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아합 왕의 궁내 대신인 오바댜는 엘리야의 요청으로 아합에게 가서 엘리야를 만났다고 전하였고, 아합은 곧바로 엘리야를 만나러 오바댜와 엘리야가 있는 곳으로 떠났습니다(16절 오바댜가 가서 아합을 만나 그에게 말하매 아합이 엘리야를 만나러 가다가). 그리고 아합은 엘리야에게 “이스라엘을 괴롭게 하는 자여, 너냐?”라고 말합니다. 아합은 엘리야가 저주하여 3년 6개월 동안이나 비가 내리지 않아 가뭄이 들었고, 이로 인해 이스라엘 백성을 괴롭게 했다는 말입니다. 비를 주관하는 신이라고 믿고 있는 바알을 섬기고 있으면서도 비가 내리지 않고 극심한 가뭄에 시달리는 것이 하나님을 온전히 섬기는 엘리야 때문이라고 말하는 것이 참 재밌습니다. 그러자 엘리야는 이스라엘을 괴롭게 하는 장본인은 자기가 아니라, 아합과 아합의 아버지인 오므리가 하나님을 거역하고 바알이라는 우상을 섬기는 것 때문에 이스라엘에 이런 극심한 가뭄과 괴로움이 찾아온 것이라고 대꾸합니다(18절 그가 대답하되 내가 이스라엘을 괴롭게 한 것이 아니라 당신과 당신의 아버지의 집이 괴롭게 하였으니 이는 여호와의 명령을 버렸고 당신이 바알들을 따랐음이라). 문제의 원인을 명확하게 짚어준 것입니다.
그러면서 엘리야는 이런 문제를 해결하기 위해 모든 이스라엘 백성과 바알의 선지자 사백오십 명, 아세라의 선지자 사백 명을 갈멜 산으로 모으라고 요청합니다(19절 그런즉 사람을 보내 온 이스라엘과 이세벨의 상에서 먹는 바알의 선지자 사백오십 명과 아세라의 선지자 사백 명을 갈멜 산으로 모아 내게로 나아오게 하소서). 바알과 아세라를 섬기는 선지자들을 이세벨의 상에서 먹는 자들이라고 표현하면서, 아합과 이세벨이 바알과 아세라 선지자들과 친밀한 관계를 유지하고 있음을 지적하고 있고, 이스라엘 백성까지 오게 하여 누가 진짜 하나님인지 증인이 되도록 요청합니다. 그리고 아합은 엘리야의 요청대로 행합니다(20절 아합이 이에 이스라엘의 모든 자손에게로 사람을 보내 선지자들을 갈멜 산으로 모으니라). 갈멜 산은 “하나님의 포도원”이라는 뜻을 가지고 있는데, 갈멜 산맥 중 지중해 쪽으로 돌출된 부분에 위치한 산입니다. 갈멜 산에 오르면 지중해가 하늘과 맞닿아 있는 것을 볼 수 있는 산입니다.
이렇게 모인 자리에서 엘리야는 이스라엘 백성에게 도대체 우상들과 하나님 사이에서 “너희가 어느 때까지 둘 사이에서 머뭇머뭇 하려느냐?”(21절)라며 바알과 하나님 사이에서 누가 하나님이신지 선택하여 따르라고 촉구합니다. 그러나 백성은 말 한마디도 대답하지 않습니다. 엘리야는 “여호와의 선지자는 나만 홀로 남았으나 바알의 선지자는 사백오십 명이로다”(22절)라고 말합니다. 물론 궁내 대신인 오바댜가 굴에 숨겨두고 보호한 선지자 100명이 있었지만(4절), 지금 갈멜 산에서 바알과 아세라 우상을 섬기는 이들과 맞서서 싸우는 자가 자기 혼자라는 외로운 사투(死鬪)를 벌이고 있음을 호소합니다. 그러나 백성은 아무 말도 하지 않습니다. 아마 이스라엘 백성은 바알과 아세라를 섬기는 팔백오십 명의 선지자들의 위용(威容)과 아합 왕과 이세벨의 서슬 퍼런 모습 앞에서 감히 나서지 못하는 것일 수도 있습니다.
