공부한다.)
My classes begin at nine.
(내 수업은 9시에 시작된다.)
He always eats a sandwich for lunch.
(그분은 늘 점심으로 샌드위치를 먹는다.)
I have only a dollar right now.
(나는 지금 1달 가지고 있다.)
I don't recognize that man.
(나는 그분이 누구인지 모른다.)
He needs a pen right now.
(그분은 지금 펜이 필요하다.)
I love you.
(나는 너를 사랑한다.)
I think he is a kind man.
(나는 그분이 친절한 분이라고 생각한다.)
He has a car.
(그분은 자동차를 가지고 있다.)
The food tastes good.
(이 음식은 맛이 좋다.)
These flowers smell good.
(이 꽃들은 냄새가 좋다.)
I see a butterfly. Do you see it?
(나는 나비를 본다. 너도 그걸 보니?)
The cat's fur feels soft.
(고양이털은 부드럽다.)
He looks cold.
(그분은 추워 보인다.)
He appears to be asleep.
(그분은 졸린 듯이 보인다.)
A piano is heavy.
(피아노는 무겁다.)
It weighs a lot.
(그건 아주 무겁다.)
I am hungry.
(난 배가 고프다.)
I believe in God.
(나는 하나님을 믿는다.)
I understand it.
(난 그걸 이해한다.)
I remember your phone number.
(나는 네 전화번호를 기억한다.)
I sit in the front row.
(난 첫째 줄에 앉는다.)
유형 2 : 단순과거 (simple past)
I studied last night.
(나는 어제 밤에 공부했다.)
Tom asked a question.
(톰은 질문을 했다.)
I walked to school yesterday.
(나는 어제 걸어서 학교에 갔다.)
He lived in Pusan for ten years, but now he is living in Seoul.
(그분은 10년동안 부산에서 살았지만 지금은 서울에서 살고 있다.)
I bought a new car three days ago.
(나는 삼일 전에 새 사를 샀다.)
I stood under a tree when it began to rain.
(나는 비가 오자 나무 밑에 서 있었다.)
When she heard a strange noise, she got up to investigate.
(그분은 이상한 소리가 들리자 알아보러 일어났다.)
When I dropped my cup, the coffee spilled on my lap.
(내가 커피컵을 떨어뜨리자 커피가 무릎에 쏟아졌다.)
It rained this morning.
(오늘 아침에 비가 왔다.)
유형 3 : 단순미래 (simple future)
I will study tonight.
(나는 오늘 밤 공부할거다.)
He will finish his work tomorrow.
(그 아이는 내일 숙제를 끝마칠 것이다.)
It will be cloudy tomorrow.
(내일은 구름이 낄 것이다.)
Be careful! You'll hurt yourself.
(조심하세요. 다칠지 몰라요.)
I'll get it.
(내가 그걸 가질게요.)
She'll help you.
(그분이 널 도울 꺼다.)
Bob will come soon.
(봅이 곧 올꺼다.)
I'll get home at 5:30.
(나는 5시 30분에 집에 도착할거다.)
I'll wait here until they come.
(그들이 올 때까지 여기서 기다릴게.)
I'll go to bed after I finish my work.
(숙제를 다한 후에 잘 꺼다.)
유형 4 : 현재진행 (present progressive)
I am studying right now.
(나는 지금 공부하고 있다.)
John is sleeping right now.
(존은 지금 자고 있다.)
I need an umbrella because it is raining.
(비가 오니까 우산이 필요하다.)
John and Mary are talking on the phone.
(존과 메리는 전화로 통화중이다.)
I am taking five courses this semester.
(나는 이번 학기에 5과목을 듣고 있다.)
John is trying to improve his work habits.
(존은 자신의 공부버릇을 고치려고 노력하고 있다.)
He is writing another book this year.
(그분은 금년에 다른 책을 집필하고 있다.)
I am thinking about this grammar.
(나는 이 문법에 관하여 생각하고 있다.)
I am having trouble.
