<뉴욕타임즈>는 7월 19일자 '북한, 새로운 핵무기시설을 숨기다(North Korea Hides New Nuclear Site)'라는 기사를 통해 "북한의 국경에 세워둔 감지 장치들이 폐연료가 플루토늄으로 바뀔 때 나오는 가스인 크립톤 85의 양이 많아진 것은 감지했다"며 "수년간 미국 위성들이 북한 영변에 있는 주요 핵시설에 초점을 맞추었지만 컴퓨터의 분석 결과, 이 가스는 영변 재처리 공장이 아닌 제2의 비밀 공장에서 나온 것으로 보이며, 이 비밀 공장은 아마도 산 속에 있을 것"이라고 보도했다.
북한에 대한 최신 정보를 알고 있는 미국과 아시아의 정부관리들은 북한이 제2의 비밀 플루토늄 공장을 만들었다는 강력한 증거가 최근 몇주간에 부상했고, 이것은 북한의 핵무기 프로그램을 종결짓는 외교전략과 이 외교전략이 실패할 경우에 들어갈 군사행동 두 가지 다를 복잡하게 만들었다고 말했다.
한 정부 고위관리가 "매우 우려되지만 아직 확증된 것은 아니다" 라고 말하는 이 새로운 증거의 발견은 북한이 8000개의 폐연료봉을 재처리했다고 미국에게 통보하기 11일전에 나왔다. 이것은 6개정도의 핵무기를 만들 수 있는 분량이다.
미 정부관리들은 북한의 국경에 세워둔 감지 장치들이 폐연료가 플루토늄으로 바뀔 때 나오는 가스인 크립톤 85의 양이 많아진 것은 감지했지만 이 주장을 증명할 수는 없다고 말했다.
미국, 한국, 일본의 정보 분석가들이 우려하는 것은 단순히 감지하기 힘든 이 가스가 있다는 사실이 아니라 그 가스가 어디서 나왔는가 하는 것이다. 수년간 미국 위성들이 북한 영변에 있는 주요 핵시설에 초점을 맞추었지만 이 가스들이 한반도에 퍼져나오는 것을 추적하는 컴퓨터의 분석 결과, 이 가스는 영변 재처리 공장에서 나온 것이 아닌 듯 하다. 그 대신에 컴퓨터의 분석은 이 가스가 제2의 비밀 공장에서 나왔다는 것을 강하게 암시하고 있다. 이 제2의 비밀 공장은 아마도 산 속에 있을 것이다.
미 정부관리들은 북한이 미국의 선제공격으로부터 보호하기 위하여 제2의 공장을 만들려고 할 것이라고 오랫동안 의심해왔다. 미국은 5년전에 한 지하 시설물에 대한 조사를 요구하기도 하였지만 그들은 그곳에서 아무것도 찾지 못했다. 제2의 공장이 가동하고 있을 수도 있다는 증거가 나온 것은 이번이 처음이다.
"이것은 원래가 매우 어려운 문제이고 훨씬 더 복잡하게 되었다." 라고 미국의 정보를 접한 한 아시아 정부관리는 말했다. "우리가 모든 것들이 어디 있는지 모르는 이상, 북한이 핵프로그램을 중지했다는 것을 어떻게 확증할 수 있겠는가?"
현재, 핵무기 재료를 만들 수 있는 비밀 시설들이 적어도 2개가 있을 수 있다. 10월에 미국이 증거를 내밀자 북한은 우라늄을 만들기 위하여 비밀리에 공장을 만들었다고 인정하였다. 우라늄은 핵무기를 만드는데 쓰이는 또 하나의 연료이다. (이 방법은 사담 후세인이 1990년대 초에 시도했고 이란이 지금 추진하고 있는 방법이다.) 미 정부관리들은 (북한이 우라늄을) 전면적으로 생산하는 데에는 아직도 몇년이 걸릴 것이라고 믿지만, 그 공장을 찾지는 못했다고 말한다.
만약 지금의 증거가 정확하게 분석되고 있고 제2의 플루토늄 공장이 존재한다면 부시 대통령은 클린턴 대통령이 1994년에 잠시 고려했던 방법도 쓸 수 없을지 모른다. 그 방법이란 북한이 충분한 양의 무기급 재료들을 만드는 것을 막기 위하여 북한에 대한 군사공격이나 파괴를 하는 것이다. 어쨌거나, 부시 대통령은 북한이 핵무기를 보유하는 것을 "용납하지 않겠다" 고 단언하였다.