이러한 상황에 엘리야는 한 가지 제안을 합니다. 송아지 두 마리를 가져와 바알과 아세라를 섬기는 선지자들이 먼저 송아지 한 마리를 택하게 하고, 남은 송아지를 엘리야가 가져 그 송자리를 각을 떠서 번제로 드리되, 불을 붙이지 않고 각자가 섬기는 신에게 부르짖어 불이 내리게 하여, 불을 내리는 신이 진짜 하나님인 것이라는 것은 인정하자는 제안입니다(23,24절 23그런즉 송아지 둘을 우리에게 가져오게 하고 그들은 송아지 한 마리를 택하여 각을 떠서 나무 위에 놓고 불은 붙이지 말며 나도 송아지 한 마리를 잡아 나무 위에 놓고 불은 붙이지 않고 24교회 공동체는 너희 신의 이름을 부르라 나는 여호와의 이름을 부르리니 이에 불로 응답하는 신 그가 하나님이니라 백성이 다 대답하되 그 말이 옳도다 하니라). 그러자 백성은 그 말이 옳다고 동의합니다(24절 교회 공동체는 너희 신의 이름을 부르라 나는 여호와의 이름을 부르리니 이에 불로 응답하는 신 그가 하나님이니라 백성이 다 대답하되 그 말이 옳도다 하니라). 그 말이 옳다고 말하는 것은 “그거 참 좋은 아이디어다”라는 말입니다. 눈앞에서 실제적으로 확인할 수 있는 방법이기 때문입니다.
엘리야는 먼저 바알의 선지자들에게 송아지 한 마리를 선택하여 제사를 드리면서 그들의 신을 부르라고 합니다(25절 엘리야가 바알의 선지자들에게 이르되 너희는 많으니 먼저 송아지 한 마리를 택하여 잡고 교회 공동체 신의 이름을 부르라 그러나 불을 붙이지 말라). 바알의 선지자들에게 먼저 하게 한 것은 바알이 그러한 능력을 보일 수 없음을 알고 있었기 때문입니다. 그들이 먼저 송아지도 선택하게 하여 두 송아지 중에 자기들이 보기에 더 좋은 송아지로 제사를 드릴 수 있도록 배려도 했지만, 아무리 애써도 살아있는 신이 아닌 바알이 응답할 수 없음을 엘리야는 분명하게 알고 있었습니다.
아세라의 선지자들은 언급없이 바알의 선지자들이라고만 기록한 것은 아세라 신을 섬기는 것은 넓은 의미로 바알을 섬기는 것에 포함할 수도 있기 때문이라고 볼 수 있습니다. 아무튼 그들은 송아지를 잡아 제단 위에 올려놓고 바알에게 부르짖어 기도하기 시작합니다(26절 그들이 받은 송아지를 가져다가 잡고 아침부터 낮까지 바알의 이름을 불러 이르되 바알이여 우리에게 응답하소서 하나 아무 소리도 없고 아무 응답하는 사람도 없으므로 그들이 그 쌓은 제단 주위에서 뛰놀더라). 그러나 아무런 응답이 없었기에 이젠 제단 주위를 돌며 춤을 추기 시작합니다. 그들의 제의적 의식이었을 것입니다. 