History of Western Philosophy -Bertrand Russell
Ancient Philosophy Part I
CHAPTER IX The Atomists
It must not be supposed that their reasons for their theories were wholly empirical. The atomic theory was revived in modern times to explain the facts of chemistry, but these facts were not known to the Greeks. There was no very sharp distinction, in ancient times, between empirical observation and logical argument. Parmenides, it is true, treated observed facts with contempt, but Empedocles and Anaxagoras would combine much of their metaphysics with observations on water-clocks and whirling buckets.
그들이 理論을 위해 提示한 理由들이 全的으로 經驗的이라고 假定해서는 안 된다. 原子論은 化學的 事實을 說明하기 위하여 現代에 와서 復活된 理論이다. 그러나 이러한 事實들을 그리스人들은 몰랐다. 古代에는 經驗과 觀察과 論理的 主張사이에 아주 銳利한 差異가 存在하지 않았다.
事實 파르메니데스는 觀察된 事實들을 侮辱했다. 그러나 엠페도클레스와 아낙사고라스는 물시계와 소용돌이 양동이의 觀察을 通해 그들의 形而上學을 많은 部分 結合할 수 있었다.
reason n.이유, 이성 empirical a.경험적인 atomic a.원자의 theory n.학설 chemistry n.화학 distinction n.차이 observation n.관찰 argument n.논의 contempt n.시도 combine v.결합하다 metaphysics n.형이상학
Until the Sophists, no philosopher seems to have doubted that a complete metaphysic and cosmology could be established by a combination of much reasoning and some observation. By good luck, the atomists hit on a hypothesis for which, more than two thousand yeah later, some evidence was found, but their belief, in their day, was none the less destitute of any solid foundation.(On the logical and mathematical grounds for the theories of the atomists, see Gaston Milhaud, Les Philosophes Geometres de la Grece, Ch, IV.)
소피스트時代까지는 어떤 哲學者도 完全한 形而上學과 宇宙論이 많은 推論과 어떠한 觀察의 結合으로 確立될 수 있다는 것을 疑心한 哲學者는 없었다. 多幸스럽게, 原子論者들은 2千年 以上이 지난 以後에 몇 가지 證據가 發見되는 假說을 생각해냈었다. 그러나 그들의 時代에 自身들의 믿음은 어떤 단단한 基礎는 없었다.(原子論者들의 學說에 대한 論理的 數學的 根據에 있어서는, 가스통 미요, 「그리스의 幾何學 哲學」4章을 參照하시오.)
metaphysic n.형이상학 cosmology n.우주론 combination n.결합 observation n.관찰 hypothesis n.가설 evidence n.증거 destitute a.빈곤한
Like the other philosophers of his time, Leucippus was concerned to find a way of reconciling the arguments of Parmenides with the obvious fact of motion and change. As Aristotle says:(On generation and Corruption, 325 a.)
그 時代의 다른 哲學者와 같이, 레우키포스는 파르메니데스의 論證을 運動과 變化의 明確한 事實과 調和되는 方法을 찾으려고 했다. 아리스토텔레스는 이와 같이 말했다.:(生成과 消滅에 관하여, 325a)
reconcile v.조화시키다 argument n.논증 obvious a.명확한 motion n.운동
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