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개괄적인 변경 사항
• Rebalanced military system to more closely represent the roman battlefield..
로마군의 전장을 더욱 사실적으로 반영하기 위해 military system의 balace를 조정하였습니다.
• Enhanced character interface, to give you more information'.
더 많은 정보를 제공해드리고자 인터페이스를 강화하였습니다.
• More events, creating a more immersive enviroment.
더 많은 이벤트가 당신을 게임에 더욱 몰두하도록 할 것입니다.
• Lingering compability issues with Vista and Intel graphics cards solved.
숙원의 vista와 intel 그래픽 카드의 호환성 문제가 해결되었습니다.
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----------------------------------------- Changes for 1.2 -------------------------------------------
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******* Gameplay Balancing *******
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- Armies whose morale collapses in the first 5 days and face more than double the amount of enemies will now be eliminated.
전력의 2배 이상의 적군에 맞서는 경우 첫 5일 내에 사기가 붕괴되면 군대는 전멸합니다.
(상당히 유용한 점이 적군이 거의 전멸한 채로 계속 패주하면서 도망치던 문제가 사라져서 전쟁기간이 단축됩니다. 이 경우 보통 몇 달을 쫓아가서 며칠 싸우지도 못하고 또 퇴각하는 적군을 뒤쫓아야 했는데 패치에 의해 5일도 채 안 싸우고 퇴각하는 경우 전멸합니다)
- Battles should now be a fair bit more bloody.
살상율이 증가되었습니다. (manpower 부담이 늘었고, 체감상 바바리안 상대하기는 편해졌습니다. babarian 상대할 때의 특징이 garrison 인적피해는 적어도 morale이 먼저 떨어져서 패퇴하는 것이었는데 패치 이후에는 morale 떨어지기 전에 babarian 다 잡아 죽입니다)
- Failing an assault increases morale of defenders now.
이제 공격에 실패한 경우 방어했던 군대의 사기가 상승합니다. (이길 싸움만 골라해야 할 필요성이 느는 것 같습니다.)
- Morale of defenders now recover every month during a siege.
공성 시 방어군의 사기가 매달 회복됩니다.
- Troops will no longer reinforce in empty provinces.
주인 없는 province에서 더 이상 군대가 충원되지 않습니다.
- Reinforcing at lack of supply line to a friendly occupied city is now only 10% of normal speed.
보급선이 끊긴 고립된 도시에서의 충원은 정상 속도의 10%로 줄어듭니다.
- Reinforcing adjacent to friendly occupied, but at hostile territory is halfed.
아군 혹은 동맹군의 도시 인접해 있는 적국 도시에서의 충원은 정상 속도의 절반으로 줄어듭니다.
- Its now slower to land into enemy territory, but also faster to land into controlled territory.
점령지에서의 이동속도는 상승하고, 적지에서의 이동속도는 감소합니다.
- Loyal troops are now cheaper to maintain as their commander will pay some of their cost.
충성을 맹세한 부대는 충성을 맹세받은 장군이 비용의 일부를 부담함에 따라 유지비가 감소하게 되었습니다.
- Increased basic force limits.
기본 군사력 제한이 증가되었습니다.
- Fixed a problem with technology costs being almost 3 times as expensive as they should have been.
기술비용이 1/3로 수정되었습니다. (기술개발기간이 패치 전의 3분의 1로 단축됩니다)
- Trade will always give at least 0.01 civilisation.
앞으로 무역은 최소한 0.01의 문명도 상승 효과를 보장합니다.
- No longer possible to trade with a nation you are at war with.
더 이상 자국과 전쟁 중인 나라와 무역이 이뤄지지 않습니다.
- Characters will no longer help out in civilwars if a country already have 120% of force limits.
만약 그 나라의 군대 수가 이미 군대 수 상한의 120%이상일 경우, 장수들은 더이상 내란을 돕지 않습니다.
- Characters of different religions and cultures are now a lot less likely to be elected to office.
다른 문화나 종교를 가진 인물이 공직에 선출될 가능성은 매우 낮아졌습니다.
- Fleet commanders now have a small base salary.
함대 지휘관은 낮은 기초 봉급을 받습니다.