미 정보부 관리들은 새로운 증거에 대한 최종 결론을 내리는 것을 꺼리고 있다고 말한다. 그들은 이라크의 핵 프로그램에 대한 CIA의 분석정보가 과장되었는가 하는 논쟁을 불러일으켰고 CIA의 모든 발견들이 의심받고 있다는 것을 잘 알고 있다.
이 문제로 인하여 백악관과 CIA 국장인 테닛간의 충돌도 있다. 테닛 국장은 백악관이 북한과의 핵문제를 사태라고 부르는 것을 피하기 위하여 이상할 정도로 노력하고 있다는 것을 알고 있다. 지금까지 백악관 관리들은 이 새로운 증거에 대하여 비공식적으로만 들었고 이것이 잠재적으로 무엇을 암시하는지에 대해서 충분한 브리핑을 받은 적이 없다고 정부 관리들은 말한다.
그러나 백악관이 큰일이 아닌 것처럼 보이려는 노력은 북한의 강경한 발언들과 북한이 핵무기를 생산하기 위하여 한발짝 한발짝 나아가고 있다는 증거로 인하여 효과를 보지 못하고 있다. 이라크에 대한 증거를 의심하는 발언을 하여 백악관을 화나게 했던 모하메드 엘바라데이 국제원자력기구(IAEA) 사무총장은 금요일, 북한에 대하여 심각한 우려를 표명하였다.
북한의 상황은 "지금 현재 제일 급하고 심각한 위협이다" 라고 모하메드 엘바라데이 사무총장은 비엔나 본부에서 말했다. 이 발언을 하였을 때 그가 새로운 증거에 대하여 알고 있었는지는 확실하지 않다.
핵 프로그램에 대한 북한의 태도는 이라크와는 전적으로 다르다. 북한이 12월 31일에 국제원자력기구 조사단을 추방한 후 북한정부는 자국의 핵무기프로그램을 인정하였고 자랑하기까지 하였다. 미국은 북한의 이러한 주장중 일부가 핵프로그램을 재동결 또는 포기하는 대신에 세계에서 원조를 받기 위한 허풍이라고 생각하였다. 부시 대통령은 이러한 북한의 행동을 "공갈" 이라고 불렀고 굴복하지 않을 것이라고 말했다.
그러나 사실, 미국은 북한의 이러한 선언을 가볍게 받아들이지 않았다. 미국 정보부 관리들은 이 미스테리를 푸는데 대대적인 규모의 인원과 자원을 동원하고 있었다. 이 미스테리란 영변의 핵시설이 드문드문하게 가동되고 있는데 북한이 어떻게 8,000개의 폐연료봉을 전부 다 재처리했다고 주장할 수 있는 것인가? 라는 것이었다.
CIA와 국가안보위원회의 고위관리들은 자신들이 뭔가를 빠뜨리고 있을지도 모른다고 오랫동안 걱정해왔다. 제2공장을 만드는 데에는 여러 가지 기술적 난관에 부딪혔겠지만 그것이 어딘가 비밀리에 만들어져 있을지도 모르는 것이었다. 이러한 걱정은 한국의 국정원 요원 한 명이 영변의 동북쪽에 제2 공장의 존재에 대하여 보고하면서 가중되었다.
미국 정보에 의하면 북한에는 지하 깊은 곳에 1만 1000에서 1만 5000개의 군사산업 장소가 있다고 추정되고 있고, 북한지도부는 오래전부터 탱크 생산 또는 지휘-연락 시스템등의 중요한 시설물들을 중복하여 만든 바가 있다.
"북한의 사고방식으로 생각한다면 우리는 제2 공장은 물론 더 많은 공장들을 찾을 수도 있을 것이다"고 한 미 정부관리는 말했다. "북한이 모든 주요 안보 시설물들을 여러개 만드는 경향이 있다는 것을 보면 이것은 무리한 판단이 아니다."
이것과 비슷한 논리로, 미 정보부들은 이라크에 대한 결론을 내리기도 하였다. 그러나 북한은 수년간 중국과 러시아의 도움을 받아서 이라크보다 훨씬 발전된 핵 프로그램을 갖고 있다. 우라늄 생산은 파키스탄으로부터 도움을 받았다.
중국은 이제 북한과의 국경에서 대혼란이 일어나지 않고 탈북자들이 중국으로 쇄도하지 않게끔 외교적 해결책을 강구하는데 주력하고 있다. 북한과 오랬동안 일한 바가 있는 다이빙궈(戴秉國) 중국 외교부 부부장은 금요일, 콜린 파워 국무장관과 다른 미 정부관리들과 대단히 긴 시간 (2시간 반) 동안 만났다. 그는 콘돌리자 라이스 안보담당 보좌관, 그리고 딕 체니 부통령도 만났다.
