한국관광공사(KTO)는 2026년 한국 관광 트렌드로 ‘이원론(Dualism)을 선정했습니다.
여행에서 고급스러움과 실용성, 최첨단 기술과 있는 그대로의 감성을 동시에 경험하고자 하는 욕구를 반영합니다.
KTO가 제시한 7대 주요 트렌드는 디지털 휴머니티, 문화적 통합, 적응적 회복력, 지역 재창조, 개인화된 가치 스펙트럼, 공간적 경험, 다세대 이동입니다.
관광트렌드에도 현대인들의 이중적인 소비생활이 나타나고 있음을 을 나타내는 조사결과 입니다.
Luxurious yet practical? ‘Dualism’ to shape Korea’s tourism in 2026
고급스러우면서도 실용적인? 2026년 한국 관광, '이원론'이 좌우할 것
By Lee Hae-rin 이혜린 기자
Published Dec 8, 2025 1:56 pm KST Updated Dec 8, 2025 4:34 pm KST
Korea Times
Forget simple vacations.
단순한 휴가는 잊자.
The Korea Tourism Organization (KTO) announced Monday that the nation’s 2026 travel buzzword is “dualism,” reflecting travelers’ desire for two contrasting experiences on the same trip: luxury and practicality, as well as cutting-edge technology and raw, unfiltered emotion.
한국관광공사(KTO)는 월요일, 2026년 한국 관광 트렌드로 '이원론'을 꼽았다. 이는 여행객들이 한 여행에서 고급스러움과 실용성, 최첨단 기술과 있는 그대로의 감성이라는 두 가지 상반된 경험을 동시에 경험하고자 하는 욕구를 반영한다.
At the recent 2025 Data Utilization and Convergence Analysis Conference, the KTO introduced “D.U.A.L.I.S.M.” as the framework for its 2026 tourism outlook. The outlook is based on three years of macroenvironmental analysis, telecommunications and card-spending data, social media trends and surveys of both experts and travelers.
한국관광공사는 최근 개최된 2025 데이터 활용 및 융합 분석 컨퍼런스에서 2026년 관광 전망의 틀로 'D.U.A.L.I.S.M.'을 제시했다. 이 전망은 3년간의 거시환경 분석, 통신 및 카드 사용 데이터, 소셜 미디어 트렌드, 그리고 전문가와 여행객을 대상으로 한 설문조사를 기반으로 한다.
The seven major trends identified are digital humanity, cultural unity, adaptive resilience, local re-creation, individualized value spectrums, spatial experience and multi-generation flow. Each trend points to a shifting tourism model shaped by social, environmental and technological factors.
7대 주요 트렌드는 디지털 휴머니티, 문화적 통합, 적응적 회복력, 지역 재창조, 개인화된 가치 스펙트럼, 공간적 경험, 그리고 다세대 이동이다. 각 트렌드는 사회적, 환경적, 기술적 요인에 의해 형성되는 변화하는 관광 모델을 시사한다
In the era of “digital humanity,” artificial intelligence becomes an emotional guide of sorts, taking over complex planning so travelers can devote their attention to sensory experiences and human connection. “Unity of culture” captures the growing appeal of K-life tourism, inviting visitors to step beyond on-screen K-content and into the rhythms of everyday Korean life. “Adaptive resilience” points to a shift toward regenerative travel that restores the places it touches, while “local re-creation” recasts ordinary neighborhoods — their food, old shops and daily rituals as distinctive travel assets.
"디지털 휴머니티" 시대에 인공지능은 일종의 정서적 안내자가 되어 복잡한 계획을 주도함으로써 여행객들이 감각적 경험과 인간적 연결에 집중할 수 있도록 한다. "문화의 통합"은 K-라이프 관광의 증가하는 매력을 포착하여 방문객들이 화면 속 K-콘텐츠를 넘어 한국인의 일상생활 속으로 들어가도록 유도한다. "적응적 회복력"은 여행이 닿는 장소를 복원하는 재생적 여행으로의 전환을 시사하며, "지역 재창조"는 평범한 동네, 즉 음식, 오래된 상점, 그리고 일상의 관습을 독특한 여행 자산으로 재창조한다.
“Individual value spectrum” refers to a more deliberate style of consumption, describing travelers who are willing to spend freely on experiences they find meaningful while carefully avoiding unnecessary costs. “Spatial experience” highlights the rise of “spatial brewing,” in which unused or overlooked spaces are transformed into immersive environments centered on art, media and sensory design. Finally, “multi-generation flow” reflects how travel values are evolving across age groups, with wellness coming to mean emotional renewal for younger travelers and mindful self-care for older ones.
"개인적 가치 스펙트럼"은 보다 신중한 소비 스타일을 의미하며, 불필요한 비용을 신중하게 피하면서 의미 있는 경험에 기꺼이 돈을 쓰는 여행객을 의미한다. "공간적 경험"은 사용되지 않거나 간과되었던 공간이 예술, 미디어, 감각적 디자인을 중심으로 한 몰입형 환경으로 변모하는 "공간적 양조"의 증가를 강조한다. 마지막으로 "다세대 흐름"은 여행 가치가 연령대에 따라 어떻게 변화하고 있는지를 보여준다. 웰빙은 젊은 여행객에게는 정서적 회복을, 노년층에게는 마음 챙김을 의미한다.
"Contrasting values like technology and emotion, global and local, will emerge to create a new tourism ecosystem," said Kim Sung-eun, KTO’s tourism data director.
김성은 한국관광공사 관광 데이터팀장은 "기술과 감성, 글로벌과 로컬이라는 상반된 가치가 새로운 관광 생태계를 만들어낼 것"이라고 말했다.
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