- Dead people can no longer inherit loyal troops or wealth.
죽은 자는 더이상 재산과 충성을 맹세한 부대를 세습시킬 수 없습니다.
- Added a country-broken mechanism with restoring order and multiple events switching government and killing of the ruler.
- Getting your ruler captures now decreases stability, increases warexhaustion AND changes to a new ruler.
통치자가 사로잡히면 stability가 하락하고 war exhaustion(전쟁 피로)이 증가하며 통치자가 교체됩니다.
- Reputation increase rate now scale with rulers charisma, and maximum badboy limit also gets a boost depending on your rulers charisma. Modders can tweak this for "ruler_diplomatic_slickness" in static_modifiers.txt
평판의 상승율은 통치자의 카리스마에 비례하여 올라갑니다. 그리고 badboy 상한도 통치자의 카리스마에 따라 달라집니다.
mod제작자는 static_modifiers.txt파일의 ruler_diplomatic_slickness을 통해 이것을 조정할 수 있습니다.
- A country discovering a successfull assassination, supporting rebels or desecration of holy site now gets a casus belli against the offender.
발각된 암살성공, 폭도 지원, 성지 신성모독을 감행한 국가에 대해 전쟁명분을 얻습니다.
- Risk of detecting assassin is increased if country sending them has a bad reputation.
나쁜 평판을 가진 나라는 암살시도가 발각될 위험이 증가합니다.
- Once getting caught after a successful intrigue action a country may not perform another for 2 years.
음모가 성공한 채 발각 된 경우 향후 2년간 음모를 시행할 수 없습니다.
- Tweaked badboy influence on intrigue missions.
badboy는 음모의 성패에 영향을 줍니다.
- Desecrate holy site no longer gives away who did it by showing flag, even if not discovered.
- Discovery chance after supporting rebels is now no longer unreasonably high.
폭도 지원의 발각확률이 불합리하게 높던 것이 고쳐졌습니다.
- Loyal troops in the field with their commander will now help protect him against assassins.
충성을 맹세한 부대는 그들의 장군을 암살자로부터 보호합니다.
- It is now possible to cancel a tribute voluntarily while your tributary overlord if at war.
조공을 수의적으로 중단할 수 있습니다. (당신이 조공을 바치던 국가가 전시일 때)
- Cancelling a tribute you are paying manually will now give the overlord a cb.
- Added a check to stop certain provinces supplying enormous amounts of mercenaries.
- Barbarians now only settle in occupied territory.
야만인들은 이제 자신들의 점거지에 머물게 됩니다.
- Barbarians will no longer be able to increase civilization value in some provinces when occupying.
야만인 점령중인 일부 지역의 문명도는 상승하지 않습니다.
- Barbarian uprisings now empty most of the mercenary pool for that province.
야만인의 폭거는 해당 province의 용병 자원을 쓸어갑니다.
- The neighbor province fulfilling the requirements and with highest civ rating now dictates what culture/religion a colonized province gets.
- You will now be able to hold on to provinces takes from a country in civil war.
- A civil war ends when one faction no longer controlls any provinces (as opposed to old behavior when only ownership was checked)
내란은 어느 한 쪽이 더 이상 점령지가 없을 때 종결됩니다.
- If the civil war ends when you control some of the loosing sides provinces they will now be yours, but you will take a hefty reputation hit for taking advantage of the country (I recommend settling a peace deal with the loosing side before this happens and gain some provinces this way instead).
제3국의 내란이 끝나면 내란 중 당신이 점거한 지방은 당신의 소유가 되지만 그 댓가로 막대한 평판하락이 발생합니다.
- A couple of new checks stop provinces from defecting to rebel side when they are under a foreign powers control.
- Newly formed countries now start with some gold and stability.
새로 형성된 국가는 어느 정도의 gold와 stability가 주어집니다.
- Non-exisiting countries will no longer research technologies.
존재하지 않는 국가는 더 이상 기술을 연구하지 않습니다.
- Countries created will now get the technology level of their former capitals owner.
새로 형성된 국가는 자국 수도의 이전 소유국가의 기술력을 세습합니다.
- Countries can no longer be called into war from two allies at once on both sides.
