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“아니 땐 굴뚝에 연기가 나겠느냐?”란 속담이 있습니다. 그런데 살다 보니 아니 땐 굴뚝에도 연기가 난다는 사람들이 있다는 것을 알았습니다. 명백한 사실이 아닌데도 아마도 그럴 것이라는 추측에 의해서 거짓된 정보가 흘러가고, 때로는 나와 좋은 관계에 있던 사람마저도 그러한 이야기를 흘려듣고 나에 대해 안색(顔色)을 바꾸는 일도 경험하게 됩니다. 그런 반응을 보이는 이들에 대해서는 ‘저 사람은 나를 신뢰했던 것이 아니었구나’라는 생각을 하게 되기도 합니다. 현대에 들어서면서 인터넷 등의 매체가 발달되어 있어서 가짜 뉴스나 확인되지 않은 거짓 정보들이 더 쉽게 확산되고, 많은 사람들은 확인하지도 않은 채 그 가짜 뉴스를 진짜인 것처럼 받아들이는 우스꽝스러운 모습도 목격하게 됩니다.
욥이 자신의 신세를 한탄하는 독백을 늘어놓자, 가장 연장자로 추정되는 데만 사람 엘리바스가 입을 열어 욥에게 말하기 시작합니다(1절 데만 사람 엘리바스가 대답하여 이르되). 엘리바사의 말은 4장에 이어 5장까지 계속됩니다. 엘리바스는 “누가 네게 말하면 넌 짜증이 날 수 있겠지만, 그래도 말해야겠다”라는 말로 욥에게 이야기하기 시작합니다(2절 누가 네게 말하면 네가 싫증을 내겠느냐?, 누가 참고 말하지 아니하겠느냐?). 욥의 탄식을 듣고 있던 엘리바스는 아마도 ‘듣자 듣자, 하니 한마디 안 하고는 안 되겠네’하는 마음이 들었던 모양입니다.
엘리바스는 일단 욥이 그동안 다른 사람들에게 훈계도 하고, 힘없는 자들을 붙잡아 다시 힘을 얻도록 도와주었고, 어려운 자들을 도와 용기를 주었다는 것을 언급하며(3~4절 3보라 전에 네가 여러 사람을 훈계하였고 손이 늘어진 사람을 강하게 하였고 4넘어지는 사람을 말로 붙들어 주었고 무릎이 약한 사람을 강하게 하였거늘), 이제 욥 자신이 그러한 어려움을 겪게 되니 더 힘들어하고 낙망하는 것을 보니 참 아이러니(irony)하다고 말합니다(5절 이제 이 일이 네게 이르매 네가 힘들어 하고 이 일이 네게 닥치매 네가 놀라는구나). 지금까지 하나님을 잘 경외하고, 하나님 앞에 온전히 살려고 애썼던 욥이 왜 이렇게 된 것이냐고 되묻습니다(7절 생각하여 보라. 죄 없이 망한 사람이 누구인가 정직한 사람의 끊어짐이 어디 있는가). 엘리바스는 욥을 책망하거나, 비아냥거리려고 했던 것은 아니었을 것입니다. 그렇지만 엘리바스는 욥이 지금까지 살아온 삶과 지금 욥이 고통을 당하며 보이는 태도에 대해서 지적하고 있는 것은 분명합니다.
