바이크타시는 분들이라면 클러치의 기본 작동원리를 아실 겁니다.
클러치는 우리말로는 "단속기"라고 하며, 엔진쪽의 동력을 바퀴쪽으로 전달하는 과정에서 필요할 때마다 동력전달을 끊어주는(단속하는) 역할을 합니다.
동력이 전달될 때는 용수철(11)이 압력판(8)을 눌러 마찰판들과 동력판들이 밀착되게 됩니다 .
그러면 동력판과 함께 움직이는 이너허브(7), 마찰판과 함께 움직이는 바스켓(6)간에 동력연결이 되는 것입니다.
(용수철이 약하면 밀착이 제대로 안되어 미끄러집니다.)
반대로 동력의 전달을 잠시 끊어야 할 때는 클러치레버를 당기면 됩니다.
클러치케이블이 당겨지면서 24번을 돌려주게 되고, 24번이 돌아가면서 밑부분의 젓가락이라 불리는 로드(23)를 아주 조금(1~2mm 정도) 밀어내게 됩니다.
그러면 젓가락 모자에 해당되는 19번을 밀게되고, 스프링의 압력을 이기고 압력판(8)이 약간(1~2mm 정도) 밖으로 밀려나게 됩니다.
그러면 마찰판과 동력판간에도 아주 조금씩 틈이 생기게 되어 동력판과 함께 움직이는 이너허브(7), 마찰판과 함께 움직이는 바스켓(6)간에 동력전달이 끊어지게 되는 것입니다.
(바스켓 둘레에 마찰판이 접촉하는 부분이 있는데 여기가 팽겨 들어가면 마찰판의 상하운동이 제한되어 동력차단이 잘 안되게 된답니다.
그러면 기어변속이 잘 안되는거죠.
물론 동력판이 약간 쭈그러져 있어도 동력차단이 잘 안될거구...)
아래 그림은 습식다판식 클러치라 하는데, 습식이라함은 클러치판들 사이로 윤활유가 흘러들어가 냉각작용을 하게 만들었다는 의미로 보면 되겠고,
다판이라 함은 마찰판 8장, 동력판 7장이 들어갔다는 의미로 보면 되겠습니다.
클러치의 이런 작동원리와 부품에 대한 이해가 있으시면 향후 Z-start Pro와 같은 세미오토클러치 장착에 도움이 됩니다.
또한 호미로 막을 때는 호미로 막고, 가래로 막을 때는 가래로 막는 혜안을 가지실 수 있습니다.
충분한 이해가 있으신 분은 안되는 것 아닌가하는 아래의 몇가지 일도 할 수도 있습니다.
예를 들어 라이딩중 이상한 소리가 나고 클러치가 이상해서 열어보니까 마찰판이 하나 깨져서 못쓰게 되었다...
이전에 마모되어 빼놓은 클러치판뭉치가 있다면 그중에서 실한 놈을 가져다 하나 대치하면 될 것이고,
없다면?
깨진 거 한장 뺀 채로 조립해서 타 보세요.
유격이 큼에도 불구하고 용수철이 아직 주저앉지 않아 제대로 눌러줄 수 있다면, 클러치가 미끄러지지 않을것이고 그러면 하루쯤 타는데 이상 없습니다.
단, 테스트해보니까 클러치가 미끄러진다면 용수철이 거기까지는 힘을 못 쓰는 거니까 왓샤노릇을 할 부품이 필요합니다.
신속히 돌아가 타기종 바이크의 폐품 마찰판이나 동력판이라도 구해 보십시요.
순정품이 아니더라도 장착만 가능하다면 스페이서기능을 할 수 있게 장착하고 다시 타러 나가세요~
마찰판 한장두께의 스페이서가 들어간다면 용수철이 힘을 쓸 수 있는 범위안으로 들어가 제대로 된 마찰판과 동력판이 붙었다 떨어졌다 하면서 기능을 할 수 있게 해 줍니다.
조립을 할 때 까딱 잘못해서 동력판이 연속으로 들어가거나 마찰판이 연속으로 들어갔다면 클러치가 작동 될까요?
잘 됩니다.
전체클러치판 높이는 정상범위일테니 잘 작동이 됩니다만, 다판클러치의 장점(접촉면적의 최대화)은 일부 줄어들겠죠.
연속으로 들어가 제대로 일을 못한 만큼의 일을 교대로 들어가 제대로 연결된 칸에서 해야하므로 교대로 들어간 정상연결부에서 마모가 더 생길 겁니다.
