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호주가 안작급 대체할 신형 호위함으로 일본 모가미급 기반 설계안을 선택했습니다. 11척 중 일본에서 3척, 자국에서 8척 건조 예정이고, 1번함은 2030년, 3번함은 2034년 취역 예정이네요.
세계 방산시장에 데뷔한 이후 처음 따낸 대규모 방산계약이네요. 계약규모가 100억 호주달러(65억 달러)입니다.
호주, 65억 달러 규모로 일본 모가미급 호위함 선택 제2차 세계대전 이후 일본의 첫 대규모 무기 수출 계약
마이크 여오 | 2025년 8월 4일
일본 해상자위대(JSMSDF) 모가미급 호위함 JS 야하기(사진: 일본 해상자위대)
멜버른 — 호주는 차기 범용 호위함 함대로 일본의 개량형 모가미급 호위함 설계를 선택했다. 이는 두 미국 인도-태평양 동맹국 간의 관계를 더욱 굳건히 하는 계약이자, 일본에게는 제2차 세계대전 이후 첫 대규모 방산 수출 사례가 된다.
“엄격하고 경쟁적인 입찰 과정을 거친 결과, 미쓰비시중공업의 모가미급 호위함이 호주 국방군(ADF)의 역량 요건과 전략적 필요를 가장 빠르게 충족할 수 있는 것으로 평가됐다”고 호주 국방부는 언론 보도자료에서 밝혔다.
호주 해군(RAN)은 100억 호주달러(미화 65억 달러) 규모의 이번 프로그램으로 11척의 호위함을 도입할 예정이며, 처음 세 척은 일본에서 건조되고 나머지는 서호주에서 건조될 것이라고 리처드 말스 호주 부총리 겸 국방부 장관이 밝혔다.
말스 장관은 캔버라에서 열린 기자회견에서, 엄격한 선정 과정을 거친 결과 모가미급이 독일 TKMS의 MEKO A200 등 경쟁작을 제치고 호주 해군에 가장 적합한 옵션으로 선정됐다고 설명했다.
“이 결정은 호주 해군에 최고의 플랫폼, 최고의 역량을 제공할 수 있는 방법에 관한 것”이라고 말스 장관은 말했다.
또한 일본 정부가 미쓰비시 조선소의 생산 슬롯 3개를 호주에 할당하는 데 동의했으며, 이에 따라 첫 함정은 2029년 인도되어 2030년 취역하고, 세 번째 함정은 2034년 취역할 것이라고 밝혔다.
나머지 7척의 생산은 서호주 헨더슨 국방단지로 옮겨 진행되며, 호주 정부는 조선업체 어스탈(Austal)이 새로 설립한 자회사 ‘어스탈 디펜스 쉽빌딩 오스트레일리아’와 전략적 조선 협약을 체결했다.
국방산업부 장관 팻 콘로이도 기자회견에 참석해, 모가미급이 운용비 측면에서 후보 중 가장 뛰어났고, 한때 한국의 대구급과 스페인 ALFA3000도 후보에 올랐으나 일정에 맞출 수 있는 유일한 설계였다고 밝혔다.
호주 전략정책연구소의 분석가 유언 그레이엄은 Breaking Defense에 “미국 입장에서는 서태평양에서 가장 가까운 두 동맹국이 최전선 해군 역량을 강화하고 상호운용성을 높인다는 점에서 긍정적”이라며 “이러한 전략적 협력의 신호 자체가 중요한 억지 효과를 지닌다”고 말했다.
모가미급 통합과 관련해 그는 “분명 도입 과정에서 어려움이 있겠지만, ‘신속 전력화’라는 관점에서 일본이 자국 수요보다 호주 요구에 맞춰 일본 내 생산을 우선 배정하겠다는 의지가 핵심”이라고 말했다. “계약 조건상 해외 건조분이 현행 3척에서 더 늘어날 가능성이 높다. 호주 국내 조선 능력이 일정에 뒤처져 있기 때문”이라고도 덧붙였다.
말스 장관은 호주 도입형 모가미급은 프로그램 위험을 최소화하기 위해 일본 해상자위대(JMSDF) 버전과 최소한의 차이만 두며, 주요 변경점은 선박 표지판의 영어 표기 등 호주 규제 요건 때문이라고 설명했다.
또 “이번 개량형 모가미급 선택은 역량만을 기준으로 한 결정이지만, 양국 관계에서도 매우 중요한 순간을 의미한다”고 말했다.
