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하나님은 이스라엘(유다)을 향한 에돔의 죄에 대해 구체적으로 말씀하십니다. 이러한 에돔 족속의 죄로 인해 하나님의 징벌을 받아 멸절될 것이라고 경고하십니다(10절 네가 네 형제 야곱에게 행한 포학으로 말미암아 부끄러움을 당하고 영원히 멸절되리라). 11절부터 14절 “11네가 멀리 섰던 날 곧 이방인이 그의 재물을 빼앗아 가며 외국인이 그의 성문에 들어가서 예루살렘을 얻기 위하여 제비 뽑던 날에 너도 그들 중 한 사람 같았느니라. 12네가 형제의 날 곧 그 재앙의 날에 방관할 것이 아니며 유다 자손이 패망하는 날에 기뻐할 것이 아니며 그 고난의 날에 네가 입을 크게 벌릴 것이 아니며 13내 백성이 환난을 당하는 날에 네가 그 성문에 들어가지 않을 것이며 환난을 당하는 날에 네가 그 고난을 방관하지 않을 것이며 환난을 당하는 날에 네가 그 재물에 손을 대지 않을 것이며 14네거리에 서서 그 도망하는 사람을 막지 않을 것이며 고난의 날에 그 남은 사람을 원수에게 넘기지 않을 것이니라.”의 말씀은 에돔 족속이 이스라엘(유다)에게 지은 죄에 대해 열거하십니다. 일단 에돔은 예루살렘을 침공하여 예루살렘의 재물을 수탈(收奪)할 때, 멀리 서서 방관(傍觀)하였습니다. 10절에서 에돔을 향해 “네 형제 야곱에게”라는 표현을 사용하시고 12절 “네가 형제의 날 곧 그 재앙의 날에 방관할 것이 아니며 유다 자손이 패망하는 날에 기뻐할 것이 아니며 그 고난의 날에 네가 입을 크게 벌릴 것이 아니며”에 “네가 형제의 날”이라고 표현하시면서 에돔은 주변 국가(외국인, 이방인)들에 의해 이스라엘(유다)이 고통당할 때 방관자가 되지 말고 이스라엘(유다)을 도와야 했다는 것을 주지(周知)시키고 있습니다. 그런데 에돔은 방관자의 입장으로 멀리 서서 바라보기만 했었습니다. 그뿐만 아니라 오히려 유다 자손의 멸망을 기뻐했고, 예루살렘 백성이 수탈당할 때 그들의 재물을 탈취하기도 하고, 심지어 도망하는 사람을 도망가지 못하도록 막아섰고, 살아남을 자들을 원수에게 팔아넘기기까지 했습니다. 소극적으로는 방관자로서, 적극적으로는 유다를 침공하는 자들을 도우면서 이스라엘(유다)을 괴롭혔습니다.
이에 대해 하나님은 만국(萬國)을 벌하실 날에 에돔 족속도 온전하지 못할 것임을 강력하게 경고합니다(15절~16절 15여호와께서 만국을 벌할 날이 가까웠나니 네가 행한 대로 너도 받을 것인즉 네가 행한 것이 네 머리로 돌아갈 것이라 16교회 공동체가 내 성산에서 마신 것 같이 만국인이 항상 마시리니 곧 마시고 삼켜서 본래 없던 것 같이 되리라). 그들이 성산(聖山), 즉 예루살렘을 파괴하여 괴롭혔던 것처럼 그들도 더 쓰디쓴 고통을 당하게 될 것이며, 마지막 한 방울까지 다 마셔서 없어질 정도로 하나님의 엄청난 심판과 멸절하게 하심이 있을 것이라고 예고합니다. 하나님의 주권(主權)을 제대로 인지(認知)하지 못하는 사람들은 자기의 생각에만 함몰되어 잘못된 선택과 행동을 하게 될 것입니다. 그리고 그 결과는 하나님의 참혹한 응징(膺懲)이 될 것입니다.
에돔은 예루살렘이 주변 나라들에 의해 침공당하며, 파괴될 때마다 이스라엘과 유다가 멸망하기를 간절히 바랐습니다. 그러나 하나님은 에돔에게 말씀하시기를 유다 백성 중에 피하여 살아남은 자들이 있을 것이며, 다시 돌아와 그 땅에 차지하게 될 것이며(17절 오직 시온 산에서 피할 사람이 있으리니 그 산이 거룩할 것이요 야곱 족속은 자기 기업을 누릴 것이며). 이 이스라엘(유다)은 불과 불꽃이 되어 오히려 에서(에돔) 족속을 불살라 남은 자가 없도록 만들겠다고 예고하십니다(18절 야곱 족속은 불이 될 것이며 요셉 족속은 불꽃이 될 것이요 에서 족속은 지푸라기가 될 것이라 그들이 그들 위에 붙어서 그들을 불사를 것인즉 에서 족속에 남은 자가 없으리니 여호와께서 말씀하셨음이라). 에돔 족속은 유다(이스라엘)의 멸망을 바랐지만, 오히려 에돔 족속이 멸망하는 처참함을 경험하게 될 것이라는 것입니다.