며칠 타는데 아무 지장 없습니다.
새로 키트로 주문해서 조립해 시승해 보았더니 너무 새 클러치판이라 전체유격이 너무 좁아져서 그런지 장착후에 클러치가 잘 안 끊어진다...
동력판을 한장 빼서 전체 높이를 낮춰 보세요. 그러면 유격이 커질 것이고 잘 작동 되겠죠.
지나치게 헐렁해져 클러치가 미끄러지고 조기마모되는 현상만 없다면 동력판 한장 안들어간다고 바이크가 어떻게 되지는 않습니다.
그동안 클러치판 교환한지가 언제인지 기억도 나지 않을만큼 오래 되었는데, 지난주 투어가 끝날 때쯤 클러치 미끄러짐이 발견되어 클러치판키트를 주문해 놓았다. 내일이 일요일인데 물건은 아직 도착하지 않았다...
이전에 버린 동력판 같은 것이 있다면 한장 추가해 끼우면 전체높이가 올라와 클러치 미끄러짐이 줄어들 수 있겠죠?
이전의 조립순서와 다르게 마구 섞어 조립하는 것도 자리 잡을 때까지는 덜 미끄러질테니 권장할 만 한 사항이네요.
뜯은 김에 용수철들을 늘려 다시 처녀적 상태로 만들어 끼운다면 더 잘 누를 테니까 클러치 미끄러짐이 덜해 지겠죠?
여러 용수철이 누르는 힘은 고르게 되어야 하므로 늘리기를 할 때는 길이라도 비슷하게 해야겠습니다.
이래서 하루를 공치지 않을 수 있다면야 얼마나 좋습니까~
이런 식으로 클러치가 미끄러진다면 용수철을 강하게 작동되게 유격을 줄이는 노력을 해야 할 것이고,
클러치가 잘 끊어지지 않는다면 뺀다거나 새 판을 마모된 판으로 일부 교환해 넣어 유격을 줄여주는 노력을 해야 합니다.
위에 나열된 여러가지 임시방편은 일부는 드..가 해 보았지만 대부분은 직접 해 보지는 않은 이론상의 꼼수입니다.
바둑계에는 묘수 세번 나오면 바둑을 진다는 격언이 있습니다.
가능한 꼼수를 쓰지 않아도 되도록 관리합시다.
케이블과 관련된 흔히 보는 문제 하나를 고치는 방법 소개해 드립니다.
정품 클러치게이블을 사용하지 않은 경우나, 정품이라 하더라도 너무 오래 사용해서 클러치 케이블이 늘어나면 케이블 길이 조절하는 곳(보통 두곳이죠)을 다 늘려도 적당한 클러치레버 유격을 만들 수 없을 때다 있습니다.
==> 정품 클러치케이블로 교환하시는 것이 가장 좋겠고,
다른 수단으로는 클러치 속의 밀어주는 부품을 길게 해 주는 겁니다.
젓가락(23)에 땜질을 해서 늘릴 수도 있겠지만, 간단하게 길이를 늘려주는 방법으로는 모자(19)처럼 생긴 부품속으로 베아링을 한알 넣어 준다거나 2mm정도 두께로 쇳조각을 만들어 넣어 주는 겁니다.
그러면 케이블 길이를 팍 줄일 수 있습니다.
( 6 클러치바스켓, 7 이너허브, 8 압력판, 9 동력판, 10 마찰판)
<클러치 어셈블리의 관찰>
클러치 수명을 좌우하는 두가지 요소는 라이딩스타일과 적절한유지관리이다.
클러치판들과 용수철을 살필 때는 주변의 클러치 관련부품의 지나친 마모가 있는지 봐야한다.
그런 부품으로는 압력판, 이너허브(클러치보스), 케이블, 바스켓 등이다.
이런 부분들은 클러치교환시 간과되기 쉬운 부분이다.
많은 사람들은 클러치가 미끄러지거나 기어변속이 원활하지 않아지면 클러치판과 스프링만의 문제로 생각한다.
대부분 그 생각이 옳지만, 가끔은 아닐 때도 있다.
예를들어 압력판이나 이너 허브가 지나치게 마모되어 용수철의 힘을 제대로 반영하지 못한다면 클러치판을 새것으로 교환해도 클러치가 미끄러질 수 있는 것이다.