“전 세계에서 우리가 가장 전략적으로 일치하는 국가는 일본이며, 이는 양국 간 국방관계가 크게 발전하고 있다는 것을 반영한다”고 말스는 강조했다.
일본에겐 이번 계약이 제2차 세계대전 이후 첫 대규모 무기 수출 사례다. 일본 정부 관계자들은 Breaking Defense에, 이번 모가미급 수출 및 고객과의 지적재산권 공유 의지가 향후 일본 방산 수출의 모델이 되길 기대한다고 밝혔다.
일본은 계획된 12척의 기존 모가미급 중 8척을 이미 운용 중이며, 2028년부터 개량형 모가미급 생산으로 전환한다.
해상자위대는 총 12척의 개량형 모가미급 호위함을 도입할 예정이며, 이는 기존보다 약 10미터(30피트) 길이가 길고, SM-2 및 SM-6 대공 미사일, 토마호크 지상공격 미사일 발사용 Mk.41 수직발사기(VLS) 32기를 비롯한 개선 사항을 적용한다.
호주는 2023년 해상전력 재검토 결과, 보다 고가이자 복잡한 헌터급 호위함 사업이 예정보다 늦어지고 예산을 초과할 것이 분명해지자 일반 목적 호위함 사업을 도입했다.
이 재검토는 인도-태평양 지역의 지정학적 상황과, 27년 된 9척의 ANZAC급 노후함 대체의 필요성을 이유로 호위함의 신속 도입을 요구했다.
이 기사에는 시드니의 콜린 클라크도 기여했다.
일본의 미래형 모가미급 호위함, 호주의 차세대 전투함으로 선정
호주는 제2차 세계대전 이후 일본의 사실상 첫 대규모 방산 수출 계약을 통해 모가미급 호위함을 운용할 예정이다. 조셉 트레비틱 | 2025년 8월 4일
일본의 모가미급 호위함 개량형이 호주 해군의 차세대 주요 수상함으로 선정됐다. 이는 호주 전투함대에 중요한 전력을 더하는 것일 뿐만 아니라, 제2차 세계대전 이후 일본의 가장 의미 있는 외국 무기 판매 중 하나가 될 것으로 보인다.
호주 국방부 장관이자 부총리인 리처드 말스는 8월 5일(호주 현지 시간) 호주 해군의 기존 8척의 안작(Anzac)급을 대체할 일본 측 입찰안을 선정했다고 발표했다. 일본 닛케이 아시아는 익명의 관계자를 인용해 이 계약이 임박했다고 월요일 처음 보도했다. 호주는 2024년 2월 ‘SEA 3000’이라는 프로그램의 일환으로 신형 호위함 도입 절차를 공식 개시했다. 경쟁에 참여한 업체들은 탈락 혹은 형사처벌까지 감수해야 하는 비밀 유지 서약까지 했던 것으로 알려졌다.
호주 해군의 안작급 호위함 HMAS 발라랏(사진: 미 해군) 미쓰비시중공업은 호주용 호위함 3척을 일본에서 우선 건조한 뒤, 나머지 8척을 호주 현지 조선소에서 건조할 예정이라고 호주 공영방송 ABC가 보도했다. 전체 사업 규모는 100억 호주달러(현 환율 기준 약 65억 미 달러)로 추정된다.
SEA 3000 사업에서 네 가지 호위함 설계안이 최종적으로 검토됐다. 개량형 모가미급(‘New FFM’으로도 불림), 독일 TKMS의 MEKO A-200, 한국 대구급의 Batch II/III, 그리고 스페인 나반티아의 알파 3000이 그 후보였다. 작년 말까지 대구급과 알파 3000 제안은 탈락했다. 참고로, 호주의 기존 안작급 호위함은 구형 독일 MEKO 설계를 기반으로 하며, 호바트급 구축함은 나반티아가 설계했다.
오리지널 모가미급(30FFM, 2022년 일본 취역)은 이미 일부 스텔스 특성을 갖춘 매우 현대적인 설계로, 전장 436피트, 폭 53.5피트, 배수량 5,500톤급이다. 디젤과 가스 터빈을 결합한 CODAG 추진체계를 통해 평시에는 연비 위주 운항, 전투 상황에선 추가적인 고속 기동이 가능하다. 주 레이더로는 AESA(능동 위상배열) 레이더를 장착하고 있으며, 다양한 첨단 센서와 임무 시스템도 탑재되어 있다. 모가미급의 가장 두드러진 특징 중 하나는 주 상부구조물 위에 설치된 NORA-50 유니콘(UNICORN) 마스트로, 여러 안테나를 통합하고 있다. 또한, 과거 TWZ에서 강조한 대로, 매우 미래지향적인 전투정보센터(CIC)도 갖추고 있다.