(나는 지금 어려움에 처해 있다.)
The chef is tasting the sauce.
(주방장이 그 소스의 맛을 보고 있다.)
Bill is smelling the roses.
(빌은 장미꽃 냄새를 맡고 있다.)
The doctor is seeing a patient.
(의사가 환자를 보고 있는 중이다.)
I am looking out the window.
(나는 창밖을 내다보고 있다.)
The actor is appearing on the stage.
(그 배우가 무대위로 등장하고 있다.)
The grocer is weighing the bananas.
(그 식료품판매상은 바나나 무게를 재고 있다.)
Tom is being foolish.
(톰은 어리석게 행동하고 있다.)
유형 5 : 과거진행 (past progressive)
I was studying when you came.
(네가 왔을 때 난 공부하고 있었다.)
I was walking down the street when it began to rain.
(비가 오기 시작했을 때 난 거리를 걷고 있었다.)
While I was walking down the street, it began to rain.
(내가 거리를 걷고 있었을 때 비가 내리기 시작했다.)
I was standing under a tree when it began to rain.
(비가 내리기 시작했을 때 나는 나무 밑에 서 있었다.)
At eight o'clock last night, I was studying.
(지난밤 8시에 나는 공부하고 있었다.)
Last year at this time, I was attending school.
(지난 해 이 때쯤 나는 학교에 다니고 있었다.)
It was raining this morning.
(아침에 비가 내리고 있었다.)
유형 6 : 미래진행 (future progressive)
I will be studying when you come.
(네가 올 때 나는 공부하고 있을 것이다.)
I will be preparing refreshments at this time next week.
(다음 주 이 시간에 나는 간단한 식음료를 준비하고 있을 것이다.)
Two days from now I will be lying on the beach in the Sun.
(지금부터 이틀 후 나는 햇볕이 내려 쬐는 바닷가에 누워 있을 것이다.)
유형 7 : 현재완료 (present perfect)
I have already studied Chapter One.
(나는 벌써 제1장을 다 공부했다.)
They have moved into a new apartment.
(그들은 새 아파트로 이사해서 살고 있다.)
Have you ever visited Mexico.
(멕시코를 방문한 일이 잇습니까?)
I have already seen that movie.
(나는 벌써 그 영화를 보았습니다.)
I have never seen snow.
(나는 지금까지 눈을 본적이 없습니다.)
We have had four tests so far this semester.
(이번 학기에 벌써 시험을 네 번이나 보았습니다.)
I have written my wife a letter every other day for the last two weeks.
(지난 두 주동 안에 나는 우리 집사람에게 이틀마다 편지를 보냈습니다.)
I have met many people since I came here in June.
(유월에 여기 온 이래로 벌써 많은 사람을 만났습니다.)
I have flown on an airplane many times.
(나는 여러 번 비행기를 탔습니다.)
I have been here since seven o'clock.
(나는 일곱시부터 여기에 있었습니다.)
We have been here for two weeks.
(우리는 두 주동안 여기에 있었습니다.)
I have had this same pair of shoes for three years.
(나는 3년동안 이 구두를 신고 있습니다.)
I have liked cowboy movies ever since I was a child.
(나는 아이때부터 카우보이 영화를 좋아했습니다.)
I have known him for many years.
(나는 그분을 수년동안 알고 지냅니다.)
I have lived here since 1985.
(나는 1985년부터 여기에서 살았습니다.)
유형 8 : 과거완료 (past perfect)
I had already studied Chapter One before I began to study Chapter Two.
(제2장을 공부하기 시작했을 때 이미 제1장을 공부했습니다.)
My parents had already eaten by the time I got home.
(내가 집에 도착했을 때 우리 부모님은 벌써 식사를 끝냈습니다.)
Until yesterday, I had never heard about it.
(어제까지 나는 그것에 관하여 아무 것도 듣지 못했다.)
Someone had forgotten to lock the door.
(누군가가 그 문을 잠그는 걸 잊어버렸다.)