논점은 북한과의 어떠한 협상이건간에 한국과 일본을 포함시키라는 미 행정부의 요구이다. 반면 북한은 미국하고만 상대하기를 원하고 있다.
그러나 몇몇 행정부 관리들 (특히 펜타곤 관리) 은 협상이 필요하기는 하지만 결국에는 효과가 없을 것이라고 믿는다. 그들은 북한이 자국의 모든 핵프로그램을 포기하려 하지 않을 것이라고 믿는다. 핵프로그램은 기아에 허덕이는 북한이 세계의 관심을 받을 수 있는 유일한 수단인 것이다.
부시 대통령은 1994년에 클린턴 대통령이 승인했던 것과 같은 핵동결로 이 문제를 해결하려고 하지 않을 것이라고 말했고 북한의 모든 핵시설이 해체되어야 한다고 역설하였다. 부시 대통령은 이라크문제를 다루는 동안 북한의 핵문제를 너무 오래 방치해두었다는 비난을 점점 더 많이 받고 있고, 이번주에 윌리암 페리 전 국방부장관도 이러한 발언을 하였다.
외교수단이 실패할 경우 부시 대통령이 어떻게 할 것인지는 확실하지 않다. 그는 북한에 더 많은 경제적 압박을 가하기 위하여 이미 배와 비행기에 대한 더욱더 치밀한 조사를 준비하고 있다.
그러나 부시 대통령이 미국의 안보를 위해서 선제공격이 필요하다고 결정할 경우, 부가적인 무기 시설물들에 대한 확인은 모든 주요 무기시설물들의 장소를 찾았다는 확증이 없을 수도 있다는 것을 뜻하기 때문에, 미 군사전문가들에게 이 시설물들을 골라내는 일을 대단히 복잡하게 한다.
만약 비밀 시설물들이 가동하고 있었다면 핵분열성 물질의 생산은 이미 작은 양으로 여러곳으로 분산되었을지도 모른다. CIA 는 1990년초에 북한이 이미 2개의 초기단계의 핵무기를 보유하고 있을지도 모른다고 결론내렸지만 확인하지는 않았다.
이러한 불확실성들은 아직도 남아있다. 최악의 경우, 폐연료봉들은 이전에 발견되지 않았던 재처리 공장으로 이동되어 플루토늄이 추출되었고 무기 생산을 위하여 5∼8 킬로의 패키지로 이미 북한 전역에 보내졌을 것이다.
North Korea Hides New Nuclear Site
WASHINGTON, July 19 ? American and Asian officials with access to the latest intelligence on North Korea say strong evidence has emerged in recent weeks that the country has built a second, secret plant for producing weapons-grade plutonium, complicating both the diplomatic strategy for ending the program and the military options if that diplomacy fails.
The discovery of the new evidence, which one senior administration official cautioned was "very worrisome, but still not conclusive," came just as North Korea declared to the United States 11 days ago that it had completed reprocessing 8,000 spent nuclear fuel rods, enough to make a half dozen or so nuclear weapons.
American officials have said they cannot verify that claim, though they confirm that sensors set up on North Korea's borders have begun to detect elevated levels of krypton 85, a gas emitted as spent fuel is converted into plutonium.
What concerns American, South Korean and Japanese analysts, however, is not simply the presence of the hard-to-detect gas but its source. While American satellites have been focused for years on North Korea's main nuclear plant, at Yongbyon, the computer analyses that track the gases as they are blown across the Korean Peninsula appeared to rule out the Yongbyon reprocessing plant as their origin. Instead, the analysis strongly suggests that the gas originated from a second, secret plant, perhaps buried in the mountains.
American officials have long suspected that North Korea would try to build a second plant to protect itself against a pre-emptive strike by the United States. The United States even demanded an inspection of one underground site five years ago, only to find it empty, but this is the first time evidence has emerged that a second plant may be in operation.
"This takes a very hard problem and makes it infinitely more complicated," said one Asian official who has been briefed on the American intelligence. "How can you verify that they have stopped a program like this if you don't know where everything is?"
Indeed, there may now be at least two hidden facilities with the capacity to produce material for nuclear weapons. In October, confronted with American evidence, North Korean officials admitted that they had clandestinely built a plant intended to produce uranium, another fuel for a bomb. (It is the same approach Saddam Hussein tried in the early 1990's, and that Iran is pursuing today.) American officials say they have never found that plant, though they believe it is still a few years away from full-scale production.
If it turns out that the current evidence is being properly interpreted, and a second plutonium plant also exists, President Bush may not even have the option that President Bill Clinton briefly considered in 1994: using a military strike or sabotage to prevent North Korea from producing significant amounts of weapons-grade material. Still, Mr. Bush has vowed that he "will not tolerate" a nuclear North Korea.
