카카오와 우버가 유료 구독 프로그램을 출시하면서 모빌리티 시장은 치열한 멤버십 전쟁에 돌입하고 있습니다.
카카오모빌리티는 카카오 T멤버스를 출시하며 엄선된 혜택 패키지로 단골 고객을 공략하고 있습니다.
우버는 멤버십 서비스인 우버원을 한국에 도입하여 택시 탑승 시 간단한 보상을 제공할 것이라고 발표했습니다.
카카오가 독점하다시피하고있는 차량호출서비스가 우버와의 경쟁으로 승객친화적인 진화하기 바랍니다.
Ride-hailing rivalry intensifies as Kakao, Uber launch membership services
카카오, 우버 멤버십 서비스 출시로 차량 호출 경쟁 심화
By Lee Gyu-lee 이규리 기자
Published Sep 3, 2025 7:00 am KST
Korea Times
Membership programs offer cashbacks, perks, curated benefits for frequent riders
멤버십 프로그램은 빈번한 라이더에게 캐시백, 특전, 큐레이티드 혜택제공
The mobility market is entering a fierce membership war as leading ride-hailing services Kakao Mobility and Uber both roll out paid subscription programs, aiming to secure loyal customers and build stable revenue.
주요 차량 호출 서비스인 카카오 모빌리티와 우버가 충성 고객 확보와 안정적인 수익 창출을 목표로 유료 구독 프로그램을 출시하면서 모빌리티 시장은 치열한 멤버십 전쟁에 돌입하고 있다.
Kakao Mobility recently launched its subscription service, Kakao T Members, targeting frequent users with a curated package of benefits. Meanwhile, Uber Taxi is introducing Uber One to the Korean market, setting up to challenge Kakao’s long-standing dominance by offering attractive rewards while matching its competitor's pricing.
카카오모빌리티는 최근 구독 서비스인 카카오 T멤버스를 출시하며 엄선된 혜택 패키지로 단골 고객을 공략하고 있다. 한편, 우버택시는 경쟁사의 가격을 맞추면서 매력적인 리워드를 제공하는 등 카카오의 오랜 독주에 도전하기 위해 한국 시장에 우버원을 선보이고 있다.
Kakao Mobility membership, officially launched Aug. 27, comes in two options: Mobility Plus and My Car Plus.
8월 27일 공식 출시된 카카오 모빌리티 멤버십은 모빌리티 플러스와 마이카 플러스 두 가지 옵션으로 제공된다.
Mobility Plus, priced at 4,900 won ($3.52) per month, is targeted at taxi users. It offers 3 percent payback in points when using premium taxi services like Venti or Black, and 5 percent payback for bike- or pet-friendly ride services. It also includes coupons to use its Blue and Booster services, and up to 20,000 won worth of monthly coupons for selected rental cars, leisure activities and overseas ride-hailing services.
월 4,900원(3.52달러)으로 책정된 모빌리티 플러스는 택시 이용자를 대상으로 한다. 벤티나 블랙과 같은 프리미엄 택시 서비스를 이용할 경우 포인트 3%, 자전거 또는 반려동물 친화적인 승차 서비스를 이용할 경우 포인트 5%를 적립해 준니다. 또한 블루와 부스터 서비스를 이용할 수 있는 쿠폰과 일부 렌터카, 레저 활동, 해외 차량 호출 서비스를 이용할 수 있는 월 최대 2만 원 상당의 쿠폰도 포함되어 있다.
The My Car Plus membership, offered at 5,900 won per month, caters to car owners with benefits including a monthly parking fee discount up to 10,000 won, special parking pass deals for nights and weekends, and up to 3,000 KakaoNavi points per month.
월 5,900원에 제공되는 마이카 플러스 멤버십은 월 최대 10,000원의 주차 요금 할인, 야간 및 주말 특별 주차권 할인, 월 최대 3,000 카카오내비 포인트 등의 혜택을 제공한다.
Meanwhile, Uber announced on Aug. 26 that it will bring its flagship membership service Uber One to Korea, promising straightforward rewards on taxi rides.