아침부터 시작하여 낮까지(26절 그들이 받은 송아지를 가져다가 잡고 아침부터 낮까지 바알의 이름을 불러 이르되 바알이여 우리에게 응답하소서 하나 아무 소리도 없고 아무 응답하는 사람도 없으므로 그들이 그 쌓은 제단 주위에서 뛰놀더라) 그들이 기도하였지만 아무런 응답이 없었습니다. 27절을 보면 정오까지 이어졌다는 것을 알 수 있습니다. 대략 5시간에서 6시간 동안 그들의 신에게 부르짖었지만, 아무런 응답이나 반응이 없자 엘리야는 그들을 비웃습니다. 너희들의 신이 도대체 어디 간 것이냐며 더 큰 소리로 부르짖으라고 비아냥거립니다(27절 정오에 이르러는 엘리야가 그들을 조롱하여 이르되 큰 소리로 부르라 그는 신인즉 묵상하고 있는지 혹은 그가 잠깐 나갔는지 혹은 그가 길을 행하는지 혹은 그가 잠이 들어서 깨워야 할 것인지 하매). 그러자 그들은 더 큰 소리로 부르짖으면서 칼과 창으로 자기들의 몸을 상하게 하면서 기도합니다(28절 이에 그들이 큰 소리로 부르고 그들의 규례를 따라 피가 흐르기까지 칼과 창으로 그들의 몸을 상하게 하더라). 자기들의 몸을 상하게 하는 것도 그들의 제의적(祭儀的) 의식이었던 것으로 보입니다. 그래서 28절에 “그들의 규례를 따라”라고 표현합니다. 하나님은 신명기14:1에서 “자기 몸을 베지 말며”라고 말씀하셨지만, 이들은 우상을 섬기면서 하나님의 말씀에 반하는 행동을 하고 있었습니다.
29절은 “그들이 미친 듯이 떠들어”라고 표현하고 있는데, 말 그대로 광란(狂亂)의 모습으로 저녁이 될 때까지 그들의 신들에게 부르짖었지만 아무 소리도 없고, 응답하는 자나 돌아보는 자가 아무도 없었습니다(29절 이같이 하여 정오가 지났고 그들이 미친 듯이 떠들어 저녁 소제 드릴 때까지 이르렀으나 아무 소리도 없고 응답하는 자나 돌아보는 자가 아무도 없더라). 헛된 우상에게는 아무리 미친 듯이 부르짖어도 응답이 있을 수 없습니다. 살아있는 신이 아니기 때문입니다. 바알과 아세라는 아무런 능력이 없는 우상에 불과하였습니다. 그럼에도 그들은 엉뚱한 우상에게 부르짖으며 그 우상들이 그들에게 복과 평강과 행복을 줄 것이라고 착각하면서, 온 힘을 다해 우상을 숭배하고 있는 허탄한 모습을 보게 됩니다. 우상은 허상(虛像)에 불과합니다.
지금 우리에게 우상은 바알이나 아세라와 같은 것이 아닐지라도 물질, 성공, 명예, 무엇인가의 소유, 건강, 자녀들이나 가족, 우리집 마련, 대학입학, 좋은 직장 등일 수 있습니다. 그것이 우리에게 뭔가 행복한 삶을 가져다 줄 것이라고 생각하고 미친 듯이 그것을 추구하며 매진(邁進)하기도 합니다. 그러나 그 모든 애씀은 부질없는 것임을 기억해야 합니다. 하나님만이 우리에게 참된 행복을 주실 수 있습니다. 우리가 추구하는 것들과 하나님 사이에서 머뭇머뭇거리지 말고, 오직 하나님만을 바라보는 믿음의 삶이길 소망합니다.