She had already left when we got there.
(우리가 거기 도착했을 때 그분은 벌써 떠났습니다.)
Sam had left before we got there.
(우리가 거기 도착하기 전에 쌤은 벌써 떠나 버렸습니다.)
Sam left before we got there.
(쌤은 우리가 거기 도착하기 전에 떠났습니다.)
After the guests had left, I went to bed.
(손님들이 떠난 후에 나는 잤습니다.)
유형 9 : 미래완료 (future perfect)
I will already have studied Chapter Four before I study Chapter Five.
(나는 제5장을 공부하기 전에 제4장을 끝내게 될 것이다.)
By the next time I see you, I will have graduated.
(내가 너를 다시 만날 때는 나는 이미 졸업을 했을 것이다.)
I will have finished my homework by the time I go out on a date tonight.
(나는 오늘밤 데이트를 하러 나갈 때까지는 내 숙제를 끝내게 될 것이다.)
When Professor Ahn retires next month, he will have taught for 30 years.
(안교수님이 다음달에 은퇴할 때 그분은 30년동안 가르친 것이 될 것이다.)
유형 10 : 현재완료진행 (present perfect progressive)
I have been studying for two hours.
(나는 두 시간동안 쭉 공부해 왔다.)
I have been sitting here since seven o'clock.
(나는 7시부터 지금까지 쭉 여기에 앉아 있다.)
I have been sitting here for two hours.
(나는 두시간동안 쭉 여기 앉아 있다.)
You have been studying for five straight hours.
(너는 다섯시간동안 쭉 공부하고 있다.)
My back hurts, so I have been sleeping on the floor lately.
(등이 아파서 최근에는 쭉 바닥에서 자고 있습니다.)
He has been working at the same store for ten years.
(그분은 10년동안 같은 가게에서 일해 왔어요.)
유형 11 : 과거완료진행 (past perfect progressive)
I had been studying for two hours before my friends came.
(내 친구가 올 때까지 두 시간동안 쭉 공부하고 있었어요.)
The police had been looking for John for two years before they caught him.
(경찰이 존을 잡을 때까지 그들은 쭉 존을 지켜보고 있었어요.)
The patient had been waiting in the emergency room for almost an hour before a
doctor finally treated her.
(드디어 의사가 와서 치료하기까지 환자는 응급실에서 쭉 기다리고 있었어요.)
He finally came at six o'clock. I had been waiting for him since four-thirty.
(그분은 드디어 6시에 왔습니다. 나는 그분을 4시 30분부터 줄곧 기다리고 있었어요.)
When Judy got home, her hair was still wet because she had been swimming.
(쥬디가 집에 왔을 때 쥬디는 수영을 했기 때문에 머리가 아직 젖어 있었어요.)
Her eyes were red because she had been crying.
(그분이 쭉 울었기 때문에 눈이 빨갛게 되었어요.)
유형 12 : 미래완료진행 (future perfect progressive)
I will have been studying for two hours by the time you arrive.
(네가 도착할 때까지 두 시간동안 나는 쭉 공부하고 있을 꺼다.)
I will have been sleeping for two hours by the time he gets home.
(그분이 집에 올 때까지 나는 두 시간동안 자고 있을 것이다.)
When Mr. Kim retires next month, he will have been teaching for 40 years.
(김선생님이 다음 달에 은퇴하면 그분은 40년동안 가르친 것이 될 것이다.)
제 6 장 수동형 표현
시제표현을 잘 활용하게 되면 이제는 영어의 특징중 하나인 수동형 문장을 잘 만들 수 있어야 한다. 우리말 표현에서는 대체로 능동형의 표현을 선호하고 있으나 영어의 경우는 신문기사나 학문적인 저술등 객관적으로 어떤 사실을 표현하고 싶을 때 수동형 표현을 자주 사용한다. 따라서 일반대화에서도 어떤 사실을 객관적으로 표현하고 싶을 때 수동형 표현을 많이 사용하게 된다. 다음에 제시된 능동형 표현과 수동형 표현을 잘 비교해 보면서 수동형 표현을 열심히 연습하시기를 바란다. 영어의 수동형 표현의 참 맛을 알게 될 때 진짜 영어맛을 안다고 할 수 있다.
