History of Western Philosophy -Bertrand Russell
Ancient Philosophy Part I
CHAPTER X Protagoras
Plato is always concerned to advocate views that will make people what he thinks virtuous; he is hardly ever intellectually honest, because he allows himself to judge doctrines by their social consequences. Ever about this, he is not honest; he pretends to follow the argument and to be judging by purely theoretical standards, when in fact he is twisting the discussion so as to lead to a virtuous result.
플라톤이 恒常 關心을 지니고 擁護한 見解는 사람들을 그가 高潔하게 생각하는 것으로 만들기 위한 것이었다. 그가 知的으로 正直하지 못한 것은 社會的인 結果로 學說을 判斷하기 때문이다.
다음의 것에 關해서도 그는 正直하지 못하다. 그는 純粹한 理論的 標準에 따르고 判斷하는 척하지만 事實은 高潔한 結果로 이끌기 위하여 論議를 歪曲한다.
advocate v.옹호하자. 주장하다 virtuous a.고결한 hardly ever 좀처럼 ~없다 social a.사회적인 consequence n.영향 purely ad.순전히 theoretical a.이론상의
He introduced this vice into philosophy, where it has persisted ever since. It was probably largely hostility to the Sophists that gave this character to his dialogues. One of the defects of all philosophers since Plato is that their inquiries into ethics proceed on the assumption that they already know the conclusions to be reached.
그는 이러한 不道德을 哲學으로 끌어 들였는데, 그 以後로도 그러한 惡習은 持續되었다. 그의 對話篇에 이러한 特質이 나타나는 것은 아마도 소피스트들에 대한 敵對感 때문일 것이다.
플라톤 以後의 모든 哲學者들에게 있는 缺陷들 中의 하나는 그들의 倫理에 대한 硏究가 그들이 到達해야할 結論을 이미 알고 있다는 假定에 基盤하는 것이다.
vice n.부도덕, 악덕 persist v.지속하다 hostility n.적의 defect n.결함 inquiry n.조사 assumption n.가정 conclusion n.결론
It seems that there were men, in the Athens of the late fifth century, who taught political doctrines which seemed immoral to their contemporaries, and seem so to the democratic nations of the present day. Thrasymachus, in the first book of the Republic, argues that there is no justice except the interest of the stronger; that laws are made by governments for their own advantage; and that there is no impersonal standard to which to appeal in contests for power.
5世紀 後半의 아테네에서 同時代의 사람들에게 뿐만 아니라 오늘날의 民主主義 國家들에서도 行實이 나쁜 사람으로 여겨질 만한 政治的 學說을 가르친 사람들이 있었던 것 같다.
『國家論』1卷에서 트라시마코스는 强者의 利益以外에 正義란 없고, 法律은 强者의 利益을 위해 政府組織에 依하여 만들어진다. 그리고 勸力을 위한 鬪爭에서 呼訴할 수 있는 私心 없는 標準이란 없다고 말한다.
political a.정치적인 doctrine a.교리 immoral a.부도덕한 contemporary n.동시대사람 Republic n.국가론 impersonal a.개인에 관계없는
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