그러면서 이어지는 엘리바스의 말은 한마디로 인과응보(因果應報)라는 말입니다. 지금 고난과 고통이 찾아온 것은 괜히 찾아온 것이 아니라, 뭔가 잘못한 것이 있으니 그러한 고통이 찾아온 것이라는 말입니다(7~11절 7생각하여 보라. 죄 없이 망한 사람이 누구인가 정직한 사람의 끊어짐이 어디 있는가. 8내가 보건대 악을 밭 갈고 독을 뿌리는 사람은 그대로 거두나니 9다 하나님의 입 기운에 멸망하고 그의 콧김에 사라지느니라. 10사자의 우는 소리와 젊은 사자의 소리가 그치고 어린 사자의 이가 부러지며 11사자는 사냥한 것이 없어 죽어 가고 암사자의 새끼는 흩어지느니라.). 그리고 엘리바스는 자신이 경험한 신비한 체험을 이야기합니다(12~21절 12어떤 말씀이 내게 가만히 이르고 그 가느다란 소리가 내 귀에 들렸었나니 13사람이 깊이 잠들 즈음 내가 그 밤에 본 환상으로 말미암아 생각이 번거로울 때에 14두려움과 떨림이 내게 이르러서 모든 뼈마디가 흔들렸느니라. 15그 때에 영이 내 앞으로 지나매 내 몸에 털이 주뼛하였느니라. 16그 영이 서 있는데 나는 그 형상을 알아보지는 못하여도 오직 한 형상이 내 눈 앞에 있었느니라. 그 때에 내가 조용한 중에 한 목소리를 들으니 17사람이 어찌 하나님보다 의롭겠느냐? 사람이 어찌 그 창조하신 이보다 깨끗하겠느냐? 18하나님은 그의 종이라도 그대로 믿지 아니하시며 그의 천사라도 미련하다 하시나니 19하물며 흙 집에 살며 티끌로 터를 삼고 하루살이 앞에서라도 무너질 사람이겠느냐? 20아침과 저녁 사이에 부스러져 가루가 되며 영원히 사라지되 기억하는 사람이 없으리라. 21장막 줄이 그들에게서 뽑히지 아니하겠느냐? 그들은 지혜가 없이 죽느니라.). 이것은 엘리바스가 개인적으로 체험한 환상인데, 영적인 체험을 통해서 하나님께서, 혹은 하나님의 천사가 자기에게 말씀하신 내용을 이야기하는 내용입니다. 엘리바스의 이 환상이 하나님이 주신 것이냐 하는 것에 대해서는 약간 논란이 있긴 하지만, 전체적인 내용으로 보았을 땐 하나님께서 주신 말씀으로 보아도 무방한 내용입니다. 물론 이 환상을 통해 본 내용들이 하나님께서 욥에게 전하라고 하신 것인지에 대해서는 모호합니다. 그저 그 전에 보았던 환상을 욥의 상황을 보면서 전하는 것일 수도 있습니다. 그렇지만 엘리바스가 환상에서 들었던 하나님의 말씀은 명확한 진리입니다. 창조주이신 하나님보다 의로운 자는 아무도 없다는 말씀입니다(17절 사람이 어찌 하나님보다 의롭겠느냐? 사람이 어찌 그 창조하신 이보다 깨끗하겠느냐?). 심지어 하나님의 종이나, 하나님이 부리시는 천사들조차 하나님의 의(義)에는 비할 수가 없다고 말씀하시면서(18절 하나님은 그의 종이라도 그대로 믿지 아니하시며 그의 천사라도 미련하다 하시나니), 인생의 한계를 가지고 살아가는 인간들이야 하나님과 견줄 수조차 없다는 말씀입니다(19~21절 19하물며 흙 집에 살며 티끌로 터를 삼고 하루살이 앞에서라도 무너질 사람이겠느냐? 20아침과 저녁 사이에 부스러져 가루가 되며 영원히 사라지되 기억하는 사람이 없으리라. 21장막 줄이 그들에게서 뽑히지 아니하겠느냐? 그들은 지혜가 없이 죽느니라.). 그러니 사람에게서 의로운 사람을 찾을 수 없는 것은 마땅하며, 그런 의미에서 욥이 아무리 의롭다한들 하나님보다 의로울 수 없으며, 그렇기에 욥이 당하는 고난과 고통은 욥의 죄로 말미암은 것이라고 할 수 있다는 논리입니다.
엘리바스의 변론은 꽤 논리적이고, 성경적 진리에 타당한 내용들입니다. 그렇지만 우리는 엘리바스의 변론과 하나님께서 욥에 대해 평가하셨던 내용이 서로 상충(相衝)된다는 것을 깨달을 수 있습니다. 하나님은 욥이 매우 정직하며 온전하여 악에서 떠나 하나님을 경외하는 자라고 평가하십니다(욥1:8절 여호와께서 사탄에게 이르시되 네가 내 종 욥을 주의하여 보았느냐? 그와 같이 온전하고 정직하여 하나님을 경외하며 악에서 떠난 사람은 세상에 없느니라;2:3절 여호와께서 사탄에게 이르시되 네가 내 종 욥을 주의하여 보았느냐? 그와 같이 온전하고 정직하여 하나님을 경외하며 악에서 떠난 사람이 세상에 없느니라. 네가 나를 충동하여 까닭 없이 그를 치게 하였어도 그가 여전히 자기의 온전함을 굳게 지켰느니라.). 