1. 능동표현과 수동표현
The news surprises me.
(그 뉴스가 나를 놀라게 한다.)
I am surprised by the news.
(나는 그 뉴스를 듣고 놀라고 있다.)
The news surprised Sam.
(그 뉴스가 쌤을 놀라게 했다.)
Sam was surprised by the news.
(쌤은 그 뉴스를 듣고 놀랬다.)
Bob has mailed the letter.
(봅은 그 편지를 막 보냈다.)
The letter has been mailed by Bob.
(그 편지는 봅이 부쳤다.)
Bob will mail the letter.
(봅은 편지를 부칠 것이다.)
The letter will be mailed by Bob.
(그 편지는 봅이 부칠 것이다.)
Bob will mail it.
(봅은 그걸 부칠거야.)
It will be mailed by Bob.
(그건 봅이 부칠거야.)
Bob can mail it.
(봅은 그걸 부칠 수 있지.)
It can be mailed by Bob.
(그건 봅이 부칠 거야.)
Bob should mail it.
(봅은 그걸 꼭 부쳐야 해.)
It should be mailed by Bob.
(그건 봅이 꼭 부칠 거야.)
Bob ought to mail it.
(봅은 반드시 그걸 부쳐야 해.)
It ought to be mailed by Bob.
(그건 반드시 봅이 부쳐야 해.)
Bob must mail it.
(봅은 그걸 툴림없이 부쳐야 해.)
It must be mailed by Bob.
(그건 틀림없이 봅이 부쳐야 해.)
Bob has to mail it.
(봅은 그걸 부치지 않으면 안 돼.)
It has to be mailed by Bob.
(그건 봅이 부쳐야만 해.)
Bob may mail it.
(봅이 아마 그걸 부칠 거야.)
It may be mailed by Bob.
(그건 아마 봅이 부칠거야.)
Bob might mail it.
(글세, 봅이 그걸 부칠 걸)
It might be mailed by Bob.
(글세, 그건 봅이 부칠 걸.)
Bob helps Tom.
(봅은 톰을 돕는다.)
Tom is helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받는다.)
Bob is helping Tom.
(봅이 톰을 돕고 있다.)
Tom is being helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받고 있다.)
Bob has helped Tom.
(봅은 쭉 톰을 도와주고 있다.)
Tom has been helped by Bob.
(톰은 쭉 봅에 의하여 도움을 받아왔다.)
Bob helped Tom.
(봅은 톰을 도왔다.)
Tom was helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받았다.)
Bob was helping Tom.
(봅은 톰을 도와주고 있었다.)
Tom was being helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받아오고 있었다.)
Bob had helped Tom.
(봅은 쭉 톰을 도와주고 있었다.)
Tom had been helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 쭉 도움을 받아 왔었다.)
Bob is going to help Tom.
(봅은 톰을 도우려고 한다.)
Tom is going to be helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받으려고 한다.)
Bob will help Tom.
(봅이 톰을 도울 것이다.)
Tom will be helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받게 될 것이다.)
Bob can help Tom.
(봅은 톰을 도울 수 있다.)
Tom can be helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받을 수 있다.)
Bob should help Tom.
(봅은 톰을 도와야 한다.)
Tom should be helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받아야만 한다.)
Bob ought to help Tom.
(봅은 톰을 도와야만 한다.)
Tom ought to be helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 도움을 받아야만 한다.)
Bob must help Tom.
(봅은 반드시 톰을 도와야 한다.)
Tom must be helped by Bob.
(톰은 봅에 의하여 반드시 도움을 받아야 한다.)
Bob has to help Tom.
(봅은 틀림없이 톰을 도와야 한다.)