클러치바스켓이나 이너허브가 지나치게 마모되어 팽긴다면 클러치판이 잘 풀려날 수 없어 기어변속이 잘 안되게 된다.
바넷에서는 고급 알미늄클러치바스켓을 생산판매하고 있다.
이 제품은 마찰판이 닿는 부분에 스테인레스를 대주어서(특허) 바스켓이 팽기지 않도록 해서 변속도 잘되며 수명도 길다.
또한 바넷의 바스켓은 클러치판으로 오일이 잘 흘러가게 해서 냉각시켜줌으로써 클러치판의 수명도 연장시켜 준다.
바넷사의 압력판은 강철면이 있어 마모로 인해 팽기는 일이 없다.
<클러치 케이블>
케이블조절이 잘못되면 클러치의 수명도 단축되고 성능도 떨어진다.
케이블을 제작사의 권장치에 맞게 조절하고 케이블이 굽혀지는 곳을 세척하고 윤활유를 쳐줘라.
<오일>
제작사에서 권장하는 오일을 사용한다.
좋은 합성유와 반합성유들이 수두룩하며 바넷사의 마찰물질들은 이들 오일과 궁합이 잘 맞는다.
단, 우리가 한가지 권장드리고자 하는 부분은 "모터싸이클용 오일"을 사용하라는 것이다.
"자동차용 오일"을 사용하지 말라는 것인데, 이것을 쓰면 클러치의 수명단축, 성능저하가 나타날 수 있다.
클러치에 들어가는 오일의 가장큰 기능은 클러치판 냉각작용이다.
고로 바이크와 클러치를 위해주는 것은 오일상태가 항상 깨끗하게 관리하는 것이다.
싼 보험하나 든다고 생각하고 정기적으로 오일을 교환하라.
<클러치판과 용수철 관찰>
관찰 또는 교환할 때 써비스매뉴얼이 있으면 참 좋다.
매뉴얼에는 부품의 적절한 규정치가 다 나온다.
매뉴얼이 없다면 부품을 꺼낸 순서 등이라도 메모해 놓아야 조립이 수월하다.
<클러치판뭉치의 높이>
클러치 어셈블리에서 제일 중요한 것 중 하나가 아마 클러치판을 차곡차곡 쌓아 놓은 전체 높이 일것이다.
새클러치판만으로 조립했다손 치더라도 아주 조금씩은 높이가 다를 수 있다.
매뉴얼에는 이 클러치판뭉치의 최소치가 나온다.
클러치판이 마모되어 전체 높이가 이 최소치에 도달했다면 클러치 판을 교환해야 한다.
새 클러치판으로 교환후에도 높이를 재보는 것이 중요하다.
높이가 최소치에 가깝다면 클러치가 미끄러지고 조기 마모될 것이며, 높이가 지나치게 높다면 클러치가 잘 안 끊어질 것이고 기어변속하기 어려울 것이다.
<마찰판>
마찰판은 소모성부품이므로 닳아나가는 것이 당연하고 때때로 교환해 주어야 한다.
마찰판은 바이크모델마다 두께가 다르며 마찰판의 최소두께를 명시하고 있다.
서비스매뉴얼에 나오는 수치를 참고해서 마찰판의 마모가 한계치에 왔는지 점검한다.
어떤 때는 두께는 아직 정상범주에 들지만 제성능이 아닐 때도 있는데, 클러치남용의 결과 여러번 열을 받고나면 마찰물질이 딱딱해지고 빤짝빤짝하게 윤이나게 되면서 클러치가 미끄러지거나 잡소리가 나게된다.
클러치가 미끄러지거나 기어변속이 부자연스러우면, 위에서 언급한대로 클러치 마찰판의 문제가 가장많고 일부는 클러치관련부품이 원인이다.
바넷에서는 고성능 마찰판, 동력판, 용수철을 키트로 판매하고 있다.
<금속 동력판>
금속 동력판은 마찰판과 같은 비율로 닳아 나가지는 않는다.
마찰판처럼 금속 동력판도 바이크모델마다 두께가 다르다.
금속 동력판을 관찰할 때는 판이 판판한지, 열을 받아 변색되었는지 본다.
판판하지 않다면 열을 받아 변형된것으로 판정하고 교환해야 한다.
편평한 정도를 측정하는 기준치가 매뉴얼에 나온다.
판판하고 마모된 두께도 규정치 이내라면 (변색이 되었더라도) 재사용할 수 있다.