더 이상 양측 모두와 동맹인 국가에 대해 두 진영 모두에서 참전을 요구하는 경우가 없도록 바뀌었습니다.
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******* Interface Enhancements ********
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- Improved transferspeed of savegames in multiplayer.
- F12 will now save a snapshot of the world political map in screenshot folder (holding shift while pressing F12 will only display your country and its allies.)
F12키로 스냅샷을 저장할 수 있습니다.
- There is now an (*) indicator on family name in the selection screen for characters. That one is shown if it is the same family as the ruler.
통치자와 같은 가문의 인물들은 이름에 (*)표지자가 붙습니다.
- New colored frames around character portraits in character selector to show friends/rivals to the ruler.
- Ruler now has a green border in character selector.
통치자는 인물선택창에서 녹색테두리가 둘러집니다.
- Event popups affecting characters should now print their position/jobs next to names.
이벤트 팝업에서 인물은 이름 옆에 지위와 직책이 표기됩니다.
- Popup for newborns now includes link to dynasty page.
- Cores for countries not exisiting will now be shown properly in province view.
- Requirements for colonization now reported in more helpful order.
- Preselected character no longer shown in list when picking diplomatic envoy
- Previous character now shown when selecting new envoy, even if it was the default one.
- Military view now updates when new units are recruited.
- Morale display now is always of relevant troops in the combatview.
- Unit tooltip now deducts maintenance cost for loyal units that are partialy paid by their commander.
- Added extra decimals for unit maintenance cost tooltips.
군대 유지비용란에 몇 개의 소숫점이 추가되었습니다.
- Reorganizing navies now works even if game isnt paused.
- Added province tax column in ledger for construction page.
ledger의 건설분야 page에 해당 지방의 세금을 나타내는 열이 추가되었습니다.
- Added some more tolerance to deficit alert.
- Fixed things that used to be invisible in trade mapmode so that they now show like in the others.
- Peace tributes interface now lets you offer in smaller increments.
- Now possible to put in more exact tribute requests in peace view.
- Tooltip for tribue relation in diplomatic view now shows the amount of tribute.
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******** AI Improvements *********
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- AI should no longer be able to pull off an illegal retreat during the first day of combat.
AI는 더 이상 전투 첫 날에 반칙적으로 도망칠 수 없게 됩니다.
- Garrison AI: Fixed a problem with units marching back and forth between different owner areas.
주둔군 수비대가 접경지역에서 진군했다 말았다 오락가락 하던 문제가 해결되었습니다.
- AI will no longer desecrate provinces that have already been desecrated.
AI는 더 이상 한 지역에 신성모독을 중첩시킬 수 없게 되었습니다. (당해 보신 분은 아실 듯)
- AI will no longer add its support to rebels in provinces with already very high support.
AI는 이미 폭동 지지가 과잉한 지역에 대해 폭도 지원을 추가할 수 없게 되었습니다.
- Tweaked balance for how likely the AI is to pick different intrigue options.
- AI should no longer attempt to desecrates holy shrines in provinces that do not share the government's religion
AI는 더 이상 정부의 종교를 공유하지 않은 지방의 성지를 모독할 수 없습니다.
예를 들어 어떤 국가가 로마의 영토에 대해 성지모독을 하려고 한다면 로마의 속주 중에 religion이 Roman인 영지에 대해서만 가능하다는 의미 같습니다.
- AI will no longer continue to recruit armies in sieged provinces.
AI는 더 이상 공성 중인 지역에서 신병을 모집할 수 없습니다.
- AI will now no longer get confused in peace negotiation when a lesser member of opposing alliance can be annexed, and the main one cant.
- AI will no longer try and stirr up revolts in provinces that are occupied by a third party.
AI는 제 3자에 의해 점령된 지방에 대해 반란을 선동할 수 없습니다.
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******** Modding Support **********
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- Added a "controlled_by = this/from/owner/<tag" trigger.
- Added triggers for navy_size_percentage & army_size_percentage, which checks percentage compared to force limits.
- Added an at_location = this/from/<num> trigger for character scope. Checks that character is located in same province as origin.
- Added an "has_unassigned_unit = yes/no" trigger, checks if there is a unit lacking a commander in the country.