Tom has to be helped by Bob.
(톰은 반드시 봅의 도움을 받아야만 한다.)
Bob may help Tom.
(봅은 아마 톰을 도울 것이다.)
Tom may be helped by Bob.
(톰은 아마 봅의 도움을 받게 될 것이다.)
Bob might help Tom.
(봅은 톰을 도울는지도 모른다.)
Tom might be helped by Bob.
(톰은 봅의 도움을 받을는지도 모른다.)
2. 수동표현과 유사한 표현들
진정한 의미에서 수동형은 아니지만 수동형 형태 즉 'be + 과거분사' 형태의 표현을 취하는 영어표현들이 많이 있는데 다음의 예를 보면서 여러분이 알고 있는 다양한 어휘를 사용하여 연습해 보기 바란다. 엄청나게 생활영어적 표현이 늘어나는 것을 깨닫게 될 것이다.
Paul is married.
(폴은 결혼한 사람이다.)
Paul was excited about the game.
(폴은 게임에 열광했다.)
Paul will be prepared for the exam.
(폴은 시험을 잘 준비할 것이다.)
I am acquainted with Mr. Kim for a year.
(나는 일년간 김선생님과 알고 지내고 있다.)
I am bored with my work.
(나는 내 일에 싫증이 나 있다.)
I am disappointed with your grades.
(나는 네 성적에 실망하고 있다.)
I am exhausted from my work.
(나는 내 일에 녹초가 되어 있다.)
I am interested in music.
(나는 음악에 관심이 있다.)
I am actively involved in social activities.
(나는 사회활동에 적극적으로 참여하고 있다.)
Korea is located in Asia.
(한국은 아시아에 위치하고 있다.)
It is made of wood.
(이건 나무로 만들어진 것이다.)
Paul is married to Susan.
(폴은 수잔과 결혼해서 살고 있다.)
I am opposed to your idea.
(나는 네 생각에 반대한다.)
I am pleased with your success.
(나는 네가 성공해서 기쁘다.)
I am very pleased to be here.
(나는 여기 있게 되어서 아주 기쁘다.)
I am well prepared for the test.
(나는 시험준비가 잘 되어 있다.)
I am qualified for the job.
(나는 그 일을 할 자격을 갖추고 있다.)
It is closely related to your problem.
(그건 네 문제와 밀접하게 연관되어 있다.)
I am satisfied with your work.
(나는 네가 이루어 낸 일에 만족이다.)
I am scared to death.
(나는 겁이 나서 죽을 지경이다.)
I am terrified by the sound.
(나는 그 소리를 듣고 겁에 질렸다.)
I am tired of the cold weather.
(나는 추운 날씨에 지쳐 있다.)
I am tired from working hard all day.
(나는 하루종일 열심히 일해서 지쳐 있다.)
I am worried about your grades.
(나는 네 성적을 걱정하고 있다.)
I am used to hot weather.
(나는 더운 날씨에 익숙해져 있다.)
I am accustomed to hot weather.
(나는 더운 날씨에 적응되어 있다.)
I am used to living in a hot climate.
(나는 더운 기후아래에서 사는데 익숙해져 있다.)
I am accustomed to living in a hot climate.
(나는 더운 기후아래에서 사는데 적응되어 있다.)
I am getting used to the cold weather.
(추운 날씨에 점차 익숙해질 것이다.)
Mike is supposed to call me tomorrow.
(마이크는 내일 나를 방문하기로 되어 있다.)
You are supposed to write a composition.
(너는 작문을 하기로 되어 있다.)
You were supposed to be here at ten.
(너는 10시까지 여기로 오기로 되어 있었다.)
제 7 장 조동사가 사용된 표현들
1. 공손하게 허락을 요청하는 표현
a) 주어가 "I"인 경우
May I borrow your pen?
(네 펜 좀 빌려줄래?)
May I come in?
(들어가도 되니?)
May I ask you a question?
(뭐 물어 봐도 되니?)
