History of Western Philosophy -Bertrand Russell
Ancient Philosophy Part I
CHAPTER X Protagoras
This explains the popularity of the Sophists with one class and their unpopularity with another. But in their own minds they served more impersonal purposes, and it is clear that many of them were genuinely concerned with philosophy. Plato devoted himself to caricaturing and vilifying them, but they must not be judged by his polemics. In his lighter vein, take the following passage from the Euthydemus, in which two Sophists, Dionysodorus and Euthydemus, set to work to puzzle a simple-minded person named Clesippus.
이것은 소피스트들의 人氣가 어떤 階層에는 있었지만 어떤 階層에는 없다는 것을 說明해준다. 그러나 그들 스스로의 생각은 自身들이 더 客觀的인 目的에 貢獻한다는 것이었고, 그들 중 많은 이들이 眞心으로 哲學에 關心이 있었던 것은 明白하다. 플라톤은 소피스트들을 諷刺하고 誹謗하는데 沒頭했지만 그들이 플라톤의 論議法에 따라 判斷되어서는 안 될 것이다. 가벼운 氣分으로 플라톤이 에우티데무스의 아래 句節을 引用하는데, 두 名의 소피스트인 디오니소도로스와 에우티데모스는 클레시포스라는 純眞한 사람을 唐慌하게 만든다.
popularity n.인기 unpopularity n.인기가 없음 serve v.~을 위해 전력을 다하다 impersonal a.개인과 관계가 없는, 객관적인 genuinely ad.진심으로 caricature v.풍자적으로 묘사하다 vilify v.비방하다 polemics n.논의법, 논쟁술 vein n.기분, 성격
Dionysodorus begins:
You say that you have a dog?
Yes, a villain of a one, said Clesippus.
And he has puppies?
Yes, and they are very like himself.
And the dog is the father of them?
Yes, he said, I certainly saw him and the
mother of the puppies come together.
And is he not yours?
To be sure he is.
Then he is a father, and he is yours; ergo,
he is your father, and the puppies are
your brothers.
디오니소도로스가 말했다.
“개를 한 마리 가지고 있다고 말했지?”
“네, 惡童같은 녀석이죠. 클레시포스가 말했다
“그 개는 강아지들을 가지고 있는가?”
“네, 그 강아지들이 그 개와 아주 닮았어요.”
“그 개가 그 강아지들의 아비인가?
“네”, 그가 말했다. “저는 分明히 그 개와 강아지들의 엄마개가 같이 오는 것을 보았습니다.”
“그 개는 너의 所有이지?”
“勿論이죠.”
“그러면 그는 아버지이고, 그 개는 너 것이니.
그러므로 그 개는 너의 아버지이고,
강아지들은 너의 兄弟들겠군.”
begin v.착수하다 villain n.악인 ergo ad.그러므로
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