한편, 우버는 8월 26일 자사의 대표 멤버십 서비스인 우버 원을 한국에 도입하여 택시 탑승 시 간단한 보상을 제공할 것이라고 발표했다.
For the same monthly price as Kakao’s Mobility Plus, Uber One members can earn up to 10 percent payback in credits for each taxi ride, which can be used on future trips. For nonaffiliated services on the platform for general taxi, deluxe taxi and Uber Green, the payback will be 5 percent for each ride.
우버원 회원은 카카오의 모빌리티 플러스와 동일한 월정액으로 택시 승차 시 최대 10%의 크레딧을 적립할 수 있으며, 이는 향후 여행 시 사용할 수 있다. 일반 택시, 디럭스 택시, 우버 그린 플랫폼에서 제휴되지 않은 서비스의 경우 승차 시마다 5%의 페이백이 적용된다.
Those who opt for an annual subscription at 49,000 won can enjoy a roughly 17 percent discount compared to monthly payments.
49,000원의 연간 구독을 선택하는 사람들은 월 납입금에 비해 약 17% 할인을 받을 수 있다.
Kakao Mobility, as the dominant player in the market, has already successfully locked drivers and passengers into its ecosystem, and is now seeking to further expand its loyal consumer base with a suite of benefits that weave into daily life.
시장의 지배적인 업체인 카카오 모빌리티는 이미 운전자와 승객을 생태계에 성공적으로 가두고 있으며, 이제 일상 생활에 스며드는 다양한 혜택을 통해 충성도 높은 소비자층을 더욱 확장하고자 한다.
Challenging this model, Uber Taxi is strategically focusing on delivering immediate and higher value, making its membership particularly enticing for users whose main concern is straightforward taxi rewards rather than the benefits of a broader ecosystem.
이 모델에 도전하는 Uber Taxi는 전략적으로 즉각적이고 높은 가치를 제공하는 데 중점을 두고 있으며, 특히 광범위한 생태계의 이점보다는 간단한 택시 보상에 중점을 둔 사용자들에게 매력적인 멤버십을 제공하고 있다.
“While metrics like supply cost, dispatch success rate and overall service quality have improved, Uber still faces the challenge of making a lasting impression on Korean customers,” Song Jin-woo, Uber Korea general manager, said during a press conference to introduce Uber One.
"공급 비용, 발송 성공률, 전반적인 서비스 품질과 같은 지표가 개선되었지만, 우버는 여전히 한국 고객들에게 지속적인 인상을 남기는 도전에 직면해 있다."라고 우버 코리아의 송진우 총괄 매니저는 우버 원을 소개하는 기자회견에서 말했다.
“The launch of Uber One is aimed at attracting and retaining new customers, and this rollout marks an important milestone for Uber in the Korean market.”
"Uber One의 출시는 신규 고객을 유치하고 유지하기 위한 것이며, 이번 출시는 한국 시장에서 Uber에게 중요한 이정표가 된다."
Uber One’s effectiveness has already been proven in overseas markets. Since first launched in the United States in November 2021, Uber One’s subscriber base has soared, with membership fees exceeding a $1 billion run-rate as of last year.
우버원의 효과는 이미 해외 시장에서 입증되었다. 2021년 11월 미국에서 처음 출시된 이후 우버원의 가입자 기반은 급증하여 작년 기준 멤버십 요금이 10억 달러를 돌파했다.
It has reached over 30 million members with 60 percent year-on-year growth in this year’s first quarter earnings. The company noted that subscription members are generating 32 percent of mobility and delivery gross bookings and more than 45 percent of delivery gross bookings specifically.
올해 1분기 실적에서 전년 동기 대비 60% 성장하며 3천만 명 이상의 회원을 확보했다. 이 회사는 구독 회원이 모빌리티 및 배송 총 예약의 32%, 특히 배송 총 예약의 45% 이상을 창출하고 있다고 언급했다.
#Ride-hailingrivalry차량호출경쟁 #Membershipservice멤버십서비스 #KakaoMobility카카오모빌리티 #UberOne우버원 #Loyalcustomers충성고객