Could I borrow your pen, please?
(펜 좀 빌려주시겠어요?)
Can I borrow you pen?
(펜 좀 빌려줄래?)
b) 주어가 "you"인 경우
Would you pass the salt?
(소금 좀 이리 주시겠어요?)
Yes, I'd be happy to.
(예, 그렇게 하지요.)
Will you pass the salt?
(소금 좀 부탁합니다.)
Yes, I'd be glad to.
(예, 그렇게 하지요.)
Could you pass the salt?
(소금 좀 집어 주시겠어요?)
Certainly.
(그러죠.)
Can you pass the salt.
(소금 좀 주세요.)
Sure.
(그러죠.)
Would you mind if I closed the window?
(제가 창문을 닫아도 괜찮겠습니까?)
No. Not at all.
(예, 괜찮습니다.)
Would you mind if I used the phone?
(전화 좀 써도 되겠습니까?)
No, of course not.
(그럼요. 괜찮습니다.)
Would you mind closing the window?
(창문 좀 닫아도 괜찮겠어요?)
No, that would be fine.
(예, 괜찮아요.)
c) 당위성 강조
You must take an entrance exam.
(너는 입학시험을 반드시 보아야 한다.)
You have to do your homework.
(너는 숙제를 꼭 해야 한다.)
I have to go to a business meeting.
(나는 업무회의에 꼭 참석해야 한다.)
I must talk to her right now.
(나는 그 분한테 지금 바로 이야기를 해야 된다.)
I have to be home by ten.
(열시까지는 꼭 집에 갈게요.)
I have got to go now.
(나는 지금 가야 한다.)
d) 충고
You should study harder.
(너는 더 열심히 공부해야 한다.)
You ought to study harder.
(너는 더 열심히 공부안하면 안된다.)
Drivers should obey the speed limit.
(운전자들은 속력제한을 반드시 지켜야 한다.)
You shouldn't leave your keys in the car.
(자동차 키를 차안에 남겨 두어서는 안된다.)
We had better stop at the next service station.
(다음 정유소에 반드시 들어가야 한다.)
You'd better take care of it.
(네가 그걸 잘 돌보아야 한다.)
You'd better not be late.
(늦으면 안되요.)
e) 기대
The game is supposed to begin at ten.
(게임은 10시에 시작될거야.)
The game is to begin at ten.
(게임은 열시에 시작된다.)
The committee is supposed to meet tomorrow.
(그 위원회는 내일 열릴거야.)
I should go to the meeting.
(나는 그 모임에 가야 한다.)
I am supposed to go to the meeting.
(나는 그 모임에 가야만 한다.)
I must be at the meeting.
(나는 그 모임에 꼭 참석해야 한다.)
I am to be at the meeting.
(나는 그 모임에 참석할 것이다.)
f) 권유
Let's go to a movie.
(영화보러 갑시다.)
Let's not go to a movie.
(영화보러 가지 맙시다.)
Why don't we go to a movie?
(우리 영화보러 가시지 않겠어요?)
Shall we leave at two?
(두시에 떠날까요?)
Let's go, shall we?
(가시지요.)
Let's go, okay?
(가시지요.)
We could go on a picnic.
(피크닉을 가면 좋겠는데.)
You should talk to your teacher.
(너는 선생님께 이야기를 해야 한다.)
You could ask Ann to help you.
(앤한테 도와달라고 해 봐.)