무장 측면에서, 기본형 모가미급 호위함은 4연장 2기(총 8발) 타입 17 대함 순항미사일 발사기, RIM-116 롤링 에어프레임 미사일(RAM)이 탑재된 SeaRAM 근접방어체계, 그리고 선수 포탑에 5인치 함포를 갖추고 있다. 추가적으로, 브리지 상부에는 .50구경 기관총이 장착된 원격무장스테이션이 두 개 설치되어 있어, 근접 저위협 표적에 대한 추가 방어 기능을 제공한다.
모가미급 설계에는 원래 16셀 Mk 41 수직발사체계(VLS)가 탑재될 예정이었으나, 이 기능이 실제 적용된 첫 사례는 올해 5월 취역한 7번함 JS 니요도였다. 앞선 6척은 이 기능 없이 인도되었으나, 향후 추가로 장착될 전망이다. 모가미급의 Mk 41 VLS에는 주로 일본산 A-SAM 또는 미국 RIM-162 ESSM이 장착될 예정이며, 한 개 셀에 ESSM 4발을 적재할 수 있는 것이 특징이다.
또한, 모가미급 호위함은 후방에 헬기 갑판과 격납고가 있어, 시호크(Seahawk) 헬기 1대를 운용할 수 있도록 설계되어 있다.
모가미급 개량형인 신형 FFM은 길이가 약 466피트, 폭은 약 56피트로 더 크고, 배수량도 약 6,200톤에 달한다. 확대된 설계에 따라, 32셀로 확장된 대형 VLS 어레이, 업그레이드된 레이더, 기타 첨단 센서와 최신 임무 시스템이 추가로 탑재된다.
모가미급 개량형 또는 신형 FFM의 모형. 일본 방위성 제공
호주 SEA 3000 사업에 제출된 일본 측 모델에 어떤 호주 맞춤형 기능이 들어갈지는 아직 밝혀지지 않았다. 다만, 개량형 모가미급에 적용되는 Mk 41 VLS는 더 긴 ‘스트라이크 길이(strike length)’형으로, 더 다양한 무기 체계를 탑재할 수 있다. 여기에 호주가 현재 호바트급 구축함에 통합 중인 토마호크 순항미사일도 포함된다.
전반적으로, 업그레이드된 모가미급 호위함은 1996년에 호주 해군에 처음 도입된 앤잭(Anzac)급 설계에 비해 획기적인 성능 향상을 의미한다. 앤잭급 중 가장 최근에 건조된 함정들도 이제 20년 가까운 연식을 기록하고 있다. SEA 3000 사업의 최종 선정은, 호주가 해상 무역로의 개방 등 자국의 해양 이익을 보호해야 하는 필요성이 커지는 시점, 특히 중국과의 역내 경쟁이 심화되는 상황에서 이루어졌다. 또한, 미국과 일본 등 동맹국과 함께 태평양에서 중국과의 대규모 분쟁에 연루될 가능성 역시 존재하며, 이 경우 해군 전력이 핵심 역할을 하게 된다. 이러한 맥락에서, 호주는 미국과 영국의 지원으로 최초의 핵추진 공격잠수함 획득을 추진 중이고, 수상·수중 무인전력 확충도 별도로 모색하고 있다.
일본으로부터 모가미급 호위함을 도입하는 것은 호주와 중요한 동맹국 간의 관계를 더욱 심화시킨다. 일본에게도 이번 호위함 수출은 수년간 준비해온 글로벌 무기시장 진출의 주요 성과로 평가된다. 일본 당국과 방위산업계는 호주를 위한 특별한 제안 마련에 적극적으로 나서왔다. 2월에는 미쓰비시 중공업이 캔버라 내 시설 확장 계획을 발표했고, 그 전 달에는 요시다 요시히데 일본 자위대 통합막료장이 만약 호주가 모가미급을 선택한다면 일본보다 우선 생산 순서를 부여할 수도 있다고 밝혔다.