오히려 이스라엘(유다)은 하나님께서 원래 이스라엘에게 주셨던 땅을 모두 차지하게 될 것이며 그 지경(地境)을 넓혀가게 될 것이라고 말씀하십니다. 그리고 이스라엘(유다)의 남은 자들이 구원받아 다시 예루살렘으로 돌아와 에서(에돔)의 땅인 산악 지대를 다스리게 되고, 이 모든 지역까지 하나님께 속한 나라가 될 것이라고 예언합니다. 에돔은 계속하여 이스라엘(유다)을 대적하며 괴롭혔지만, 하나님께서는 이스라엘(유다)을 선택하셨고, 하나님께서 선택하신 이스라엘(유다)은 영원하여 하나님의 나라로서 든든히 서게 될 것이라고 예언하십니다.
이 세상의 주권(主權)은 하나님께 있습니다. 누가 하나님의 손에 붙들렸는지를 볼 줄 알아야 합니다. 하나님께서 이 시대에 누굴 사용하시는지 볼 줄 알아야 합니다. 이 시대에 하나님께서 무엇을 통해서 일하시는지를 볼 줄 알아야 합니다. 그리고 하나님께서 선택하셔서 하나님의 일에 사용하시는 자들을 귀하게 여기고, 함께 하나님을 섬길 수 있어야 합니다. 그렇게 하여 합력하여 선(善)을 이루어 가야 합니다. 하나님의 주권과 하나님의 일하심을 바라보며, 순전한 마음으로 하나님의 뜻을 이뤄가는 우리 모두가 될 수 있길 소망합니다.
- 오바댜 1:10~21절 아침묵상 중에~
10네가 네 형제 야곱에게 행한 포학으로 말미암아 부끄러움을 당하고 영원히 멸절되리라. 11네가 멀리 섰던 날 곧 이방인이 그의 재물을 빼앗아 가며 외국인이 그의 성문에 들어가서 예루살렘을 얻기 위하여 제비 뽑던 날에 너도 그들 중 한 사람 같았느니라. 12네가 형제의 날 곧 그 재앙의 날에 방관할 것이 아니며 유다 자손이 패망하는 날에 기뻐할 것이 아니며 그 고난의 날에 네가 입을 크게 벌릴 것이 아니며 13내 백성이 환난을 당하는 날에 네가 그 성문에 들어가지 않을 것이며 환난을 당하는 날에 네가 그 고난을 방관하지 않을 것이며 환난을 당하는 날에 네가 그 재물에 손을 대지 않을 것이며 14네거리에 서서 그 도망하는 사람을 막지 않을 것이며 고난의 날에 그 남은 사람을 원수에게 넘기지 않을 것이니라. 15여호와께서 만국을 벌할 날이 가까웠나니 네가 행한 대로 너도 받을 것인즉 네가 행한 것이 네 머리로 돌아갈 것이라. 16교회 공동체가 내 성산에서 마신 것 같이 만국인이 항상 마시리니 곧 마시고 삼켜서 본래 없던 것 같이 되리라. 17오직 시온 산에서 피할 사랔ㅁ 있으리니 그 산이 거룩할 것이요 야곱 족속은 자기 기업을 누릴 것이며 18야곱 족속은 불이 될 것이며 요셉 족속은 불꽃이 될 것이요 에서 족속은 지푸라기가 될 것이라 그들이 그들 위에 붙어서 그들을 불사를 것인즉 에서 족속에 남은 사람이 없으리니 여호와께서 말씀하셨음이라. 19그들이 네겝과 에서의 산과 평지와 블레셋을 얻을 것이요 또 그들이 에브라임의 들과 사마리아의 들을 얻을 것이며 베냐민은 길르앗을 얻을 것이며 20사로잡혔던 이스라엘의 많은 자손은 가나안 사람에게 속한 이 땅을 사르밧까지 얻을 것이며 예루살렘에서 사로잡혔던 사람들 곧 스바랏에 있는 자들은 네겝의 성읍들을 얻을 것이니라. 21구원 받은 사람들이 시온 산에 올라와서 에서의 산을 심판하리니 나라가 여호와께 속하리라.
God says concretely about Edom's crime that head toward Isarel(Judah). Warn that will receive disciplined of God from crime of this Edom clan and become extiction(10For thy violence against thy brother Jacob shame shall cover thee, and thou shalt be cut off for ever.).
