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32ⁿuniverse of 32Buddha-incarnated 觀世音Avalokitesvara
Kim Young-jai, Art Philosopher, Ph.D.
1. Sudden enlightenment toward Avalokitesvara Bodhisattva figure
Titled as '32Buddha-incarnated Avalokitesvara' exhibition will be held shortly, at La Mer gallery, Seoul Korea. Known as Kwan-in in China, Kanon in Japan and 觀音Kwan-eum in Korea, Avalokitesvara Bodhisattva is single most role model of Yang Sun-hee, the artist.
...continued below after Korean Essay
양선희의 32응신이 베푸는 32ⁿ의 세계
김영재 미술사상가 철학박사
1. 문득 깨달음의 관음 도상
양선희의 여섯 번째 개인전이 관음 32응신應身을 주제로 2017년 4월 20일부터 5월 2일까지 갤러리 라메르에서 열린다. 고려불화의 수월관음을 본받되 오늘의 정신으로 재해석하고, 만봉萬奉 불화의 전통을 지키면서 시대적 요청인 창조적 세계를 추구하려한다.
조선후기 전통화사의 맥을 계승한 김예운藝云화상 문하에서 십 여년 간 시왕초十王草 천왕초天王草 여래초如來草 각 삼천 장씩 그려 금어金魚 칭호를 받았던 만봉스님의 도제교육을 받은 양선희는 모란도牡丹圖 쌍봉도雙鳳圖 운룡도雲龍圖 관음도觀音圖 등에 심취했다.
관음 전통은 깊다. 십일면신주심경十一面神呪心經의 의궤를 따른 석굴암 십일면관음보살상, 당唐 하문언夏文彦이 화감圖繪寶鑑에서 위지을승尉遲乙僧의 필의가 씻겨 나간 후 섬세한 아름다움에 이르렀다고 치하했고, 해동석사海東釋史에서 관음상 등이 매우 공교하다고 했다.
그런 고려불화가 어찌 눈길을, 마음을 끌지 않겠는가. 고려시대 불화 중에서도 백미로 꼽히는 지대至大 3년1310에 제작된 수월관음도水月觀音圖는 정확한 묘선, 아름다운 세부묘사가 전체 구도와 완벽하게 조화된다. 색채감각은 절묘하다. 상호는 단엄端嚴하다.
수월관음은 금니金泥로 보살신을 칠했다. 군의裙衣에는 붉은색 바탕에 흰색 안료로 육각형의 거북등무늬를 그린 타원형 안에 연꽃무늬를 그렸다. 나사羅絲는 투명한 주름을 잡은 다음 하얀색으로 연꽃을, 금니로는 봉황과 구름무늬를 그렸다. 화관에는 아미타불이 그려져 있다.
양선희의 수월관음에 집약된 빈틈없는 선묘, 절제된 색채감각과 준엄한 상호가, 그리고 화관의 아미타불에서 그 영향원을 쉽게 짐작할 수 있다. 그 바탕 위에서 지대명 수월관음의 단아한 아름다움은 군더더기없는 선묘, 간명한 모델링, 순백의 군의와 나사로 미니멀화한다.
2. 도상과 명제와 사상의 삼각구도
양선희는 고려시대 불화의 배채기법背彩法 및 천연 석채石彩와 염료, 금박 등을 사용한 전통적 기법 위에 현대 불화의 미니멀리즘Minimalism을 추구한다. 표현매체Material와 설화성Narrative과 경전Lexicon의 유기적 통합으로 동반상승-시너지Synergy 효과를 기대한다.
배채 혹은 복채伏彩는 화면의 뒤쪽에 백토 등 밝은 색을 칠해 얼굴이나 신체의 바탕을 만든 후에 앞쪽에서 빨간색이나 황토색의 안료를 바른다. 배채에 의한 물감의 마른 층 위에 그림을 그리면 물감들끼리의 물리적 혼색이 아닌 화면상의 시각적 혼색효과를 줄 수 있다.
석채는 삼베바탕과 화견畵絹에 시색施色된다. 깔깔한 바탕에 고운 석채와 조화되는 염료는 양선희 그림의 화격畵格을 한층 드높인다. 32응신도의 담백한 갈망을 차분히 가라앉히면서 더욱 강렬한 구도심求道心을 북돋우는 촉매가 된다.
백묘의 의습선과 윤곽선은 편평한 화면에 굴곡과 기복이 없는 선묘만의 화면에서 깊이와 원근과 균형을 이룬다. 최소한의 형체와 색채, 군더더기 없는 동작, 기본구조Primary Structure로 최대한 근접하는 동세, 최소한의 의미부여로 극대화하는 이야기꺼리Narrative로 승화한다.