- Implemented a "remove_from_unit = xx" effect for character scope.
- Added a "assign_to_unit = this/from/<num>/0" which gives current character command of a unit from defined target.
- "assign_to_unit" if in the scope of a character WITH a unit, will assume its that unit, and take character from this/from.
- Added a new trigger check ("is_land") to control if a province, or character is on land.
- War trigger now also checks if country is in civil war.
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*********Databases & Events ********
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- Added an event for characters who have no money
거렁뱅이들을 위한 이벤트가 추가되었습니다.
- Added an event for characters to get unemployed friends vacant governor jobs.
비어있는 공직에 자신의 실직자 친구를 천거하는 이벤트가 추가되었습니다.
- Added events for letting tribes pick civilize or hold to old ways, happening about every 2 years.
매 2년마다 부족이 문명화될 것인지 미개함을 고수할 것인지에 대한 이벤트가 발생합니다.
(제대로 해석한 것이 맞나 모르겠습니다)
- Added trigger to the "Let the rivalry end" event
"적대 관계 청산"이 더 촉발됩니다.
- The "Sibling rivalry" event will decrease your sibling's loyalty of popularity
"형제간 경쟁관계"는 당신 형제의 충성도와 인기도를 떨어트립니다.
- Religious conversions can trigger for islands
섬지역의 개종이 촉진됩니다.
- New nation events will add appropriate cores
신생국가 이벤트는 적절한 core를 추가시킵니다.
- Vacant job event should now only fire for people of correct age, and when other province than capital.
공석 이벤트는 적합한 나이의 인물에게만 일어나고 수도보다는 지방에 있을 때 잘 일어납니다.
- Higher finesse is now required for religious conversions events, and are also less likely to occurr.
개종을 위해 더 높은 finesse가 요구되고 개종자체도 잘 안 일어나게 바뀌었습니다.
- Games in honour of Ahura Mazda will only trigger for countries following the Zoroastrian fate
- Events that appoint governors now check that the province is under your control.
- Decreased the amount of tribute paid by Numidia to Carthage
누미디아가 카르타고에 바치는 조공이 줄어들었습니다.
- Alazones is controlled by Rhoxolani
- Dacia is a playable nation form the start
다키아(루마니아 지방)가 시작부터 플레이 가능한 국가가 됩니다.
- Reduced Egypt's manpower slightly
이집트의 맨파워가 조금 감소되었습니다.
- Tritonis is controlled by barbarians from the start
이제 Tritonis(카르타고 영토)는 시작 시 야만인의 영토입니다.
- Reduced the population of Theveste
Theveste(카르타고 영토)의 인구가 감소합니다.
- Increased the number of slaves for Rome
Rome의 노예 수가 증가합니다.
- Changed the barbarian value of province Aulerci
Aulerci 지방의 야만인 수치가 변경되었습니다.
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********** Compability **********
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- The game should no longer crash when changing dates on certain computers running vista.
vista를 운용하는 컴퓨터가 날짜를 바꾸었을때 게임과 충돌을 일으키던 문제가 해결되었습니다.
- Rewrote selection indicator to use shaders. Hopefully works better on intel boards now as well as being more efficent.
- The game should no longer crash when selecting units on old driver versions on intel graphic cards.
더이상 게임과 intel graphic card의 구 버젼이 충돌하지 않습니다.
- Updated some interfaces to support higher resolutions.
고해상도를 지원하기위해 일부 인터페이스가 업데이트되었습니다.
- Optimizations to menu display.
메뉴창이 최적화되었습니다.
- Optimized map updates in frontend.
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********* General Bugfixes ********
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- Scythian cityviews now support farmland, so no more missplaced deserts.
스키티아의 도시전경이 사막으로 뜨던 버그가 해결되었습니다.
- Fixed broken texture for carthaginian academy, so it should now be visible.
깨졌던 카르타고인 학교의 texture가 보이게 되었습니다.
- Fixed a number of errors in the merc events
용병이벤트에서 숫자의 오류가 개선되었습니다.
- The "dead trade route" problem should now be fixed.
"dead trade route"문제가 해결되었습니다.
- Disloyal commanders can no longer be changed from military view.
더 이상 군사열람 창을 통해 불충한 장교들을 교체시킬 수 없게 되었습니다.