Word of Paragraph 14 lists Edom clan about crime that build to Isarel(Judah) from Paragraph 11“In the day that thou stoodest on the other side, in the day that the strangers carried away captive his forces, and foreigners entered into his gates, and cast lots upon Jerusalem, even thou wast as one of them.”. For the moment, Edom stands far when invades Jerusalem and plunder(收奪) mammon of Jerusalem and looked on(傍觀). Use expression "Dear four brother Jacobs" for Edom in Paragraph 10“For thy violence against thy brother Jacob shame shall cover thee, and thou shalt be cut off for ever.” and Edom is doing to note to did not become looker-on and should help Isarel(Judah) when encounter Isarel(Judah) this pain by surrounding countries(alien, foreigner) expressing to “it is an Arni that you look on day of brother soon on the day of calamity and it is an Arni something to be delight with day that Judah seed gets defeated and to day of the suffering you mouth something to be wide-open Arni be” Paragraph 12“But thou shouldest not have looked on the day of thy brother in the day that he became a stranger; neither shouldest thou have rejoiced over the children of Judah in the day of their destruction; neither shouldest thou have spoken proudly in the day of distress.” “You are day of brother.” By the way, Edom had stood far by looker-on's standpoint and see. Regrated Makaseotgo,persons to survive to enemy not to flee man that only that as well as preferably destruction of corruption of Judah seed be delight, and seize their mammon when Jerusalem people encounters plundering, and even runs away. Bedeviled Isarel(Judah) helping persons who invade Judah negatively on the sidelines actively.
About this God warns compellingly that Edom clan may not be intact to day to punish all nations(Paragraph 15~16 15For the day of the LORD is near upon all the heathen: as thou hast done, it shall be done unto thee: thy reward shall return upon thine own head. 16For as Church community have drunk upon my holy mountain, so shall all the heathen drink continually, yea, they shall drink, and they shall swallow down, and they shall be as though they had not been.). They may encounter, and drinks supernaculum verier bitter pain as they afflicted because destroy holy mountain (Seongsan), that is Jerusalem and I notify beforehand that it may be do to do great judgement of God and extiction enough to be not been. Because people who do not recognize(認知) sovereignty of God properly are caved in in only own thinking, people will do wrong election and act. And the fruit will become cruel chastisement of God. Edom desired Isarel and Judah fall eagerly whenever Jerusalem is invaded, and is destroyed by surrounding kingdoms. But, God holdovers may be avoiding among people of Judah that says to Edom, will occupy to the earth because returns again and (17But upon mount Zioj shall be deliverance, and there shall be holiness; and the house of Jacob shall possess their possessions.). This Isarel (Judah) notifies beforehand that gouges in order that will become fire and flame and will make so that there is no remained person burning (Edom) clan(18And the house of Jacob shall be a fire, and the house of Joseph a flame, and the house of Esau for stubble, and they shall kindle in them, and devour them; and there shall not be any remaining of the house of Esau; for the LORD hath spoken it.). Edom clan desired destruction of corruption of Judah(Isarel), but that Edom clan falls preferably will experience is gruesome be. Preferably, Isarel(Judah) says that may occupy all earth that God gave originally to Isarel and may widen the border. And rules mountain area that remained persons of Isarel(Judah) are earth of (Edom) gouging returning to Jerusalem again because is relieved, and predicts that will become snob kingdom to God to all these areas. Because Edom continues, Edom turns against and afflicted Isarel(Judah), but God selected Isarel(Judah)and God predicts that will stand strongly as Basileia tou theou because Isarel(Judah) that select is eternal. There is sovereignty of the world to God. I must know to see whether someone was caught in hand of God. God must know to see whom use to this days. And God must be able to think highly persons who use in work of God because select, and serve God together. Joins forces thus and must form line. Desire that we who sovereignty and God of God of work that see, and accomplish God's will by pure mind can become.
- Obadiah 1:10 ~ among Paragraph 21 morning contemplations ~
10For thy violence against thy brother Jacob shame shall cover thee, and thou shalt be cut off for ever. 11In the day that thou stoodest on the other side, in the day that the strangers carried away captive his forces, and foreigners entered into his gates, and cast lots upon Jerusalem, even thou wast as one of them. 12But thou shouldest not have looked on the day of thy brother in the day that he became a stranger; neither shouldest thou have rejoiced over the children of Judah in the day of their destruction; neither shouldest thou have spoken proudly in the day of distress. 13Thou shouldest not have entered into the gate of my people in the day of their calamity; yea, thou shouldest not have looked on their affliction in the day of their calamity, nor have laid hands on their substance in the day of their calamity; 14Neither shouldest thou have stood in the crossway, to cut off those of his that did escape; neither shouldest thou have delivered up those of his that did remain in the day of distress. 15For the day of the LORD is near upon all the heathen: as thou hast done, it shall be done unto thee: thy reward shall return upon thine own head. 16For as Church community have drunk upon my holy mountain, so shall all the heathen drink continually, yea, they shall drink, and they shall swallow down, and they shall be as though they had not been. 17But upon mount Zioj shall be deliverance, and there shall be holiness; and the house of Jacob shall possess their possessions. 18And the house of Jacob shall be a fire, and the house of Joseph a flame, and the house of Esau for stubble, and they shall kindle in them, and devour them; and there shall not be any remaining of the house of Esau; for the LORD hath spoken it. 19And they of the south shall possess the mount of Esau; and they of the plain the Philistines: and they shall possess the fields of Ephraim, and the fields of Samaria: and Benjamin shall possess Gilead. 20And the captivity of this host of the children of Israel shall possess that of the Canaanites, even unto Zarephath; and the captivity of Jerusalem, which is in Sepharad, shall possess the cities of the south. 21And saviours shall come up on mount Zion to judge the mount of Esau; and the kingdom shall be the LORD's.
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