g) 확실성
He is sick. --------- 100% 확실성
He must be sick. ---- 95% 확실성
He may be sick. ----- 95% 확실성
He might be sick. ---- 50%이하 확실성
Sam isn't hungry.-----------100%확실성
Sam couldn't be hungry.------99%확실성
Sam can't be hungry.--------99%확실성
Sam must not be hungry.-----95%확실성
Sam may not be hungry.------50%이하 확실성
Sam might not be hungry.-----50%이하 확실성
Sam will do well on the test.------------100%확실성
Sam should do well on the test.----------90%확실성
Sam ought to do well on the test.--------90%확실성
Sam may do well on the test.------------50%이하 확실성
Sam might do well on the test.-----------50%이하 확실성
Sam could do well on the test.-----------50%이하 확실성
제 8 장 기본단어로 만들어진 숙어표현
우리 학생들이 영어표현을 말할 때 나타나는 특징 가운데 하나가 이른바 big word를 사용하는 것을 좋아한다는 것이다. 아마도 우리가 유식한 듯이 말하려면 한자어에서 온 어휘를 사용하는 버릇 때문에 생긴 것인지는 몰라도 공연히 어려운 단어를 사용해서 말하려고 한다. 그러나 영미인들은 오히려 쉬운 동사들을 사용해서 말하는 버릇을 가지고 있다. 여기에서 그 예를 다 보일 수는 없지만 look, do, take등의 기본 어휘를 사용해서 그 뒤에 무언가를 붙여서 다양한 표현을 만들고 있다. 다음에 이러한 기본 단어를 활용하여 여러 가지 표현을 만드는 몇 개의 예를 보이고자 한다. 공연히 어려운 단어를 한영사전에서 찾아서 이상한 문장을 만들지 말고 쉬운 표현에 익숙해지는 것이 영어를 제대로 배우는 길인 것을 명심하라.
1. Look 과 관련된 표현
Look at me.
(날 봐라.)
Look out of the window.
(창밖을 봐라.)
Look it up in your dictionary.
(그걸 사전에서 찾아 봐라.)
Look for your pencil.
(네 연필을 찾아 봐.)
Don't look down.
(무시하지 마라.)
Don't just look on.
(그냥 물끄러미 보기만 하지 마라.)
Why don't you look into the case?
(왜 그 케이스를 조사하지 않니?)
Please look after my child carefully.
(내 아이를 잘 돌보아 주세요.)
You look like an angel.
(너는 천사와 같다.)
I am looking forward to meeting you.
(선생님을 만나뵙기를 간절히 바랍니다.)
2. Get 과 관련된 표현
Get the ball.
(공을 받아라.)
I get up early in the morning.
(나는 아침에 일찍 일어납니다.)
How can I get to the station?
(기차역에 가려면 어떻게 가야 합니까?)
Get lost!
(꺼져!)
Get on the bus.
(버스를 타라.)
Get off the taxi here.
(여기서 택시를 내려라.)
He can get along with his friends.
(그분은 친구들과 잘 지냅니다.)
Let's get down to the business.
(바로 업무에 들어갑시다.)
Let's get together.
(우리 한번 만납시다.)
You can't get around the rules.
(너희들은 규칙을 안 지키면 안된다.)
Let's get out of here.
(여기서 나갑시다.)
I hope you get well soon.
(병이 완쾌되기를 바랍니다.)
3. Take 와 관련된 표현
Take off your jacket.
(재킷을 벗으세요.)
Take my hand.
(내 손을 잡으세요.)
Take it easy.
(침착하게 하세요.)
Take me to the concert.
(나를 콘서트에 데려다 주세요.)
Please take over my job.
(내 일을 맡으세요.)
You take after your father so much.
(넌 네 아버지를 많이 닮았다.)
Take my word for it.
(내 말을 믿어 줘.)
KAL 007 just took off one minute ago.
(대한항공 007기는 일분 전에 이륙했다.)
Please take my picture.
(내 사진 좀 찍어 주세요.)
4. Make 와 관련된 표현
This table is made of wood.
(이 책상은 나무로 만들어졌다.)
I make it a rule to take a walk in the morning.
(나는 아침마다 산책을 하는 습관을 가지고 있다.)
I want to make up for lost time.
(나는 내가 잃어버린 시간을 메우고 싶다.)
Hurry up! You can make it.
(서두르면 제 시간에 할 수 있을거야.)
Each group is made up of 5 members.
(각 그룹은 5명으로 이루어져 있습니다.)
He is a self-made man.