- Fixed tooltip lag in scenario selection screen
시나리오 선택화면에서 도구모음 지연 문제가 해결되었습니다.
- Fixed some text bugs, and tpyos!
tpyos! 와 더불어 몇 가지 문자 버그가 고쳐졌습니다.
- Removed the illegal war_score triggers from events, as that did not exist in the code.
이벤트에 의해 촉발되던 불법적 전쟁점수 문제가 제거되었습니다.
- Added text to governor events
총독 이벤트의 문구가 추가되었습니다.
- Family prestige is now loaded properly from a savegame.
가문의 위신도 변화가 세이브후 로딩 시 초기화 되던 문제가 해결되었습니다.
- Fixed a problem with family names applied on roman newborn.
- Fixed overlapping flags in game setup screen when many allies.
- Characters should no longer raise troops in sea provinces.
해역에서 군대를 일으킬 수 없게 되었습니다.
- Units should no longer be recruited to sea provinces.
- Tradegoods no longer shown for sea provinces.
- Added extra resource checks to stop crashes when rendering text.
- Fixed a problem with assaultbutton not disabling when it should.
'assualt' 버튼을 쓸 수 없던 것과 관련한 문제가 해결되었습니다.
- Fixed selection/merge bug involving multiple armies transported on a fleet disappearing.
- Fixed a crash in AI when releasing prisoners.
- Previous rulers page in ledgers now have correct attribute orders.
- Mixed up column sorting sorted out in character selection.
- You can no longer appoint governors to occupied/sieged provinces through the ledger.
더 이상 Ledger를 통해 점령중이거나 공성중인 속주의 총독을 임명할 수 없게 되었습니다. (이런 꼼수가 있었군요?)
- Fix incorrect province name coloring in ledger.
- Fixed tribute hint showing for countries that cant pay tribute.
- Expired casus bellis from savegames are no longer active for a short while after loading (and thus exploitable).
savegame을 loading한 뒤 잠깐 동안 이미 시한이 종료되었던 casus bellis(전쟁명분)이 다시 활성화되는 문제가 해결되었습니다.
- Fixed a map update bug in scenario selection when returning from singleplayer.
singleplayer로 돌아왔을 때 시나리오 선택 화면의 map update bug를 해결하였습니다.
- Fixed possible crash in diplomatic actions.
외교 행동에서 가능한 충돌문제를 해결하였습니다.
첫댓글 해석은 여기까지;; 잘 모르겠고 귀찮아요^^
기술개발 비용이 감소해서 기술개발이 빨라졌고, intrigue(예를들어 암살기도)성공했는데 discover되면 2년 동안 intrigue 못 합니다.
통치자의 charisma가 국가의 reputataion에 영향을 미치게 되었고, 총독의 finesse가 더욱 높아야 속주의 개종이 이뤄집니다.
음.... 훵한 공백지좀 어떻게 해줬으면 하는 작은 바람이 있습니다. -_=
예 수정했습니다~
다 좋은데 어째 ai의 칼개척은 안 보이는듯?
많이 나아졌군요
그래도 별 관심이 없는데... 로마는 이미 지웠거든...
밸런싱 쪽에는 이번에 나올 유로파3 확장팩에 소개되었던 개념들이 포함된 것 같네요.. 처음 2가지와 병력 충원에 관계된 것..
게임이 바뀌고 있군요 ㅋㅋㅋ
이미 지우고 와우나 하고 있는데 , 다시 깔아봐야 되려나요 .. 흠
아, 용량제한이 5.2m 라 부득이 7-zip으로 압축했습니다. 사실 패치는 Rome launcher실행시켜서 다운받으셔도 되요^^
크루세이더인줄알았네뭥미
패치 스케쥴 상 크킹 패치가 먼저였는데.. 패러독스는 역시 크킹보다는 로마를 선택했나봅니다.. 이제 남은 패치 스케쥴은 크킹밖에 없다는..^^
인 노미네도 출시 8일 밖에 안남았답니다.. 5월 28일 출시니까 이제 곧 출시되네요.. 포럼이 떠들썩하다는..^^
ㅡㅡ;;버림받은.......크킹~