오늘 마를스 호주 국방장관 겸 부총리는 성명에서 “이는 호주와 일본 양국 관계에 있어 매우 중요한 순간임이 분명하다. 양국 간에 체결된 방산 계약 가운데 최대 규모일 뿐만 아니라, 일본이 지금까지 체결한 방산 수출 중에서도 가장 큰 규모에 속한다”고 강조했다.
이번 계약은 미쓰비시 중공업이 일본 이외 지역에서 함정을 건조하는 첫 사례가 될 전망이며, 이는 추가 수출 기회로 이어질 수도 있다. 모가미급은 미국 해군의 문제가 많은 콘스텔레이션급 호위함의 대안으로도 거론되어 왔다.
일본 해상자위대의 모가미급 호위함 두 척. JMSDF
이 모든 변화는 일본에도 더 넓은 파급효과를 가져올 수 있다. 공격적 군사행동을 금지한 일본 헌법 9조에 대한 정부의 해석과 그에 따른 권리 및 의무는 최근 몇 년 사이 점진적으로 변화해 왔다.
종합하면, 오늘 발표된 모가미급 개량형의 SEA 3000 사업 선정은 호주와 일본 양국 모두에게 중요한 진전이며, 인도-태평양 지역을 넘어 더 광범위한 영향력을 미칠 수 있는 중대한 사건이다.
문의: joe@twz.com
Australia selects Japan's Mogami frigate in $6.5B deal - Breaking Defense
Australia selects Japan’s Mogami frigate in $6.5B deal
The deal, for 11 frigates, represents the first major arms sale for Japan since World War Two.
By Mike Yeo on August 04, 2025 10:16 pm
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The Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF) Mogami-class frigate JS Yahagi. (Japan Maritime Self-Defense Force)
MELBOURNE — Australia has selected Japan’s improved Mogami-class frigate design for its future fleet of general-purpose frigates, in a deal with further cements ties between the two US Indo-Pacific allies and gives Japan its first major defense export.
“Following a rigorous and competitive tender process, Mitsubishi Heavy Industries’ Mogami-class frigate was assessed as best able to quickly meet the capability requirements and strategic needs of the Australian Defence Force (ADF),” said the Australian Defence Department in a media release.
The Royal Australian Navy (RAN) will acquire eleven frigates under the $10 billion AUS ($6.5 billion US) program, with the first three ships to be built in Japan and the remainder to be built in Western Australia, said Australian Deputy Prime Minister and Defence Minister Richard Marles (Opens in a new window).
Marles was speaking at a press conference in the Australian capital Canberra to announce the deal, where he said that it was decided that the Japanese design was the best option for the RAN following a rigorous selection process, which saw the Mogami-class beat out competition (Opens in a new window)from German shipbuilder TKMS with its MEKO A200 design.
“This is a decision that is made about how we can get the best platform, the best capability for the Royal Australian Navy,” Marles said.
He added that the Japanese government had agreed to give three production slots at Mitsubishi’s shipyard to Australia, which would see the first ship handed over in 2029 and enter service in 2030, with the third entering service in 2034.
Production of the remaining eight ships would then move to the Henderson Defence Precinct in Western Australia, where the Australian government has entered a Strategic Shipbuilding Agreement with a newly-established subsidiary of shipbuilder Austal, known as Austal Defence Shipbuilding Australia.
Australian Minister for Defence Industry Pat Conroy, who was also at the press conference, said that the Mogami-class came out tops in terms of operating costs over its lifetime, and was the only of the candidates, which at one point also included South Korea’s Daegu-class and the Spanish ALFA3000 designs, that would be able to meet Australia’s tight schedule.
Euan Graham, an analyst with the Australian Strategic Policy Institute, told Breaking Defense that for Washington, “It’s positive to have its two closest allies in the Western Pacific boosting their frontline naval capabilities and becoming more inter-operable with each other. There’s an important deterrent value to that signal of strategic cooperation in its own right.”
As to the Mogami-class itself, “Integrating it will obviously pose challenges, but the key consideration in ‘speed to capability’ is likely to be Japan’s willingness to front-load production in Japan to meet Australian requirements ahead of its own,” Graham said. “It’s very likely that as part of the deal the overseas build will have to be increased from the current requirement for 3 hulls, as Australia’s own shipbuilding capacity is behind schedule.”
Marles said the Australian Mogami-class ships would have minimal changes from the ships going to the Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF) to reduce program risks, and would retain the Japanese combat system with the main changes being due to Australian regulatory requirements, such as the ship’s signages being translated into English.