양선희의 미니멀리즘은 불교경전의 간명하면서도 설득력있는 요체와 궤를 함께한다. 32응신도의 재치있는 제목으로 보는 사람에게 전달, 공감대를 심화하는가 하면. 지물持物과 수인手印 및 관음의 빼어난 상호相好와 조응照應하여 초월적 명상과 보리심의 세계로 이끈다.
3. 무한한 보리심의 미니멀적인 깨달음
양선희의 관음32응신은 국토에 불신으로 득도한 중생이 있다면 불신으로 나타나 설법하신다는 법화경 「관세음보살보문품」에서 원용했다. 이자실李自實 필筆 32관음응신도觀音應身도가 변화신變化身이 산수山水 간間에 응신하는 단폭單幅인 반면 양선희의 불신은 32신으로 나투신다.
청관음경請觀音經을 도상화한 정병淨甁, 낙산사洛山寺 연기설화의 쌍죽雙竹, 화엄경華嚴經 「입법계품入法界品」의 53선지식善知識 역참歷參이 반영된 선재동자善財童子, 서왕모西王母의 취식取食을 도왔다는 산해경山海經의 내용이 원효 관음진신 참례參禮에서 인용된다.
청관음경은 캠벨J.Campbell이 지적한 바, 위대한 오역誤譯을 실증한다. 관세음보살보문품觀世音菩薩普門品은 불에 들어가도 타지 않고 물에도 빠지지 않게 해준다는 류의 ‘경건한 맹목적 신앙’에 의한 오역誤譯의 형태로 중생의 호응을 이끌어냈다.
그러나 수행과 인식의 관점에서 본 청관음경은 관음보살의 반야바라밀般若波羅蜜로 생사의 언덕을 넘어 열반涅槃의 피안彼岸에 이르는 지혜를 의미했다. 보현행원普賢行願 사상의 실천과 보리심菩提心의 발양을 통해 자비심을 일깨우는 것이 관음의 표상이었다.
양선희의 응신은 그러한 신화의 오역과 현대인의 상식을 뛰어넘는 참람함을 경계한다. 그림에서는 때로 관음 당신이, 때로는 어린이가, 때로는 군인이 응신의 주역이 된다. 그러나 그들 응신이 공통적으로 희구하는 것은 끝없는 갈망과 위없는 보리심과 한없는 포용이다.
4. 관음여성화의 초월적 세계
관음은 어원적으로, 교리상으로 남성이다. 힌두의 여신들을 포섭하여 밀교화하는 과정에서 여성화의 가능성이 제기되었다. 육조에서 33응신과 12대난에 대한 초월적인 공능功能이 인정되었고, 묘선妙善, 마랑부馬郞婦, 낭랑娘娘 등 민간신앙에 힘입어 관음이 여성화가 본격화했다.
화엄사상과 선사상이 주류를 점하는 한국불교에서 여성화는 더딜 수밖에 없었다. 석굴암 십일면 관음, 고려불화의 수염이 있는 수월관음을 위시해서 현란한 영락장식과 화사한 군의로 위의를 갖춘 천수관음 등을 여성화라고 보기엔 이르다.
양선희의 관음과 응신은 아름답고 숭고하다. 눈물을 흘리고 연민하고 희열한다. 중생들의 우비고뇌憂悲苦惱를 품고 위로하며 슬퍼하고 기뻐해준다. 우리시대 우리의 번민을 함께 나누고 무람없이 기댈 수 있는 든든한 버팀목으로, 32ⁿ의 세계로 우리 곁에 내리신다.
-양선희 작품 중에 채색과정이 눈에 띌지 모르겠다. 거슬린다면 분별심에 눈이 먼 것이고 이것도 좋고 저것도 좋다면 분명 분별심을 여읜 경지의 보살 쯤 아니 그 이상의 위계에 든 사람일 것이다.
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Yang, the artist was apprenticed to Manbong萬奉 the Buddhist monk painter who had been apprenticed to Yewoon藝云 Buddhist master painter for 10 years copying 十王Xiwang, 天王heavenly king and 如來Tathagata draft. However, Yang was fascinated by painterly painting, such as peony, pheonix, dragon and Kwan-eum figure, not belong to the formal Buddhist painting.
Buddhists long been worshipped Kwan-eum Boddhistava in Korea. 十一面神呪心經shíyímiànguānyīn sutra influenced to carve 十一面觀音Ekādaśamukha-eleven-faced God of Mercy. Eleven-faced God of Mercy in 石窟庵Seokguram Grotto, Silla the early Korea. The most elaborate and beautiful Kwan-eum paintings of Koryo dynasty, next to Silla dynasty in Korea was so excellent that were adored by even Tang dynasty of early China.
The most eye-catching Kwan-eum painting in Koryo dynasty is 水月觀音圖water and moon Kwan-eum figure in 1310, with accurate drawing and elaborate detail well harmonized to a whole composition. The painting illustrates more than earthly beauty with wonderful color sense and solem and serene 大人相laksana-vyanjana.