- 열왕기상 18:16~29 묵상 중에~
16오바댜가 가서 아합을 만나 그에게 말하매 아합이 엘리야를 만나러 가다가 17엘리야를 볼 때에 아합이 그에게 이르되 이스라엘을 괴롭게 하는 자여 너냐? 18그가 대답하되 내가 이스라엘을 괴롭게 한 것이 아니라 당신과 당신의 아버지의 집이 괴롭게 하였으니 이는 여호와의 명령을 버렸고 당신이 바알들을 따랐음이라 19그런즉 사람을 보내 온 이스라엘과 이세벨의 상에서 먹는 바알의 선지자 사백오십 명과 아세라의 선지자 사백 명을 갈멜 산으로 모아 내게로 나아오게 하소서 20아합이 이에 이스라엘의 모든 자손에게로 사람을 보내 선지자들을 갈멜 산으로 모으니라 21엘리야가 모든 백성에게 가까이 나아가 이르되 교회 공동체가 어느 때까지 둘 사이에서 머뭇머뭇 하려느냐 여호와가 만일 하나님이면 그를 따르고 바알이 만일 하나님이면 그를 따를지니라 하니 백성이 말 한마디도 대답하지 아니하는지라 22엘리야가 백성에게 이르되 여호와의 선지자는 나만 홀로 남았으나 바알의 선지자는 사백오십 명이로다 23그런즉 송아지 둘을 우리에게 가져오게 하고 그들은 송아지 한 마리를 택하여 각을 떠서 나무 위에 놓고 불은 붙이지 말며 나도 송아지 한 마리를 잡아 나무 위에 놓고 불은 붙이지 않고 24교회 공동체는 너희 신의 이름을 부르라 나는 여호와의 이름을 부르리니 이에 불로 응답하는 신 그가 하나님이니라 백성이 다 대답하되 그 말이 옳도다 하니라 25엘리야가 바알의 선지자들에게 이르되 교회 공동체는 많으니 먼저 송아지 한 마리를 택하여 잡고 너희 신의 이름을 부르라 그러나 불을 붙이지 말라 26그들이 받은 송아지를 가져다가 잡고 아침부터 낮까지 바알의 이름을 불러 이르되 바알이여 우리에게 응답하소서 하나 아무 소리도 없고 아무 응답하는 사람도 없으므로 그들이 그 쌓은 제단 주위에서 뛰놀더라 27정오에 이르러는 엘리야가 그들을 조롱하여 이르되 큰 소리로 부르라 그는 신인즉 묵상하고 있는지 혹은 그가 잠깐 나갔는지 혹은 그가 길을 행하는지 혹은 그가 잠이 들어서 깨워야 할 것인지 하매 28이에 그들이 큰 소리로 부르고 그들의 규례를 따라 피가 흐르기까지 칼과 창으로 그들의 몸을 상하게 하더라 29이같이 하여 정오가 지났고 그들이 미친 듯이 떠들어 저녁 소제 드릴 때까지 이르렀으나 아무 소리도 없고 응답하는 자나 돌아보는 사람이 아무도 없더라.
Is, charge of palace of Ahab king, that went to Ahab by Elijah's request and met Elijah convey, and Ahab left have Obadiah and Elijah for meet Elijah immediately(Paragraph 16 So Obadiah went to meet Ahab, and told him: and Ahab went to meet Elijah.). And Ahab speaks "that make Isarel hardsleeping dry?" to Elijah. Ahab is word that drought entered, and made Zion hard thereby because do not rain 3 years and 6 months because Elijah curses. It is really interesting for is vexed to extreme drought without raining as it is serving Baal who believe queen that is God who manage to speak God that is due to Elijah who serve completely. Then, Elijah is and not himself that is cause that make Isarel hard, and be, Ahab and Ahab father, that this extreme drought and trouble are that call on in Isarel disobeys God and serves tin god called Baal answerI touch definitely (Paragraph 18 And he answered, I have not troubled Israel; but thou, and thy father's house, in that ye have forsaken the commandments of the LORD, and thou hast followed Baalim.).cause of problem. Then Elijah requires that gather all Zions and Baal prophet 450 people, Asherah's prophet eldest brother order to Garmel to solve this problem(Paragraph 19 Now therefore send, and gather to me all Israel unto mount Carmel, and the prophets of Baal four hundred and fifty, and the prophets of the groves four hundred, which eat at Jezebel's table.). Expressing that is persons who eat prophets who serve Baal and Asherah in Jezebel, is indicating that Ahab and Jezebel preserve intimate relation with Baal and Asherah prophets, and comes to Zion and I require to certify who is a real God. And Ahab is tip to Elijah's request(Paragraph 20 So Ahab sent unto all the children of Israel, and gathered the prophets together unto mount Carmel.). Garmel has heart called "Vineyard of God", it is mountain located for segment that does Carmel mountain range middle class of the medium grade and projects by piece. Mediterranean Sea is mountain that can see heaven and have come in contact touch each other if rise in Garmel. Like this, in certain person place Elijah between on earth tin gods and God to Zion " you in Between until some time Meomutmeomut do?" I urge that someone selects and follows whether is a God between (Paragraph 21 And Elijah came unto all the people, and said, How long halt ye between two opinions? if the LORD be God, follow him: but if Baal, then follow him. And the people answered him not a word.) la and Baal and God. But, people does not answer a speech single word. Elijah speaks that is (Paragraph 22 Then said Elijah unto the people, I, even I only, remain a prophet of the LORD; but Baal's prophets are four hundred and fifty men.). Of course, person who fight defying with these who serve Baal and Asherah tin god in Garmel