바넷에서는 마찰판 바꿀 때 금속 동력판까지 일괄교환하기를 권장하지만, 금속 동력판을 재사용하기로 했다면 Scotch Brite pad나 금강사로 문질러 쓰기 바란다(쑤세미 같은거...).
대부분의 회사에서 금속 동력판을 강철로 만들고 일부에서는 알미늄으로 만든다.
알미늄으로 만들면 약하고 쉽게 닳고, 오일도 빨리 더러워지고 하기 때문에 바넷사의 강철제품으로 바꾸기도 한다.
강철판으로 교환하면 오일도 오랫동안 깨끗할 것이고 플라이휠효과도 커질 것이며 수명이 길어진다.
그렇지만 내구성보다는 성적을 중시하는 선수들에게 알미늄제 동력판도 판매하고 있는데, 일반 알미늄과는 다르게 냉동처리, 아노다이징 처리를 한 강화알미늄으로 만들어 오일의 오염도 줄였다.
<용수철>
클러치의 마지막 핵심부품은 용수철이다.
용수철이 약해지면 클러치가 미끄러지고 조기마모되게 된다.
스프링 역시 매뉴얼에 권장치가 나온다.
바넷사의 용수철은 크롬실리콘합금이며 열처리되어있고, 망치질한 부분이 짧으며, 장착후 적게 주저 앉는다.
바넷의 용수철은 원 부품보다 15~20% 뻣뻣하다.
클러치레버 당기는 데 힘이 들어가더라도 강력한 스프링을 끼고 싶다면 4개 또는 6개의 용수철을 사용한 클러치에서는 가능하다.
일부는 원래의 스프링을 사용하면서 고른 힘이 작용되도록 대칭이 되는 칸의 용수철을 쌍으로 강력스프링으로 교환해서 사용할 수 있다.
클러치가 미끄러지는 바이크에서 강력 용수철로 교환하면 클러치 미끄러짐이 줄어든다.
그렇지만 이 방법은 클러치 미끄러짐을 근본적으로 고쳐주는 것이 아니므로, 응급수단 또는 주문한 물건이 안 올 때 하루정도 타는 방법으로만 사용하고, 근본원인을 찾아 마모된 부품(대게는 마찰판)을 교환해야 할 것이다.
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How to inspect and maintain your clutch
Clutch Maintenance and General InformationInspecting Your Clutch AssemblyRiding style and proper maintenance are two main factors that affect clutch life. When inspecting your clutch plates and springs, be sure to also inspect all other related clutch components for excessive wear. Components such as the pressure plate, inner hub (clutch boss), cable, and basket may be worn as well. This is a commonly overlooked area when the time comes to replace a clutch. Many people think that when their clutch starts slipping or not shifting properly that it must be the clutch plates or the springs. This is not always the case. If the surface or the pressure plate and/or inner hub are excessively worn, it can change the pre-load on the springs and cause a clutch to slip- even a clutch with brand new plates. If your clutch basket or inner hub is severely grooved it can cause the plates to not release freely and result in poor shifting.
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Barnett offers billet aluminum clutch baskets for many popular ATV’s and off-road motorcycles. These clutch baskets are unique in that they utilize patented stainless steel inserts on the clutch fingers where the friction plate tabs make contact. These inserts prevent severe grooving of basket fingers and provides smooth, trouble free shifting and a longer clutch basket life. The Barnett baskets are also designed to increase oil flow to the clutch plates which keeps them cooler and extends clutch life. Barnett also offers billet aluminum pressure plates for select off-road models. These pressure plates include a tempered steel surface that Barnett guarantees to never wear out.
Clutch CableAn improperly adjusted cable can reduce clutch life and performance as well. Make sure that your clutch cable is adjusted per factory specifications. Keep the cable and all pivot points clean and well lubricated.
Oil
When it comes to what oil to use in your clutch assembly, it never hurts to stick with the manufacturer recommended oils and viscosities. There are also many good quality full synthetic and synthetic blend oils available today. These oils are perfectly fine to use with Barnett friction materials. We do recommend, however, that you only use ‘motorcycle specific’ oil. Do not use oils designed for use in automobiles. Using oil designed for use in autos may reduce the life of your clutch and/or result in poor performance. The main purpose of the oil in the clutch assembly is to cool the plates. Therefore, the best thing for your motor and your clutch is to keep the oil clean. Changing the oil regularly is cheap insurance!
