말(言speak)은 분석(分析)의 요소(要素)
2023.1.11
(마12:22-37)
22 Then they brought him a demon-possessed man who was blind and mute, and Jesus healed him, so that he could both talk and see. 23 All the people were astonished and said, "Could this be the Son of David?" 24 But when the Pharisees heard this, they said, "It is only by Beelzebub, the prince of demons, that this fellow drives out demons." 25 Jesus knew their thoughts and said to them, "Every kingdom divided against itself will be ruined, and every city or household divided against itself will not stand. 26 If Satan drives out Satan, he is divided against himself. How then can his kingdom stand? 27 And if I drive out demons by Beelzebub, by whom do your people drive them out? So then, they will be your judges. 28 But if I drive out demons by the Spirit of God, then the kingdom of God has come upon you. 29 "Or again, how can anyone enter a strong man's house and carry off his possessions unless he first ties up the strong man? Then he can rob his house. 30 "He who is not with me is against me, and he who does not gather with me scatters. 31 And so I tell you, every sin and blasphemy will be forgiven men, but the blasphemy against the Spirit will not be forgiven. 32 Anyone who speaks a word against the Son of Man will be forgiven, but anyone who speaks against the Holy Spirit will not be forgiven, either in this age or in the age to come. 33 "Make a tree good and its fruit will be good, or make a tree bad and its fruit will be bad, for a tree is recognized by its fruit. 34 You brood of vipers, how can you who are evil say anything good? For out of the overflow of the heart the mouth speaks. 35 The good man brings good things out of the good stored up in him, and the evil man brings evil things out of the evil stored up in him. 36 But I tell you that men will have to give account on the day of judgment for every careless word they have spoken. 37 For by your words you will be acquitted, and by your words you will be condemned."
말(言speak)의 근원(根源)
그것은 마음(heart)이요
마음의 상태(狀態)이다
그런데 [딤전4:2]
거기서 바울을 통한 하나님은
양심(良心)→화인(火印)→외식(外飾)→거짓말의 과정을 말씀하신다
화인(火印)맞았다는 진정한 의미는
본래 짐승들에게 표시하는 것으로써
소유됨을 의미한다 할 것이다
그런 차원에서 볼 때
양심이 화인을 맞았다는 것은
사단의 소유가 되었다는...사단의 관리(管理) 통치(統治) 양육(養育)을 받는다는 뜻으로 사용된 것이라 할 수 있다
사람에게 있어서 말(言speak)은 그래서 중요(重要)하다
그것을 통해서 그가 하나님께 속해 있느냐 사단에게 속해 있느냐를
판단할 수 있기 까닭이다
그런 차원에서
진심성심(眞心誠心)의 용어변화(用語變化)는
그 사람의 소속(所屬)을 변화(變化)시키는 기능(機能)을 한다는 것은 인생경험(人生經驗)을 통해서 경험하는 바이다
그래서 교육(敎育)
그래서 학습(學習)
필요불가결(必要不可缺)한 것
일반백성들은 예수님의 축사(逐邪)함을 통해 눈먼 벙어리 치유사건에
놀람의 언어를 토해 내었지만
바리새인들은 동일한 그 사건을 보며 악령(惡靈)의 수괴(首魁) 바알세붑의 쇼(show)의 결과라는 말을 한다
한마디로
예수님이
그렇다는 막말주장을 했던 것이다
하여 이에 답하는 예수님
말로 예수님을 모욕한다면
말로 성령을 거역한다면...의 말씀을 하신다
말로 예수님을 모욕하는 행위는
그야말로 무지(無知)에서 온 것을 말하고
성령의 알게 하셨음에도 불구하고 그리하는 행위는 알고 하는 행위이니 하나님도 용서함 없이 그러한 그들에게 공의(公義)의 잣대를 적용, 언약하신 대로 심판(審判)하시겠다는 말씀인 것
오늘은 특별히
내 사용하는 화법과 언어습관을 생각하게 된다
비교적 잘 하고 있다는 자신(自信) 그러나 만만(滿滿)은 아니고 가끔 부지중 실언 했을 때를 기억하며 아쉬움을 생각하게 된다
이는 내가 아직도...인 것의 증거이며
더욱 더 심사숙고 해야 하겠다는 생각
더욱 더 주의(注意)해야 하겠다는 마음을 먹는다
**********************
♬ 네 눈이 보는 것을 조심해
1. 네 눈이 보는 것을 조심해
네 눈이 보는 것을 조심해
위에 계신 주께서 사랑스레 보시네
네 눈이 보는 것을 조심해
2. 네 귀가 듣는 것을 조심해
네 귀가 듣는 것을 조심해
위에계신 주께서 사랑스레 보시네
네 귀가 듣는 것을 조심해
3. 네 입이 하는 말을 조심해
네 입이 하는 말을 조심해
위에계신 주께서 사랑스레 보시네
네 입이 하는 말을 조심해
4. 네 손이 하는 것을 조심해
네 손이 하는 것을 조심해
위에계신 주께서 사랑스레 보시네
네 손이 하는 것을 조심해
5. 네 발이 가는 곳을 조심해
네 발이 가는 곳을 조심해
위에계신 주께서 사랑스레 보시네
네 발이 가는 곳을 조심해