now although there were prophet 100 people that Obadiah charge of palace hides to cave and protects appeals that is holding lonely death struggle that is a himself alone. But, people does not any word. Perhaps, Zion can not dare to come in front of burnished blade pale form of dignified appearance of 850 prophets and Ahab king and Jezebel that serve Baal and Asherah. Elijah proposes one in these circumstance. Prophets who serve Baal and Asherah bringing two calves choose a priority calf, and Elijah has remained kid and give the Songjari by sacrifice leaving angle, but making the fire drop because each shouts to God who serve without lighting the fire, the fire that the god is a real God throughout proposal that recognize be(23,24 23Let them therefore give us two bullocks; and let them choose one bullock for themselves, and cut it in pieces, and lay it on wood, and put no fire under: and I will dress the other bullock, and lay it on wood, and put no fire under: 24And call ye on the name of your gods, and I will call on the name of the LORD: and the God that answereth by fire, let him be God. And all the people answered and said, It is well spoken.). Then, people agrees that the speech is right(Paragraph 24 And call ye on the name of your gods, and I will call on the name of the LORD: and the God that answereth by fire, let him be God. And all the people answered and said, It is well spoken.). To speak that the speech is right is "That is idea which is very good". Because it is a means that can confirm practically at close at hand. Elijah speaks that first I call in their God selects a calf to Baal's prophets and gives sacrifice(Paragraph 25 And Elijah said unto the prophets of Baal, Choose you one bullock for yourselves, and dress it first; for ye are many; and call on the name of your gods, but put no fire under.). Because I knew that it can not be shown such ability Baal to make Baal's prophets do first. Himselves among two calves considered so that can give sacrifice by better calf to example because they do to select first calf, but Elijah knew that Baal who is not God who is alive however arduously could not respond clearly. Asherah's prophets can see that because can include that it serves Baal to wide meaning that that record that is Baal's prophets without reference serve Asherah God. Anyway, they begin to put up on altar catching calf and shout and pray to Baal(Paragraph 26 And they took the bullock which was given them, and they dressed it, and called on the name of Baal from morning even until noon, saying, O Baal, hear us. But there was no voice, nor any that answered. And they leaped upon the altar which was made.). But, begin to turn and dance round altar now as there was no any answer. It might be their vestment enemy consciousness. Begin from morningand (Paragraph 26 And they took the bullock which was given them, and they dressed it, and called on the name of Baal from morning even until noon, saying, O Baal, hear us. But there was no voice, nor any that answered. And they leaped upon the altar which was made.) they prayed but there was no any answer to day. I can know was connected to noonday if see Paragraph 27. About, I shouted to their God 6 hours interval in 5 hours, Elijah laughs at them when there is no any answer or reaction. That your god goes on earth where and that shout more loudly make sarcastic remarks(Paragraph 27 And it came to pass at noon, that Elijah mocked them, and said, Cry aloud: for he is a god; either he is talking, or he is pursuing, or he is in a journey, or peradventure he sleepeth, and must be awaked.). Then, they pray breaking body of himselves by knife and spear shouting more loudly(Paragraph 28 And they cried aloud, and cut themselves after their manner with knives and lancets, till the blood gushed out upon them.). To break body of himselves is seen was their vestment enemy (Jeuijeok) consciousness. So, express "Along their decree" to Paragraph 28. God said "Do not cut himself body" in Deuteronomy 14:1 “Ye are the children of the LORD your God: ye shall not cut yourselves, nor make any baldness between your eyes for the dead.”, but these were doing transparent act on Word of God serving tin god. Paragraph 29 is expressing “Clamor as if they go