(그분은 자수성가한 분입니다.)
Let's make believe that we are Indians.
(우리가 인디안처럼 보이게 하자.)
Don't make fun of me.
(나를 놀리지 마세요.)
Make a wish and blow the candles.
(소망을 말하고 나서 촛불을 끄세요.)
Don't make an excuse.
(핑계를 대지 마세요.)
5. Come과 관련된 표현
When I left school, rain came down.
(내가 학교를 떠났을 때 비가 내렸다.)
The button came off.
(단추가 떨어졌다.)
The roses will come out soon.
(장미꽃이 곧 필 것이다.)
I came close to getting hit by the truck.
(나는 트럭에 거의 치일뻔 했다.)
I came across this fine sword at an antique shop.
(나는 이 좋은 칼을 골동품상에서 찾아내었다.)
When it comes to cooking, you can't beat her.
(요리에 대해서 말한다면 너는 결코 그분을 이길 수 없다.)
You have come out well in this photo.
(너는 이 사진에서 너무 잘 나왔다.)
Jane always tries to come in between us.
(제인은 늘 우리사이에 끼려고 한다.)
This tradition has come down in the family.
(이 전통은 우리 집안에 계속 내려오고 있다.)
His advice came home to me.
(그의 충고가 절실하게 느껴졌다.)
6. Do와 관련된 표현
Would you do me a favor?
(부탁이 있는데요?)
We can't do without you.
(너 없이는 아무 것도 할 수 없다.)
Let's do away with all formalities.
(모든 공식적인 절차를 생략합시다.)
Do over this letter. It's badly typed.
(이 편지를 다시 만드세요. 아주 엉망으로 타이프되어 있어요.)
Please do dishes for me.
(설거지 좀 해 주세요.)
That'll do it.
(그렇게 하면 될거야.)
I'll do the cooking.
(내가 요리를 할게요.)
7. Give와 관련된 표현
Don't give up your game.
(게임을 포기하지 마세요.)
You must learn to give and take.
(주고받는 것을 배워야 한다.)
He is given to drink.
(그분은 술에 빠져 버렸다.)
Give it to me straight.
(술에 아무 것도 타지 말고 주세요.)
8. Put과 관련된 표현
Put on your overcoat.
(외투를 입으세요.)
Put a coin in the box.
(동전을 상자 속에 넣으세요.)
Put off the meeting till tomorrow.
(내일까지 회의를 연기하세요.)
A gust of wind put out the candle.
(바람이 촛불을 껐다.)
Let's put up our tent here.
(여기에다 우리 천막을 치자.)
Please put me through to Mr. Kim.
(전화를 김선생님한테 연결시켜 주세요.)
9. Cut와 관련된 표현
The boy cut a picture out of a magazine.
(그 아이는 잡지로부터 그림을 오려 내었다.)
Washington cut down his father's cherry tree.
(와싱턴은 아버지의 벚나무를 찍어 버렸다.)
It is rude to cut in when others are talking.
(다른 사람들이 이야기할 때 끼여드는 것은 무례한 일이다.)
Don't cut in.
(새치기하지 마세요.)
If we cut across the park, we can save five minutes.
(우리가 공원을 질러간다면 5분을 절약할 수 있어요.)
Your argument cuts both ways.
(네 주장은 장단점을 다 가지고 있다.)
The company cut back production and wages.
(그 회사는 생산과 임금을 다 깎아 내렸다.)
The doctor advised me to cut out smoking.
(의사는 나더러 담배를 끊으라고 했다.)
10. Set과 관련된 표현
Now we are all set to go.
(이제 우리는 출발준비가 되었다.)
We are scheduled to set out for America.
(우리는 미국으로 떠날 일정이 정해졌다.)
I set love before money.
(나는 돈보다 사랑을 중히 여긴다.)
The rainy season has set in already.
(장마가 벌써 시작되었다.)
The table was set out with expensive glass.
(식탁은 값비싼 유리잔들로 차려 있었다.)