Body of the Boddhisativa is painted with gilt, robe is decorated with tortoise pattern filled with lotus decoration inside. Veil is drawn as gently folded form and lotus flower is painted, Pheonix and auspicious cloud pattern are inserted. Most of all, Amitaba image on the hair signifies that the main figure is none other than Kwan-eum.
Meanwhile, Kwan-eum motif in Yang's painting is characterized by excellent line contour, controlled color coordination. According to Yang's figure, the sources of influence is evident, however, the figure is simplified, contour line is well defined, modeling is elaborate and pure white robe and veil are simplified and minimalized.
2, Triangular composition by icon, title and meaning
Yang pursuit Minimalism in contemporary Buddhist painting aesthetics, by practising back pigment technique using natural pigments and gilt, and so on. Yang expect to accelerate an synergistic effect by organically synthesizing narrative title and text of scriptures.
Applying 背彩back pigments technique is underpaint pigment on the back of tableau, and paint at front after dried. As a result, the juxtaposed color patches create so called 點描法Pointilism effect. That is what Yang's pictures create so vivid but calm color effect.
Stone color pigments are applied on hemp cloth or silk to raise Yang's Kwan-eum painting motif. Harmonized pigments with tough tableau upgrade aesthetic quality, one side calm down the desire for 世間的悉地worldly benefit, boost up religious mind another.
Line contour of the costume and outfits are harmonized with depth and perspective effect of the painting. Minimized shapes and colors, smart gestures, close encounter of movement toward primary structure sublimate to a narrative picture by allowing minimum meaning.
Thus, Yang's Minimalism stands for concise and persuasive recapitulated form of the Buddhist scriptures. Witty titles which represent meaning and thoughts of the contents of the picture is one thing, leadng the spiritual standpoints to a meditative devout disposition reflecting superb 相好laksana-vyanjana. of the Kwan-eum is another.
3. Mimalistic enlightenment of endless aspiration for Buddhahood,
32Buddha-incarnate Avalokitesvara of Yang's painting stems from 法華經Saddharma-Pundarika sutra. Historically, Thirty-two manifestations of Avalokitesvara painted by 李自實Lee Ja-sil, Joseon Korea, is painted in a single picture filled with the incarnated people among surrounded scenery, while Yang separated 32Kwan-eum theme in 32pieces.
In Yang's pieces, several distinctive objects and anecdotes reflecting Buddhist scriptures and legends, such as 淨甁pure water bottle from Kwan-eum sutra, a pair of bamboo tree adopted from the origin story of the 洛山寺Naksansa temple and 義湘Euisang great master, Korea. 善財Sudhana the pilgrim visits 53B善知識uddhist priest of high virtue story from 華嚴經Avatamsaka sutra, and bluebirds said to help 西王母Xiwang-mu of the 山海經Shanhaizing.
Kwan-eum sutra is a good example of 'great mistranslation‘ of the religious scriptures what Joseph Campbell pointed out. In fact, Kwan-eum sutra collected people's fervent response through great mistranslation, such as Kwan-eum protects believers from fire and flood disasters.
However, the role of the Kwan-eum in Kwan-eum sutra is nothing but a wisdom to reach state of enlightenment relieved from anxiety of life and death by means of meditating Avalokitesvara, and cultivate the merciful heart.
Yang's incarnated Buddhas alert the mistranslation of the scriptures and arrogance over common senses. In the paintings. Kwan-eum appears as Kwan-eum among boy, girl and soldier, with or within them.
4. Feminization of the Kwan-eum and transcendantal world
Literally speaking, Kwan-eum is masculine in Buddhist scripture and religious dogma. However, during 密敎Esoteric Buddhim process, the possibility of feminizations were examined. In early China, the transcent power was admitted and folk religious figures such as 妙善miàoshàn, 马郞妇mǎlángfù, 娘娘niángniáng were included in Buddhist context
In Korea, feminization of the Kwan-eum proceeded very slowly, partly because Esoteric Buddhism was shy to stretch power, partly because of Avatamsaka thoughts and 禪Shun-Zen in Korean term-Buddhism dominated currents of Korean Buddhism.
Several examples, such as eleven-faced Kwan-eum of the Sukkulam in Kyungju, mustached Kwan-eum in Koryo Buddhist Painting such as water and moon Kwan-eum figure and 千手觀音Sahasrabhuja-aryaavalokiresvara figure decorated with masculine appearances.
In conclusion, Yang's Buddha-incarnated Kwan-eum is beautiful and sublime. Kwan-eum shed teas, sympathetic or delighted with joy. That is, comfort, lament and share joys of the people. Yang's 32 Kwan-eum descend to us to share our suffering, and share our worries as a form of 32ⁿ, that is to say a form of 32square N, maximized authority of 32Buddha-incarnated Avalokitesvara.
edited and proofreading by editmyenglish.com
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