그리고 하나님과 사탄이 나누는 대화를 통해서 알 수 있는 것은 욥의 죄악으로 인하여 하나님께서 욥에게 그 엄청난 고통을 내리신 것이 아니라는 것입니다. 엘리바스의 논지(論旨)는 맞는 말이며, 명확한 진리였지만, 엘리바스의 말은 욥에게 적용하기에는 어려움이 있는 말이라는 것을 알 수 없습니다. 만약 엘리바스의 말이 욥에게 해당된다고 한다면 엘리바스가 하나님보다 위에서 욥을 평가하고 정죄한 것이 됩니다. 엘리바스는 욥에 대한 하나님의 마음이 어떠한 것인지를 먼저 살폈어야 했습니다. 엘리바스가 신비스러운 환상을 통해서 하나님의 말씀을 들은 적이 있었다면, 이번에도 하나님께 욥의 상황에 대해서 묻고 욥에게 어떤 말씀을 전하면 좋을지에 대해 하나님께 여쭈었어야 했습니다. 그러나 엘리바스는 일반적 진리로 욥의 상황에 기계적인 적용을 했을 뿐입니다. 우리가 하나님의 말씀을 들어서 그 진리를 알고 있다고 해도, 어떤 상황에 적용해야 할 땐 하나님과 깊은 교제와 묵상을 통해 하나님의 지혜를 얻는 것이 필요합니다. 하나님의 말씀과 주어진 상황에 대한 하나님과의 깊은 교제와 묵상이 없이 너무 쉽게 단정 짓고 조언하는 것은 오히려 잘못된 조언이 될 수 있음을 알아야 합니다. 너무나 확실한 진리여도, 그 진리가 상황에 걸맞지 않게 잘못 적용되면 오히려 혼란을 가져올 수 있음을 알아야 합니다.
엘리바스나 욥의 다른 친구들도 섣불리 욥에 대해 조언하려고 하기보다 먼저 욥의 마음을 이해하고, 그 심정에 공감(共感)하는 태도를 가졌더라면 아마 욥기가 이렇게 길어지지 않았을 수도 있었을 것 같습니다. 욥의 세 친구들이 욥의 마음을 받아주고, 계속하여 그의 고통과 아픔을 함께 공감하며 다독거렸다면 오히려 욥이 쉽게 그 해답을 찾아서 스스로 안정을 더 찾아가지 않았을까 하는 생각이 듭니다. 우리는 너무 쉽게 다른 사람에게 교훈을 주려고 하고, 훈수(訓手)를 두려고 합니다. 그들의 상황을 더 깊이 이해하고, 그들의 마음을 헤아리려는 마음을 먼저 갖는다면 섣부른 교훈이나 훈수, 조언보다 상대방이 훨씬 더 옳은 길을 찾아가게 될 것입니다. 나는 다른 사람의 이야기에, 다른 사람이 겪는 아픔과 고통과 문제에 어떻게 반응하고 있는지 돌아보아야 하겠습니다.
- 욥기4:1~21절 아침묵상 중에~
1데만 사람 엘리바스가 대답하여 이르되 2누가 네게 말하면 네가 싫증을 내겠느냐?, 누가 참고 말하지 아니하겠느냐? 3보라 전에 네가 여러 사람을 훈계하였고 손이 늘어진 자를 강하게 하였고 4넘어지는 사람을 말로 붙들어 주었고 무릎이 약한 사람을 강하게 하였거늘 5이제 이 일이 네게 이르매 네가 힘들어 하고 이 일이 네게 닥치매 네가 놀라는구나. 6네 경외함이 네 자랑이 아니냐? 네 소망이 네 온전한 길이 아니냐? 7생각하여 보라. 죄 없이 망한 사람이 누구인가 정직한 사람의 끊어짐이 어디 있는가. 8내가 보건대 악을 밭 갈고 독을 뿌리는 사람은 그대로 거두나니 9다 하나님의 입 기운에 멸망하고 그의 콧김에 사라지느니라. 10사자의 우는 소리와 젊은 사자의 소리가 그치고 어린 사자의 이가 부러지며 11사자는 사냥한 것이 없어 죽어 가고 암사자의 새끼는 흩어지느니라. 12어떤 말씀이 내게 가만히 이르고 그 가느다란 소리가 내 귀에 들렸었나니 13사람이 깊이 잠들 즈음 내가 그 밤에 본 환상으로 말미암아 생각이 번거로울 때에 14두려움과 떨림이 내게 이르러서 모든 뼈마디가 흔들렸느니라. 15그 때에 영이 내 앞으로 지나매 내 몸에 털이 주뼛하였느니라. 16그 영이 서 있는데 나는 그 형상을 알아보지는 못하여도 오직 한 형상이 내 눈 앞에 있었느니라. 그 때에 내가 조용한 중에 한 목소리를 들으니 17사람이 어찌 하나님보다 의롭겠느냐? 사람이 어찌 그 창조하신 이보다 깨끗하겠느냐? 18하나님은 그분의 종이라도 그대로 믿지 아니하시며 그분의 천사라도 미련하다 하시나니 19하물며 흙 집에 살며 티끌로 터를 삼고 하루살이 앞에서라도 무너질 사람이겠느냐? 20아침과 저녁 사이에 부스러져 가루가 되며 영원히 사라지되 기억하는 사람이 없으리라. 21장막 줄이 그들에게서 뽑히지 아니하겠느냐? 그들은 지혜가 없이 죽느니라.