mad”, I shouted to their Gods until come to the evening by form of frenzy (Gwangnan) verbatim, but there was no person who now I look back who any sound does not exists, and responds not at all(Paragraph 29 And it came to pass, when midday was past, and they prophesied until the time of the offering of the evening sacrifice, that there was neither voice, nor any to answer, nor any that regarded.). Even if vain tin god shouts as if reach however, answer can not be. Because is not alive God. Baal and Asherah that any ability does not exist only tin god be. Nevertheless, they see image that do FALSE that finishes all energy and is idolizing shouting to extraordinary tin god and mistake that those tin gods will give beatitude and peace and blessed to them. Tin god is virtual image only. Tin god can be possession, health, children or family, my house preparation, university matriculation, good company etc. if it is matter, success, glory, what even if is not that such as Baal or Asherah to us now. Is thought that it may get us some happy life and seek and sell out(dash) it as if reach. But, all the try vain that remember must. Only God can give us true blessed. Desire to be not Meomutmeomutgeori between thats and God that we seek, and is life of belief which see just God.
- 1 Kings 18:16 ~ among 29 contemplations ~
16So Obadiah went to meet Ahab, and told him: and Ahab went to meet Elijah. 17And it came to pass, when Ahab saw Elijah, that Ahab said unto him, Art thou he that troubleth Israel? 18And he answered, I have not troubled Israel; but thou, and thy father's house, in that ye have forsaken the commandments of the LORD, and thou hast followed Baalim. 19Now therefore send, and gather to me all Israel unto mount Carmel, and the prophets of Baal four hundred and fifty, and the prophets of the groves four hundred, which eat at Jezebel's table. 20So Ahab sent unto all the children of Israel, and gathered the prophets together unto mount Carmel. 21And Elijah came unto all the people, and said, How long halt ye between two opinions? if the LORD be God, follow him: but if Baal, then follow him. And the people answered him not a word. 22Then said Elijah unto the people, I, even I only, remain a prophet of the LORD; but Baal's prophets are four hundred and fifty men. 23Let them therefore give us two bullocks; and let them choose one bullock for themselves, and cut it in pieces, and lay it on wood, and put no fire under: and I will dress the other bullock, and lay it on wood, and put no fire under: 24And call ye on the name of your gods, and I will call on the name of the LORD: and the God that answereth by fire, let him be God. And all the people answered and said, It is well spoken. 25And Elijah said unto the prophets of Baal, Choose you one bullock for yourselves, and dress it first; for ye are many; and call on the name of your gods, but put no fire under. 26And they took the bullock which was given them, and they dressed it, and called on the name of Baal from morning even until noon, saying, O Baal, hear us. But there was no voice, nor any that answered. And they leaped upon the altar which was made. 27And it came to pass at noon, that Elijah mocked them, and said, Cry aloud: for he is a god; either he is talking, or he is pursuing, or he is in a journey, or peradventure he sleepeth, and must be awaked. 28And they cried aloud, and cut themselves after their manner with knives and lancets, till the blood gushed out upon them. 29And it came to pass, when midday was past, and they prophesied until the time of the offering of the evening sacrifice, that there was neither voice, nor any to answer, nor any that regarded.