He added that while the selection of the improved Mogami-class was driven by its capabilities alone, it also represented a very significant moment in the bilateral relationship between Australia and Japan.
“There is no country in the world with whom we have a greater strategic alignment, and that is being reflected in a really blossoming defense relationship,” Marles said.
For Japan, the deal marks the first major arms export since the end of World War Two. Japanese officials recently told Breaking Defense that they hope the Mogami deal, including a willingness to share intellectual property with customers, will become a model (Opens in a new window)for Japanese exports going forward.
Japan has eight of 12 planned original Mogami-class frigates currently in service and will switch production over to the improved Mogami-class in 2028.
The JMSDF plans to acquire a total of 12 improved Mogami-class frigates, which are approximately 10 metres (30 feet) longer and feature improvements including being fitted with 32 Mk.41 Vertical Launch Systems (VLS) to launch SM-2 and SM-6 air-defense missiles and Tomahawk land-attack missiles.
The country had only announced the general-purpose frigate acquisition program in 2023 following a surface fleet review as it became apparent that the more expensive and complex ongoing Hunter-class frigate program would miss entry-into-service timelines and budget estimates.
The review had also called for the frigates to be rapidly acquired owing to the regional geostrategic situation in the Indo-Pacific region as well as the need to replace the RAN’s existing fleet of seven ANZAC-class frigates, the oldest of which is 27 years old.
Colin Clark in Sydney contributed to this report.
Japan's Futuristic Mogami Frigate Will Be Australia's Next Warship
Japan’s Futuristic Mogami Frigate Will Be Australia’s Next Warship
Australia is now set to operate a fleet of Mogami class frigates through a first-of-its kind defense export deal for post-World War II Japan.
Aug 4, 2025 8:32 PM EDT
David Mareuil/Anadolu Agency via Getty Images
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An upgraded derivative of Japan’s Mogami class frigate has won a competition to become the Royal Australian Navy’s next major surface warship. Beyond being an important new addition to Australia’s combat fleet, this would be one of, if not the most significant foreign arms sale for Japan since the end of World War II.
Richard Marles, Australia’s Minister for Defence and Deputy Prime Minister, announced the selection of the Japanese bid to replace the Royal Australian Navy’s eight existing Anzac class types on August 5 (it is now Tuesday in Australia). Nikkei Asia in Japan first reported the impending deal on Monday, citing anonymous officials. Australia formally kicked off its search for new frigates in February 2024, as part of a program called SEA 3000. The competitors had reportedly been sworn to secrecy on threat of being kicked out of the competition or even potential criminal prosecution.
The Royal Australian Navy’s Anzac class frigate HMAS Ballarat. USN The Royal Australian Navy’s Anzac class frigate HMAS Ballarat. USN
Mitsubishi Heavy Industries is expected to build the first three frigates for Australia in Japan, followed by another eight at a yard in Australia, according to Australian public broadcaster ABC. The entire order has an estimated price tag of $10 billion Australian dollars (nearly $6.5 billion U.S. dollars at the rate of conversion at the time of writing).
Four frigate designs were originally under consideration for SEA 3000: the improved version of the Mogami class (also referred to as the New FFM), the MEKO A-200 from ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) in Germany, the Batch II or Batch III subclasses of South Korea’s Daegu class, and the Alfa 3000 from Spanish shipbuilder Navantia. By the end of last year, the Daegu class and Alfa 3000 offers had been eliminated. It is worth noting here that Australia’s existing Anzac class frigates, which the winner of the SEA 3000 competition is set to replace, are based on an older version of the German MEKO design, while its Hobart class destroyers were designed by Navantia.
The original Mogami class design (also known as the 30FFM), the first of which only entered Japanese service in 2022, is already a very modern design with its shape featuring some stealthy characteristics. The 436-foot-long, 53-and-a-half-foot-wide, 5,500-metric-ton displacement frigates have a combined diesel and gas (CODAG) propulsion system that allows for fuel-efficient normal cruising operations and an additional burst of speed in combat. The ships have an active electronically scanned array (AESA) main radar, as well as a host of other advanced sensors and mission systems. One of the Mogami‘s most distinctive features is its NORA-50 UNIted COmbined Radio aNtenna (UNICORN) mast on top of the main superstructure, which contains various antennas. The frigates also have especially futuristic-looking Combat Information Centers (CIC), as TWZ has highlighted in the past.