There is "Is it smokey to chimney that kindle Arni?" proverb. By the way, I knew people who is smokey to chimney that kindle Arni as see while live are. Information that become lie by guess which is perhaps so not to be broad fact flows, sometime story that man that is in good relation with me is such Heulryeodeutgo work which change faces about me experience. I do to say ideas ‘That man had not trusted me’ about these who is shown such response. Is witnessed funny image that accept as with imitation news or unconfirmed false tips is dispersed more easily because medium of Internet etc.. was developed entering in present age, and many people do not make sure the imitation news really be. Jop mentions monolog that lament own moral indebtedness, man Eliphaz begins to open mouth and talk to Jop though is assumed by exceedingly senior(1Then Eliphaz the Temanite answered and said,). Eli Persia's word is continued continuously to 5 for 4. Eliphaz begins to talk to Jop “You can be better petulance if someone talks to you, but I will should speak”(2If we assay to commune with thee, wilt thou be grieved? but who can withhold himself from speaking?). Eliphaz who hear groaning of Jop felt spirit that say perhaps ‘Let's hear when hear, I do not speak a word as do and will not become’. Eliphaz speaks that for the moment I refer that Jop helpeded so that get energy again counsels to other people meantime, and catches enervated persons, and helps difficult persons and gave receptacle and (3~4 3Behold, thou hast instructed many, and thou hast strengthened the weak hands. 4Thy words have upholden him that was falling, and thou hast strengthened the feeble knees.) now Jop yourselves thatsuch difficulty suffer or feels pain better and is disappointed as see really ironic(5But now it is come upon thee, and thou faintest; it toucheth thee, and thou art troubled.). I ask again that Jop that have tried to buy God completely in front of fear and God well becomes like this why(7Remember, I pray thee, who ever perished, being innocent? or where were the righteous cut off?). Eliphaz blames Jop, or it might not be tried to make sarcastic remarks. However, Eliphaz Jop encounters pain now with life that Jop has lived and it is plain to indicate about seen bearing.
Then speech of Eliphaz who is connected is speech of karma by a single word. It does not call on in vain now that call on of suffering and pain, it is speech of that such pain calls on as there is do wrongly something(7~11 7Remember, I pray thee, who ever perished, being innocent? or where were the righteous cut off? 8Even as I have seen, they that plow iniquity, and sow wickedness, reap the same. 9By the blast of God they perish, and by the breath of his nostrils are they consumed. 10The roaring of the lion, and the voice of the fierce lion, and the teeth of the young lions, are broken. 11The old lion perisheth for lack of prey, and the stout lion's whelps are scattered abroad.). And Eliphaz talks mysterious experience that yourselves experiences(12~21 12Now a thing was secretly brought to me, and mine ear received a little thereof. 13In thoughts from the visions of the night, when deep sleep falleth on men, 14Fear came upon me, and trembling, which made all my bones to shake. 15Then a spirit passed before my face; the hair of my flesh stood up: 16It stood still, but I could not discern the form thereof: an image was before mine eyes, there was silence, and I heard a voice, saying, 17Shall mortal man be more just than God? shall a man be more pure than his maker? 18Behold, he put no trust in his servants; and his angels he charged with folly: 19How much less in them that dwell in houses of clay, whose foundation is in the dust, which are crushed before the moth? 20They are destroyed from morning to evening: they perish for ever without any regarding it. 21Doth not their excellency which is in them go away? they die, even without wisdom.). This is a vision that Eliphaz experiences individually, through spiritual experience God, and some angel of God is contents that talk contents saying to himself. It does that somewhat controversy is about do is that this vision of Eliphaz gives God, God is justifiable contents when saw as whole contents even if see as scape word. Of course, is vague whether these substances tell that God conveys to Jop through this vision. I can convey vision that saw just before seeing circumstance of Jop. However, Word of God that Eliphaz entered in vision is a definite truth. Rightfuler person is word that there is no anyone than God that is a creator(17Shall mortal man be more just than God? shall a man be more pure than his maker? ). Even, saying that God can not compare in righteousness of God even angels that work God's servant, men that has and lives boundary of human life are God and word that can not compare(19~21 19How much less in them that dwell in houses of clay, whose foundation is in the dust, which are crushed before the moth? 20They are destroyed from morning to evening: they perish for ever without any regarding it. 21Doth not their excellency which is in them go away? they die, even without wisdom.). So suffering and pain that it be befit, Jop can not be rightful than God even if do Uiropda however in such meaning not can look for person who is rightful from man, and Jop encounters as is so are logic that can speak that it is to come from through crime of Jop.