American intelligence officials say they are wary about making any final judgments about the new evidence. They are keenly aware that C.I.A. assessments of Iraq's nuclear program have touched off a national debate over whether intelligence was exaggerated, and have made all the agency's findings suspect.
That issue has also put the White House at odds with George J. Tenet, the director of central intelligence, who knows that the White House is going to extraordinary lengths to avoid calling the nuclear confrontation with North Korea a crisis. So far, White House officials have been told only informally of the new evidence and have not been fully briefed about its potential implications, administration officials say.
But each week the White House's effort to sound low-key is being undercut by both North Korea's aggressive statements and new evidence that the country is now driving toward production. On Friday, the director of the International Atomic Energy Agency, Mohamed ElBaradei, who angered the White House by questioning its evidence about Iraq, expressed grave concerns about North Korea.
The situation in North Korea "is currently the most immediate and most serious threat to the nuclear nonproliferation regime," he said from his headquarters in Vienna. It is not clear if he was aware of the newest evidence when he spoke.
North Korea's stance regarding its nuclear program is strikingly different than Iraq's was. After the North Korean government threw out I.A.E.A. inspectors on New Year's Eve, its government acknowledged ? even boasted of ? its nuclear weapons program. The Bush administration has suspected that some of the claims amount to bluffing, an effort by North Korea to force the world to give it aid on its terms in return for re-freezing, or perhaps dismantling, its program. Mr. Bush has called the country's efforts "blackmail," and he said he would not give in.
But behind the scenes, the North Korean declarations have hardly been dismissed. American intelligence officials have been pouring tremendous resources into solving a mystery: how could North Korea claim that it has reprocessed all of its 8,000 rods if the one known reprocessing plant, at Yongbyon, has been operating only sporadically?
At the C.I.A. and the National Security Council, senior officials have long expressed concern that they could be missing something, that a second plant could be buried somewhere, though that would pose a number of technical challenges. Those fears have been heightened by reports from South Korean intelligence that one of its agents ? whose reliability is unknown ? reported the existence of a second plant, northeast of Yongbyon.
North Korea has an estimated 11,000 to 15,000 deep underground military-industrial sites, according to one American intelligence estimate, and the nation's leadership has a history of constructing duplicate facilities for such important capabilities as tank production or command-and-communications systems.
"If you follow their logic, if we find a second reprocessing location, maybe there are more," said one American official. "It is a reasonable assessment, given North Korea's proclivity to have multiple facilities for every critical aspect of its national security infrastructure."
Similar logic, of course, led the American intelligence agencies to some of their conclusions about Iraq. But North Korea has a far more sophisticated nuclear program, built over the years with the help first of China and Russia, and in the case of uranium production, Pakistan.
China has now become fully engaged in trying to come up with a diplomatic solution that would not cause chaos on its border with North Korea, or an influx of refugees. A senior Chinese official, Deputy Foreign Minister Dai Bingguo, who has long experience with North Korea, spent an unusually long time ? two and half hours ? meeting with Secretary of State Colin L. Powell and other American officials on Friday. He also saw Condoleezza Rice, the national security adviser, and Vice President Dick Cheney.
The issue is the administration's demand that South Korea and Japan be part of any negotiations with North Korea, which wants to deal only with the United States.
But some administration officials, especially at the Pentagon, believe that negotiations, while necessary, will ultimately prove fruitless. They do not believe that North Korea will ever trade away all of its nuclear program, the only card the starving country has to play to compel the world's attention.
Mr. Bush has said he would not settle for another nuclear freeze, like the one Mr. Clinton approved in 1994, and he has insisted that all North Korean nuclear facilities must be dismantled. Mr. Bush has also come under increasing criticism for letting the problem fester too long as he dealt with Iraq, a view voiced by former Secretary of Defense William J. Perry this week.
Yet it is unclear what Mr. Bush may consider if diplomacy fails. He is already organizing more intrusive inspections of ships and planes, hoping to step up economic pressure on North Korea.
But for military planners, should Mr. Bush decide that American security requires a pre-emptive attack, any confirmation of additional weapons facilities vastly complicates the work of singling out those facilities, since there may be no certainty that all of the important locations have been found.
If any secret facilities have been operating, their production of fissile material may have already spread in small quantities to any number of other locations. The C.I.A. concluded in the early 1990's that North Korea might possess two crude weapons already, but it has never confirmed that.
Such uncertainties remain. The worst case is that the spent fuel rods have been moved to a previously undiscovered reprocessing plant, where the plutonium has been extracted and already shipped around the nation in five- to eight-kilogram packages for weapons production.