Inspecting your clutch plates and springs
When it comes to inspecting/replacing your clutch or any other components on your motorcycle or ATV, the best tool you can have is a factory service manual. The manual will provide you with all the specifications you need and show proper installation of all components. If you do not have access to a service manual, remember to take note of how all components come out and make sure that you re-install the components in the same order.
Overall Clutch Plate Stack Height
One of the most important factors in the clutch assembly is the clutch plate stack height. The stack height is the measurement of all friction plates and metal plates stacked together. The clutch stack height for new plates can vary slightly, but not to any great extent. In most factory service manuals, there is a minimum overall clutch stack height specified. Again, this varies from model to model. If your clutch is worn to the minimum stack height, it is definitely time to replace your clutch. It is also important to make sure that when you install a new clutch pack, it is the correct stack height required by the manufacturer. If the stack height is too thin, it can cause slippage and lead to premature wear. If the stack height is too thick, it can cause the clutch to drag resulting in poor shifting.
Friction Plates
First of all, friction plates are consumable items that are meant to wear and consequently need to be replaced from time to time. The friction plates are designed to be a specific overall thickness. This thickness varies from model to model. Each manufacturer lists a minimum wear thickness for the friction plates. This number can be found in the factory service manual. This is one way to check the condition of your friction plates. However, this method is not foolproof. Often times, the friction plates may be above the minimum wear spec, but still not perform properly. The friction material, through the numerous heat cycles and abuse, can lose its friction capabilities and need to be replaced. The material can harden and glaze resulting in clutch slippage or clutch chatter. Again, if your clutch starts to slip or not shift properly, it could be the friction plates as well as other components (as stated above). Barnett offers high performance friction plates and complete plate/spring kits for all popular motorcycles and ATV’s.
Metal Drive PlatesThe metal drive plates in the clutch assembly do not always wear at the same rate as the friction plates. As with the friction plates, each model requires a specific thickness for each metal plate. Some models require more than one thickness of metal plates in the clutch pack. When inspecting the metal plates, check to make sure that they are flat and not discolored from heat. If they are not flat or they are burnt from excessive heat, replace them. You can find the manufacturer maximum warpage spec listed in the service manual. Sometimes, the metal plates can be re-used as long as they are still the correct thickness and still flat. We recommend replacing the metal plates when you replace your friction plates. If you do decide to re-use your metal plates, you can bead blast them or lightly scuff them with a Scotch Brite pad or fine emery paper.
While, most models come with the metal plates made from steel, some models come with aluminum plates. The aluminum plates have a tendency to wear quickly, polish to a high sheen, and contaminate the oil. Replacing them with Barnett steel plates will help keep the oil cleaner, increase flywheel effect, and last much longer. Barnett also offers “Cryodized” aluminum drive plates for the serious racer. These plates are cryogenically treated and hard anodized for added strength and they do not contaminate the oil like plain aluminum plates. The “Cryo” plates are available for select models and recommend for racing applications only.
SpringsAnother essential component for proper clutch operation is the clutch springs. Weak or fatigued springs are a prime cause of clutch slippage and premature wear. Again, similar to the clutch plates, each manufacturer has a minimum free length spec for the springs in each model. Refer to the factory service manual for the proper length required in your model. Barnett clutch springs are made of chrome silicon and are heat treated, shot-peened, and pre-set to remove initial
\r\n
\r\nRace sag (Rider sag): The amount the rear suspension compresses under the weight of the bike and rider.
\r\n
\r\nStatic sag (Free sag): The amount the rear suspension compresses under the weight of the bike alone (no rider).
\r\n
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More info...", "style=\"background: #FFFFCC;padding: 2px;font-size: 10px;\"", "Definition: Suspension Sag", "style=\"border-top: 1px solid black;border-bottom: 1px solid black;background: #CCCCCC;padding: 1px;font-size: 10px;font-weight: bold;color: #000000;\"");'>sag. Barnett clutch springs are generally 15-25% stiffer than OEM springs. If you choose to use heavy duty clutch springs and you feel the lever pull is a little stiff for your liking, you can alternate them with standard springs if your motorcycle or ATV has an even number of springs (4 or 6). Remember that you must alternate them for even pressure on the clutch assembly. Often times you can install stiffer heavy duty springs to aid a slipping clutch. However, this should only be done as an emergency fix to get you through the day or through the next moto. This is only a temporary fix and the clutch assembly should be inspected right away and any worn components should be replaced.
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