History of Western Philosophy -Bertrand Russell
Ancient Philosophy Part I
CHAPTER X Protagoras
One of the three founders of pragmatism, F.C.S. Schiller, was in the habit of calling himself a disciple of Protagoras. This was, I think, because Plato, in the Theaetetus, suggests, as an interpretation of Protagoras, that one opinion can be better than another, though it cannot be truer. For example, when a man has jaundice everything looks yellow.
實用主義 創始者 3名중 한 名인, F.C.S. 실러는 그 自身을 프로타고라스의 弟子라고 부르는 버릇이 있었다. 내가 생각하기에 이것은 플라톤이 <테아이테토스>에서 프로타고라스를 解釋할 때, 비록 한 意見이 어떠한 다른 意見보다 더 참이 될 수는 없다고 해도 더 낳은 것이 될 수 있다고 했기 때문이다. 例를 들면, 萬若 어떤 사람이 黃疸을 앓고 있다면 모든 것이 노랗게 보일 것이다.
founder n.창시자 pragmatism n.실용주의 disciple n.제자 interpretation n.판단 opinion n.견해 jaundice n.황달
There is no sense in saying that things are really not yellow, but the colour they look to a man in health; we can say, however, that, since health is better than sickness, the opinion of the man in health is better than that of the man who has jaundice. This point of view, obviously, is akin to pragmatism.
事物들은 實際로 노랗지 않고, 健剛한 사람에게 보이는 色이 實際 色이라고 말하는 것은 無意味하다. 그러나 健剛이 아픈 것보다 낫기 때문에 健剛한 사람의 意見이 黃疸에 걸린 사람의 意見보다 더 낫다고 말할 수 있을 것이다. 이러한 意見은 明白히 實用主義와 類似하다.
sense in health jaundice n.황달 obviously ad.명백하게 be akin to ~에 가깝다 pragmatism n.실용주의
The disbelief in objective truth makes the majority, for practical purposes, the arbiters as to what to believe. Hence Protagoras was led to a defence of law and convention and traditional morality. While, as we saw, he did not know whether the gods existed, he was sure they ought to be worshipped. This point of view is obviously the right one for a man whose theoretical scepticism is thoroughgoing and logical.
客觀的 眞實에 대한 不信은 實際의 境遇 무엇을 믿을 것인가에 대한 審判者로 多數가 決定하도록 만들었다. 그리하여 프로타고라스는 法律과 慣習 그리고 傳統的인 道德을 擁護하고 있다. 우리가 보았듯이 그는 神이 存在하는지에 대해서는 알지 못했지만, 그는 神들이 崇拜되어야 한다고 確信했다. 이러한 觀點은 分明히 理論的으로 徹底하고 論理的인 懷疑主義者에게 合當한 意見이다.
disbelief n.불신 objective a.객관적인 majority n.다수당 arbiter n.결정적인 요소 convention n.집회 morality n.도덕성 worship v.예배하다 theoretical a.이론상의 scepticism n.회의론
Protagoras spent his adult life in a sort of perpetual lecture tour through the cities of Greece, teaching, for a fee, "any one who desired practical efficiency and higher mental culture" (Zeller, p. 1299). Plato objects―somewhat snobbishly, according to modern notions―to the Sophists' practice of charging money for instruction.
프로타고라스는 그의 成年의 삶을 그리스 都市에서 旅行을 하며 巡廻 講義로 보냈는데, “實用的인 能力을 希望하거나 보다 높은 精神的 文化를 願하는 사람”에게 授業料를 받고 講義를 했다(젤러, p.1299). 플라톤은 돈을 받고 가르치는 소피스트들의 行動을 (現代의 觀念에 따르면) 若干 俗物的이라고 反對했다.
perpetual a.종신의, 영속적인 lecture n.강의 tour v.여행하다 efficiency n.능력,능률 mental n.정신적인 snobbishly ad.속물적으로 charge v.요금을 받다
Plato himself had adequate private means, and was unable, apparently, to realize the necessities of those who had not his good fortune. It is odd that modern professors, who see no reason to refuse a salary, have so frequently repeated Plato's strictures.
플라톤 그 自身은 充分한 個人的 財産을 가지고 있었기 때문에, 그런 幸運을 가지지 못한 사람의 必要性을 깨닫는 것이 不可能했다. 오늘날 俸給을 받는 것이 當然하다고 여기는 敎授들이 자주 플라톤의 非難을 反復하는 것은 異常한 일이다.
adequate a.적당한 necessity n.필요성 odd a.특별한 refuse v.거절하다 salary n.봉급 frequently ad.종종 stricture n.비난
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