Argument of Eliphaz is quite logical , and reasonable to bible enemy truth substances. However, we can realize that substance that argument and God of Eliphaz evaluated about Jop becomes contradiction each other. Because God very honest and intact Jop, evaluate that is a God-fearer leaving in evil(Job 1:8 And the LORD said unto Satan, Hast thou considered my servant Job, that there is none like him in the earth, a perfect and an upright man, one that feareth God, and escheweth evil?;2:3 And the LORD said unto Satan, Hast thou considered my servant Job, that there is none like him in the earth, a perfect and an upright man, one that feareth God, and escheweth evil? and still he holdeth fast his integrity, although thou movedst me against him, to destroy him without cause.). And to know through great fire that God and satan divide is that God from guilt of Jop does not drop the great pain to Jop. Although point of an argument of Eliphaz is correct speech, and was a definite truth, Eliphaz's speech can not know that it is speech which difficulty is to apply to Jop. If Eliphaz's speech is come to Jop, become that Eliphaz evaluates Jop and does verdict over than God. Eliphaz should have observed first is a some that Divine mind about Jop. If Eliphaz had ever heard Word of God through mysterious vision, I should have told to God that should like to ask about circumstance of Jop to God in this time and convey what word to Jop. But, Eliphaz did mechanical accomodation in circumstance of Jop by general truth. Even though we hear Word of God and know the truth, need get wisdom of God through God and deep fellowship and contemplation when should apply to any circumstance. Without deep fellowship and contemplation with Word of God and God about given circumstance too much easily correct manufacture and I must know that it can become wrong counsel preferably to advise.
Too much or certain truth, I must know can bring confusion preferably if is applied wrong as is not well-matched in the truth-value circumstance. Flax Job was not likely to can have been prolonged so if understands first mind of Jop rather than other friends of Eliphaz, Jop tried to advise about Jop awkwardly, and had attitude which feel sympathy(共感) to the feelings. Three friends of Jop get mind of Jop, and Jop finds the resolution easily preferably if gathered up and press into order sympathizing with together his pain and anguish continuing and thinking which would not visit oneself quiet better feels. We too much give other man teaching easily, and allow help from an outsider try to. If understands more deeply their circumstance, and has first mind to fathom their mind, other person will take back right road much more than awkward teaching or help from an outsider, counsel. I have to look back how is reacting to anguish and pain and problem that other man suffers on talk of other man.
- Job 4:1 ~ among Paragraph 21 morning contemplations ~
1Then Eliphaz the Temanite answered and said, 2If we assay to commune with thee, wilt thou be grieved? but who can withhold himself from speaking? 3Behold, thou hast instructed many, and thou hast strengthened the weak hands. 4Thy words have upholden him that was falling, and thou hast strengthened the feeble knees. 5But now it is come upon thee, and thou faintest; it toucheth thee, and thou art troubled. 6Is not this thy fear, thy confidence, thy hope, and the uprightness of thy ways? 7Remember, I pray thee, who ever perished, being innocent? or where were the righteous cut off? 8Even as I have seen, they that plow iniquity, and sow wickedness, reap the same. 9By the blast of God they perish, and by the breath of his nostrils are they consumed. 10The roaring of the lion, and the voice of the fierce lion, and the teeth of the young lions, are broken. 11The old lion perisheth for lack of prey, and the stout lion's whelps are scattered abroad. 12Now a thing was secretly brought to me, and mine ear received a little thereof. 13In thoughts from the visions of the night, when deep sleep falleth on men, 14Fear came upon me, and trembling, which made all my bones to shake. 15Then a spirit passed before my face; the hair of my flesh stood up: 16It stood still, but I could not discern the form thereof: an image was before mine eyes, there was silence, and I heard a voice, saying, 17Shall mortal man be more just than God? shall a man be more pure than his maker? 18Behold, he put no trust in his servants; and his angels he charged with folly: 19How much less in them that dwell in houses of clay, whose foundation is in the dust, which are crushed before the moth? 20They are destroyed from morning to evening: they perish for ever without any regarding it. 21Doth not their excellency which is in them go away? they die, even without wisdom.
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