The first-in-class JS Mogami. Its distinctive UNIted COmbined Radio aNtenna (UNICORN) mast is plainly visible. JMSDF
Armament-wise, the baseline Mogami class frigate has two four-round launchers for Type 17 anti-ship cruise missiles, a SeaRAM close-in defense system loaded with RIM-116 Rolling Airframe Missiles (RAM), and a five-inch main gun in a turret at the bow. There are also two remote weapon stations, each armed with a .50 caliber machine gun, on top of the bridge for additional protection against close-in low-end threats.
The Mogami design was originally slated to feature a 16-cell Mk 41 launch system array, but the seventh ship in the class, the JS Niyodo, which was commissioned in May, was the first to be fitted with it. The first six of these frigates were delivered without this capability, but they are expected to be back-fitted with it in the future. Mk 41 cells on Mogami class frigates are expected to be primarily filled with domestically-developed A-SAM or U.S.-designed RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missiles. Four ESSMs can notably be loaded in a single Mk 41 cell.
Mogami class frigates also have a rear flight deck and hangar designed to accommodate a single Seahawk helicopter. You can read more about the design in detail here.
The new FFM derivative of the Mogami is longer (close to 466 feet), wider (nearly 56 feet), and has a displacement of some 6,200 metric tons. As part of the expanded design, the ships feature an enlarged 32-cell VLS array, as well as an upgraded radar, other improved sensors, and updated mission systems.
A model of the enlarged derivative of the Mogami class, or new FFM. Japan Ministry of Defense
What Australia-specific features the Japanese entry for the SEA 3000 competition might have are unknown. It is worth noting that the Mk 41 VLS cells on the improved Mogami class design are the longer “strike length” types that can accommodate a wider array of weapons. This includes Tomahawk cruise missiles, which Australia is in the process of integrating onto its Hobart class destroyers.
The Australian Hobart class destroyer HMAS Brisbane fires a Tomahawk cruise missile during a test. Royal Australian Navy
Overall, the upgraded Mogami class frigate would represent a massive improvement over the Anzac class design, the first of which entered Australian service in 1996 and the youngest of which are now pushing 20 years old. The final selection of the winner of the SEA 3000 competition comes at a time when Australia is facing growing demands to safeguard its own maritime interests, including being able to keep highly strategic maritime trade routes open, particularly amid growing regional competition with China. There is also the prospect of becoming involved in a major conflict in the Pacific with China, alongside allies like the United States and Japan, where naval capabilities would play key roles. With all this in mind, Australia is separately in the process of acquiring its first-ever nuclear attack submarines with the help of the United States and the United Kingdom, as well as looking to bolster its surface and subsurface fleets with new uncrewed capabilities.
Purchasing Mogami class frigates from Japan also deepens Australia’s ties with an important ally, and vice versa. For Japan, a sale of warships would represent a major entry into the global arms market that the country has been building toward for years now. Japanese authorities and defense contractors have clearly been looking to sweeten the offer to Australia. In February, Mitsubishi Heavy Industries announced plans to expand its facilities in Canberra. The month before, Gen. Yoshihide Yoshida, Chief of Staff of the Japan Self-Defense Forces, had said Australia could skip ahead of his country in the production queue if it picked the Mogami offer.
“This does represent a very significant moment in the bilateral relationship between Australia and Japan,” Australia’s Defense Minister and Deputy Prime Minister Marles said in a statement today. “This is clearly the biggest defence industry agreement that will ever have been struck between Japan and Australia. In fact, it’s really one of the biggest defence exports that Japan has ever engaged in.”
This will reportedly be the first time Mitsubishi Heavy Industries has ever built warships outside of Japan, which might help open up additional export prospects. The Mogami class has notably been floated as a potential alternative to the U.S. Navy’s troubled Constellation class frigates.
A pair of Japanese Mogami class frigates. JMSDF
All of this could have broader ramifications for Japan. The Japanese government’s interpretations of its rights and obligations under Article 9 of the country’s constitution, which prohibits offensive military action, have been steadily evolving in recent years.
Altogether, today’s announcement that the improved Mogami class design has won the SEA 3000 competition is a major development for Australia and Japan that could send ripples beyond the Indo-Pacific region.
Contact the author: joe@twz.com
Joseph TrevithickDeputy Editor
Joseph has been a member of The War Zone team since early 2017. Prior to that, he was an Associate Editor at War Is Boring, and his byline has appeared in other publications, including Small Arms Review, Small Arms Defense Journal, Reuters, We Are the Mighty, and Task & Purpose.
